Additionally, paste this code immediately after the opening tag: op de wielrenfiets naar Berlijn - Forum Wereldfietser

op de wielrenfiets naar Berlijn

Ik ben van plan deze zomer naar Berlijn te fietsen en doe dat bij voorkeur op mijn wielrenfiets. Ik heb gelezen dat de meer 'bekendere routes' ook deels onverhard zijn. Hebben jullie ervaring met het fietsen naar Berlijn op een wielrenfiets en routes die verhard zijn?
De Duitsers hebben wel een zekere voorkeur voor onverharde fietspaden, soms ook met scherp schelpenzand. Vooral langs rivieren zijn de paden best wel eens flink modderig. Als je een van de bekende routes volgt en een routeboekje meeneemt, vind je daarin meestal wel alternatieve verharde routes. Mijd de provinciale wegen zonder fietspad, daar is de VMax vaak 100 km/u en dat is voor een fietser niet fijn en zelfs gevaarlijk.
Neem sowieso niet de R1. Die is echt ongeschikt voor een racefiets. Je stuitert over stenen, zakt weg in zand en rijdt 400 km om. Hij is trouwens wel mooi.

Op strategische punten staan bordjes voor fietsers naar de dorpjes en daartussen wordt de route aangegeven met kleine vierkante bordjes met een fietsje en een pijl. Deze fietsroutes gaan ook zomaar over onverharde bospaden, Schotterwegen en in het oosten erbarmelijke kinderkopjes.

Met de racefiets kan je het beste over de gewone wegen tussen dorpjes rijden. Als het een drukke provinciale weg is, dan ligt er vaak wel een fietspad naast. En anders rij je gewoon prima op de weg zelf. Alleen autowegen moet je vermijden. Als je Basecamp download en daarin Open Fiets Map installeert zie je de wegen waarop je mag/kan rijden in kleur. De autowegen en snelwegen zijn grijs gemaakt. Je ziet ook langs provinciale wegen een rode streep als teken dat het een fietspad is. De blauwe lijnen zijn vaak die fietsroutes tussen die bordjes. De legenda op de wegsite is heel duidelijk, waardoor je een goede route kan uitzetten. Het is wel even werk.

Daarnaast is het fietsen in Berlijn ook nog vaak behoorlijk hobbelig door de grove stenen. Ik heb weleens gelezen dat iemand vooral langs het Mittelland kanaal gefietst heeft, maar ben er niet meer zeker van of dit met smalle banden was.
In Duitsland lijken de laatste jaren alle fietspaden begeleid te moeten worden met dit bord
Afbeelding Deze schijnt er al vijf jaar te staan (in Berlijn).
Nu is mijn ervaring voornamelijk uit het noorden van Duitsland maar als fietser heb je het in de dorpen en steden vaak moeilijker dan hier, verplichte fietspaden worden vaak gedeeld met wandelaars en zijn meteen uitrit voor de huizen aan die straat, dat haalt je snelheid (en veiligheid) er wel een beetje uit. Overigens zijn er zoveel fietsroutes in Duitsland dat je dat wel even uit moet zoeken bijvoorbeeld met behulp van naviki.org die heeft een paar fietstypen waar je gebruik van kan maken, hoe de logica die daar achter steekt in elkaar zit weet ik niet, en ook niet of die een beetje rekening houdt met je wensen.
Die lokale groene fietsbordjes zou je kunnen vergelijken met onze fietspuntenroutes alleen zonder nummer en leiden je (naar eigen ervaring) flink om, wel altijd over rustige wegen maar ook over slechte wegen en zandpaden.
Mijn ervaring met een racefiets in Duitsland is dat ik op doorgaande wegen het fietspad neem, maar in dorpjes meestal het fietspad negeer omdat het veiliger is daar op de weg te fietsen. In steden hangt het van de situatie af; echt drukke (4-baans) wegen daar moet je natuurlijk niet gaan fietsen. Ook leuk: googlen op Fahrradwegebenutzungspflicht.
Berlijn heb ik helaas nog niet mogen bereiken.
WP_20170808_004.jpg
WP_20170808_005.jpg
In het Noorden van Duitsland kwam ik vaak dit soort 'fietspaden' tegen.
Ook veel grind, zand, kasseien...dus denk niet echt een aanrader om met de racefiets de fietsbordjes te volgen.
In mijn ervaring zijn middelgrote (liefst rustige) landelijke wegen het geschikst. Helaas ontkom je er niet aan soms toch langs een vrij drukke B-weg te moeten rijden. Fietspaden langs dat soort wegen zijn dikwijls van vrij slechte kwaliteit helaas. Ik heb ook daarom liever een rustige landweg zonder fietspad.
Verder inderdaad in dorpen e.d. niet op de stoep gaan fietsen wat vaak wordt gesuggereerd met borden.
bast1aan schreef:
vr 14 jun, 2019 22:43
In mijn ervaring zijn middelgrote (liefst rustige) landelijke wegen het geschikst. Helaas ontkom je er niet aan soms toch langs een vrij drukke B-weg te moeten rijden. Fietspaden langs dat soort wegen zijn dikwijls van vrij slechte kwaliteit helaas. Ik heb ook daarom liever een rustige landweg zonder fietspad.
Verder inderdaad in dorpen e.d. niet op de stoep gaan fietsen wat vaak wordt gesuggereerd met borden.
Klopt helemaal, ik heb er ook een paar keer voor gekozen om die hele drukke B-weg zonder fietspad te kiezen en ff door te trappen. De rechterbaan is vaak wel breed genoeg en het leidt niet problemen. Soms toetert er een. Soms zijn die fietspaden goed, maar als je het volgende dorpje uit rijdt is er geen fietspad of moet je over steken. Ik ga dan alleen het fietspad op als ik zie dat hij er echt goed uit ziet. Anders gewoon lekker stoïcijns door trappen. Met keren, oversteken en zoeken sta je werkelijk stil terwijl je alweer in het volgende dorpje had kunnen fietsen.

De kwaliteit van fietspaden wisselt echt per regio. Neem zeker een zo breed mogelijke band voor de slechte wegen of om makkelijker alsnog het fietspad, danwel weg op te kunnen schieten.
Niet echt ervaring met fietsen naar Berlijn op een wielrenfiets, wel met fietsen in Duitsland maar ik ga graag over wat meer.onverharde paden.

Mocht ik z'n tocht willen plannen zou ik een goede fietsrouteplanner gebruiken en voor een racefietsroute zou ik brouter gebruiken met het "Recumbent bike (fast)" zogezegd "ligfiets snel", die willen ook niet onverhard en doorrijden:

http://brouter.de/brouter-web/#map=7/52 ... ad-schnell

De data waarop deze routeplanner is gebaseerd is openstreetmap en voor Nederland/Duitsland is voor elke weg bekend of hij verhard is of onverhard en wat voor type weg (autoweg, N-weg, lokale weg) en vaak ook wat de maximale snelheid is. In combinatie met dit profiel denk ik dat je een bijna optimale route krijgt.

Een nog betere route kan je krijgen door de route zo te "vertrekken" (muis op de route, klikken en slepen) zodat hij langs de stad, camping, treinstation of over een bepaalde route gaat. De routeplanner is sneller met meer tussenpunten, zonder tussenpunten doet hij er ruim een minuut over om de route te berekenen.

Een voordeel van een bestaande route volgen is dat je meer lange-afstandfietsers tegen komt en dat die route zal echt wel goed zijn. Officiële fietsroutes staan ook in openstreetmap en brouter heeft een voorkeur voor fietsroutes.
groverr schreef:
za 15 jun, 2019 11:51
De kwaliteit van fietspaden wisselt echt per regio.
Klopt ja. Ik fiets vaak door Noord Duitsland op weg naar Scandinavië. Ik vond de fietspaden en kleine landelijke wegen daar de laatste jaren steeds slechter worden, maar afgelopen oktober leek er ineens flink wat verbeterd te zijn. Het fietspad langs de B402, een vreselijk drukke vrachtwagenroute, maar wel fijn om flink op te schieten tot vlak voor Bremen, is zowaar verbreed en vrij van kuilen. Ook kleine wegen tussen Hamburg en Travemünde die in 2016 nog helemaal verweerd en vol met gaten zaten, zijn nu opnieuw geasfalteerd en goed te doen.
Op de terugweg de kleine landelijke wegen ten noorden van Bremen en Hamburg genomen en die zijn ook goed bevallen, ik heb zo lekker 250km door kunnen fietsen zonder drukte van auto's of last te hebben van slechte fietspaden.

Fietsen naar Berlijn zou ik ook nog dolgraag een keer willen doen, ik ben zelf nooit echt verder gekomen dan Hannover en het Harzgebied en dat was alweer lang geleden.. En een keer van Rügen/Neubrandenburg naar huis gefietst maar ook weer erg lang geleden, kan me niks meer herinneren van de route, was ook allemaal pre-GPS tijd, nog met kaarten.

Goede tip van daulagari om brouter eens te proberen.. hoewel ik vorig jaar een brouter route door de Weinstraße van Bingen richting Strassbourg gefietst heb en die route wel erg veel over drukke autowegen ging.
In Open Fiets Map (OFM) zit dezelfde data als Open Street Map (OSM), maar dan nog meer. Als je die kaarten importeert in Basecamp en de profielen aanpast kan je ook kiezen tussen Off-road of gewoon. Bij de OFM kaarten zit ook een uitleg over de instellingen. Je kan dit naar veel apparaten of apps exporteren.

In Pocket Earth kan je ook heel goed een route maken en routepumten toevoegen. Dit is op basis van OSM en je kan kiezen uit klimmen, dalen, veerboten en onverhard vermijden. Er komen snelle routes uit. Als je genoeg stroom hebt kan je hem ook laten navigeren en krijg je spraakinstructies. Ik gebruik dit heel vaak als ik van mijn hoofdroute (track op gps) af ga naar een supermarkt, camping of een binnenstad. Vaak het lijntje en soms actieve navigatie. Voor het berekenen van routes heb je wel internet nodig, maar voor het navigeren niet meer. Internet heb je wel op de doorgaande wegen of in de dorpjes. In de afgelegen gebieden heb je regelmatig geen dekking. De kaarten kan je makkelijk per land downloaden.

Kortom, je kan thuis al een hele route in elkaar zetten met vast gestelde dagafstanden en meteen overnachtingen reserveren of je kijkt iedere middag waar je gaat eten en slapen (wat trouwens niet op dezelfde plek hoeft te zijn). In het oosten worden de voorzieningen minder, dus zou ik wel minimaal de avond ervoor al wat oriënteren voor de volgende dag. Je kan Pocket Earth van alles in de buurt laten weergeven op de kaart, zoals groenteboeren, supermarkten, hotels, monumenten, watertappunten etc etc etc. Ik weet niet
of OSMand (Android) dit ook zo heeft. Als je alles on the go gaat doen kan je natuurlijk al wel thuis uitzoeken of je door de Harz wil, langs het Mittellandkanaal of door grote steden.

Wat volgens mij in heel Duitsland gelijk is, zijn de verhoogde fiets/wandelpaden langs de uitvalswegen met hun verlagingen bij de inritten van de meubelwinkels, tankstations en goedkope supermarkten.
groverr schreef:
za 15 jun, 2019 15:11
In Open Fiets Map (OFM) zit dezelfde data als Open Street Map (OSM), maar dan nog meer.
Ik zie toch wel meer verschillen. Vooral in de aanduiding in welke klasse van onverhard de weg valt verschilt helaas. Een van die klassen is daarbij nog de wegen waar je niet mag fietsen, die ik dan wel weer op 4UMaps aangeduid zie, maar die verder geen onderscheid maakt tussen alles tussen een singletrack door een bos waar je je fiets over de stronken moet tillen en uitstekend fietsbare gravelwegen.
Als ik een route zorgvuldig uitzet gebruik ik dan ook een veelheid aan kaarten. Uiteindelijk is the proof of the pudding in the eating.
Nee, in de Open Fiets Map (OFM), ik neem aan de kaarten die je van http://www.openfietsmap.nl/ kan downloaden, zit niet meer data dan in OpenStreetMap (OSM), OFM is een geheel afgeleid van OSM data.

De standaard kaart die je op https://www.openstreetmap.org kan vinden, ook wel Mapnik genoemd is minder geschikt voor fietsen maar ook die kaart is een geheel afgeleid van OSM data alleen de selectie en weergave is niet direct gericht op fietsers.

Andere "projecties" van OSM data op het www die voor fietsers interessant zijn: Voor alle mogelijke kaarten die in Basecamp, QMapShack en de GPS te laden zijn, zie https://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM ... n/Download

Wat betreft een route plannen naar Berlijn, ik was mijn favoriete fietsrouteplanner, https://cycle.travel/ vergeten omdat die ook over onverhard gaat. Ik zag nu dat die sinds maart dit jaar ook een optie heeft "Paved only" dus dat is ook een optie.
daulagari schreef:
za 15 jun, 2019 21:05
Nee, in de Open Fiets Map (OFM), ik neem aan de kaarten die je van http://www.openfietsmap.nl/ kan downloaden, zit niet meer data dan in OpenStreetMap (OSM), OFM is een geheel afgeleid van OSM data.
Dan heeft wat ik zie kennelijk een andere oorzaak. Ik zal morgen misschien screenshots laten zien. Het een sluit het ander trouwens niet uit denk ik.
Vorige maand nog naar Berlijn gefietst. Op zelfgemaakte gpx routes. Gemaakt met de app “Maps 3D”
Prima met de racefiets te doen. (Zelf met een gewone fiets gedaan.)
Alleen als oostelijker in Duitsland komt, heb je in de kleine dorpen kinderkopjes als wegdek, en Kun je beter de (slechte) stoepen nemen.
Aansluitend bij de meeste voorgaande reageerders.
Duitsland is een heel matig fietsland. De automobilist is koning en zal zijn suprematie zeker laten gelden. De fietser speelt een ondergeschikte bijrol in inrichting van wegen én hoort zich ook in gedrag aan zijn ondergeschikte rol aan te passen. Duitsland is sowieso veel autoriteitsgevoeliger dan Nederland. Op de echte fietsroutes kom je weinig automobilsten tegen en is het dus veel prettiger fietsen. Kortom Duitsland is zeker geen Nederland. Als je de tijd neemt geen probleem, maar als je tempo zou willen maken, moet je rekeing houden met veel wachten en wuiven naar de koning.
geelfietsje schreef:
zo 16 jun, 2019 09:01
Aansluitend bij de meeste voorgaande reageerders.
Duitsland is een heel matig fietsland. De automobilist is koning en zal zijn suprematie zeker laten gelden. De fietser speelt een ondergeschikte bijrol in inrichting van wegen én hoort zich ook in gedrag aan zijn ondergeschikte rol aan te passen. Duitsland is sowieso veel autoriteitsgevoeliger dan Nederland. Op de echte fietsroutes kom je weinig automobilsten tegen en is het dus veel prettiger fietsen. Kortom Duitsland is zeker geen Nederland. Als je de tijd neemt geen probleem, maar als je tempo zou willen maken, moet je rekeing houden met veel wachten en wuiven naar de koning.
Je hebt helemaal gelijk, zodra er voor de autombiist een voordeel in doorrijden kan worden behaald is er voor fietsers in de meeste gevallen een fietspad, meestal aan de verkeerde kant van de weg zodat jij vaak 2 keer over moet steken, want verderop verdwijnt het fietspad of hebben ze in al hun wijsheid het fietspad weer aan de andere kant liggen.
Ik ervaar dat toch anders eigenlijk, naar mijn ervaring zijn automobilisten in Duitsland over het algemeen toch duidelijk vriendelijker en correcter dan hier in Nederland.
Dat de infra achterloopt en soms ronduit hatelijk is ben ik wel met je eens, maar wisselt wel per regio, hier in Nederland is het ook niet overal even geweldig geregeld als men wil doen geloven. Hier verschilt het vooral per gemeente. Wat ik in Nederland geregeld irritant vind is dat je tijden een fietstocht te maken hebt met een provinciale weg met ineens een fietsverbod en zonder fietspad er langs. Je mag zelf lekker uitzoeken hoe je je bestemming bereikt. Dat heb je in Duitsland veel minder vaak, de wegen zijn vaak ook breder dus minder probleem om fietser en auto van 1 weg gebruik te laten maken.
+1
Ik vind Duitse automobilisten over het algemeen beschaafd rijden: ze wachten tot ze kunnen passeren, en doen dat ruim. Het zal niet altijd vlekkeloos verlopen, zeker als ze tot hun verrassing opeens een fietser op een grote doorgaande weg zien rijden. Maar mijn ervaring in Nederland is veel negatiever (en overigens ook off-topic).

By the way, leest de TS nog mee?
De afgelopen 11 jaar heb ik bijna elk jaar wel een kortere of langere tocht in Duitsland gemaakt.
Ik fiets veelal ''echte'' fietsroutes waarbij grotere wegen zoveel mogelijk worden gemeden, dus veel ''landwirtschaftliche Wege'' (B-weggetjes), fietspaden door bossen e.d. Dat is prima fietsen, eigenlijk niet anders dan in Nederland.

Het gedrag van de automobilisten is door mij nooit problematisch ervaren. Tja, waar ze slecht tegen kunnen is als je een eenrichtingsweg van de verkeerde kant in fietst :wink:

Wat ik af en toe in dorpjes / steden lastig vind is of je nu wel op een fietspad fietst of dat het toch gewoon een trottoir is.

En ja, in de voormalige DDR kom je regelmatig stukken met kinderkopjes tegen, of wegen van iets mindere kwaliteit. Maar ook daar is de afgelopen jaren wel het een en ander veranderd.

Maar over het algemeen een meer dan fietsvriendelijk land.

Jan