Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen ten zuiden van Rome - Forum Wereldfietser

Fietsen ten zuiden van Rome

Ik ben al vele jaren verliefd op zuid Italië, maar heb er nog nooit gefietst. Anders dan voor Spanje of binnenkort de Balkan zijn er voor de Mezzogiorno nog geen routes van Benjaminse, Reitsma of de Europafietsers, en evenmin van Esterbauer/Bikeline. Misschien kunnen we hier inventariseren wat er al wel is.
https://italy-cycling-guide.info/region ... ern-italy/ Dit lijkt me vast een mooi begin. Ik ga eens rustig kijken.

Voor Sicilië en Malta: http://www.medinbike.eu/en/mappa_sicilia_malta.asp

Van alles voor heel Italië: http://www.bicitalia.org/it/bicitalia/l ... -bicitalia
Van deze zijn ze nog bordjes aan het plaatsen:
https://marketingdelterritorio.info/ind ... -t-aspetti
Dat is wel een spannende, zo hoog in de Apennijnen. Zo te zien zijn er misschien nog niet overal bordjes maar zijn er wel gpx tracks.
Ik heb twee keer (2001 en 2007) de Apennijnen route van Cycletours gereden, een prachtige route van Basilicata naar Emilia-Romano. Hotels als overnachting, maar er was, meen ik, ook een variant met kamperen. De etappe-plaatsen waren Potenza, Melfi, Grottaminarda, Morcone, Barrea, Rocca di Cambio, Fonte Ceretto, Giulianova, Norcia, Perugia, Poppi en Sasso Marconi.

Ik heb nog een stap-voor-stap beschrijving liggen.
Afbeelding

of kijk naar onze route van Sicilië naar Napels
Route Italie 2014

Voor een verslag zie:
http://luddo.freehostia.com/Italy2014/Italy2014.htm
In een ander topic ging het over een GPX-track van Rotterdam via Rome naar Bari. Die is gemaakt met behulp van brouter.de waar onze fietsende digitale oosterburen autoluwe wegen aan fietspaden koppelen en waar je bovendien (o.a.) kunt aangeven of je op die route veel, een beetje of helemaal niet wil klimmen. Echt tof.
Routes maken kan tegenwoordig in een paar tellen. Ervaringen met de digitale zuiderburen tegenhanger (routeyou.com) staan hier.

Ik heb daarna nog een andere versie gemaakt die doorliep tot Brindisi maar die kan ik niet meer vinden. Die andere ging echt niet door Zwitserland en om Rome heen, deze gaat een stukje door Geneve en dwars door Rome. Totaal hoogtemeters is volgens brouter 15337 op 2534 km dus als dat klopt is deze reis volledig 65+-proof.

Het idee is/was om vanaf Bari over te varen naar Albanië en dan over de Balkan via Zagreb en Wenen richting Praag en dan weer naar huis. Hij stond voor vorig jaar op de planning maar dat ging mooi niet door en dit jaar denk ik ook niet maar zeg nooit nooit. Ik heb nog geen ervaringen met deze track of met brouter, maar het ziet er echt leuk uit in de testopstelling.

De GPX-track van het Noordereiland naar Bari staat hier (rechts klikken -> opslaan als). Hoogtemeters na Rome viel erg mee. Als je die details wilt weten kun je de track naar mygpsfiles.com slepen.
Dank je.
math schreef:
di 05 mar, 2019 22:08
Ik heb twee keer (2001 en 2007) de Apennijnen route van Cycletours gereden, een prachtige route van Basilicata naar Emilia-Romano. Hotels als overnachting, maar er was, meen ik, ook een variant met kamperen. De etappe-plaatsen waren Potenza, Melfi, Grottaminarda, Morcone, Barrea, Rocca di Cambio, Fonte Ceretto, Giulianova, Norcia, Perugia, Poppi en Sasso Marconi.

Ik heb nog een stap-voor-stap beschrijving liggen.
Hallo Math,

Heb je voor mij de beschrijving van de route? Misschien is er nog iemand die een mooie route heeft gemaakt in de appenijnen?

Groeten Tom
Enkele dagen niet meer naar dit Forum gekeken en daardoor deze vraag gemist.
Stuur me een PB met je mailadres en ik stuur je een scan van de routebeschrijving van toen (2001 ; 7 A4-pagina's).
Bladerend in het Lonely Planet gidsje Cycling Italy uit 2003, kwam ik nog een 3-daags circuit Trulli & Sassi tegen door Puglia en Basilicata. Trulli zijn de typische witgekalkte huisjes met een puntdak. De ronde loopt over Bari - Altamura - Matera - Gioia del Colle - Noci - Alberobello - Locorotondo - Castellana Grotte - Mola di Bari - Bari. Ongeveer 240 km. Geïnteresseerden wil ik wel een scan van de pagina's mailen (pb).

Mijn ervaring met de Lonely Planet Cycling gidsjes France, Britain en Italy is dat de wegen met veel zorg voor rust en typische landschappen zijn uitgekozen.
Ik heb onlangs (in aug/sep) 14 dagen door Italië gefietst op weg naar Griekenland. De route ging van Rome door de Apennijnen richting Matera. Vervolgens naar Alberobello in het trulli-gebied en verder naar Lecce en Brindisi in de "hiel" van Italië.

Een vrij mooie route. Maar toch een woord van waarschuwing! De kwaliteit van de wegen in Zuid-Italië varieert doorgaans van "slecht" tot "verschrikkelijk slecht". Alleen binnen de grenzen van het Abruzzo Nationaal Park lag er een nieuwe asfaltweg. Overal elders was het hotsen en rammelen en bij momenten was ik bang dat de vullingen uit mijn tanden zouden daveren.
Klopt wat je zegt over de kwaliteit van de wegen in Italie. Net terug uit de regio Rome viel me op dat alle ‘asfalt’wegen daar nog net niet onverhard kunnen worden genoemd, afgezien van de Autostrada die een biljartlaken is.
Geen wonder als je bedenkt dat Italie vrijwel failliet is. Alleen de stad Rome heeft al een schuld van 12 miljard.
Aart Veldhuizen schreef:
za 02 nov, 2019 08:13
Klopt wat je zegt over de kwaliteit van de wegen in Italie. Net terug uit de regio Rome viel me op dat alle ‘asfalt’wegen daar nog net niet onverhard kunnen worden genoemd,
Dat klinkt mij dan weer als muziek in de oren. Ik heb eens zitten streetviewen. Bedoel je dit soort wegen? : https://goo.gl/maps/rV1GGVjhU2qf7rba8

Die vind ik erg fietsvriendlijk. Als fietser ga je vlot om de gaten heen maar auto's moeten zo traag rijden dat ze niet meer hinderlijk of gevaarlijk zijn.
Leon schreef:
za 02 nov, 2019 11:54
Dat klinkt mij dan weer als muziek in de oren. Ik heb eens zitten streetviewen. Bedoel je dit soort wegen? : https://goo.gl/maps/rV1GGVjhU2qf7rba8
Probeer het ook eens met een bergweg (waar je niet kunt zien of er verkeer van de andere kant om de bocht gaat komen terwijl je vrolijk om de gaten slingert), met bomen erlangs en een zonnetje erboven, zodat je door het wisselende licht de putten niet kunt zien.

Carl
Het is toch juist leuk om op wat slechtere wegen te rijden? Gewoon de bandenspanning wat lager, doelen bijstellen, en genieten dat je even in een wat minder aangeharkt land dan NL rijdt. En anders naar een land gaan met perfecte wegen, zoals Kirgizië. :wink:

Ik denk ook dat ze in Zuid-Italië andere prioriteiten hebben dan investeren in glad asfalt voor de paar veeleisende vakantiefietsers die bovendien weinig bijdragen aan de lokale economie.
Ik heb vaak op zulke wegen gefietst hoor, alleen niet in Zuid-Italië. Ik hoor de auto's dan al van verre aankomen. Soms duurt het wel een paar minuten voordat ze ook echt in de buurt zijn.
Maar ieder zijn hobby. Gelukkig maar, anders werd het daar nog druk.
Zolang je in de bergen en zeker de parken blijft valt het mee, maar eens je in het hectisch verkeer van de druk bewoonde dalen terecht komt werkt de slechte infrastructuur altijd in je nadeel. Vaak zijn de bermen ook niet gesnoeid waardoor bvb een smalle 2 vaksweg de facto nog een meter smaller wordt en je als fietser letterlijk geen centimeter marge overhoudt. In Campanië ben ik toch een paar keer in verkeerssituaties van het nachtmerrietype terechtgekomen, echt nog niet eerder meegemaakt, met name in de vlakte tussen Caserta en de Vesuvius.

Je gaat dan uiteraard de kaart uitpluizen op zoek naar off-road paden en vaker wel dan niet kom je hier op uit:
proper.jpg
In het oosten van Campanië en vooral Apulië, minder dichtbevolkt, is het veel makkelijker om rustige wegen te vinden. Een deel van de asfaltwegen ligt er daar wel bij als een piste, maar dat is geen nadeel.

Bijlagen

CarlW schreef:
za 02 nov, 2019 14:19
In Campanië ben ik toch een paar keer in verkeerssituaties van het nachtmerrietype terechtgekomen, echt nog niet eerder meegemaakt, met name in de vlakte tussen Caserta en de Vesuvius.
Duidelijk. No go daar. Tenzij noodzakelijk en dan voorbereid en een route uitgezocht.
Maar rondom Napels had je dus pech. Zuid-Italië heeft bijna geen kustvlaktes, dus die zijn volgebouwd en er wonen heel veel mensen. Napels heeft geen geld, dus de wegen zijn slecht. Het afvalprobleem is er jaren berucht.
math schreef:
di 05 mar, 2019 22:08
Ik heb twee keer (2001 en 2007) de Apennijnen route van Cycletours gereden, een prachtige route van Basilicata naar Emilia-Romano. Hotels als overnachting, maar er was, meen ik, ook een variant met kamperen. De etappe-plaatsen waren Potenza, Melfi, Grottaminarda, Morcone, Barrea, Rocca di Cambio, Fonte Ceretto, Giulianova, Norcia, Perugia, Poppi en Sasso Marconi.

Ik heb nog een stap-voor-stap beschrijving liggen.
Dag Math,

wij willen in september van dit jaar jou voorgestelde fietstocht in de Abruzzen maken en ontvangen graag van jou de stap voor stap beschrijving. Zou dat kunnen ?

een goede groet Nelleke van der Boon .