Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fietsinfrastructuur in de Provincie Luik en de rest van Wallonië - Forum Wereldfietser

Nieuwe fietsinfrastructuur in de Provincie Luik en de rest van Wallonië

Nieuwe fietsinfrastructuur in de Provincie Luik en de rest van Wallonië

Resumé voorop: dit draadje a.u.b. gebruiken om elkaar tips te geven welke projecten klaar zijn.

Vorige week tijdens een verblijf in de Ardennen ontdekte ik een reeks knooppuntenbordjes in de Omgeving Spa-Remouchamps langs paden die zo slecht zijn dat Frank van Rijn er zelfs een paragraaf aan zou besteden.

Afbeelding

Zoekend op internet naar het hoe, waarom en wanneer van die bordjes kwam ik op het spoor van een aantal ontwikkelingen in de Provincie Luik, voor mij vlakbij op een half uurtje fietsen van huis. Vorige week meldde ik zo al in een ander draadje dat het knooppuntennetwerk van de provincie Luik nu echt vorm begint te krijgen.

Kaart van het bestaande en geplande netwerk, situatie maart 2019
https://www.liegeeuropemetropole.eu/ima ... artePN.jpg

Gezien de slechte hobbelpaden waar ik de bordjes had gezien dacht ik echter dat het netwerk niet veel meer dan het plaatsen van bordjes zou omvatten. Ik zocht echter nog wat verder en liet een aantal zaken vertalen door Google Translate, want mijn Frans is op dit niveau toch wel slecht.
Bij het ontcijferen van de kromme vertaalde zinnen viel ik echter van de ene verbazing in de andere.

Er wordt daar namelijk ook echt geïnvesteerd in fietsinfrastructuur. 28 miljoen in de omgeving Luik en 113 miljoen in Wallonié in totaal tot 2024.
Pagina met uitleg:
https://www.dhnet.be/regions/liege/lieg ... 0294d7e475
en:
https://www.lachronique.be/article/plan ... 2024.19895

Kern van de plannen is dat de fietsroutes van de knooppunten en die van de Ravelroutes gecombineerd worden tot één netwerk. De Ravelroutes - enigszins te vergelijken met de LF-routes in Nederland - vormen dan de 'snelwegen' van het netwerk en de andere knooppuntenpaden de aanvulling.

Een link naar een uitleg met filmpje van het knooppuntensysteem:
https://www.liegeeuropemetropole.eu/pro ... n.php?id=7

Daarnaast zijn er ook projecten voor wat men daar noemt 'zachte mobiliteit', "mobilité douce"
https://liegeeuropemetropole.eu/projet- ... .php?id=32

Waar ik ook achter ben gekomen is dat men ook paden lijkt (ik ben nog niet zeker) aan te gaan leggen langs spoorwegen, iets waarmee men in Nederland zeer terughoudend is.
Foto, locatie onbekend. Helaas geen andere link gevonden voor de grote afbeelding:
https://liegeeuropemetropole.eu/images/ ... /L39_1.jpg

Op deze pagina treft je een (excel)lijst aan met projecten die uitgevoerd worden tot 2024, het Plan Ravel. Let op: er zijn twee tabbladen.
http://diantonio.wallonie.be/files/Docu ... 9-2024.xls

Op de website van Ravel vindt je een uitvoeringsplan en bijbehorende verkeersinformatie:
https://ravel.wallonie.be/home/a-la-une/warnings.html
Daarvan zijn dus een fiks aantal projecten al bezig!

Omdat ik benieuwd was heb ik er meteen een fietstochtje aan gewijd naar Aubel, waar de Ligne 38 langskomt. Daar was het meteen prijs. Direct ten zuiden van Aubel trof ik al een stuk van het tracé aan dat was voorbereid voor asfaltering.

Afbeelding

Iets verder was er daadwerkelijk asfalt

Afbeelding

Naarmate ik Froidthier, nog iets verder, naderde werd het asfalt steeds warmer. Het bij wereldfietsers bekende sissende geluid van aan de banden klevend asfalt werd steeds luider. Even stopte ik om te voelen of de temperatuur van het asfalt niet te hoog was. Het viel mee. Bij Froidthier aangekomen trof ik wegwerkers, machines en versperringen aan en kon ik niet verder. Vanaf Aubel was echter, in Waalse stijl, niets aangegeven van deze werkzaamheden. Dan maar via Val Dieu richting huis.

Bij Dalhem trof ik nog een verrassing: de tunnel onder het dorp die al vele decennia verkommerd, overwoekerd en streng verboden afgesloten was wordt gerehabiliteerd, niet straks maar nu! Of je er straks met de fiets doorheel kunt is mij niet duidelijk. Volgens het bord is het project klaar 120 werkbare dagen na 9 april 2018. Ze hebben in Wallonië dus niet veel werkbare dagen.

Afbeelding

Is het niet grappig dat we in Nederland zo weinig horen van deze ontwikkelingen? We gaan er immers massaal fietsen en recreëren. Het aantal Nederlanders dat hier straks gebruik van gaat maken is dus best wel fors. Ook durf ik gerust te stellen dat Wallonië voor een aardig deel leeft van het toerisme van Nederlanders (en Vlamingen).

Een andere fietser hier uit de buurt heeft een stukje geschreven over een prachtig terras op het hoogste punt van de Ligne 38, in Herve, en over de voorzieningen voor fietsers daar. Het blijkt dat dit horeca-etablissement toch nog meer aan de Waalse tradities vasthoudt dan de investeringen voor fietsers bedoelden. (Dwz het etablissement op zondag na Hemelvaart bij stralend weer voor fietsers sluiten voor fietsers omdat er gereserveerd is voor eters die er nog niet zijn.)

https://fietsenruimte.nl/fercms/?p=569

Resumerend voor wereldfietsers: er komen nu en binnenkort een aantal stroken asfalt bij en misschien zelfs nieuwe verbindingen die ook voor lange afstanden nieuwe routes mogelijk maken naar en door de Ardennen.

Idee: Misschien kunnen we in dit draadje bijhouden welke projecten daadwerkelijk klaar zijn.
Goed topic Leon!

(In reactie op jouw oproep en t.b.v. de overzichtelijkheid hoop ik dat mensen nu niet opeens verhalen uit de oude doos gaan delen incl. gigantische quotes en kleine lettergrootte.)
willem.m schreef:
ma 10 jun, 2019 13:34
(In reactie op jouw oproep en t.b.v. de overzichtelijkheid hoop ik dat mensen nu niet opeens verhalen uit de oude doos gaan delen incl. gigantische quotes en kleine lettergrootte.)
Ja, laten we echt proberen hier, in dit draadje, vooral richting toekomst te kijken, graag!
Leon schreef:
ma 10 jun, 2019 13:37
willem.m schreef:
ma 10 jun, 2019 13:34
(In reactie op jouw oproep en t.b.v. de overzichtelijkheid hoop ik dat mensen nu niet opeens verhalen uit de oude doos gaan delen incl. gigantische quotes en kleine lettergrootte.)
Ja, laten we echt proberen hier, in dit draadje, vooral richting toekomst te kijken, graag!
Heel kort dan:
Zonder historie is er ook geen toekomst.

De historie is lang. In 1995 ging het RAVeL project van start. En zelfs dat was nog niet het begin ... in 1993 verscheen al het boek Chemins de Traverses, en ook dat was weer de vrucht van een al veel langer bestaand gedachtegoed (al in de 80-er jaren was er de gedachte het ooit dichtste spoorwegnet ter wereld - het Belgische dus - als fietsinfrastructuur te bewaren).
Chemins de Traverses.png
Chemins de Traverses - 1993
Chemins de Traverses.png (152.34 KiB) 2832 keer bekeken
Maar goed, heel lang bleef het bij een goede gedachte en een beperkt aantal, goedbedoelde en soms "knullig" uitgevoerde, projecten.
Het is erg mooi dat er nu (weer) eens goed aan getrokken wordt ... ik hoop dat het meer is als een tussensprintje, er is nog heel wat te doen om het oorspronkelijke project zoals ooit bedoeld in te vullen.

Groeten BSM

PS   Er is ook een "interactieve" kaart op de vlgde site: https://ravel.wallonie.be/nl/home.html
PS2 Grappig is dat "Chemins de Traverses" ook de betekenis geeft van "afstekertjes, binnendoor weggetjes".
Mooi om te weten dat er ontwikkelingen zijn (al had de Ravel 38 van mij wel onverhard mogen blijven ;)). Hoop er binnen enkele jaren vaak te komen :) Kan ik ook statussen gaan doorgeven.
De RAVeL L38 wordt onderdeel van de Eurovelo3: een pelgrimsroute van Trondheim in Noorwegen naar Santiago de Compostella in Frankrijk.
Deze route komt net onder het Drielandenpunt bij Vaals vanuit Duitsland Belgie binnen en gaat via de L38 naar Luik, vervolgens langs de Maas naar Namen en vandaar over het jaagpad langs Samber naar Frankrijk.

De Belgen trekken nu hard aan deze route. Er zijn nog maar een paar korte tijdelijke stukken. De aansluiting met Duitsland is nog niet zoals gepland, omdat de Duitsers nog niet klaar zijn. Hier komt een tijdelijk route. Het deel van Gemmenich naar Blieberg (Fr. Plombières) wordt in 2021 verhard en het stuk van Blieberg naar in Aubel moet in 2020 verhard worden. Een knelpunt is nog ten westen van Charleroi, waar je over het terrein van een steengroeve moet en de weg moet delen met zware vrachtauto's. Er komt daar echter een gescheiden fietspad.
Fedor schreef:
di 11 jun, 2019 14:43
Mooi om te weten dat er ontwikkelingen zijn (al had de Ravel 38 van mij wel onverhard mogen blijven ;)).
Van mij persoonlijk had dat ook gemogen. Maar allez, soms moet je anderen in de vreugde laten delen. Bovendien, als het er 10x zo druk wordt, is het nog steeds stil.

Zo las ik laatst dat op de Vennbahn wel 1500 fietsers per dag komen. Dat lijkt veel, maar het is er maar 1 per minuut. Overdag 2 per minuut. Dus je ziet een stelletje langskomen en is het een minuut doodstil, dan komt er een groep langs, en een kwartier stilte.
Goed dat ik dit bericht tegenkom. Ik heb me maar direct geregistreerd bij dit forum, zodat ik beter op de hoogte blijf. Ik ben al langer een fietskampeerder, denk erover om volgend jaar maar eens de grens over te gaan. Of het Duitsland of België wordt dat weet ik nog niet. Ik bereid me op beide voor. Er is vast veel veranderd sinds de vorige keer dat ik naar de Ardennen fietste (dat was in 1976).
Fedor schreef:
di 11 jun, 2019 14:43
Mooi om te weten dat er ontwikkelingen zijn (al had de Ravel 38 van mij wel onverhard mogen blijven ;)). Hoop er binnen enkele jaren vaak te komen :) Kan ik ook statussen gaan doorgeven.
Ik ben ontzettend blij met dat asfalt. Er waren delen van de L38 in slechte staat.
bert sitters schreef:
di 11 jun, 2019 18:46
Fedor schreef:
di 11 jun, 2019 14:43
Mooi om te weten dat er ontwikkelingen zijn (al had de Ravel 38 van mij wel onverhard mogen blijven ;)). Hoop er binnen enkele jaren vaak te komen :) Kan ik ook statussen gaan doorgeven.
Ik ben ontzettend blij met dat asfalt. Er waren delen van de L38 in slechte staat.
Vergeleken met delen van het knooppuntennetwerk die ik inmiddels ontdekt heb in Wallonië was dit toch wel in zeer goede staat. We zijn over onverharde delen van de L38 een aantal malen met een WF-groep gereden en ik heb toen geen klachten ontvangen; integendeel.
Ze zijn ook hard aan het werken aan de Vennbahn bezuiden St. Vith. Heb eergisteren het stuk van Burg-Reuland tot daar gereden. Er zijn nog een paar stukken (goed berijdbaar) onverhard, onder meer omdat er nog een brug aangelegd moet worden, maar er zijn ook kilometers zijdezacht asfalt gegoten.
Wallonie is geen rijke regio, maar zit wel dicht op de geldpotten voor regio-ontwikkeling van de EU.
Een belangrijke Waalse fietstoerisme-bobo, Gilbert Perrin, naar wie een brug in de Vennbahnroute is genoemd, heeft onlangs op een EGWA conferentie de strategische plannen van Wallonie toegelicht :
http://www.aevv-egwa.org/download/gw-ou ... llonie.pdf
Nog uitvoeriger op :
https://www.viasverdes.com/pdf/Conferen ... ritage.pdf
math schreef:
di 11 jun, 2019 22:12
Een belangrijke Waalse fietstoerisme-bobo, Gilbert Perrin, naar wie een brug in de Vennbahnroute is genoemd, ......
Zou dat dezelfde zijn ...
 
Chemins de Traverses.png
Gilbert Perrin
Chemins de Traverses.png (152.34 KiB) 2604 keer bekeken
 
Zo ja, dan heeft ie wel een brug verdiend ... na zo'n 30 jaar trekken en duwen aan het behoud van het spoorweg-patrimonium door de infrastructuur te recyclen in de vorm van een netwerk van fietspaden.

Groeten BSM
Ja, dat is dezelfde.

Een kleine correctie op hierboven: de eerste presentatie waarvan ik zei dat hij 'onlangs op een EGWA conferentie' gegeven werd, stamt al uit 2016 ; de tweede presentatie is wel uit 2019. Bij vergelijking blijkt dat er de ambitie is om het hele oude-industrie patrimonium in Wallonië in het fietsroute-netwerk op te nemen.