Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weer een nieuwe route naar Rome - Forum Wereldfietser

Weer een nieuwe route naar Rome

Wil je naar Rome fietsen, maar niet langs de gebaande paden van Benjaminse of Reitsma?
Dan is er een nieuwe route op komst.
Al een aantal jaren geleden schreef ik dit.

Momenteel ben ik bezig met de ontwikkeling van een nieuwe fietsroute. Ook een historisch tracé, maar nog een paar honderd jaar ouder.
De Via Francigena, de route van Canterbury naar Rome. Door bisschop Sigerig beschreven in het jaar 990.

Het Italiaanse deel is uitstekend beschreven. Het deel van Canterbury naar de Italiaanse grens tot nu toe wel voor wandelaars, maar niet voor fietsers. Ik ben nu bezig met het deel van Canterbury naar de Italiaanse grens.

Op de kaart hieronder staan beide routes. Emo's Reis in blauw, de Via Francigena in rood

Afbeelding

Link naar Emo's Reis: www.emosreis.eu

Link naar de Via Francigena: www.frankenfiets.nl


Wil je meer weten?

Vrijdagmiddag 1 maart, zaterdag 2 maart en zondag 3 maart sta ik op de Fiets- en Wandelbeurs in het Pelgrimspaviljoen.

Op
zaterdagmiddag 2 maart 14.00 uur
en
zondag 3 maart om 13.00 uur
een lezing over beide routes

Peter
Ik heb er ook nog eentje; die loopt van Rotterdam via Rome naar Bari. Voor als Zwitserland niet in je budget past. :? GPX via pb.
rotterdam-bari.jpg
rotterdam-bari.jpg (71.13 KiB) 5587 keer bekeken
@Marko

1. Dank voor het omhoog schoppen van dit bericht.

2. Dank ook voor het delen van deze route. Maar zoals je wellicht weet leiden alle wegen naar Rome.

Deze route kende ik echter nog niet. Op basis van welke historische beschrijving is deze route gebaseerd?

Peter
Nou die beschrijving die moet nog volgen, zeg maar. Door een historicus. Dus er komt een historische beschrijving maar ik weet nog niet wannneer.
Overigens: als je historie en fietsplezier kan combineren dan ben je wel een eindbaas want dat is tot nog toe naar mijn (on?)bescheiden mening alleen in de katharenroute goed gelukt.
Piet Pelle schreef:
di 26 feb, 2019 13:31
Nou die beschrijving die moet nog volgen, zeg maar. Door een historicus. Dus er komt een historische beschrijving maar ik weet nog niet wannneer.
Overigens: als je historie en fietsplezier kan combineren dan ben je wel een eindbaas want dat is tot nog toe naar mijn (on?)bescheiden mening alleen in de katharenroute goed gelukt.
Het deel van Rome naar Bari lijkt mij interessant. Heb je daar een redelijke route kunnen vinden? Vanaf Bari is het fraai fietsen in Puglia: de hak van Italie. Op de Fiets en Wandelbeurs staan diverse regionale aanbieders van fietsreizen In Puglia. Je kunt vanaf Bari gemakkelijk terugvliegen met Transavia.
Ik werd al een tijdje steeds chaggerijniger van goegel met z'n maps en nou heb ik wat met openlayers zitten peelen. De roete kan nu gedetailleerd fullscreen en lekker inzoemen ook!
Dat stuk Rome-Bari ziet er inderdaad erg interessant uit. Eerst een heel stuk door de Pontino, dan ten noorden van Napels langs en bij Caserta en Benevento omhoog. Op de kaart ziet het er OK uit, maar toen ik er laatst overheen vloog dacht ik toch ook wel weer hoe bergachtig het is. Heb je het zelf al een keer gefietst, en heb je ook een track?
Edit: gpx per pb zie ik nu.
De laatste reacties gaan dus niet over de Via Francigena.

Verzoek om dit overigens interessante onderwerp wat zij aansnijden in een nieuw topic onder te brengen.

Peter
In het spoor van Aartsbisschop Sigeric naar Rome.
Ook wel bekend als de Via Francigena, is nu volledig gedocumenteerd voor fietsers.

Naar Rome, maar niet via de overbekende routes van Benjaminse of Reitsma?
Dan is de route van Canterbury naar Rome een boeiend alternatief.

Kijk eens op de site van de CicloViaFrancigena.

Peter
Prettige uitleg van Peter gekregen deze namiddag tijdens de fietsbeurs in Gent, nog bedankt...
@Rokon.
Dank voor deze woorden.

Ik heb gisteren op de beurs in Gent een zeer aangename dag gehad. Tientallen mensen gesproken. Ik was er namens de Vereniging Pelgrimswegen naar Rome, om vragen te beantwoorden over alle fietsroutes naar Rome. (Reitsma, Benjaminse, Emo'Reis en de Via Francigena.)

Op de komende Fiets- en Wandelbeurs in Utrecht ben ik aanwezig in het Pelgrimspaviljoen (achter in Hal 4) op vrijdagmiddag, zaterdag en zondag. Daar geef ik voorlichting over het fietsen naar Rome langs een historische route.
Ik geef ook twee maal een lezing over de Via Francigena.
Zaterdag 14.00 uur in zaal 4
Zondag 14.00 uur in zaal 3

Peter