Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gevaarlijk stuk van de Route du Vin? - Forum Wereldfietser

Gevaarlijk stuk van de Route du Vin?

Mijn vrouw en ik hopen in juni van Luxemburg naar Nice te reizen, voornamelijk door eerst de Amsterdam-Basel-route van Benjaminse te rijden en dan zijn Rivièra-route.

In het eerste boekje kom ik een waarschuwing tegen over een stuk van de Route du Vin. Benjaminse schrijft dat er voorheen een routevariant door de wijngaarden liep, van Ribeauvillé tot Kientzheim, maar dat deze sinds de zomer van 2014 afgesloten is wegens ongelukken door steile afdalingen. Wie toch deze route wil volgen doet dat op eigen risico. "Steile klimmetjes en abrupte afdalingen waarop je goed moet kunnen remmen. Wonderschoon, maar ook gevaarlijk voor fietsers, want men heeft dit pad om die reden afgesloten. De hoofdroute volgt daarom nu enkel de fietspaden onderlangs de heuvels."

Nu heb ik eens zitten neuzen op het hoogteprofiel van de route en de Google Streetview-weergave en mijn indruk is dat het eigenlijk wel mee valt met het gevaar. Zijn er mensen die dit stuk de afgelopen jaren hebben gereden en hun ervaringen willen delen? Bij voorbaat dank!
Niet gereden. Maarre... Je laat je toch niet bij voorbaat afschrikken door een steile helling? Bovendien, als je daar bent kun je vast wel een alternatieve route bedenken, mocht de moed je in de fietssandalen zinken.
Vorig najaar daar gefietst en gekampeerd maar ik ben absoluut geen gevaarlijke wegen tegengekomen. Uiteraard is het daar heuvelachtig, en gaat het soms flink omlaag, maar dat is fietsen. Beetje oppassen, vooral als het regent. Fijn is dan weer dat je je overal moed kunt indrinken in de Elzas.
In groepsverband door de wijngaarden peddelen en dan bij elke wijnboer een flinke selectie "proeven" zonder uit te spuwen is behoorlijk populair geworden in de Franse wijnstreken, ook bij toeristen die nooit fietsen (ik zag zelfs veel Chinezen en Japanners op de fiets in de Bourgogne). Zo'n steil afdalinkje wordt je dan al snel fataal...
Voor de ervaren, nuchtere wereldfietser zal het wel meevallen.
peter de rijk schreef:
do 03 jan, 2019 22:32
In groepsverband door de wijngaarden peddelen en dan bij elke wijnboer een flinke selectie "proeven" zonder uit te spuwen is behoorlijk populair geworden in de Franse wijnstreken, ook bij toeristen die nooit fietsen (ik zag zelfs veel Chinezen en Japanners op de fiets in de Bourgogne). Zo'n steil afdalinkje wordt je dan al snel fataal...
Voor de ervaren, nuchtere wereldfietser zal het wel meevallen.
En dan zonder ervaring ook nog op een e-bike. Je lacht je suf.
Je moet trouwens wel opletten bij vochtig weer op de klei die de sproei traktorretjes mee het fietspad opnemen. Als het echt toeristisch is sproeien ze pas 's avonds, zodat het er lekker biologisch uitziet.
Route gereden, en wat ik me ervan kan herinneren is dat het vooral zwaar was. Afdalingen kan ik me niet meer heugen dus zal het allemaal wel meevallen...
Afgaande op jullie eerdere berichten zijn jullie al vaker op fietsvakantie in niet - vlakke landen geweest. Dan kan je gewoon op je ervaring vertrouwen om iedere nieuwe afdaling in te schatten. "Op eigen risico" , dat is het natuurlijk alijd. Je ziet zelf wel wanneer je een afdaling voluit kan nemen en wanneer je op tijd kan remmen. Eigenlijk is vrijwel iedere afdaling in de praktijk te fietsen.

Op al mijn tochten heb ik eenmalig een afdaling zó steil gevonden dat ik de remmen geen moment meende te kunnen loslaten zonder controle te verliezen, en dus maar naast de fiets gewandeld heb (op eigen risico immers). Dit was vanaf de berg Pokahryggur in zuid Ijsland, 2km achter elkaar monsterlijk stijl in één lange flauwe bocht naar links. Gelukkig kon ik, na een x aantal fietsvakanties ervaring, die inschatting toen maken. Er zijn daar overigens geen wijnproeverijen in de buurt.

Als er op de route du vin ook zulke hellingen zouden zijn, is het aan jou om dit op tijd aan te zien komen maar (mits je daartoe in staat bent) geen rede om deze route links te laten liggen. Hoe de ongelukken zijn gekomen weet ik niet, maar je ziet toch aankomen dat die fietsers en/of hun fietsverhuurders wel kneuzen zullen zijn geweest.

Hans
Als een route is afgesloten, dan is deze afgesloten. De streek doet heel veel aan fietstoerisme en de ontwikkeling van fietsinfrastructuur. Doel is het fietsen te drievoudigen. Ik neem aan dat ze een route niet zomaar maar afsluiten. Schijnbaar niet zo fysiek, dat je er toch nog op kunt fietsen.

Als je zoevend supersteil afdaalt en je denkt de weg alleen te hebben, maar er duikt uit een wijnproeverij vanuit het niets ineens een horde onervaren fietsers de dalende weg op met allerlei rare capriolen, dan kan dat ook voor jou gevaar opleveren. Is dan toch aan jezelf om in te schatten hoe je daarop kunt anticiperen en op de juiste wijze onmiddellijk kunt reageren.

De Elzas is met hun fietsroutes op de Fiets en Wandelbeurs van 1- 3 maart in de Jaarbeurs Utrecht. Wellicht kun je daar meer informatie krijgen over de praktijk ter plekke. Paul Benjaminse is daar ook met een stand. Deze routemaker is met zijn gidsen eveneens op de Wereldfietsbeurs, de eigen beurs van de Wereldfietser, op zondag 27 januari in de Fietser te Ede.
bert sitters schreef:
vr 04 jan, 2019 05:49
Als een route is afgesloten, dan is deze afgesloten.
De afdaling van de Cauberg in Valkenburg is ook officieel afgesloten voor fietsers, terwijl het zeker niet de engste afdaling is hier in de buurt.
De reden is waarschijnlijk dat men wilde voorkomen dat clubjes fietsers er onderlinge wedstrijdjes gingen houden, wat niet slim is gezien de manier van eindigen van de afdaling.
Zo zal het misschien ook in de RdV zijn, dat een paar afdalinkjes niet bij de rest passen en een paar minder ervaren wijnfietsers "onverwacht" plat zijn gegaan.
Je kunt nietalles afsluiten wat gevaarlijk is. Dan kun je beter meteen je voordeur van binnen barricaderen.
Verleden jaar die route aldaar nog gefietst. Geen gevaarlijke situaties tegen gekomen.
bert sitters schreef:
vr 04 jan, 2019 05:49
Als een route is afgesloten, dan is deze afgesloten. De streek doet heel veel aan fietstoerisme en de ontwikkeling van fietsinfrastructuur. Doel is het fietsen te drievoudigen. Ik neem aan dat ze een route niet zomaar maar afsluiten.

Als het doel is dat er veel meer gefietst gaat worden in die streek, dan is het tactisch een goed plan om de goegemeente alleen over gemakkelijke fietsroutes te leiden. :wink:

Hans
En met die "goegemeente "bedoel je uiteraard niet jezelf en overige , buitengewoon andere "stoere"wereldfietsers
die hun sporen ruimschoots nalaten op de wereldbol.Daarmee een enorm voetspoor van vliegtuigstrepen nalaten.
Ik prijs mij gelukkig tot de door jou geminachte goegemeente te behoren.

Bah , wat een arrogantie.
ANDO schreef:
vr 04 jan, 2019 18:45
En met die "goegemeente "bedoel je uiteraard niet jezelf en overige , buitengewoon andere "stoere"wereldfietsers
die hun sporen ruimschoots nalaten op de wereldbol.Daarmee een enorm voetspoor van vliegtuigstrepen nalaten.
Ik prijs mij gelukkig tot de door jou geminachte goegemeente te behoren.
Bah , wat een arrogantie.
Ik zat even de vooroordelen, generalisaties, fouten mbt de logica en dergelijke in jouw stukje te turven maar mij lei is vol en het krijtje op :wink:
Hopelojk zijn we morgen allemaal weer wat frisser. Het is weekend!
ANDO schreef:
vr 04 jan, 2019 18:45
En met die "goegemeente "bedoel je uiteraard niet jezelf en overige , buitengewoon andere "stoere"wereldfietsers
die hun sporen ruimschoots nalaten op de wereldbol.Daarmee een enorm voetspoor van vliegtuigstrepen nalaten.
Ik prijs mij gelukkig tot de door jou geminachte goegemeente te behoren.

Bah , wat een arrogantie.
Laat ik het diplomatieker stellen: wie al enkele keren op fietsvakantie is geweest in niet - vlakke streken, heeft geleerd hoe je een heftige afdaling moet inschatten en rijden.

Als er in deze (of een andere) streek de wens is om het fietsen in het algemeen te promoten, dan zal het beleid zich niet richten op ervaren fietsvakantiegangers, want daarvan zijn er te weinig om beleid op te maken. Het doel is dan dat er véél gefietst gaat worden, dan dus ook door mensen die weinig of zelfs helemaal geen fietservaring hebben en gestimuleerd worden om nu maar eens een keer een e-bike te huren. Eenvoudiger routes zijn daarvoor geschikt. Routes met heftige afdalingen niet, want daarvoor moet je goede remmen hebben en goed kunnen remmen.

En ANDO: de "goegemeente" die niet gewend is aan ambitieuze fietstochten, die keur ik niet af, en ik kijk er ook niet op neer. Ik zou ze zelfs willen stimuleren om te gaan fietsen.
Evenmin verheerlijk ik "mezelf en overige , buitengewoon andere "stoere"wereldfietsers." Het is echt een misverstand dat je dat zo hebt opgevat. Hopelijk heb ik je zo een beetje gerust gesteld. Als je iets dwars blijft zitten mag je dat gerust weer laten weten.

Hans
Dank allen voor de input!