Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Nice, juni 2019 - Forum Wereldfietser

Rondje Nice, juni 2019

Rondje Nice, juni 2019
Begin juni vanuit Nice twee weken een rondje gefietst. In de rubriek "Raad Plaatje" zijn er al een aantal foto's voorbij gekomen, hier nog een kleine selectie:

Afbeelding
Het rondje is ruim 1000km lang en gaat eerst langs de Côte d'Azur oostwaarts Italië in. Vervolgens via de Ligurische Alpen terug naar Frankrijk door het Mercantour Nationaal park, langs diverse gorges westwaarts tot de Verdon en dan weer terug naar Nice. Een gedetailleerdere kaart met de route kan je vinden op http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfie ... site/2019/ (klik hier om de track te downloaden).

Afbeelding
Promenade des Anglais, Nice, een mooi breed fietspad langs de boulevard.

Afbeelding
De eerste dag wat infietsen via de Col d'Eze (507m)...

Afbeelding
en de fraaie Col de la Madone (925 m)

Afbeelding
Dag 2 wat rustiger aan langs de Ligurische kust, waar een fietssnelweg is aangelegd over een voormalig spoorwegtracé. De fietsroute voert bij San Remo door een lange tunnel, geheel gewijd aan de wielerklassieker Milaan-San Remo.

Afbeelding
Na San Remo verlaten we het fietspad en maken nog wat hoogtemeters door de beroemde klimmetjes van de Poggio en de Cipressa aan te doen.

Afbeelding
Na Imperia trekken we het binnenland en bereiken Cuneo.

Afbeelding
Campeggio Bisalta is een uitstekende uitvalsbasis om de omringende bergen te verkennen. Mooi tentenveldje met overdekte picknickplaats, aparte stopcontacten om mobiele apparaten op te laden en wc papier op het toilet.

Afbeelding
Afbeelding
Zonder bepakking proberen we de Colle Fauniera (2481m) te bedwingen.

Afbeelding
Metershoge sneeuwmuren bij Colle D'Esischie (2370m)

Afbeelding
We kunnen niet verder fietsen, de pas is nog dicht en niet sneeuwvrij. We laten de fietsen achter en gaan te voet verder.

Afbeelding
Helaas, de pas blijkt een brug te ver. Pantani blijft onbereikbaar, we wandelen terug naar de fietsen en dalen weer dezelfde weg af naar Cuneo. Als de pas open is, is het mogelijk een rondje te fietsen en via Demonte af te dalen, een rondje van ongeveer 100km.

Afbeelding
Afbeelding
Vanuit Cuneo klimmen we weer met bepakking richting Frankrijk, de Tende pas over. Colle di Tenda (1871m) is vanuit de Italiaanse kant niet al te lastig en gelukkig sneeuwvrij.

Afbeelding
Aan de Franse zijde dalen we weer af, de eerste 4 km is gravel.

Afbeelding
Daarna een steile smalle asfaltweg vol haarspeldbochten, spectaculair!
Er is hier geen autoverkeer, die gaat door de tunnel (verboden voor fietsers).

Afbeelding

Afbeelding
Vanuit Sospel klimmen we via de (vrij lange en saaie) Col de Turini (1604m) tot het Circuit de L'Authion, een verharde bergweg die langs diverse forten voert op een hoogte van bijna 2000m met uitzicht op de Mercantour.
Hierna dalen we weer af naar het dal van de Var. We zijn weer bijna in Nice, maar trekken verder naar het westen om een aantal fraaie canyons te bekijken.

Afbeelding
Vanuit het dal van de Var klimmen we de volgende dag door de fraaie Gorges du Cians en via de Gorges du Daluis dalen we weer af terug naar de Var. De Daluis omhoog fietsen is mooier, want wij dalen af via diverse kleine tunnels terwijl het stijgende verkeer de (eenrichtings)weg neemt die langs de rand van canyon voert.

Afbeelding
Vanuit Puget-Théniers klimmen we weer de verder de bergen in, langs kleine stille weggetjes door fraaie gorges, oa de Clue d'Aiglun richting Castellane, een druk toeristisch stadje aan de Verdon.

Afbeelding
We maken rondje "tegen de klok in" langs de fraaie Grand Canyon du Verdon via de Route des Crêtes, Moustiers-Sainte Marie, Aiguines tot Comps-sur-Artuby. Andersom lijkt me fraaier, want dan heb je de canyon altijd aan je rechterkant.


Camping Humawaka, Comps-sur-Artuby


De route gaat weer richting Nice, via rustige weggetjes passeren we bij Gréolières nog deze fraaie rotspoort.

Afbeelding
Via fraaie bergdorpjes terug naar Nice

Afbeelding

Meer foto's zijn te zien in dit album: https://photos.app.goo.gl/CWVcNmW3P7APV39f8
Wow erg mooie tocht en foto’s.
Prachtige foto's. Dat is genieten van zo'n tocht.
Mooie omgeving, mooie route.
Mooie omgeving, route en dito kiekjes! Knap dat je vlak voor de finish de Provençaalse sneeuwluipaard toch nog op de foto hebt gekregen. :D En jammer dat Pantani onbereikbaar was - ik was er in 2004 toen het monument er tot mijn verrassing net stond: https://photos.app.goo.gl/LWakrDTFS3xMEaGdA)
IMG_0309.JPG
Een andere naam voor die pas is Colle dei Morti, vandaar dat we Pantani niet konden bereiken.
Petje af Willem dat jij het wel overleefd heb! :wink:
Mooie route en foto's, maar wat een lelijke Pantani! En de combinatie bollentrui/Ortliebs heeft wel iets.
Filmpje van de rit naar Pantani is net af, hier een sneak preview:
Prachtige beelden! Goed idee om vroeg in het seizoen te gaan en lichtbepakt een nog niet geopende col op te fietsen tot de sneeuw je belemmert om verder te gaan. Enkele weken later was het hier bloedheet geweest en hadden hordes motormuizen de rust verstoord. (September - en vaak ook nog de eerste weken van oktober - is ook een mooie tijd: weinig kans op sneeuwversperringen, aangename temperaturen en weinig toeristen.)
Dank je Kees. Ja begin juni was het prachtig, over het algemeen rustige wegen en lege campings.
Oorspronkelijk was het de bedoeling vanuit Cuneo met bepakking via de Fauniera richting Col de la Lombarde maar gezien de sneeuw en zwaarte gelukkig niet gedaan. Hier de playlist van de voorgaande etappes:
https://www.youtube.com/watch?v=dm1obWk ... nw&index=1
Super mooi gebied daar, weet ik van vroeger. Mooie foto's ook. 1000 km in 2 weken door die bergen ..... daar kan ik alleen maar van dromen. (en eerlijk gezegd zullen dat nachtmerries zijn denk ik ;-) )
Hoi,

Prachtige reportage, werkt voor mij heel inspirerend. Dank je voor het delen.
Het verslag van de tocht heb ik nu ook op mijn website staan en hier een compilatie video van de hele tocht: