Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring met Bretagne en Normandie? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ervaring met Bretagne en Normandie?

In 2014 reed ik tijdens een lange trip o.a. vanaf Saint-Malo zuidwaarts via Ploërmel. Je kan dan bijna ononderbroken via voies vertes rijden. Reis onderbroken aan de Golfe de Morbihan en dan via Saint-Nazaire verder. Allemaal heel goed te doen, veel mooie stukken.
Voordien had ik een heel eind van een toen in ontwikkeling zijnde route van Cees Swart gereden: vanaf ongeveer de baai van de Somme tot Le Havre. Ook mooi, maar mijn subjectieve mening is dat het in Frankrijk bijna overal mooi fietsen is. Kan bijna niet mis gaan.
CapoJan schreef:
wo 19 jun, 2019 16:35
..... vanaf ongeveer de baai van de Somme tot Le Havre. Ook mooi, maar mijn subjectieve mening is dat het in Frankrijk bijna overal mooi fietsen is. Kan bijna niet mis gaan.
Precies, subjectief, en ook mijn mening.
Toch heb ik net iets minder "intense" herinneringen aan het Pays de Caux, dwz het gebied van Dieppe tot Le Havre.
Ook daar zijn mooie stukken, leuke dorpjes, maar het landschap "lijdt" een beetje onder een dikke leemlaag die een nogal uniformerend effect heeft op alles wat bovenop "gebeurt".
Ik heb mijn wederhelft en daarna hebben wij een kat overgehouden aan dat Pays de Caux.
NB Het Pays de Caux is Normandië dus On Topic.

Terug naar Bretagne: als ik de Voie Vertes kaartjes zie kan je daar voorlopig wel terecht ... spoorlijnen en kanalen maken het leven makkelijk (vroeger was het soms door het struikgewas worstelen, of als alternatief toch maar weer de weg nemen die over ieder lokaal topje leek te gaan).
En zowel Normandië als Bretagne hebben voor mij - mijn subjectieve mening - iets extra: mijn allereerst grote wereld-fiets-reis ging naar Bretagne, gewoon thuis op de zwarte Gazelle gestapt en rustig blijven trappen, negen dagen later stond ik aan het strand van de Bretonse zuidkust. Maar goed, juist die oude herinnering maakt me ook een beetje huiverig voor het heden aldaar.
Bridgestone SM schreef:
wo 19 jun, 2019 21:11
.... maar het landschap "lijdt" een beetje onder een dikke leemlaag die een nogal uniformerend effect heeft op alles wat bovenop "gebeurt"...
:shock: :? :?: VAAGTAAL ALARM!!!!! :shock: :? :?:

Wat bedoelt u precies?
Negrelli schreef:
do 20 jun, 2019 09:19
Bridgestone SM schreef:
wo 19 jun, 2019 21:11
.... maar het landschap "lijdt" een beetje onder een dikke leemlaag die een nogal uniformerend effect heeft op alles wat bovenop "gebeurt"...
Wat bedoelt u precies?
Ik bedoel dat er een foerse laag leem bovenop ligt, een laag leem die tot 8 meter dik is, en dat heeft een letterlijk en figuurlijk egaliserend effect op landschap en landgebruik.
Pas daar waar je een wat diepere vallei (tot in de onder deze leem liggende kalk ingesneden) tegenkomt verandert het landschap en landgebruik.

Misschien moet je een zekere botanische, geologische en/of landschapsecologische kennis hebben om dit te herkennen, maar ook zonder die kennis zie je een wat minder "uitdagend" landschap.

En ... misschien moet je het met deze voorkennis gewoon eens gaan bekijken. De eerste keren dat ik er fietste wist ik van niks, en de allereerste keer is het allemaal sowieso nieuw ... maar ik vond het een vriendelijk landschap waar je achteraf op weinig echte hoogtepunten terug kijkt. Het zijn dus vooral de randen, de valleien en de dorpjes en steden die het Pays de Caux "inkleuren".

O ja, omdat ook het aangrenzende Picardië een beetje "gewoon" is ben je gauw een paar dagen achtereen in een slechts langzaam veranderend landschap onderweg.

Echter ... ik deel de subjectieve mening van CapoJan dat het in Frankrijk bijna overal mooi fietsen is.
Zomer 2018 4 weken gefietst in dit gebied. Vanaf Le Croisic tot Morlaix voie vertes langs het kanaal en oude spoorlijnen. Vanaf Morlaix de route van Kees de Swart opgepikt. Vanaf Honfleur doorgestoken naar Rouen, vanwaar je met de trein naar Lille kan (en verder naar NL)

Alles goed te doen met prachtige vergezichten langs de kust, maar ook langs het kanaal fietsen is bijzonder.

Mocht je deze gpx willen, dan maar even een DM.
Screenshot 2019-06-20 at 10.22.10.png
ericplan schreef:
do 20 jun, 2019 10:25
Vanaf Le Croisic tot Morlaix voie vertes langs het kanaal en oude spoorlijnen. Vanaf Morlaix de route van Kees de Swart opgepikt. Vanaf Honfleur doorgestoken naar Rouen, vanwaar je met de trein naar Lille kan (en verder naar NL)
Een mooie route ... met een ruime variatie aan landschappen.
ericplan schreef:
do 20 jun, 2019 10:25
Alles goed te doen met prachtige vergezichten langs de kust, maar ook langs het kanaal fietsen is bijzonder.
Dank!
"Goed te doen" als in "niet te touristisch in hoogseizoen, weinig autoverkeer"?
Ik stuur je een PB voor de GPX :wink:

Heeft iemand nog een tweedehandsboekje van Kees rond de Noordzee te leen/te koop?
Ook geïnteresseerd in een leen/tweedehandskoop boekje Velodysee van Bert voor de route door Bretagne.
Periode was drie weken juni, een week juli. Van Le Croisic tot Morlaix is vrijwel alles Voie Verte, daarna ook nog flinke stukken Voie Verte en rustige wegen. Geen moment opgejaagd of onveilig gevoeld door autoverkeer.

(dat is niet helemaal waar. Door de treinstakingen van vorig jaar werd de etappe Nantes-Le Croisic ipv trein een fietsetappe. Daardoor moesten we bij Saint Nazaire de "Pont de Saint-Nazaire" over. Dat is een driebaans autoweg met 75 cm fietsruimte in de berm en op die dag een forse zijwind uit zee. Die brug fiets ik nooit meer!)
Afbeelding

Deze kaart van de Voie Vertes in Frankrijk is trouwens ook wel aardig:
https://www.af3v.org/CarteAF3V/carte-detaillee.html
ericplan schreef:
do 20 jun, 2019 12:42

Deze kaart van de Voie Vertes in Frankrijk is trouwens ook wel aardig:
https://www.af3v.org/CarteAF3V/carte-detaillee.html

Mooi overzicht!
Ai - die brug zou ik dus ook moeten nemen. Mmm maar ff overslaan dan, bedankt!
Negrelli schreef:
do 20 jun, 2019 13:22
ericplan schreef:
do 20 jun, 2019 12:42

Deze kaart van de Voie Vertes in Frankrijk is trouwens ook wel aardig:
https://www.af3v.org/CarteAF3V/carte-detaillee.html

Mooi overzicht!
Ai - die brug zou ik dus ook moeten nemen. Mmm maar ff overslaan dan, bedankt!
Zit nog even te kijken, er zijn diverse filmpjes van het fietsen over deze brug, maar er gaat ook een bus over de brug waar je fiets mee kan! Dat is Lijn 17 van de Aleop. https://en.saint-brevin.com/bus-aleop-ligne-17.html Dienstregeling op de site. Zomerdienst start op 5 juli.

Afbeelding
Negrelli schreef:
do 20 jun, 2019 13:22
ericplan schreef:
do 20 jun, 2019 12:42

Deze kaart van de Voie Vertes in Frankrijk is trouwens ook wel aardig:
https://www.af3v.org/CarteAF3V/carte-detaillee.html

Mooi overzicht!
Ai - die brug zou ik dus ook moeten nemen. Mmm maar ff overslaan dan, bedankt!
Ik fietste zowel over de Pont de Normandie als die berucht brug in Saint-Nazaire. Niet het mooiste, maar ook weer niet om schrik van te hebben. Dit jaar is een kennis van me over die laatste gereden met haar trike. Vond het ook niet angstwekkend of zo.
CapoJan schreef:
za 22 jun, 2019 12:38
Negrelli schreef:
do 20 jun, 2019 13:22
ericplan schreef:
do 20 jun, 2019 12:42

Deze kaart van de Voie Vertes in Frankrijk is trouwens ook wel aardig:
https://www.af3v.org/CarteAF3V/carte-detaillee.html

Mooi overzicht!
Ai - die brug zou ik dus ook moeten nemen. Mmm maar ff overslaan dan, bedankt!
Ik fietste zowel over de Pont de Normandie als die berucht brug in Saint-Nazaire. Niet het mooiste, maar ook weer niet om schrik van te hebben. Dit jaar is een kennis van me over die laatste gereden met haar trike. Vond het ook niet angstwekkend of zo.
Het was niet de brug op zich, maar de forse zijwind op de brug. Door de zijwind moest ik flink tegenstuur geven. Werd je dan ingehaald door een vrachtwagen, dan viel de zijwind plots weg en moest ik goed opletten om niet naar links te schieten. En het was vroeg in de avondspits, dus niet echt rustig.
ericplan schreef:
za 22 jun, 2019 14:04
CapoJan schreef:
za 22 jun, 2019 12:38
Negrelli schreef:
do 20 jun, 2019 13:22

Mooi overzicht!
Ai - die brug zou ik dus ook moeten nemen. Mmm maar ff overslaan dan, bedankt!
Ik fietste zowel over de Pont de Normandie als die berucht brug in Saint-Nazaire. Niet het mooiste, maar ook weer niet om schrik van te hebben. Dit jaar is een kennis van me over die laatste gereden met haar trike. Vond het ook niet angstwekkend of zo.
Het was niet de brug op zich, maar de forse zijwind op de brug. Door de zijwind moest ik flink tegenstuur geven. Werd je dan ingehaald door een vrachtwagen, dan viel de zijwind plots weg en moest ik goed opletten om niet naar links te schieten. En het was vroeg in de avondspits, dus niet echt rustig.
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Het is bij mij al enkele jaren geleden, dus het moment van de dag weet ik niet meer. Aanvullend: als je je daar niet veilig bij voelt, probeer het dan te vermijden. Fietsen moet leuk blijven.
Afgelopen jaar hebben wij deze route gedaan naar Bordeaux. Zoveel mogelijk langs de zee. Een erg lekkere route als je van zeevruchten houdt https://nl.wikiloc.com/routes-fietstoch ... x-31379268
Vond net een MTB route van Mont Saint-Michel naar Tatihou in Normandie van 285km.
http://www.manche-toerisme.com/mountain ... int-michel

Schermafbeelding 2019-06-28 om 14.45.39.png
MTB
Schermafbeelding 2019-06-28 om 14.45.39.png (390.68 KiB) 4935 keer bekeken

Tips dit stukje?
Eens kijken of ik ook nog zo'n pareltje vind in Bretagne om van de Voise Vertes Nantes - Brest langs de kust naar Morleaux te komen. Het plan is om bij Port de Chairhaix bij de Voie Vertes af te buigen en zo de voies vertes waterweg te blijven volgen tot aan Le vieux Bourg en van daar door te rijden tot aan Le Fret. Dan de boot naar Brest en via de kust liefst off road naar Morleaux. Is dat een mooie en rustige optie? Iemand tips?

Schermafbeelding 2019-06-28 om 14.49.30.png
Tips voor deze route?


De grove route so far - schieten mag :

Schermafbeelding 2019-06-28 om 15.20.11.png
Je zou de route eens kunnen uitwerken in Komoot https://www.komoot.com.
Aangeven dat het om tour fietsen gaat want aan de hand van het type fiets worden bepaalde wegen wel of niet gekozen.
Je kunt ook een bestaande gpx file importeren en eventueel aanpassen.
peter123 schreef:
vr 28 jun, 2019 21:35
Je zou de route eens kunnen uitwerken in Komoot https://www.komoot.com.
Dank voor je reactie.
Een site diel handig is voor het automatiosch vinden van rustige wegen en campings is deze https://cycle.travel/map
Bridgestone SM schreef:
di 18 jun, 2019 16:02
gios schreef:
di 18 jun, 2019 15:44
Sla Nantes niet over. Erg leuke stad en gericht op fietsers. Stadscamping kan ik aanbevelen.
Tja, wij hebben Nantes juist overgeslagen met een veerpontje benedenstrooms.
Wellicht was indertijd de stad ook nog niet zo fietsvriendelijk.
Ik heb ook niks met stadscampings.

BSM
Wellicht niet zo maar in het blinde weg wat roepen, maar oordelen aan de hand van recente ervaringen ter plekke. Nantes is Bruisend fantastisch. Ook ingericht op fietsers. Leuk contrast na de eenzaamheid langs het kanaal (hoewel kanaal? Beter gezegd gekoppeld rivierten). De ene stadscamping is de andere niet. Net zo, als er tussen tal van andere campings grote verschillen kunnen zijn. Stadscampings kunnen inderdaad druk, vol lawaai en chaotisch zijn. Dit geldt absoluut voor de prachtige camping van Nantes met vijf sterren, maar toch zijn er leuke, rustige fietsplaatsen tegen een redelijke prijs voor het gebodene.
De camping ligt aan de fietsroute, maar je kunt ook gemakkelijk met de tram naar het centrum.
Terug van een mooie tocht! Wel zo netjes om dan na al mijn vragen hier een korte impressie te geven:

VeloFrancette Caen tot net voor Nantes: Mooie waterwegen met weinig verkeer. Liefelijke sluiswachterhuisjes met dito tuin. Vanaf Angers erg droog en doods door de warmte. Stuk Angers Nantes niet erg mooi waarschijnlijk door droogte.

Voor Nantes afgebogen naar de Nantes-Brest kanaal naar Morlaix: Prachtig dit is geen kanaal maar een mooie kronkelende rivier met veel natuurschoon. Enkel bij kruisingen over bruggen heb je met autos te maken. Hulde aan het weggedrag van medegebruikers zoals hondenbezitters en auto's. Iedereen gunde een ander voorrang en een veilige tocht. Dat is in NL wel eens anders en aan de kust in in Frankrijk zoals later bleek. Op tijd voorzieningen. Nog liefelijke sluiswachterhuisjes met dito tuin dan Normandie. Erg mooie route voor gezinnen met kinderen! Die zie je dan ook heel veel elke dag weer hetzelfde troepje op de campings. Erg leuk.

Morlaix via route Kees Swart naar Caen:Samen met het Nantes Brest kanaal het hoogtepunt. Vooral de pittige roze graniet kust. Het is echt de moeite waard om de stijle km's te doen. Ook bij Cap le Hague. Kees heeft echt een mooie route samengesteld.Bij de invasiestranden ben ik het binnenland ingedoken om te routeren over wandelwegen omdat het daar in het hoogseizoen te druk was en het weggedrag van automobilisten niet echt prettig was.


En wie zei hier in dit draadje dat je geen kust zag? En wie zei dat het saai was met enkel bio industrie? Absoluut niet mee eens ! Ik vond Bretagne wel vele malen mooier dan Normandie (rustiger en groener) en heb achteraf een beetje spijt dat ik niet richting Brest ben gegaan en iets minder van Normandie gefietst heb.
Een plaatje met de uiteindelijke route?