Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring die naar Portugal gaat - Forum Wereldfietser

Ervaring die naar Portugal gaat

Hallo, ik wil eind augustus met m'n vriendin van Porto naar Faro gaan fietsen. Voornamelijk langs de kust en vanaf Lissabon over de onverharde Rota Vicentina route. De tent gaat mee maar wij slapen af en toe ook graag in een echt bed. Een redelijk eenvoudige kamer of B&B vinden we dan prima.
Kan iemand vertellen of dit makkelijk te vinden is langs de kust, buiten de grotere steden? En wat dan ongeveer de gangbare prijzen zijn?

THANKS.
Stukken van de Rota Vicentina gefietst, en wildkamperen ging er prima. Pas in Lissabon weer een hostel gepakt, erg goedkoop daar trouwens.
Wij plannen dit in het voorjaar, dus volg graag mee...
Ik ben ook benieuwd! Ik heb al een paar keer op het punt gestaan om te boeken, maar vond de tickets steeds te prijzig. Dat zal wel komen doordat ik vast zit aan de schoolvakanties..
Mijn plan was om te wandelen. Goed te horen dat wildkamperen prima te doen is.

Langs de route zitten voldoende opties voor betaalbare airbnb's zag ik.
Wij hebben dit afgelopen september gedaan. En met hetzelfde plan qua overnachten, maar uiteindelijk hebben we toch 3 van de 4 keer op campings gestaan. Wildkamperen was ook goed te doen geweest, maar het was nog flink heet en dan hebben we graag een douche aan het eind van de dag. De prijzen voor kamers zaten zo tussen de 25 to 50 euro kan ik me herinneren, al naar gelang de luxe en locatie.

De campings zijn vaak groot, maar wel gezellig en je hebt er snel contact. Iets wat verder nogal tegenviel. Wij vonden de Portugezen een beetje stug, maar dat kan ook komen doordat we een paar jaar achter elkaar in Thailand hebben gefietst waar iedereen naar je lacht en zwaait.

We hebben voornamelijk de EuroVelo 1 gevolgd en vanaf Sines ook delen van de Rota Vicentina. In de EuroVelo 1 zit trouwens ook al aardig wat onverhard.
De routes lopen langs de kust maar in de praktijk fiets je vaak een eind van de kust af. Maar als je contact met de zee hebt zijn het wel schitterende uitzichten. Wij hebben af en toe gehad dat het onverharde pad 'verzandt' was. Dan viel er niet meer op te fietsen. Dat kwam door de zeer droge zomer hoorde ik, dus wellicht is dat nu niet meer.

Hoogtepunten die me zo te binnen schieten waren Porto, Praia Do Magoito, Lissabon, Aljezur, Benagil en de vele visrestaurantjes. Wij eten altijd warm tussen de middag en hebben 3 weken lang iedere dag een ander vers visgerecht gegeten. Heerlijk. Glaasje witte wijn erbij, terras met uitzicht op de zee (of oceaan moet ik zeggen). Goed te doen.

DSC08680.jpg
  • Het eerste stuk Porto - Lissabon is meer bebouwd, dan het tweede Lissabon - Faro
  • Er is een fietsroute door het natuurpark 'Pinhal de Leiria'. Dit is een woud dat bij de branden vorig jaar grotendeels is afgebrand, en nadien was de fietsroute gesloten. Dus best informeren of het terug open is
  • Eenvoudig hotel kan je vinden voor 20-30 €
  • Lunch voor een dagschotel is 6-8 €
Ik kan me volledig aansluiten bij vorige spreker:
  • Ga 's middags in de restaurants langs de kust eten voor een lange lunch. Dan is het immers zeer warm, zeker in augustus. En het eten is goed.
  • Als er campings zijn, dan zijn ze meestal groot/zeer groot
  • ".. Portugezen zijn stug ..: Ik noem het bescheiden en vrij stil. Als je geen Portugees praat, er wordt meer Engels gesproken dan in Spanje, maar in de kleine dorpjes langs de kust zal het soms wel lastig zijn.
Enkele van mijn favorieten:
  • Porto - Lissabon: Obidos (voor 1 dag), Ericeira (surfdorp op een klif
  • Lissabon - Setubal/Troia: Costa da Caparica tot Setubal; het schiereiland Troia met restaurants aan vele stranden en dorpje Comporta op einde van het schiereiland
  • Alentejo: Porto Covo, Vila Novo de Milfontes, ..
  • Algarve: Vele prachtige stranden - Odeceixe, ..
Vorig jaar geweldig leuk door Portugal gefietst. Wel heel warm, dus geslapen in hotels met airco. En altijd heel vroeg beginnen zodat je in de middag lekker kunt gaan eten...

http://blijventrappen.nl/fietstocht-portugal/