Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor Denemarken? - Forum Wereldfietser

Tips voor Denemarken?

Nadat we wat videos bekeken hadden over fietsen in Denemarken, dingt deze serieus mee voor een volgende fietsvakantie. Reden: opvallend veel off road en weinig verkeer. Helaas blijken bizar weinig mensen het landenforum bij te werken (zijn wij dan echt een van de weinigen) en is de info over Denemarken dus hopeloos verouderd. Vandaar onze vragen hier.

- Wij zijn op zoek naar veel off road, weinig auto's en heel veel rust = vooral veel natuur, weinig mensen en verkeer met dito lawaai en overdaad aan prikkels . En ook wel lekker eten. Gaan we dat vinden in Denemarken?
- Hoe besloten liggen de wildkampeerplekken in Denarken? Kortom kunnen we daar een bidondouche nemen? Iemand nog een tweede hands boekje Overnachting in die Fri?
- Ik las dat je op veel plekken blijkbaar zonder tent mag wild kamperen. Maar hoe zit dat als je stiekum toch je tentje opzet, wel zo fijn tegen allerlei beestjes?
- Hoe zit het met de muggen?
- Welke eilanden/gebieden zijn het mooist? En waarom? Zijn ze allemaal echt verschillend? (zie onze criteria)
- Hoe zit het met de drukte in een zomervakantie?
- Hoe zit dat met de zogeheten dure campings en levensonderhoud? Is dat echt nog zo?
- Tips voor reisgids of kaart?
- En o ja, wat voor weer kunnen we verwachten globaal gezien.

Voor anderen die ook naar Denemarken willen vond ik al dit mooie overzicht: https://www.cycletourer.co.uk/cycletour ... mark.shtml

Dank alvast!
Na 6 fietsvakanties Denemarken(alle met kinderen) kan ik je vragen denk ik wel beantwoorden.
Frans & Dieuwertje schreef:
wo 05 jun, 2019 12:52
Nadat we wat videos bekeken hadden over fietsen in Denemarken, dingt deze serieus mee voor een volgende fietsvakantie. Reden: opvallend veel off road en weinig verkeer. Helaas blijken bizar weinig mensen het landenforum bij te werken (zijn wij dan echt een van de weinigen) en is de info over Denemarken dus hopeloos verouderd. Vandaar onze vragen hier.
- Wij zijn op zoek naar veel off road, weinig auto's en heel veel rust = vooral veel natuur, weinig mensen en verkeer met dito lawaai en overdaad aan prikkels . En ook wel lekker eten. Gaan we dat vinden in Denemarken?
Er is redelijk wat off-road te vinden, en dan vooral op Jutland. Lekker eten kun je vooral in de grote steden. Aarhus, Odense, Kopenhagen dat soort werk. Maar daar is het niet zo rustig ;-)
- Hoe besloten liggen de wildkampeerplekken in Denarken? Kortom kunnen we daar een bidondouche nemen? Iemand nog een tweede hands boekje Overnachting in die Fri?
Veel "i det fri" plekjes liggen in uitgestrekte bossen. Daar sta je in het algemeen helemaal alleen.
- Ik las dat je op veel plekken blijkbaar zonder tent mag wild kamperen. Maar hoe zit dat als je stiekum toch je tentje opzet, wel zo fijn tegen allerlei beestjes?
Gewoon je tent opzetten kan prima
- Hoe zit het met de muggen?
Vergelijkbaar met NL
- Welke eilanden/gebieden zijn het mooist? En waarom? Zijn ze allemaal echt verschillend? (zie onze criteria)
Welke het mooist zijn mag je zelf uitzoeken, maar ik wil er toch 1 noemen: Samsø. En ja, in onze beleving heeft elk eiland nog wel haar eigen identiteit behouden. Sla vooral ook de hele kleine eilandjes niet over. Die zijn echt leuk.
- Hoe zit het met de drukte in een zomervakantie?
Drukte valt reuze mee.
- Hoe zit dat met de zogeheten dure campings en levensonderhoud? Is dat echt nog zo?
Denemarken is duur ja, maar dat is Nederland ook.
- Tips voor reisgids of kaart?
Voor ons waren de nationale en regionale routes erg leuk om te rijden. Daar zit ook volop onverhard in. Kaarten kregen we vaak mee in de plaatselijke vvv's.
- En o ja, wat voor weer kunnen we verwachten globaal gezien.
Globaal hetzelfde als in NL

Veel plezier :D
Ik woon een deel van de tijd in Denemarken (Kopenhagen), heb niet heel veel rondgefietst, maar kan wel een deel van de vragen beantwoorden.
Hoe besloten liggen de wildkampeerplekken in Denarken? Kortom kunnen we daar een bidondouche nemen? Iemand nog een tweede hands boekje Overnachting in die Fri?
Het is handig om de Shelter app op je telefoon te zetten, het toont authoriseerde wildkampeerplekken in Denemarken. En die zijn bijna overal, tot vlakbij Kopenhagen. Ook geeft de app de faciliteiten (vuurplaats, waterbron, tentplaats of shelter, (simpel) toilet, geschiktheid voor kinderwagens, toegankelijk voor rolstoelen) op een overnachtingsplek, de exacte lokatie en soms ook wat foto’s aan. Zie ook bijgevoegde screenshots.

Voor een bidondouche heb je niet per sé beschutting nodig. Denen hebben een relaxte houding t.o.v. menselijk naakt. Ik zwem met regelmaat in de havenbaden in hartje Kopenhagen. En na afloop kleedt ik me op de steiger om/aan zonder ingewikkeld te doen met handdoeken om mijn middel, m.a.w. in mijn nakie gedurende een halve minuut of zo. Geen Deen kijkt raar op van een naakt mens naast een havenbad (of een tentje op een wildkampeerplek). Er lijkt geen verschil in perceptie tussen naakte mannen of vrouwen.
Hoe zit dat met de zogeheten dure campings en levensonderhoud? Is dat echt nog zo?
Vrijwel alles in Denemarken is duurder dan in Nederland, reken gemiddeld op zo’n 20%.
De salarissen in Denemarken liggen ook hoger dan in Nederland, waardoor de levensstandaard en koopkracht in DK en NL vergelijkbaar zijn.

https://photos.app.goo.gl/79CoYTVRp27yAi1M9
https://photos.app.goo.gl/bvDabhcesWY4Wd979
Mijn ervaring was, in de zomer, dat ik juist op de betere plekken (met vuurplek, water en hutjes) lang niet altijd alleen stond. Soms is dat gezellig, soms wat minder, omdat iedereen hoopte alleen te staan. Op plekken met alleen een vuurplaats stond ik wel bijna altijd alleen.
Water is dan goed te vinden in de dorpjes en op begraafplaatsen. Mijn Osmand kaart op de telefoon heeft me hier ook goed mee geholpen.
Muggen waren er veel. Ik heb dan ook bijna niet in de trekhutjes geslapen, maar steeds mijn (binnen)tent opgezet.

Al met al een erg goede ervaring, ik zou zo weer terug willen, de vrijheid en de afwisseling die het wildkamperen geeft is heerlijk.

Wel met wat dikkere banden fietsen, ik ben een paar keer andere fietsers tegengekomen die een stukje moesten lopen omdat hun 32mm bandjes wegzakten in het grind.
ErikB81 schreef:
wo 05 jun, 2019 18:05
Wel met wat dikkere banden fietsen, ik ben een paar keer andere fietsers tegengekomen die een stukje moesten lopen omdat hun 32mm bandjes wegzakten in het grind.
Soms heb je met dat grind de pech dat het er net ligt en nog niet is ingereden door de daarvoor verantwoordelijke. Het meest vervelend zijn toch wel die hekken waar je om moet slalommen, dat gaat met tassen niet altijd goed. daarom ook op veel plaatsen olifantenpaadjes.
Ik heb in 2007 genoten van Denemarken. Een stuk rustiger dan Nederland maar op de drukke kust stukken toch wel een Zandvoorts aandoende drukte. Iets van de kust aanmerkelijk rustiger, zeker in vergelijking met Nederland. Uiteindelijk ben ik er twee weken langer gebleven dan gepland.

Veel beestjes heb ik niet gezien, zeker geen prikkende. Drukke campings zijn duur, de rustige aanmerkelijk goedkoper en hebben minder toeters en bellen. Ik heb wel kampeerplekjes onderweg gezien maar er geen gebruik van gemaakt.
Misschien komen we elkaar tegen. Wij gaan dit jaar ook naar Denemarken om daar rond te toeren. Vanwege de rust, goede fietsgelegenheid, kampeerplaatsen en het klimaat.

http://www.ericopdefiets.nl/2007Denemarken/index.html
Eric op de Fiets schreef:
wo 05 jun, 2019 22:28
Drukke campings zijn duur, de rustige aanmerkelijk goedkoper en hebben minder toeters en bellen.
Dank! Is er een manier om die rustige campings te vinden, website of..? Ik heb vandaag gekeken maar niets gevonden.
Ik kijk op Archies en op google, klik door op de website en al ik veel toeters en bellen zie, komt de camping op de ongeschikt lijst. De campings zonder trotse toeters en bellen op de site komen in aanmerking. SVR heeft ook campings en Denemarken. Die zijn meestal ook wel basic.Wij starten op eiland Funen.

Ook wel een leuke site http://www.petersfietssite.nl/funen/funen.html#dag1

Bijlagen

Er is niet zoiets als een website 'groene- of kleine- campings in Denemarken"?

Dank allen!
Frans & Dieuwertje schreef:
do 06 jun, 2019 07:01
Er is niet zoiets als een website 'groene- of kleine- campings in Denemarken"?

Dank allen!
https://www.kampeerkaart.nl/denemarken/ ... denemarken
https://www.google.com/search?biw=1536& ... :1,lf_ui:1
http://www.kamperen-bij-de-boer.com/boe ... nland.html
(5 boerencampings)

Maar volgens mij ie er echt niets dat ook maar in de buurt komt, kijkend naar de wensen TS, van "Overnatning I det fri". Ik meen dat er intussen iets van 1.500(!) kampeerplekken in vermeld staan.
Allemaal gratis of voor een heel kleine bijdrage. En bijna allemaal in de natuur. Een enkele keer in een achtertuin of nabij faciliteiten (zoals een haventje).
Enige nadeel dat ik kan bedenken is dat de plekken soms moeilijk te vinden zijn. Het boekje is in het Deens, de route/locatie-omschrijving daardoor soms moeilijk te ontcijferen. Electronische hulpmiddelen kunnen dan van pas komen: de coördinaten van elke locatie worden vermeld.
Ik ben vorig jaar van huis naar het noordelijkste puntje (alleen Jutland) en terug gefietst. Eerst midden Jutland, toen oostkust. Terug door het midden en toen westkust terug. Het is een prima fietsland. Waar je ook bent.

Midden Jutland vond ik de heuvels best pittig af en toe. (Aan de kusten is het vlak) De westkust was mijn favoriet. Duinen en prachtige breden standen waar geen mens te vinden is. (Was er wel in het voorjaar)

Ik het geen kosten gehad aan campings. Maar altijd op celterplek gestaan. Ik heb altijd mijn tentje opgezet, omdat ik dat fijner vind.

Celterplekken zijn ook bij de Denen populair. Dus als je na een dag fietsen bij de plek aan komt. Is de plek soms al vergeven. Zeker bij mooi weer in het weekeinde. En moet je doorfietsen.
In sommige bossen mag je wildcamperen.

Aan deze site heb ik heel veel gehad:
https://naturstyrelsen.dk/naturoplevelser/

https://naturstyrelsen.dk/naturoplevels ... 5,"zoom":2}
(Al eerder genoemd)
Ik heb een paar keer van zuid naar noord gefietst door Jylland. De westkust is nagenoeg vlak en heeft een wijdse rustige sfeer. Beetje nederlandse kust maar dan grootschaliger en rustiger. Vind het echt een aanrader.
De oostkust van Jylland heb ik 1x gedaan en dat is behoorlijk heuvelachtig omdat je het geologisch profiel kruist. Ook kom je dan langs een aantal steden en industriegebieden die niet altijd even mooi en fijn zijn en is het er iets drukker.
Ik heb ook een aantal keer door Lolland/Falster/Sjæland gefietst vanuit Fehmarn/Rødby, en in en rond Kopenhagen. Zeker leuk om eens te doen.
Dank allen voor de tips!
Hallo
Weet niet of er nog behoefte is naar je vraag maar hier mijn ervaringen.
Ben net terug van mijn reis naar Denemarken.
Heb de Jutlandroute gevolgd tot grens Denemarken toen ik de grens over was een eigen route gemaakt naar de Westkust naar nulpunt Duitsland/Denemarken vandaar de Noordzeeroute gevolgd (Borden R1) deze vond ik geweldig rust natuur prachtig tot Skagen (Grenen) toen van Skagen oostkust tot Hals langs Langerak naar Aalborg door midden Jutland ( is Jutlandroute) terug.Het minste stukje vond ik onder in midden Jutland.
Aan de Oostkust is ook nog een prachtige camping met Nederlands paar,Nature Ferie heel veel natuur.
Zie ook FB #natuurvakantiedenemarken.
Ik heb 2 keer in Shelter geslapen prima te doen.
Ik had water,wc,picknicktafels,en 4 shelters tot beschikking.
Als je geintereseerd ben hier onder link van mijn reisverslag.

https://www.polarsteps.com/HenkdeLeeuw4 ... aJFSTZVkVs
Dank voor je mooie verslag Henk. Dit jaar gaan we nog niet maar alle tips gaan zeker mee voor een volgende keer.