Additionally, paste this code immediately after the opening tag: op de wielrenfiets naar Berlijn - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

op de wielrenfiets naar Berlijn

Zeker beschaafd als je op de weg rijdt en bijv. in de Eiffel liggen hele mooie fietspaden langs de wegen.

Fransen houden er ook niet van als je tegen het verkeer in fietst. Misschien ligt het meer aan ons fietsgedrag.
geelfietsje schreef:
zo 16 jun, 2019 09:01
Aansluitend bij de meeste voorgaande reageerders.
Duitsland is een heel matig fietsland. De automobilist is koning en zal zijn suprematie zeker laten gelden. De fietser speelt een ondergeschikte bijrol in inrichting van wegen én hoort zich ook in gedrag aan zijn ondergeschikte rol aan te passen. Duitsland is sowieso veel autoriteitsgevoeliger dan Nederland. Op de echte fietsroutes kom je weinig automobilsten tegen en is het dus veel prettiger fietsen. Kortom Duitsland is zeker geen Nederland. Als je de tijd neemt geen probleem, maar als je tempo zou willen maken, moet je rekeing houden met veel wachten en wuiven naar de koning.
Dat was en is ook mijn ervaring. Pas als je je beperkt tot de echte kleine weggetjes ben je een "serieuze" weggebruiker, maar je het is niet mogelijk om je steeds tot alleen die kleine tertiaire infrastructuur te beperken ... al was het maar omdat je soms een dorpje of stadje in wilt om boodschappen te doen.
Hilver schreef:
zo 16 jun, 2019 14:27
....
Het gedrag van de automobilisten is door mij nooit problematisch ervaren. Tja, waar ze slecht tegen kunnen is als je een eenrichtingsweg van de verkeerde kant in fietst :wink:
....
Tja, dat is dus niet mijn ervaring. Zelfs in een van de meest liberale deelstaten heerste de auto, was het "eigen auto eerst". Rijden er twee schier identieke fietsers over een rotonde, en moeten die fietsers die rotonde bijna geheel rond (om aan de andere kant een fietspad op te pikken) dan krijg je nauwelijks ruimte, en wordt er ook weer opnieuw voor de tweede fietser getoeterd, zelfs door de chauffeur van een stadsbus (die mijns inziens toch beter zou kunnen weten).

En qua "Einbahnstraße": rijd je een dergelijke straat tegen de richting in in omdat er expliciet "Radfahrer frei" staat dan nog kan het je overkomen dat een auto-tegenligger op je af rijdt alsof je er niet bent. Toen dat mij overkwam ben ik strak langs deze "Gegenlieger" gereden en stak ik mijn elleboog net iets meer uit zodat de spiegel een rotklap kreeg ... mijn wederhelft achter mij zag met een zeker plezier het tafereel aan (en dat terwijl mij rijstijl zeker niet steeds onbecommentarieerd blijft). De "Gegenlieger" bleef verbaasd staan, of het een les was weet ik niet.

Opvallend genoeg hoef je maar een klein stukje verder te fietsen, de Franse grens over, en er heerst ineens een veel makkelijker sfeer. Een stuk meer "laissez faire". Maar het "laissez aller", het laat iedereen de ruimte die hem/haar toekomt, en laat iedereen zijn ding doen dan loopt alles makkelijker maakt dat alles ook echt makkelijker gaat.

De enige plek waar dit allemaal niet opging was langs de Rijn: De Elzassers zijn nogal "Duits" en van de weeromstuit zijn de Duitsers aan de "overkant" soms bijna "Frans".
Maar goed, ik moet bekennen, ik ken Duitsland wat verder weg niet van op de fiets, ik hoorde bijv. goede berichten over Noord (ex)Oost-Duitsland.

Groeten BSM

PS Fransen houden misschien niet van het tegen de richting in fietsen, maar het wordt vaak ook als heel vanzelfsprekend getolereerd zolang je je niet opdringerig positioneert. Omgekeerd moet je weer niet verwachten dat eenrichtingsverkeer met een onderbordje "sauf cyclistes" je alle ruimte geeft.
Bridgestone SM schreef:
zo 16 jun, 2019 20:58
Maar goed, ik moet bekennen, ik ken Duitsland wat verder weg niet van op de fiets, ik hoorde bijv. goede berichten over Noord (ex)Oost-Duitsland.
Het verschilt inderdaad regionaal; Duitsland is een groot land. FWIW uit eigen uitgebreide ervaring in Duitsland: in NRW (vooral rond Düsseldorf) en ook Niedersachsen zijn ze erg van de regeltjes, daar is zelfs inhalen op fietspaden zonder te klingeln volstrekt uit den boze, zeker als je ouderen passeert die fietsen nog een beetje eng vinden. In het zuiden en oosten zijn de Duitsers veel toleranter, behalve in München, waar het oorlog lijkt te zijn tussen automobilisten en fietsers, maar daar hebben de fietsers het met hun agressieve rijstijl zelf een beetje naar gemaakt.
In Frankrijk moet je als fietser overigens ook niet rechtsaf een voorrangsweg op rijden zonder te wachten voor van links naderende auto's, dat wordt absoluut niet op prijs gesteld, terwijl dit in Nederland normaal fietsersgedrag is.
Tegen het autoverkeer in een eenrichtingsstraat in fietsen stuit in mijn ervaring overal in Europa op (terechte) verontwaardiging en zelfs woede van automobilisten, behalve in Nederland (zelfs als het niet mag). In Italië ooit ternauwernood aan klappen ontsnapt in zo'n situatie, sindsdien zijn we wat voorzichtiger als we een bord "verboden in te rijden" zien.
Odette schreef:
zo 16 jun, 2019 08:23
Vorige maand nog naar Berlijn gefietst. Op zelfgemaakte gpx routes. Gemaakt met de app “Maps 3D”
Prima met de racefiets te doen. (Zelf met een gewone fiets gedaan.)
Alleen als oostelijker in Duitsland komt, heb je in de kleine dorpen kinderkopjes als wegdek, en Kun je beter de (slechte) stoepen nemen.
Hallo Odette,

Zou je fietsroutes met me willen delen. Ik van plan dit eind van de maand op de racefiets te gaan doen!
Ook interesse
Duitsland is een ander land dan Nederland, en dat betekent aanpassen aan lokale omstandigheden (deden we het daar niet deels om?). Er is een uitgebreid en vaak heel mooi netwerk van fietspaden, maar die vragen vaak toch om wat bredere banden. Ik vind dat prima.
Ik heb twee jaar geleden de Hanzeroute gereden van Roermond naar Berlijn, en kleine stukken daarvan vond ik zelfs met 50 mm banden nauwelijks berijdbaar. En eenmaal in voormalig Oost Duitsland vond ik het landschap veelal saai.
Ik ga binnenkort de Hanzeroute van Ruegen terug naar Nederland fietsen. Vanwege corona wilden we wat in de buurt blijven in een goed geregeld land met een lage infectiegraad. Ik ben benieuwd.
Overgenomen uit het topic viewtopic.php?f=12&t=34899&p=368728&hil ... jn#p368728 :


Polling: Wij reden in 2015 naar Berijn:
http://www.bike-amsterdam-berlin.info
En vonden dit een mooie route.

- Ene @Odette poste exact en jaar geleden over een gxp-route naar Berlijn, met de race fiets.

- zoekfunctie op 'Berlijn racefiets' levert de nodige info op

- route langs Mittellandkanal. Ik meen dat deze geschikt is voor racers. Iemand 'm gereden?

- R1 lijkt voor racefiets minder geschikt/ondoenlijk. Zo zegt men. Zelf altijd met balloonbanden gedaan, en dan let je niet meer zo op de ondergrond. Eén keer de R1 gedaan met een kennis die een volbepakte reisfiets met (ik meen) 37mm banden gebruikte. Dunner lijkt me onwenselijk