Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 14 dagen trek in zuide europa - Forum Wereldfietser

14 dagen trek in zuide europa

Wil een bikepacking tocht van ong 2 weken maken in de periode eind maart half april, in zuid europa/ portugal. Liefst weinig / geen asfalt. (MTB). Heeft iemand ervaring en een gpx file of andere info ?
Groeten, Marc
google is je vriend , anders komoot . meestal is t veel puzzlelen of zoeken.

als je op t forum gaat zoeken kom je een aantal verslagen tegen van trips in die omgeving. sommige veel onverhard sommige weinig.

een paar makkelijke:
bikepacking.com
transandalus.org
Dank je google is ook mijn vriend
Bikepacking.com is een van de beste sites maar beschrijft heel kort een route in portugal en dat is een wedstrijd (portugal divide) en de route die je hieronder noemt is in spanje, maar toch bedankt. Vandaar dat ik op dit forum een vraag stel.
Waarom is een route in Spanje niet goed? Je vraagt toch om suggesties voor routes uit "zuide europa"?
Toffel?
Oke...ik zal nog een keertje een voorzetje doen

https://biketrips.myportfolio.com/trans ... sia-by-mtb

Nogmaals zijn alle credits voor "toffe" Toffel.

Helemaal onderop ligt zelfs het gpx-je voor t oprapen.

Horen we t nog 8)
Rota Vicentina (Lissabon naar Sagres)

http://bikepacker.com/bikepacking-the-w ... -portugal/
Ik kan me aansluiten bij de Rota Vicentina.
Het is een prachtige route langs de Atlantische kust van de Algarve. Helemaal niet volgebouwd zoals de zuidkust van de Algarve.

Rota Vicentina - tips
1) De echte Rota Vicentina begint pas in Santiago de Cacem iets boven Vila Novo de Milfontes , aan de zuidkust van de Alentejo, en gaat tot in Cabo Saõ Vicente in het zuiden van de Algarve.
2) De Rota Vicentina (of hier) is van oorsprong een WANDEL route. Recent wordt ze meer en meer 'FIETS' vriendelijk gemaakt (wel vooral MTB vriendelijk).
Het eerste stuk heb je twee parallele deelroutes:
a. De "caminho histórico": helemaal bereidbaar per fiets
b. “trilho dos pescadores” : Niet echt voor fietsers, want echt vlak langs het strand. Op grote delen kan je ook wel makkelijk met een vakantiefiets fietsen, op een parallelweg (meestal zandweg) een paar 100m meer het binnenland in.
3) Overal langs route vind je hotels/guesthouses en ook sommige campings met overnachting voor gebruikers van Rota Vicentina. Elke 10 km is er wel een dorpje.

Naar Rota Vicentina van Lissabon
Om van Lissabon tot in Vila Novo de Milfontes te raken wil ik dit traject aanraden.
- Neem in Lissabon van Cais do Sodre (Metro station) het fietspad langs de Taag.
- Op een paar km vóór Belem neem de fietspont naar Trafaria (elk uur)
- Fiets dan langs kust naar Costa da Caparica.
- Vandaar langs kust en via nationaal park en klooster naar Setubal. Rondom klooster is het wel wat heuvelachtig.
- Vanuit Setubal neem veerboot naar Troia, en fiets het schiereiland af tot in Comporta.
- Volg vandaar kustwegen tot Santiago de Cacem en Vila Novo de Milfontes. Koop je een gedetailleerder wegenkaart (geen fietskaart beschikbaar) voor dit stuk, en gebruik rustige wegen

Varianten
4) Variant 1: Ga vanuit Comporta een stuk binnenland van de Alentejo in.
5) Variant 2: Je kan op einde van Rota Vicentina nog een stuk de Via Algarviana volgen, die loopt parallel met zuidkust van Algarve meer landinwaarts (niet aan kust) tot in Alcoutim, aan de grens met Spanje. Dit is ook een wandelroute, maar je kan op 90% van de route fietsen.

6) Voorstel voor vlucht: Vlieg naar Lissabon, en vlieg terug vanuit Faro. Het vliegveld Faro heeft faciliteiten om fiets in te pakken (zie elders op dit forum).