Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Noorwegen terugreizen - Forum Wereldfietser

Van Noorwegen terugreizen

In 2020 willen we met twee personen naar Bergen (Noorwegen) fietsen. Daarna weer terug naar België terugreizen, met 2 fietsen en bagage. Liever niet vliegen.
Is de ferry van Oslo naar Kiel en daarna trein beste mogelijkheid? Hoeveel zou dit kosten ongeveer in hoogseizoen? Iemand recente ervaring hiermee? Of nog andere voorstellen?
Je kunt ook vanuit Bergen de boot nemen naar Hirtshals in noord Denemarken. Dan fietsen naar Frederikshavn, (ong 47km), en van daaruit treinen naar Hamburg (heb ik vorig jaar gedaan), en van Hamburg terug naar België.

Cheers,

Gee
Meneer Zwijn schreef:
wo 27 mar, 2019 17:06
In 2020 willen we met twee personen naar Bergen (Noorwegen) fietsen. Daarna weer terug naar België terugreizen, met 2 fietsen en bagage. Liever niet vliegen.
Is de ferry van Oslo naar Kiel en daarna trein beste mogelijkheid? Hoeveel zou dit kosten ongeveer in hoogseizoen? Iemand recente ervaring hiermee? Of nog andere voorstellen?
Breivik - Gent veerboot. fietsen kunnen gratis mee. De prijs is vergelijkbaar met vliegen. Duurt wel anderhalve dag. Je krijgt er volpension, een cabine met toilet en douche.
Dank jullie wel!
Als je een trein moet nemen met verplichte reservatie voor de fietsplaatsen, wacht dan niet te lang.
Gisteren een ticket Zürich - Keulen geboekt voor 15 juli, en er waren nog 4 fietsplaatsen (waarvan wij er nu twee ingenomen hebben ...).
Weet niet hoe het zit vanuit Hamburg - onze trein rijdt na Keulen door naar Hamburg - maar ik was wel verrast. Van de SNCF verwacht je zoiets, die zijn op sommige lijnen erg fietsonvriendelijk. Maar van de DB verbaasde me het.
Vanuit het noorden van Duitsland kun je prima terug reizen met regionale treinen. Reservering voor de fietsen is niet nodig en meestal is er voldoende ruimte. Vooral de Metronom-trein tussen Hamburg en Bremen, deze heeft een speciale dubbeldekker fietsenwagon. Beneden volledig voor fietsen, boven zitplaatsen.
Reis je na 9 uur 's ochtends (weekend hele dag) dan is het Quer-durchs-Land Ticket voordelig. Door heel Duitsland reis je dan voor € 44,=. Op één ticket mogelijk maximaal 5 personen reizen, voor elke persoon komt er € 8,= bij. Met z'n tweeën kost het dus € 52,=. Voor de fiets koop je een Fahrrad ticket Nahverkehr.

Vanaf bijv. Kiel (vertrek 10u) reis je met ruime overstaptijden in Hamburg, Bremen en Osnabrück naar Hengelo, aankomst rond 17.30u. Daarna kan het verder per intercity. In de maanden juli/augustus is er in Nederland geen verbod op reizen in de spits met de trein.

Als alternatief voor de boot Oslo-Kiel zou je ook kunnen overwegen om eerst Oslo-Kopenhagen te doen. Daarna (met de trein) de brug over naar Malmö. Vervolgens vanaf Malmö of Trelleborg met een nachtboot naar Travemünde. Kost je minimaal een dag extra, maar de ferries zijn een stuk voordeliger dan Oslo-Kiel.
oswald schreef:
wo 27 mar, 2019 17:50
Meneer Zwijn schreef:
wo 27 mar, 2019 17:06
In 2020 willen we met twee personen naar Bergen (Noorwegen) fietsen. Daarna weer terug naar België terugreizen, met 2 fietsen en bagage. Liever niet vliegen.
Is de ferry van Oslo naar Kiel en daarna trein beste mogelijkheid? Hoeveel zou dit kosten ongeveer in hoogseizoen? Iemand recente ervaring hiermee? Of nog andere voorstellen?
Breivik - Gent veerboot. fietsen kunnen gratis mee. De prijs is vergelijkbaar met vliegen. Duurt wel anderhalve dag. Je krijgt er volpension, een cabine met toilet en douche.
Goeie tip voor de mensen onder ons in die buurt.
De prijs van een kaartje Oslo-Kiel valt meestal nog wel mee, het wordt pas duur door de verplichte cabine die je er bij moet boeken, de meeste zijn al vergeven aan de vrachtwagenchauffeurs dus goed plannen is wel een voorwaarde.
Met de trein naar het zuiden is met een QDL kaart (geen intercity's) ook nog wel een dagje treinen, dan ben je dus een goede 2 dagen onderweg.

PS
Ik zie dat het Brevik is en niet Breivik bij Stavanger
flauwekul bijdrage teruggetrokken. Kan weg.

Hans
Er rijdt nu ook een Flixtrein van Hamburg naar Keulen waarin je fiets mee kan. Tarieven zijn interessant.
https://www.flixtrain.com/train-routes
En anders de Flixbus misschien?
Situatie is een beetje veranderd, we gaan het andersom doen. We gaan volgend jaar liefst van Gent(België) naar Brevik(Noorwegen) met de Volvo-boot. Dat lijkt wel te doen met 2 personen en 2 fietsen. Het liefst zouden we dan verder naar Bergen willen, heeft iemand daar ervaring mee? Flixbus, trein,ferry?, ...En van daar weer naar huis fietsen dus.
Geen idee wat 'de volvo boot' is, daarom misschien geen tip waar je iets aan hebt.... Maar er gaan ook ferries naar Bergen vanuit Hirtshals en er is een verbinding Brevik - Hirtshals. Alleen is het natuurlijk wel een beetje krom om via Noorwegen eerst weer even naar Denemarken te gaan. Misschien als je even verteld wat die volvo boot is, dan leer ik ook weer wat ;)
Ik denk dat zuidwaarts terug reizen wel een leuk alternatief is, je fietst dan het potentieel betere weer tegemoed.
Een zoekmachine is je vriend: (2e hit) :cry:
https://www.dfds.com/nl-nl/vrachtversch ... revik-gent
@_Peter_: Dank je voor de link!

@Rockhopper: in bovenstaande reacties op oorspronkelijke vraag wordt die Volvoboot dus genoemd. Denk je dat je met 2 personen en 2 fietsen zonder reserveren de ferry kan nemen die jij voorstelt? Enig idee van de kostprijs? Gent-Brevik komt op ongeveer 220€/persoon, vind ik erg meevallen.
Meneer Zwijn schreef:
do 01 aug, 2019 16:04
@_Peter_: Dank je voor de link!

@Rockhopper: in bovenstaande reacties op oorspronkelijke vraag wordt die Volvoboot dus genoemd. Denk je dat je met 2 personen en 2 fietsen zonder reserveren de ferry kan nemen die jij voorstelt? Enig idee van de kostprijs? Gent-Brevik komt op ongeveer 220€/persoon, vind ik erg meevallen.
De "volvoboot" zit vol met van alles en niet steeds Volvo's is van DFDS. Fietsen mogen gratis mee. Moet wel gereserveerd worden.
Ik zat al naar de link te kijken, maar dat gaat over vrachtschepen. Daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee, dus ik kan er ook weinig zinnigs over zeggen. De verbinding Hirtshals > Stavanger > Bergen is wel een fijne vond ik zelf. Maar dat is een andere startplek en misschien ook duurder dan het alternatief om eerst Gent > Brevik te doen.

Je zou zelf nog even kunnen kijken of er misschien een goedkoop / makkelijk alternatief is om in Hirtshals te komen. Ik vermoed dat reizen in door DLD/DK goedkoper is dan door NO. Maar dat is giswerk vanuit mijn kant.
Meneer Zwijn schreef:
wo 31 jul, 2019 23:26
Situatie is een beetje veranderd, we gaan het andersom doen. We gaan volgend jaar liefst van Gent(België) naar Brevik(Noorwegen) met de Volvo-boot. Dat lijkt wel te doen met 2 personen en 2 fietsen. Het liefst zouden we dan verder naar Bergen willen, heeft iemand daar ervaring mee? Flixbus, trein,ferry?, ...En van daar weer naar huis fietsen dus.
Houd er wel rekening mee dat je dan vaker tegen de wind in zal fietsen. Ik ben nu aan het terugfietsen van Zweden via Noorwegen, Denemarken, Nederland ( vandaag in Zeeland aangekomen) en heb aardig wat bergverzet moeten gebruiken de laatste dagen bij krachtige ZW wind.
Rekening houdend met alle bovenstaande reacties (dank je wel! :wink: ) hou ik toch nog steeds een voorkeur voor de Volvoboot naar Brevik. Daarna zien we wel, ofwel veerboot Hirsthals Stavanger Bergen, ofwel trein, of misschien binnendoor fietsen naar Bergen, moet ik nog verder uitzoeken of dat kan. Tijd hebben we wel, een weekje extra is geen probleem. Waarschijnlijk wordt het de ferry, vind ik de fijnste manier om grote afstanden te overbruggen. Vliegen, treinen of de bus geeft regelmatig hopen stress als je daar aankomt met je volgepakte fiets.
Ik fiets deze keer liever eens de terugweg naar huis, gewoon om eens te ervaren hoe dat nu weer voelt. Het lijkt me leuk om eens 0 rekening te moeten houden met een einddatum.
Ik ben benieuwd wat je gaat doen.
Ik denk dat één week voor de afstand Brevik - Bergen met de fiets erg ambitieus is, Noorwegen is niet het makkelijkste land om doorheen te fietsen en je krijgt ook mogelijk te maken met tunnels waar je al dan niet doorheen mag en kleine veerboten die ook flink wat tijd kunnen opslokken. Dat is een deel van de charme van Noorwegen, en het is altijd mooi uitzicht, maar opschieten hoort er vaak niet bij :)

Persoonlijk zou ik proberen de trein nemen naar Hirtshals en daar de ferry naar Bergen. Maar geen idee of dat goed te doen is met fietsen en hoe vaak je zult moeten overstappen. Vanuit Nederland minimaal 4 keer, vanuit Belgie .... ???
Optie om naar Oslo te fietsen, en dan met de trein naar Bergen te gaan? Weet niet hoe het zit met fietsen mee in NO, maar de verbinding Oslo-Bergen is rechtstreeks (bijna 7 uur treinen volgens Google Maps).
Het is Hirtshals. :)