Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 4 weken richting Frankrijk - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

4 weken richting Frankrijk

+2
Geniet er van en als je op een bepaalde dag niet bent waar je dacht ... dan is dat zo. :D
Matty schreef:
vr 08 mar, 2019 22:36
. Ik kan alleen 6 dagen later starten omdat de bus niet eerder gaat. Ik heb dan dus iets langer dan 3 weken voor 1700km.
Als dat bijna een kwart van je vakantie afsnoept zou ik zeker overwegen om met de Treinreiswinkel naar Mntelimar te gaan. Dat zou - zo uit mijn hoofd - met een lange dag reizen en in ieder geval met twee dagen en een overnachting haalbaar moeten kunnen zijn.
aandegracht schreef:
za 09 mar, 2019 11:09
Matty schreef:
vr 08 mar, 2019 22:36
. Ik kan alleen 6 dagen later starten omdat de bus niet eerder gaat. Ik heb dan dus iets langer dan 3 weken voor 1700km.
Als dat bijna een kwart van je vakantie afsnoept zou ik zeker overwegen om met de Treinreiswinkel naar Mntelimar te gaan. Dat zou - zo uit mijn hoofd - met een lange dag reizen en in ieder geval met twee dagen en een overnachting haalbaar moeten kunnen zijn.
Of de Flixbus. Voor 37 euro naar Valence met 1 overstap in Lyon: https://shop.flixbus.nl/search?departur ... 01.06.2019.
willem.m schreef:
za 09 mar, 2019 11:29
Of de Flixbus. Voor 37 euro naar Valence met 1 overstap in Lyon: https://shop.flixbus.nl/search?departur ... 01.06.2019.
Of als je niet 's nachts in een bus wilt zitten: 's middags met de Flixbus naar Parijs, daar overnachten (Kyriad Bercy vlakbij het Flixbus-station is goedkoop en heeft stalling voor fietsen) en de volgende ochtend de TGV naar het zuiden nemen.
Zes dagen moeten wachten op een Cycletours bus is in elk geval nergens voor nodig.
Leuk hoor, leuk doel en idd. ik heb dat ook wel eens gedaan, me ergens laten afzetten, in Zürich bv. met trein en via een ronde door de bergen weer terug naar NL en het landschap steeds zien veranderen, een avontuur en afzien in de bergen en dan is het ook wel weer leuk en een verademing als je dan van de bergen komt, sjeest het lekker door richting NL en wel magisch moment idd. en dan lekker het laatste stuk met trein vanuit Heerlen of Maastricht weer naar huis.
Ik denk dat de 1700 km in de tijd die je voor ogen hebt wel haalbaar kan zijn, ik maak altijd een 'afsnijmogelijkheid'. Iig heel veel voorpret gewenst. :)
met trein en via een ronde door de bergen weer terug naar NL en het landschap steeds zien veranderen, een avontuur en afzien in de bergen en dan is het ook wel weer leuk en een verademing als je dan van de bergen komt, sjeest het lekker door richting NL en wel magisch moment idd. en dan lekker het laatste stuk met trein vanuit Heerlen of Maastricht weer naar huis.
Mijn eerste fietsvakantie deed ik een rondje: via de Rijn naar de Elzas en weer terug via België. Eenmaal in Maastricht heb ik een biertje gedronken op het terras en ben ik met de trein naar huis gegaan, dat was inderdaad een heerlijk gevoel :).
peter de rijk schreef:
za 09 mar, 2019 12:19
willem.m schreef:
za 09 mar, 2019 11:29
Of de Flixbus. Voor 37 euro naar Valence met 1 overstap in Lyon: https://shop.flixbus.nl/search?departur ... 01.06.2019.
Of als je niet 's nachts in een bus wilt zitten: 's middags met de Flixbus naar Parijs, daar overnachten (Kyriad Bercy vlakbij het Flixbus-station is goedkoop en heeft stalling voor fietsen) en de volgende ochtend de TGV naar het zuiden nemen.
Zes dagen moeten wachten op een Cycletours bus is in elk geval nergens voor nodig.
Ik ben n.a.v. jouw bericht en anderen gaan zoeken naar een treinoptie niet wetende waar ik in zou belanden...

De TGV van Brussel naar Valence leek me een goede optie. Altijd al een keer met de TGV willen rijden, mijn vrouw brengt me met de auto naar Brussel, inladen in de trein zonder overstap en in 4,5 uur ben je in Valence.

Totdat je de regels, uitzonderingen t.a.v. fietsen gaat lezen en het is niet zichtbaar bij boekingen welke trein fietsen kan meenemen die niet gedemonteerd zijn. Dus ik dacht ik doe 'm wel in een doos, maar dan blijkt er alsnog geen zekerheid te zijn dat je mee kunt rijden als het bagagerek vol zit. Pffffff.

Ik ga de treinreiswinkel nu contacten hoe dit allemaal in z'n werk gaat.
Weet iemand waar ik een doos kan aanschaffen met max. afmetingen 135x85x30 ?
Matty schreef:
za 09 mar, 2019 20:29
Ik ga de treinreiswinkel nu contacten hoe dit allemaal in z'n werk gaat.
Weet iemand waar ik een doos kan aanschaffen met max. afmetingen 135x85x30 ?
Goed idee om de treinreiswinkel te raadplegen, gaat vast lukken.
Vraag je fietsenmaker om een doos, maakt niet uit hoe groot, en maak hem zelf op maat met een stanleymes en veel Ducktape. Is alleen de eerste keer lastig.
peter de rijk schreef:
za 09 mar, 2019 22:25
Matty schreef:
za 09 mar, 2019 20:29
Ik ga de treinreiswinkel nu contacten hoe dit allemaal in z'n werk gaat.
Weet iemand waar ik een doos kan aanschaffen met max. afmetingen 135x85x30 ?
Goed idee om de treinreiswinkel te raadplegen, gaat vast lukken.
Vraag je fietsenmaker om een doos, maakt niet uit hoe groot, en maak hem zelf op maat met een stanleymes en veel Ducktape. Is alleen de eerste keer lastig.
Geboekt op 9 juni!
10u33 BRUSSEL MIDI
14u40 VALENCE - TGV STATION (OP 10KM VAN HET CENTRUM VAN VALENCE - FR)
Reisdetails Direct TGV Reisduur4u07
Geweldig om in 4 uurtjes in Zuid-Frankrijk te zijn.

Paar interessante details:
- Ik heb 82 euro betaald voor eerste klas zitplaats op de website Oui.sncf, geweldige prijs n.m.m. Tweede klasse was slechts 15 euro goedkoper.
- De trein zat al halfvol, dus ik denk dat slim is om vroeg te boeken. Je kon bij eerste klas zelf je zitplaats selecteren in de wagon.
- Nadat ik had betaald, heb ik gecheckt wat de prijs daarna was. De ticketprijs ging naar 89 euro!!!
- Boekingssysteem werkt dus hoe voller de trein => ticketprijs omhoog.
- Fiets moet in doos/tas van 90x120x30. Is nog wel een dingetje, maar vergt alleen goede voorbereiding, ik zie wel. Als ik niet wordt toegelaten start ik m'n tocht wel in Brussel :P

Ik heb de app gedownload en mezelf geregistreerd. Alle info en ticket zijn nu op mijn telefoon beschikbaar.
Klinkt goed! Kun je na het monteren nog een eindje gaan fietsen ook, en dan met een wijntje voor de tent genieten!
@Matty,
Eerste klas TGV biedt je beduidend meer comfort dan de bus van Cycletours.
Om 14:40 al op Valence TGV! Mooie stad. De fietsroute ViaRhona loopt door de stad.
Je fiets mag ook in een hoes. Zorg dat je vroeg op het perron staat van Brussel-Zuid en bij de juiste deur. Let op je rijtuignummer en het bord met de samenstelling van de trein op het perron. Het is het beginstation, dus als je er vroeg bij bent, heb je kans dat de grote bagagerekken nog leeg zijn.
Hoi ik wilde nog even wat teruggeven n.a.v. mijn post. Ik ben op vakantie gegaan met de TGV van Bruxelles Midi naar Valence en heb dus op station Valence TGV mijn fiets in elkaar gezet. Het afval en de doos konden mooi in een prullenbak op het perron. Pas wel even op dat je doos niet op het spoor waait(!). Ik had mijn verwarmingsbuisisolatie in de prullenbak gegooid en de doos over de prullenbak heen gezet. Je moet toch wat.

Mijn doos was 123cm bij 70cm. Ik dacht dat die 3 cm (123 ipv 120) geen probleem zou vormen maar dan past die dus niet meer horizontaal in het rek. Die ruimte is exact 120cm of wellicht zelfs nog iets minder. Maar de smalle rekken tegenover de brede rekken kun je met een stelknop het tussenrek verwijderen. Ik heb daarop mijn pakket rechtop weten te plaatsen in dat smalle rek. Ik kwam hier achter door een jongen met een bodyboard die 'm ook daarin knalde. Samen hadden we het opgelost, dat was mooi!

Afstand die ik had bepaald was toch teveel. Ik heb elke dag tussen 80-90 kilometer als prettig ervaren. Ik ben een ervaren fietser (20 jaar) met een goed conditie, gemiddeld elke dag ca. 700-1200hm, uitschieter naar 1600hm (lange dag). Bij vertrek had ik teveel gewicht bij me, en ik had teveel gewicht bij me van mezelf! lol!

Ik ging van camping naar camping, ik had een gasstel, pannetjes en allerlei noodmaaltijden bij me in een rugzak die ik samen met de slaapzak op mijn bagegedrager bond. Na vele hoogtemeters gedurende de eerste week, buikgriep en inspanning om de heuvels op te komen heb ik al mijn reserve-eten, ISOSTAR repen en poeder in de vuilcontainer gemikt. Dat scheelde zo een kilo of 2.

Ik ben gaan leven van wat de natuur en de winkels mij aanboden, een hele bevrijding. En je hoeft ook niet altijd direct om 8 uur 's morgens iets te eten. Als je een bakker tegenkomt om 9:00 , je eet een pain chocolat, een half uur later duw je een tomaat naar binnen en een perzik en om 13:00 ga je lunchen (je baguette + tomaat en la vache qui rit) of een luxe lunch salade bij een restaurant ook ok.

Binnen West-Europa laat ik voortaan pannetjes + gasbrander en blik thuis. Verder had ik van mijn huurSantos het voorrek gedemonteerd omdat ik alleen achtertassen heb gebruikt. Het gewicht van voortassen dus ook niet. Voorlicht eraf, zware pendalen eraf en mijn DuraAce SPD-SL pendalen van mijn racefiets erop. 200 gram lichter en mijn eigen racefietsschoenen gebruiken (loopt prima in de supermarkt), kunsstof sneakers mee voor minimaal gewicht.

Koffie halen bij de buurman kampeerder (vooral die met die campers).
Daarnaast: Geweigerd worden bij een restaurant wegens vol is onacceptabel, leg je situatie uit en dram door, kom desnoods na een bedenktijd terug. Laat je niet wegjagen.

Resultaat na 4 weken: 8 kilo lichter, van 96 naar 88kg bij 1.87m en conditioneel weer super.

Wat betreft de huurfiets: Santos Travel Lite: Beresterke fiets, remmen Magura hydraulische blokken fantastisch. Banden 50mm, gewoon vol remmen met de voorrem in een afdaling zonder slippen, met beide remmen is het net een motor, je komt niet in de slip, deze remt harder dan mijn racefiets zonder bepakking. Echter, het rechte mountainbikestuur met van die opzetstukken aan de zijkant heb ik niet aan kunnen wennen, pijn in onderrug omdat ik teveel krom zat omdat ik niet voldoende voorover kon buigen. Ik heb bij voorkeur een racefietsstuur zodat ik meer houdingen kan aannemen. Zittend met handen op stuur, staande klim op beugels en afdalen in de beugels.

Rohloff + riem, ik vind versnelling 5,6,7 echt niet lekker rijden, veel geluid. Geluid = weerstand. Ik heb er niet aan kunnen wennen en wilde zo snel mogelijk naar versnelling 8, ook al had ik dan maar een cadans van 65. Geen onderhoud is fijn, maar even smeren aan einde dag is voor mij geen punt.

Frame is mij te zwaar, 16kg in totaal voor de fiets kan toch lichter met andere materialen voor die prijs! Op een gegeven moment was 1 bout uit de drager verdwenen, dat zou de stabiliteit van de fiets danig moeten verzwakken, maar deed het niet. Kortom: voor mij is deze fiets overgedimensioneerd, wel goed voor een wereldreis!!!

Zadel was van SQ-lab 604 (een oudere versie). Wat een waardeloos ding, ik twijfelde of ik mijn racefietszadel moest monteren maar heb het niet gedaan. De SQ-lab had een grote zitbobbel, een soort omazadel, ik wilde niet eigenwijs zijn en naam maar aan dat dit goed was. Onterecht. Ik wil namelijk iets dieper zitten en niet rechtop. Ik kon dat vooraf heel lastig inschatten en pas na een dag of 5 wist ik het tot een acceptabele houding te corrigerne.

Een ander fenomeen wat ik irritant vond ik is dat je aerodymica waardeloos is. Bij tegenwind een berg af met 4% en je gaat niet harder dan 35. Bukken heeft iets zin, maar weinig. Die tassen aan de achterkant vangen net zoveel wind als de zeejongens van Bontekoe rond Kaap Hoorn. Woooeoessjh

Kortom als ik een travelfiets ga kopen, ga ik voor een soort lichte randonneur met racefietsstuur met schijfremmen, ketting en derailleur waarbij ik mogelijk zelf maatregelen ga nemen om de zijdelingse stabiliteit te verbeteren.
Wat leuk dat je je ervaringen terugkoppelt. Daar heeft iedereen iets aan!

quote=Matty

>Ik ben gaan leven van wat de natuur en de winkels mij aanboden, een hele bevrijding.
:D Frankrijk is qua voeding geen armzalig land hè?

>Koffie halen bij de buurman kampeerder (vooral die met die campers).
ha, daarom zijn die campers zo groot. Ze moeten ook koffie voor fietsers meesjouwen. :lol:

>Wat betreft de huurfiets: Santos Travel Lite
> Banden 50mm, gewoon vol remmen met de voorrem in een afdaling zonder
> slippen, met beide remmen is het net een motor, je komt niet in de slip,
Je kunt als je overdrijft welover de kop, maar met bagage alleen achter gaat dat niet erg snel.
Met dikke wegbanden afdalen is ook voor mij een van de favoriete bezigheden. Ik zou het uren achter elkaar kunnen doen...

>Echter, het rechte mountainbikestuur met van die opzetstukken aan de zijkant
> heb ik niet aan kunnen wennen, pijn in onderrug omdat ik teveel krom
> zat omdat ik niet voldoende voorover kon buigen.
Dat is het nadeel van een huurfiets. Hij is toch niet helemaal aan je aangepast.

> Frame is mij te zwaar, 16kg in totaal voor de fiets kan toch lichter met andere materialen voor die prijs!
Tsja, dat is inderdaad niet heel licht voor een fiets die "Light" heet. Maar dat gewicht zit echt niet in het frame. Het zou me verbazen als frame + vork van deze fiets samen meer dan drie kilo zouden wegen. Ik zou nog steeds wel eens willen weten wat frames van Santosfietsen en andere merken nu echt wegen. Meestal kappen fabrikanten het af bij "dat is afrhankelijk van ...".

Er is al eens een draadje over geweest: viewtopic.php?f=10&t=14430&start=20
Enne: zet voor de grap eens een achterwiel van zo'n fiets, derailleurversie, met stevige vakantieband, op de weegschaal. :shock:

>Zadel was van SQ-lab 604 (een oudere versie). Wat een waardeloos ding,
Ik blijf er per definite bij dat een zadel iets persoonlijks is en dat dat tamelijk onafhankelijk is van de prijs of pretentie van zo'n zadel. Dat zadel is best een duur, maar dat zegt dus helemaal niets. Ook weer een nadeel van een huurfiets, tenzij je die voor vertrek ombouwt inderdaad.

>Kortom als ik een travelfiets ga kopen, ga ik voor een soort lichte randonneur
> met racefietsstuur met schijfremmen, ketting en derailleur
Volgens mij zit dat tamelijk dicht bij wat in het algemeen een randonneur wordt genoemd.

>waarbij ik mogelijk zelf maatregelen ga nemen om de zijdelingse stabiliteit te verbeteren.
Ik kan je uit ervaring aanraden om te kiezen voor eenframe dat stevig genoeg is om een stabiel rijgedrag op te leveren en er niet van uit te gaan dat je het later kunt oplossen. Anderzijds zijn de stijfheidseisen met de bagage die je van plan bent mee te nemen niet erg hoog. De allerslapste fiets die ik had, en die was slap, reed met alleen achtertassen toch wel rechtuit zonder zwabberen. Alleen met voortassen erbij ging het mis.
Super om te lezen :) klinkt als geslaagd en powerful
Matty schreef:
vr 05 jul, 2019 00:23
Echter, het rechte mountainbikestuur met van die opzetstukken aan de zijkant heb ik niet aan kunnen wennen, pijn in onderrug omdat ik teveel krom zat omdat ik niet voldoende voorover kon buigen. Ik heb bij voorkeur een racefietsstuur zodat ik meer houdingen kan aannemen. Zittend met handen op stuur, staande klim op beugels en afdalen in de beugels.

...

Zadel was van SQ-lab 604 (een oudere versie). Wat een waardeloos ding, ik twijfelde of ik mijn racefietszadel moest monteren maar heb het niet gedaan. De SQ-lab had een grote zitbobbel, een soort omazadel, ik wilde niet eigenwijs zijn en naam maar aan dat dit goed was. Onterecht. Ik wil namelijk iets dieper zitten en niet rechtop. Ik kon dat vooraf heel lastig inschatten en pas na een dag of 5 wist ik het tot een acceptabele houding te corrigerne.
Ik weet niet of je die pijn in de onderrug aan het rechte stuur moet toeschrijven. Verleden jaar op fietsvakantie kloeg mijn vrouw ook erg van pijn in de onderrug. Ik heb uiteindelijk haar SQ-lab 604 zo'n 5º met de neus naar beneden gekanteld, nu zit ze duidelijk met een rechtere rug op de fiets, voorheen zat ze bol.

Interessant was wel dat ze al een heel jaar 24km per dag op die fiets met dat zadel had gefietst zonder klachten. De klachten traden pas op bij langer op de fiets zitten.

Persoonlijk deel ik je mening over de 604, ik had dat zadel voor mijzelf gekocht maar na 1000km heb ik het met een zucht van opluchting van mijn fiets gegooid. Mijn vrouw zag er geen graten in om het uit te proberen, met bovenstaande resultaat.