Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ciro route, Kroatisch deel - Forum Wereldfietser

Ciro route, Kroatisch deel

Even een tip voor mensen die de Ciro route van Dubrovnik naar Ivanica willen rijden.
Door de bouw van een nieuwe grenspost is het niet meer mogelijk het spoor tot aan de grens te volgen. De grenspost is een paar honderd meters bergafwaarts verplaatst. De kruising die net voor de oude grenspost lag, bestaat niet meer.
Bij het dorpje Šumet is de laatste mogelijkheid om van de route af te komen.
Zelf zou ik de route zo niet beginnen al snap ik wel dat je in de stad begint (of eindigt) als je daar op de camping staat (die dure in Babin Kuk) is het wellicht handiger om de kust naar het noorden te volgen en dan net voor Komolac rechtsaf te slaan richting Šumet en Gornji Brgat dan hoef je ook niet die steile en drukke Jadranska op en over (je moet er ook nog oversteken) Wat je dan wel mist is een mogelijkheid om naar de top van Srd te fietsen met een mooi uitzicht op de oude stad.
Zeer recent deze route gereden als onderdeel van een 4-weekse tocht Tirana - Split. De route via Sumet heeft idd de voorkeur boven de Jadranska route (o.i véél te druk).

Voor toekomstige fietsers hebben we recent de website geupdate met info, kaartje, foto's en video's: https://www.cyclingaroundtheworld.nl/de ... rn-balkan/
En hoe is dat stuk Ciro tussen Dubrovnike en Šumet bevallen? Kees Swart schreef dat die behoorlijk bonkig is.
Dat heb ik indertijd ook gelezen, daarom zijn we daar gewoon via de haven van Dubrovnik over de weg gereden. Die is niet te druk dus waarom moeilijk doen ;-). 'T is maar een klein stukje, ik zou hier niet te veel energie in stoppen. De rest van de Ciro is (wel) leuk fietsen.
De staat van het stuk route in Kroatië variëert enorm. Van geasfalteerd tot puinhoop. Plaatselijk zijn alleen rails en dwarsliggers weggehaald, waarna het grindbed vlak gestreken is. Afhankelijk van bandenbreedte is het net wel, net niet fietsbaar.

Veel gebruikt wordt de route inderdaad niet: braamstruiken en acacia's doen hun best om de doorgang smal te maken. Mijn benen hebben er de nodig schrammen opgelopen.
Ruud-H schreef:De staat van het stuk route in Kroatië variëert enorm. Van geasfalteerd tot puinhoop. Plaatselijk zijn alleen rails en dwarsliggers weggehaald, waarna het grindbed vlak gestreken is. Afhankelijk van bandenbreedte is het net wel, net niet fietsbaar.
Voor onze banden (circa 5 cm breed) in ieder geval niet heuvelopwaarts. Voordat we hier gingen fietsen, had ik er al een gps-track van gemaakt, anders hadden we de oude spoorbedding waarschijnlijk niet gevonden. De bewegwijzering die we aantroffen in Bosnië, ontbrak in mei 2018 nog geheel aan de Kroatische kant. Ook bij de VVV in Dubrovnik wist men niets van de Ciro route.
Zolang hierin geen verandering komt, kun je hier beter de asfaltweg nemen die je op de foto hieronder beneden langs de kust ziet lopen.

Afbeelding
keesswart schreef:
wo 17 jul, 2019 14:44
Zolang hierin geen verandering komt, kun je hier beter de asfaltweg nemen die je op de foto hieronder beneden langs de kust ziet lopen.
Helemaal mee eens!
Ruud-H schreef:
wo 17 jul, 2019 15:38
keesswart schreef:
wo 17 jul, 2019 14:44
Zolang hierin geen verandering komt, kun je hier beter de asfaltweg nemen die je op de foto hieronder beneden langs de kust ziet lopen.
Helemaal mee eens!
Kom op jongens (en meisjes) een beetje wereldfietser is toch niet bang voor een uitdaging? Als je die asfaltweg volgt dan kom je dus boven de oude stad uit. Ik weet niet hoe het nu is maar 10 jaar geleden was dat al niet leuk meer om te fietsen. (en daar is het wegdek wel goed) Ik denk dan ook dat je beter de omleiding kan volgen die ik eerder al meldde. (redelijke weg en een stuk minder verkeer (en wat minder steile stijging ook))
_Peter_ schreef:
za 29 jun, 2019 22:30
Zelf zou ik de route zo niet beginnen al snap ik wel dat je in de stad begint (of eindigt) als je daar op de camping staat (die dure in Babin Kuk) is het wellicht handiger om de kust naar het noorden te volgen en dan net voor Komolac rechtsaf te slaan richting Šumet en Gornji Brgat dan hoef je ook niet die steile en drukke Jadranska op en over (je moet er ook nog oversteken).
_Peter_ schreef:
wo 17 jul, 2019 15:54
Ik denk dan ook dat je beter de omleiding kan volgen die ik eerder al meldde. (redelijke weg en een stuk minder verkeer (en wat minder steile stijging ook))
Laat dat nu precies de weg zijn die ik ook bedoel en die op de foto te zien is ;-).

Afbeelding
Nee, jullie zitten hier: (niet de rode lijn maar de stippellijn er net onder)
https://www.google.com/maps/@42.6709957 ... 2!1b1!2i62

En ik bedoel dus echt de weg (oude Jadranska Magistrale) langs het water en dan net voor de INA rechts afslaan.
Pfff... Het kost meer tijd om dat allemaal in te tikken dan de kleine detour - echt een eerstewereldprobleem. Is de charme van een fietsvakantie niet dat je af en toe voor onverwachte dingen komt te staan?
_Peter_ schreef:
wo 17 jul, 2019 19:32
Nee, jullie zitten hier: (niet de rode lijn maar de stippellijn er net onder)
https://www.google.com/maps/@42.6709957 ... 2!1b1!2i62
Daar zaten we inderdaad, op de oude spoorlijn, die er op deze foto trouwens minder groen uitziet dan toen wij er waren (mei 2018).
_Peter_ schreef:
wo 17 jul, 2019 19:32
En ik bedoel dus echt de weg (oude Jadranska Magistrale) langs het water en dan net voor de INA rechts afslaan.
Die bedoelde ik dus ook, als beter befietsbare route i.p.v. die voormalige spoorlijn!
willem.m schreef:
wo 17 jul, 2019 19:57
Pfff... Het kost meer tijd om dat allemaal in te tikken dan de kleine detour - echt een eerstewereldprobleem. Is de charme van een fietsvakantie niet dat je af en toe voor onverwachte dingen komt te staan?
Dat heet voorpret Willem ;-). Al maanden van tevoren in ridewithgps.com zoeken naar de leukste doorsteekjes. Met een beetje voorbereiding kom je meestal ook makkelijker door een dichtbevolkt gebied. Die oude spoorlijn hadden we anders nooit gevonden. Dat die spoorbedding voor ons nauwelijks befietsbaar bleek te zijn, had inderdaad de charme van het onverwachte, al waren we daar op dat moment niet echt blij mee...

Andere 'verrassingshoogtepunten' waren de doorsteek van Macedonië naar Kosovo (zie hier, even scrollen tot je sneeuwvelden ziet) en de dag dat we vanuit Mostar de bergen ingingen (zie hier) om 's avonds in de tuin van een volgeboekt motel te belanden, waar we onze tent op mochten zetten en ons achter een struik konden douchen onder een bidon (want ook de douches van het motel waren volgeboekt). Uiteindelijk was er op die tocht geen dag die verliep zoals we hadden verwacht.