Nieuwe fietsinfrastructuur in de Provincie Luik en de rest van Wallonië
Resumé voorop: dit draadje a.u.b. gebruiken om elkaar tips te geven welke projecten klaar zijn.
Vorige week tijdens een verblijf in de Ardennen ontdekte ik een reeks knooppuntenbordjes in de Omgeving Spa-Remouchamps langs paden die zo slecht zijn dat Frank van Rijn er zelfs een paragraaf aan zou besteden.
Zoekend op internet naar het hoe, waarom en wanneer van die bordjes kwam ik op het spoor van een aantal ontwikkelingen in de Provincie Luik, voor mij vlakbij op een half uurtje fietsen van huis. Vorige week meldde ik zo al in een ander draadje dat het knooppuntennetwerk van de provincie Luik nu echt vorm begint te krijgen.
Kaart van het bestaande en geplande netwerk, situatie maart 2019
https://www.liegeeuropemetropole.eu/ima ... artePN.jpg
Gezien de slechte hobbelpaden waar ik de bordjes had gezien dacht ik echter dat het netwerk niet veel meer dan het plaatsen van bordjes zou omvatten. Ik zocht echter nog wat verder en liet een aantal zaken vertalen door Google Translate, want mijn Frans is op dit niveau toch wel slecht.
Bij het ontcijferen van de kromme vertaalde zinnen viel ik echter van de ene verbazing in de andere.
Er wordt daar namelijk ook echt geïnvesteerd in fietsinfrastructuur. 28 miljoen in de omgeving Luik en 113 miljoen in Wallonié in totaal tot 2024.
Pagina met uitleg:
https://www.dhnet.be/regions/liege/lieg ... 0294d7e475
en:
https://www.lachronique.be/article/plan ... 2024.19895
Kern van de plannen is dat de fietsroutes van de knooppunten en die van de Ravelroutes gecombineerd worden tot één netwerk. De Ravelroutes - enigszins te vergelijken met de LF-routes in Nederland - vormen dan de 'snelwegen' van het netwerk en de andere knooppuntenpaden de aanvulling.
Een link naar een uitleg met filmpje van het knooppuntensysteem:
https://www.liegeeuropemetropole.eu/pro ... n.php?id=7
Daarnaast zijn er ook projecten voor wat men daar noemt 'zachte mobiliteit', "mobilité douce"
https://liegeeuropemetropole.eu/projet- ... .php?id=32
Waar ik ook achter ben gekomen is dat men ook paden lijkt (ik ben nog niet zeker) aan te gaan leggen langs spoorwegen, iets waarmee men in Nederland zeer terughoudend is.
Foto, locatie onbekend. Helaas geen andere link gevonden voor de grote afbeelding:
https://liegeeuropemetropole.eu/images/ ... /L39_1.jpg
Op deze pagina treft je een (excel)lijst aan met projecten die uitgevoerd worden tot 2024, het Plan Ravel. Let op: er zijn twee tabbladen.
http://diantonio.wallonie.be/files/Docu ... 9-2024.xls
Op de website van Ravel vindt je een uitvoeringsplan en bijbehorende verkeersinformatie:
https://ravel.wallonie.be/home/a-la-une/warnings.html
Daarvan zijn dus een fiks aantal projecten al bezig!
Omdat ik benieuwd was heb ik er meteen een fietstochtje aan gewijd naar Aubel, waar de Ligne 38 langskomt. Daar was het meteen prijs. Direct ten zuiden van Aubel trof ik al een stuk van het tracé aan dat was voorbereid voor asfaltering.
Iets verder was er daadwerkelijk asfalt
Naarmate ik Froidthier, nog iets verder, naderde werd het asfalt steeds warmer. Het bij wereldfietsers bekende sissende geluid van aan de banden klevend asfalt werd steeds luider. Even stopte ik om te voelen of de temperatuur van het asfalt niet te hoog was. Het viel mee. Bij Froidthier aangekomen trof ik wegwerkers, machines en versperringen aan en kon ik niet verder. Vanaf Aubel was echter, in Waalse stijl, niets aangegeven van deze werkzaamheden. Dan maar via Val Dieu richting huis.
Bij Dalhem trof ik nog een verrassing: de tunnel onder het dorp die al vele decennia verkommerd, overwoekerd en streng verboden afgesloten was wordt gerehabiliteerd, niet straks maar nu! Of je er straks met de fiets doorheel kunt is mij niet duidelijk. Volgens het bord is het project klaar 120 werkbare dagen na 9 april 2018. Ze hebben in Wallonië dus niet veel werkbare dagen.
Is het niet grappig dat we in Nederland zo weinig horen van deze ontwikkelingen? We gaan er immers massaal fietsen en recreëren. Het aantal Nederlanders dat hier straks gebruik van gaat maken is dus best wel fors. Ook durf ik gerust te stellen dat Wallonië voor een aardig deel leeft van het toerisme van Nederlanders (en Vlamingen).
Een andere fietser hier uit de buurt heeft een stukje geschreven over een prachtig terras op het hoogste punt van de Ligne 38, in Herve, en over de voorzieningen voor fietsers daar. Het blijkt dat dit horeca-etablissement toch nog meer aan de Waalse tradities vasthoudt dan de investeringen voor fietsers bedoelden. (Dwz het etablissement op zondag na Hemelvaart bij stralend weer voor fietsers sluiten voor fietsers omdat er gereserveerd is voor eters die er nog niet zijn.)
https://fietsenruimte.nl/fercms/?p=569
Resumerend voor wereldfietsers: er komen nu en binnenkort een aantal stroken asfalt bij en misschien zelfs nieuwe verbindingen die ook voor lange afstanden nieuwe routes mogelijk maken naar en door de Ardennen.
Idee: Misschien kunnen we in dit draadje bijhouden welke projecten daadwerkelijk klaar zijn.
Resumé voorop: dit draadje a.u.b. gebruiken om elkaar tips te geven welke projecten klaar zijn.
Vorige week tijdens een verblijf in de Ardennen ontdekte ik een reeks knooppuntenbordjes in de Omgeving Spa-Remouchamps langs paden die zo slecht zijn dat Frank van Rijn er zelfs een paragraaf aan zou besteden.
Zoekend op internet naar het hoe, waarom en wanneer van die bordjes kwam ik op het spoor van een aantal ontwikkelingen in de Provincie Luik, voor mij vlakbij op een half uurtje fietsen van huis. Vorige week meldde ik zo al in een ander draadje dat het knooppuntennetwerk van de provincie Luik nu echt vorm begint te krijgen.
Kaart van het bestaande en geplande netwerk, situatie maart 2019
https://www.liegeeuropemetropole.eu/ima ... artePN.jpg
Gezien de slechte hobbelpaden waar ik de bordjes had gezien dacht ik echter dat het netwerk niet veel meer dan het plaatsen van bordjes zou omvatten. Ik zocht echter nog wat verder en liet een aantal zaken vertalen door Google Translate, want mijn Frans is op dit niveau toch wel slecht.
Bij het ontcijferen van de kromme vertaalde zinnen viel ik echter van de ene verbazing in de andere.
Er wordt daar namelijk ook echt geïnvesteerd in fietsinfrastructuur. 28 miljoen in de omgeving Luik en 113 miljoen in Wallonié in totaal tot 2024.
Pagina met uitleg:
https://www.dhnet.be/regions/liege/lieg ... 0294d7e475
en:
https://www.lachronique.be/article/plan ... 2024.19895
Kern van de plannen is dat de fietsroutes van de knooppunten en die van de Ravelroutes gecombineerd worden tot één netwerk. De Ravelroutes - enigszins te vergelijken met de LF-routes in Nederland - vormen dan de 'snelwegen' van het netwerk en de andere knooppuntenpaden de aanvulling.
Een link naar een uitleg met filmpje van het knooppuntensysteem:
https://www.liegeeuropemetropole.eu/pro ... n.php?id=7
Daarnaast zijn er ook projecten voor wat men daar noemt 'zachte mobiliteit', "mobilité douce"
https://liegeeuropemetropole.eu/projet- ... .php?id=32
Waar ik ook achter ben gekomen is dat men ook paden lijkt (ik ben nog niet zeker) aan te gaan leggen langs spoorwegen, iets waarmee men in Nederland zeer terughoudend is.
Foto, locatie onbekend. Helaas geen andere link gevonden voor de grote afbeelding:
https://liegeeuropemetropole.eu/images/ ... /L39_1.jpg
Op deze pagina treft je een (excel)lijst aan met projecten die uitgevoerd worden tot 2024, het Plan Ravel. Let op: er zijn twee tabbladen.
http://diantonio.wallonie.be/files/Docu ... 9-2024.xls
Op de website van Ravel vindt je een uitvoeringsplan en bijbehorende verkeersinformatie:
https://ravel.wallonie.be/home/a-la-une/warnings.html
Daarvan zijn dus een fiks aantal projecten al bezig!
Omdat ik benieuwd was heb ik er meteen een fietstochtje aan gewijd naar Aubel, waar de Ligne 38 langskomt. Daar was het meteen prijs. Direct ten zuiden van Aubel trof ik al een stuk van het tracé aan dat was voorbereid voor asfaltering.
Iets verder was er daadwerkelijk asfalt
Naarmate ik Froidthier, nog iets verder, naderde werd het asfalt steeds warmer. Het bij wereldfietsers bekende sissende geluid van aan de banden klevend asfalt werd steeds luider. Even stopte ik om te voelen of de temperatuur van het asfalt niet te hoog was. Het viel mee. Bij Froidthier aangekomen trof ik wegwerkers, machines en versperringen aan en kon ik niet verder. Vanaf Aubel was echter, in Waalse stijl, niets aangegeven van deze werkzaamheden. Dan maar via Val Dieu richting huis.
Bij Dalhem trof ik nog een verrassing: de tunnel onder het dorp die al vele decennia verkommerd, overwoekerd en streng verboden afgesloten was wordt gerehabiliteerd, niet straks maar nu! Of je er straks met de fiets doorheel kunt is mij niet duidelijk. Volgens het bord is het project klaar 120 werkbare dagen na 9 april 2018. Ze hebben in Wallonië dus niet veel werkbare dagen.
Is het niet grappig dat we in Nederland zo weinig horen van deze ontwikkelingen? We gaan er immers massaal fietsen en recreëren. Het aantal Nederlanders dat hier straks gebruik van gaat maken is dus best wel fors. Ook durf ik gerust te stellen dat Wallonië voor een aardig deel leeft van het toerisme van Nederlanders (en Vlamingen).
Een andere fietser hier uit de buurt heeft een stukje geschreven over een prachtig terras op het hoogste punt van de Ligne 38, in Herve, en over de voorzieningen voor fietsers daar. Het blijkt dat dit horeca-etablissement toch nog meer aan de Waalse tradities vasthoudt dan de investeringen voor fietsers bedoelden. (Dwz het etablissement op zondag na Hemelvaart bij stralend weer voor fietsers sluiten voor fietsers omdat er gereserveerd is voor eters die er nog niet zijn.)
https://fietsenruimte.nl/fercms/?p=569
Resumerend voor wereldfietsers: er komen nu en binnenkort een aantal stroken asfalt bij en misschien zelfs nieuwe verbindingen die ook voor lange afstanden nieuwe routes mogelijk maken naar en door de Ardennen.
Idee: Misschien kunnen we in dit draadje bijhouden welke projecten daadwerkelijk klaar zijn.