Additionally, paste this code immediately after the opening tag: St. Jacobsroute-Portugal-Ruta Iberica-Barcelona route-Provence route - Riviera route - Rome route - Forum Wereldfietser

St. Jacobsroute-Portugal-Ruta Iberica-Barcelona route-Provence route - Riviera route - Rome route

Dit jaar kunnen we eindelijk wat langer op de fiets weg. Omdat ik het milieu niet wil belasten met een vliegreis hebben we besloten een rondje zuid-Europa te doen. Hieronder een overzicht van ons rondje.

Achtereenvolgens doen we de volgende routes:

- St. Jacobs fietsroute naar Santiago
- Een eigen route naar Lissabon (maar wel op basis van suggesties van andere forumgebruikers)
- Ruta Iberica tot een stukje voor Saragossa
- Andalusie route
- Fietsen naar Barcelona (maar dan omgekeerd) tot Avignon
- Onbegrensd fietsen door de Provence
- Fietsen naar de Riviera (omgekeerd) tot Basel
- Onbegrensd fietsen naar Rome (maar dan omgekeerd) van Basel tot Maastricht
- Weer naar Baffelt.

(Een uitgebreider verhaal vind je hier en hier)

Als je een van deze routes gefietst hebt en je hebt tips, suggesties, opmerkingen dan horen we die graag.

Dus wat moeten we absoluut niet missen? Wat is minder boeiend? Wat moeten wel wel doen maar staat niet in het boekje? Etc.

Alvast dank voor alle suggesties en tips.
overzicht routes.jpg
Mooie route, ook lekker om van huis naar thuis te fietsen. Veel bekende routes die we ook hebben gefietst. Naar Santiago kun je ook "Oude wegen" nemen. Iets pittiger maar naar verhalen van anderen mooier. Door Portugal langs de kust hebben wij ook gedaan. De Euro Velo track is niet betrouwbaar. Met regelmaat niet befietsbare paden tegengekomen. Spanje is onze favoriet, mooie landschappen, mooie cultuur en prettig verkeer over het algemeen. Het verkeer in Portugal is mij erg meegevallen in verhouding tot de verhalen hierover. Veel plezier met de voorpret.
Reinder schreef:
wo 23 jan, 2019 13:08
Naar Santiago kun je ook "Oude wegen" nemen. Iets pittiger maar naar verhalen van anderen mooier.
Hebben wij indertijd na rijp beraad ook gedaan. "Langs Oude Wegen" is heuvelachtiger en daardoor wat zwaarder, maar cultureel en landschappelijk nogal wat boeiender (reisverslag). De Jacobsroute is verder ook niet een "echtere" pelgrimsroute dan "Langs Oude Wegen", dat is sowieso allemaal vrij arbitrair.
Je zou naar Parijs kunnen fietsen (prima fietsstad) en dan via Orléans bij La Châtre "Van Oude Wegen" kunnen oppakken. De variant van "Langs Oude Wegen" verderop langs Lourdes is ook erg interessant.
Verder zou ik de kampeerspullen bij de Spaanse grens lekker naar ZO-Frankrijk of zo sturen; eenvoudige hotels zijn in Spanje en Portugal niet duur, de steden en dorpen zijn supergezellig (je kunt er vaak voor ca. een tientje al een prima driegangenmaaltijd krijgen, zeker langs de Santiagoroute (menú peregrino) en de weinige Spaanse campings zijn in de weekends en de zomermaanden nogal rumoerig en dan druk ik me beschaafd uit.
Mooie combinatie Hans. Ik ken diverse van de routes.
Monaco is niet echt bijzonder: nogal flink volgebouwd, maar als tiende land van jullie tocht is het een aardige aanvulling.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring in Portugal. Men is bezig met een fietsroute van Porto naar Lissabon.
Luidruchtige campings in Spanje? Ik heb op heel veel campings in Spanje gestaan, maar dat probleem weinig ervaren. Veel campings in Spanje hebben een zwembad en bijna altijd een bar met tapas en raciones. Het sanitair op campings is kraakhelder en er is altijd W.C.-papier.
Er zijn in het binnenland van Spanje niet overal campings. Een aantal jaren geleden waren er nog wat zonas acampadas: een terrein in een national park of natuurpark. Uit vrees voor bosbranden zijn de meeste gesloten.
Als de eigenaar van de grond je toestemming verleent, kun je vaak vrij kamperen. Dit kan bijvoorbeeld niet in de regio Catalonie. Elders was dat niet zo'n probleem. Wat ik deed was in een klein dorpje de burgemeester, de pastoor of de kroegbaas aanspreken. Vaak wijzen die je wel een leuk plekje aan.
Je hebt in Spanje veel kleine pensionnetjes. Vaak staat het niet aangegeven, maar als je het in een dorp vraagt, dan kom je er achter dat bar La Concha kamers heeft. Je gaat door de kroeg naar een binnenplaats en daar zijn prachtige kamers met eigen sanitair en airco.
Eten is in Spanje wat lastiger. In de regel gaan de restaurants 's middag pas om 14 uur open voor de lunch en 's avonds pas om 21 uur. Dat vind ik erg laat na een fietsdag. Bovendien kook ik liever mijn eigen potje.
Winkels tref je nog wel redelijk. Je moet in kleinere plaatsen wel zoeken, want je kunt van buiten niet zien dat dit de winkel is.
Ik ben dol op de Spaanse avonden op de Plaza Mayor (het centrale plein). Waar in Frankrijk menige kroegbaar om 19:30uur de zaak op slot draait, begint in Spanje na 20 uur het leven op de terrasstoeltjes pas goed.
Ben je op tijd terug voor het jubileumweekend op de Harskamperdennen? Jullie kunnen natuurlijk ook langs komen op weg naar Baflo (Het Hoge Land).
Paul Benjaminse is a.s. zondag op de Wereldfietsbeurs, de eigen beurs van de Wereldfietser.
Ik kan alleen maar melden dat ik stikjaloers ben :D
bert sitters schreef:
wo 23 jan, 2019 19:40
Eten is in Spanje wat lastiger. In de regel gaan de restaurants 's middag pas om 14 uur open voor de lunch en 's avonds pas om 21 uur. Dat vind ik erg laat na een fietsdag.
Langs de Camino Francés valt dat gelukkig mee. Zoals ik schreef hebben veel restaurants en bars daar een menú del peregrino dat tussen 19 en 21 uur wordt geserveerd, speciaal voor de wandelpelgrims die 's ochtends om vijf uur hun bed uit moeten omdat ze anders 's middags te laat vrezen te komen voor een plekje in de herberg. Als fietser kun je dat menu natuurlijk ook gewoon bestellen.
@Hans: dat ziet er aantrekkelijk uit. Mooie routes en inderdaad, waarom elke keer zelf het wiel uitvinden?

Zoals een paar anderen ook al suggereerden, kijk voor de route naar het zuiden ook eens naar ''Langs Oude Wegen'' (https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... rimssteden), al neem ik aan dat je dat al wel hebt gedaan.
Het is, maar dat is natuurlijk persoonlijk - landschappelijk een boeiender route dan de Santiagoroute in Frankrijk. Ik heb er in ieder geval van genoten.
Je kunt dan de Santiagoroute oppakken in St- Jean-Pied-de-Port.
Wel is ''Langs Oude Wegen'' wat pittiger dan de Santiagoroute die je hebt gepland.

De Santiagoroute heb ik gefietst van Bordeaux naar Nederland. Het stuk door Les Landes leek me niet het meest boeiende.

Veel fietsplezier gewenst en ik kijk uit naar je dagelijkse verslag.

Jan
gios schreef:
wo 23 jan, 2019 20:02
Ik kan alleen maar melden dat ik stikjaloers ben :D
Je kunt ook blij zijn voor iemand. En zoiets ook graag ooit nog eens willen doen, en ook iets leuks plannen Gios. :wink:

:arrow: Wat leuk voor jullie om eindelijk eens de plannen concreet te maken, Hans en Saskia. Jaren geleden hoorden we jullie er al over. En nu dan een iets andere invulling dan destijds gepland.
Persoonlijk zou ik iets meer zelf plannen dan enkel standaard routes nemen, zeker daar waar het hoogseizoen is, om zodoende de drukte te ontwijken en iets meer verassing te creëren. Maar das zoals gezegd persoonlijk. Enne willen jullie niet ook nog eens een keer naar Oost Europa? Daar ligt ook nog een hele mooie wereld zonder vliegbewegingen!

Veel plezier Hans en Saskia! 8)
Allen bedankt voor de suggesties.

Misschien wat slechte voorbereiding maar toen ik de 3 Jacobsboekjes besteld en in huis had, kwam ik pas de route van 'Oude wegen' tegen. en toen had ik ook al een stuk voorbereiding gedaan met de Jacobsroute. Dus daar houden we toch maar aan vast en Oude wegen parkeren we voor een andere keer.

We pakken overigens de oostelijke route van Jacob. Het stuk langs de kust hebben we al eerder gedaan bij de Velodysee. Is inderdaad niet het boeiendste stuk met veel duin en naaldbossen. Toch ervan genoten.
Frans & Dieuwertje schreef:
do 24 jan, 2019 12:58
gios schreef:
wo 23 jan, 2019 20:02
Ik kan alleen maar melden dat ik stikjaloers ben :D
Je kunt ook blij zijn voor iemand. En zoiets ook graag ooit nog eens willen doen, en ook iets leuks plannen Gios. :wink:
:idea:
Je kunt ook mijn post op een positieve manier lezen. Smilie zegt in dit geval genoeg lijkt me. :D
Er zitten prachtige stadjes en steden in de Jacobsroute. Maar qua natuur en leuke weggetjes vond ik het niet bijzonder.
Langs oude wegen was veel fraaier.
Ik graaf nog even naar die leuke stadjes.....

Gr Anja
Wat een mooie reis!
peter de rijk schreef:
wo 23 jan, 2019 13:41
Verder zou ik de kampeerspullen bij de Spaanse grens lekker naar ZO-Frankrijk of zo sturen; eenvoudige hotels zijn in Spanje en Portugal niet duur, de steden en dorpen zijn supergezellig
Peter,

Hoe zocht je het overnachtingsadres? Langs de Camino is het me duidelijk. Daar is genoeg.
Maar bijvoorbeeld in Portugal. Hoe vond je dan een plek?
HansvanderVeeke schreef:
vr 25 jan, 2019 23:37
Hoe zocht je het overnachtingsadres? Langs de Camino is het me duidelijk. Daar is genoeg.
Maar bijvoorbeeld in Portugal. Hoe vond je dan een plek?
Vrijwel altijd met de tablet- of telefoon-app van booking.com en soms airbnb, zodra we wisten waar we op een bepaalde dag zouden overnachten, dus meestal een paar dagen van tevoren. Soms ook nog wel op de dag zelf, scheelt vruchteloos dwalen door een stadje. Zoals Bert Sitters zegt kun je het ook in de kroeg vragen of bij een benzinestation, dan heb je kans op een nog goedkoper adres (niet iedere kamerverhuurder wil of kan de booking,com-commissie betalen). We hebben nog nooit problemen gehad met deze methode van onderdak vinden, ook afgelopen jaar van Santiago naar Sevilla ging reserveren weer probleemloos. Gemiddelde prijs voor een kamer 30-35 euro.
Je had nog een prachtig kasteel van mij tegoed, Maintenon, iets boven chartres.
Fiets kan mee naar de binnentuin.

Groetjes Anja
Hallo Hans,
Al een nieuw kaartje gemaakt, nu toch wel duidelijk wordt dat de Afsluitdijk er binnenkort uit ligt voor fietsers? Fietsen door de IJsselmeerpolders is een mooi alternatief. Ik ben benieuwd hoe zo lang weg jullie gaat bevallen.
Hopelijk zie ik jullie nog voor vertrek, anders veel succes en plezier!
Groet, Petra.
dijken63 schreef:
za 09 feb, 2019 18:25
Je had nog een prachtig kasteel van mij tegoed, Maintenon, iets boven chartres.
Fiets kan mee naar de binnentuin.

Groetjes Anja
Dit was het kasteel van Madame de Maintenon. Deze dame was eerst een maitresse van Zonnekoning Lodewijk de Veertiende. Later na het overlijden van Maria-Theresia ook zijn geheime vrouw. Iemand van hoge adel kon destijds niet zomaar een vrouw huwen van lage komaf, maar het huwelijk was wel officieel. Madame de Maintenon had grote invloed op Lodewijk. Waarschijnlijk zijn veel van zijn besluiten door haar ingegeven.
Bij het kasteel is ook het acquaduct van Maintenon. Gebouwd in opdracht van dezelfde zonnekoning. Bedoeld voor de wateraanvoer van de uitgestrekte tuinen van Versailles in tijden van van droogte. Deze tuinen slurpten gigantische hoeveelheden water op.
Het acquaduct is echter nooit in gebruik genomen. De ruine staat nog wel fraai in het landschap.
Petra137 schreef:
wo 06 mar, 2019 16:27
Hallo Hans,
Al een nieuw kaartje gemaakt, nu toch wel duidelijk wordt dat de Afsluitdijk er binnenkort uit ligt voor fietsers? Fietsen door de IJsselmeerpolders is een mooi alternatief.
Petra,

We kunnen ook nog met de bus mee over de Afsluitdijk. En we kunnen het pontje van Stavoren naar Enkhuizen pakken. Vooral dat laatste lijkt ons een leuk alternatief 8)
Aha, dat is leuk!
Bedankt Bert, voor de info over Maintenon.
Dacht, dat zoekt Hans zelf maar op😉.
Vauban, de beroemde architect van vele forten in Frankrijk, heeft het aquaduct ontworpen. Het kostte 30.000 soldaten :cry:
Chartres is ook prachtig, en Tours en Poitiers.
Op de één of andere manier was ik er steeds in het weekend. Erg druk met toeristen en groepen met oortjes in.
Door de week misschien een beter plan.
Vendome, ook een juweeltje, maar misschien niet in de route die gepland staat?

Gr Anja