Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afsluitdijk 3 jaar lang afgesloten voor fietsverkeer - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Afsluitdijk 3 jaar lang afgesloten voor fietsverkeer

Martin E. van Doornik schreef:
za 20 apr, 2019 15:31
Gisteren ben ik met m'n vrouw over de Afsluitdijk gereden. Wat schetste mijn verbazing dat ik toch wel een tiental fietsers en een brommer op de Afsluitdijk heb zien rijden!
Hebben die mensen misschien hun fietsen per auto meegenomen en gingen vanaf de parkeerplaats bij het Monument een tochtje maken?
Gewoon een stukje gereden met de speciale fietsbus.
PeterFokkinga schreef:
di 05 mar, 2019 11:58
.....

Was veel aardiger geweest als ze simpelweg de linkerbaan van de A7 tot fietssnelweg hadden gebombardeerd en de auto's naar de rechterbaan hadden verbannen. Zou het meteen een toeristische trekpleister maken: nu tijdelijk fietsen op de snelweg! Moet je een keer gedaan hebben :D
Ik reed "jaren" (maar alleen als het harde westen wind was) op de A28 tussen Utrecht-Uithof en Soesterberg op de autosnelweg. Je had de hele weg breedte en hoefde alleen op te letten op een enkele verdwaalde zand-auto.
De bouw van de A28 lag jarenlang ongeveer stil, maar er lag al wel asfalt tot Soesterberg.

Waarom alleen met harde westen wind? Om drieërlei reden: Zo'n brede autoweg is saai. Je moest "investeren" in het op de autoweg komen, en vooral ook het verlaten van de ingraving. En tenslotte: bij harde westen wind wogen de bezwaren op tegen de pret van de wind mee.

Groeten BSM

PS Wie nu het openingsjaar van dit A28-tracé opzoekt kan een eerste grove schatting van leeftijd maken, althans van de ondergrens.
Fietsen over een autosnelweg heb ik ook wel eens gedaan: tijdens de autoloze zondagen van de energiecrisis in 1973, in Amerika kon dat ook op bepaalde Interstate-wegen (blauwe wapenvormig bord met rode bovenrand), over de A1 boven Naarden toen die nog niet klaar was en idem dito in Tsjechië bij Olomouc. Verder in Canada over de Highway #1 in Alberta.
11 jaar geleden fietste ik met een vriend met de velomobiel naar Hongarije en ergens tussen Würzburg en Nürnberg hadden we zo'n lange rechte afdaling dat we 100km/h haalden. Toen veranderde de weg in een autoweg of snelweg (weet niet meer precies) en we besloten om er maar gewoon overheen te rijden omdat we toch hard genoeg gingen. Tegen de tijd dat de autosnelweg weer ophield reden we nog iets van 80km/h.
Een erg leuke ervaing. De klim ervoor was wel zwaar en moeizaam.
DaVinci schreef:
za 20 apr, 2019 16:33
Begin 2011 ben ik gestart bij aannemer Ballast-Nedam voor de ondertunneling van de A2 in Maastricht. Daar kreeg ik een basiscursus civieltechniek, ik heb een elektrotechnische/KPN achtergrond en dan is wat kennis van wegenbouw wel handig.
Ook wegafzettingen was een van de onderwerpen. Een uitspraak van de gastdocent was: fietsers en voetgangers zijn net als water: die hou je niet tegen. In Maastricht heb ik dat verschillende keren ervaren en op de Afsluitdijk zal dit waarschijnlijk niet anders zijn.
Ik geef beroepsmatig advies over werfsignalisatie en omleidingen (voor werken in de Antwerpse haven). Ik heb mede daardoor en door mijn vrijwilligerswerk voor de Fietsersbond Antwerpen veel oog voor werfsignalisatie die ik (vooral als fietser) onderweg tegen kom.

Als ik merk hoe weinig in België rekening wordt gehouden met fietsers en voetgangers bij wegafzettingen en werfinrichtingen ben ik ook niet verbaasd dat veel fietsers en voetgangers omleidingen en afsluitingen negeren. Zelf doe ik dat overigens ook vaak (dat negeren) behalve als ik zie dat er sprake is van een op dat ogenblik actieve werf, het echt fysiek onmogelijk is de wegafzetting te negeren of de omleiding professioneel ingericht lijkt. Vaak zijn de omleidingen echter onnodig voor fietsers en voetgangers of stoppen de omleidingsborden onderweg. (Over Nederland kan ik veel minder goed oordelen.)

Ja, fietsers en voetgangers gedragen zich nog anarchistischer dan auto's. Dat heeft ook te maken met de aard van het voertuig dat maakt dat het veel moeilijker is om met de auto wegafsluitingen echt te negeren. Maar ik zal in België pas echt respect krijgen voor ingerichte omleidingen en werfinrichtingen als ik ook merk dat ze met respect voor de fietsers worden uitgevoerd.

Renaat
Revanho schreef:
zo 21 apr, 2019 22:57
Maar ik zal in België pas echt respect krijgen voor ingerichte omleidingen en werfinrichtingen als ik ook merk dat ze met respect voor de fietsers worden uitgevoerd.
Soms word je ook ronduit uitgelachen door de signalisator. Case-in-point: werken aan het jaagpad van het Albertkanaal.

1 (10).jpg
Ja, U ziet dit goed, er is een omleiding voor voetgangers en fietsers die 20 meter verder doodloopt op een verbod voor voetgangers en fietsers. Enige legale oplossing is terug naar de vorige brug en naar de andere kant van het kanaal. Natuurlijk negeert iedereen de verbodstekens.
Revanho schreef:
zo 21 apr, 2019 22:57
(Over Nederland kan ik veel minder goed oordelen.)
Reken er maar op dat ze er hier ook wel wat van kunnen. :cry:
bdr schreef:
ma 22 apr, 2019 00:23
Soms word je ook ronduit uitgelachen door de signalisator. Case-in-point: werken aan het jaagpad van het Albertkanaal.

1 (10).jpg
Dat is een mooie illustratie van het punt dat ik wilde maken, dank je.
Ziet mijn oog hier twee tweebaansfietspaden? Dan kan je altijd in de luwte fietsen!
Allemaal gefinancierd met een groene staatslening met een 1/2% rente!

Bijlagen

Steunzool schreef:
di 21 mei, 2019 21:17
Dan kan je altijd in de luwte fietsen!
Eh, tegenwind?

-Jan
JanH schreef:
di 21 mei, 2019 21:37
Steunzool schreef:
di 21 mei, 2019 21:17
Dan kan je altijd in de luwte fietsen!
Eh, tegenwind?

-Jan
Wachten op de gunstige weerberichten, zoek een dag uit met Beaufort 5 mee, evenwijdig op de Afsluitdijk! :wink:
Zuidwest 5 van Zurich naar Den Oever is een veel grotere uitdaging. Heb zo ook Lelystad - Enkhuizen gereden bij Noordwest 5. :)
20190819_060340-klein.jpg
Hoi,

Weet iemand hoe je met de fiets over de Afsluitdijk kunt komen? Rijdt die fietsbus wel in deze coronatijd, of is het voorlopig een no-go?

Het bericht op de website (https://deafsluitdijk.nl/fietsbus-dienstregeling/) vind ik vaag.
Rijdt maar met minder bezette plekken in de bus
Ik lees zojuist in een ander draadje dat je vanaf 5 juni met de fiets op de boot tussen Stavoren en Enkhuizen kan:
viewtopic.php?f=27&t=34698#p365967
Op 6 mei hebben wij deze bus genomen tijdens een etappe van onze 'coronafietsvakantie' in Nederland. Ook ik vond de info op de website tweeslachtig, vanwege deze tekst: 'De fietsbus blijft volgens de zomerdienstregeling rijden, maar kan in verband met de coronamaatregelen minder mensen vervoeren. Wij vragen iedereen hier verstandig mee om te gaan en gehoor te geven aan het advies van de Rijksoverheid om zoveel mogelijk thuis te blijven en de bus alleen te gebruiken voor woon-werkverkeer'.
Vervolgens heb ik me afgevraagd hoeveel mensen die hun werk niet thuis kunnen doen, nu voor hun werk met de fiets over de Afsluitdijk komen; of hoeveel forensen zonder fiets gebruik maken van een bus die niet verder rijdt dan de sluizen van Kornwerderzand; en of je daarmee elk uur een bus zo vol krijgt, dat er geen vrijetijdsfietsers meer bijpassen ;-).

In april hadden we tijdens een autorit over de Afsluitdijk al geconstateerd dat de fietsbus inderdaad reed en bepaald niet uitpuilde van de passagiers. Dus waagden we het er maar op. Anders hadden we 130 km om moeten fietsen om het vakantiehuisje dat we in de buurt van Sneek geboekt hadden, te kunnen bereiken. De veerboot Enkhuizen-Stavoren voer immers ook niet.

In Den Oever troffen we een extra lange, maar verder onaangepaste lijnbus van Arriva aan. Geen stoel was er verwijderd. We hebben onze fietsen maar op de rolstoelplek neergezet, na de tassen er afgehaald te hebben. De enige andere passagier, die even later instapte, heeft zijn racefiets in het gangpad neergezet. In sommige bedrijven moeten werknemers met veel minder ruimte genoegen nemen...

Afbeelding

Afbeelding
Wij fietsen laatst vanaf Makkum richting Harlingen en kwam uitnodigende borden tegen met gratis bustocht voor fietsers over de afsluitdijk. Nog even over gedacht, maar we hadden zo het vermoeden dat ze niet echt berekend zijn op 3 bepakte ligfietsen en een kinderkar. Als ik het plaatje zo zie klopt dat wel. Eigenlijk wel vreemd aangezien de busdienst voor fietsvervoer bedoeld is....
De bus die wij aantroffen was in ieder geval niet de bus die in deze reportage te zien is, waar wel veel fietsen inpassen.