Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstransport nr Zwitserland - Forum Wereldfietser

Fietstransport nr Zwitserland

Wij wilden graag van 20/7 tot 11/8 dit rondje gaan rijden in Zwitserland: https://beekbybike.com/2019/06/07/zwitserland/, maar vinden geen manier om onze fietsen tot daar te krijgen:
  • Een auto hebben we niet en huren voor de hele periode is erg duur als ie toch maar stilstaat
  • Alle treinen met fietsplaatsen zijn volgens de treinreiswinkel volgeboekt tot minstens een week na onze ideale vertrekdag
  • We reizen met kinderen, dus randonneurstijl naar zwitserland fietsen in 48 uur, zit er niet in (los van dat dat misschien fysiek ook een probleem zou zijn).
  • Qua verzenden vind ik eigenlijk geen goede opties tegen een redelijke prijs (150 euro per fietsdoos in één richting is het laagste dat ik vond en blijkbaar is verzenden naar Zwitserland dan ook nog voor de douane een lastig iets omdat het buiten de EU ligt).
  • Huren lijkt hoofdzakelijk op korte termijnen toegespitst en wordt erg duur voor 3 weken
We zijn dus andere opties aan het zoeken, maar mocht iemand ervaring hebben fietstransport naar Zwitserland of een idee hebben dat ik nog niet heb onderzocht, dan hoor ik het graag! (of een bv fietsen in Zwitserland hebben die terug naar huis moeten)
Wat je ook kan doen maar wel veel meer tijd kost is met de regionale treinen naar Zwitserland. Ook het uitzoeken is even een werkje en je zal regelmatig over moeten stappen. Als je de juiste kaartjes koopt (Schönes Wochenend of Quer dürch's Land) dan ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.
Wellicht ishet een alternatief om regionale treinen te gaan.
Je moet wel diverse keren overstappen. In regionale treinen kun je niet reserveren voor de fiets. Wel zijn er Duitsland vaak grote ruimtes voor de fiets en is er een lage instap.
Zie hier wat mogelijkheden met regionale treinen vanuit Aken. Je zult dan nog wel van Antwerpen naar Aken moeten reizen.
https://reiseauskunft.bahn.de/bin/query ... 66219.1562
Hier ook goede ervaring met regionale treinen. Gewoon de fiets naar binnen rollen vanaf het perron.
Het is vaak wel iets vaker overstappen.
Leuk rondje! (brengt me op een idee... :idea: )

Ik weet niet of je dicht in de buurt van de grens met Duitsland woont, maar wij hebben goede ervaringen met de Quer durchs Land Ticket voor € 52,- (2 volwassenen, kinderen gratis). De fietsen moet je apart afrekenen en kost € 5,50 per fiets.

Zie: https://reiseauskunft.bahn.de/bin/query ... crollDir=2

en voor het meenemen van fietsen zie: https://www.bahn.de/p/view/service/fahr ... kehr.shtml

Bijzonderheden voor zo'n ticket zijn o.a.:

"Uw ticket geldt voor onbeperkt reizen binnen de aangegeven geldigheidsduur in heel Duitsland, onafhankelijk van de aangegeven verbinding.
Een onbeperkt aantal eigen (klein)kinderen t/m 14 jaar reist gratis mee, wanneer er een Quer-Durchs-Land-Ticket voor 1 of 2 personen wordt aangeschaft.
Max. 4 medereizigers reizen met korting.
Uw ticket geldt ma t/m vr van 9.00 uur tot de volgende dag 3.00 uur; za, zo en op feestdagen van 0.00 uur tot de volgende dag 3.00 uur."


Je kunt alléén met de zgn. Nahverkehrszüge, ofwel met de Interregio-Express (IRE), Regional-Express (RE), de Regionalbahn (RB) en de S-Bahn reisen.

Dat betekent veel overstappen.

Voorbeeld:

Vanaf Gronau vertrekt er om 08:45 uur een trein. Na 5 x overstappen kom je om 21:06 uur aan in Weil am Rhein.
Ca. 3 km oostwaarts van Weil am Rhein ligt Huningue (Frankrijk), waar een camping is die vrijwel altijd plek heeft. Twee jaar geleden kwamen wij daar aan en stonden ze knijtervol, maar plek voor fietsers met een tentje was er wel.

De volgende dag kunnen jullie naar Basel fietsen, ca. 7,5 km vanaf Huningue en van daaruit met de Zwitserse trein naar jullie beginpunt Biel, op ca. 97 km afstand van Basel.

Wellicht via deze link iets te vinden? https://rail.cc/nl/trein/bazel-naar-biel

Hoe het precies zit met fietsen in de trein in Zwitserland weet ik niet en of van Huningue naar Biel in één dag te fietsen is weet ik ook niet, maar dat puzzelwerk laat ik graag aan jullie over.

Mochten jullie niet in de buurt van de grens met Duitsland wonen, dan kun je wellicht per trein naar een Duitse plaats net over de grens en vanaf daar met een Quer durchs Land ticket voor € 52,- verder reizen tot aan Weil am Rhein.

Hopelijk hebben jullie iets aan deze informatie. In ieder geval fijne vakantie! :D

edit: ik zie dat er tijdens het uitpluizen en het maken van dit bericht inmiddels reacties zijn gegeven over de regionale treinen in Duitsland
Zorg wel dat je de namen van alle reizenden achter op het kaartje zet, als je een conducteur in een slechte bui tegenkomt heb je mogelijk een uitdaging. Op een aantal grensstations zijn trouwens ook duitse kaartautomaten waar je gewoon kan pinnen.
Bedankt voor al die razendsnelle antwoorden!
Het ziet er naar uit dat we de trip met regionale treinen gaan wagen. Ik had er niet bij stilgestaan dat de treinreiswinkel dit niet ging voorstellen (anderszijds is dit waarschijnlijk niet wat de meeste klanten willen) en had er zelf nog nooit van gehoord. De heen en terug reis worden wel een reis op zich, maar daar hebben we gelukkig de tijd voor :-).
EnriceV schreef:
do 04 jul, 2019 16:09
Bedankt voor al die razendsnelle antwoorden!
Het ziet er naar uit dat we de trip met regionale treinen gaan wagen. Ik had er niet bij stilgestaan dat de treinreiswinkel dit niet ging voorstellen (anderszijds is dit waarschijnlijk niet wat de meeste klanten willen)
Ik ben een paar jaar geleden van Basel naar Hilversum gereisd in 1 dag, en het lukte al was ik best laat thuis. Lag ook aan mezelf, ik was te laat opgestaan...en soms gaat er maar 1 trein per uur of twee uur. Dus de avond van tevoren even goed plannen kan veel schelen. De route was geloof ik Basel-Karlsruhe-Koblenz-Duisburg-Nederland
De regionale treinen in Duitsland hebben vaak veel fietsplekken, maar die kun je niet reserveren, en volgens mij zijn de kaartjes altijd dezelfde prijs. Niet zoals in de IC's en ICE's dat je voordeliger uit bent als je vroeg koopt. Dus haast iedereen die met de fiets de regionale treinen neemt koopt z'n kaartjes op de dag zelf, en ziet dan wel. Dus de treinreiswinkel denkt daar niet zo snel aan, waarschijnlijk.
Probeer wel buiten de weekenden te reizen, Duitsers vinden zelf hun treinen ook erg handig, dus zondagmiddag/avond is het meestal volgepakt met fietsen in de zomermaanden.
Er is ook een nachttrein van Amsterdam Centraal naar Basel SBB met overstap in Arnhem Centraal en Düsseldorf Hbf. Fietsen kunnen mee. Kosten per persoon ca. € 75,00 all in (Alleen zitplaats!). Zie ook DB.de

Amsterdam Centraal vertrek 18:54 uur
Arnhem Centraal aankomst 19:58 uur
Arnhem Centraal vertrek 20:44 uur
Düsseldorf Hbf aankomst 22:37 uur
Düsseldorf Hbf vertrek 23:27 uur
Basel SBB aankomst 06:22 uur
Die is vooral handig als je ver van te voren je kaartjes besteld, en als die niet vol zit. Dat was nu dus jammer genoeg voor TS het probleem (daarnaast moet hij eerst vanuit België naar NL zien te geraken)
Ellenberger schreef:
vr 05 jul, 2019 17:43
Er is ook een nachttrein van Amsterdam Centraal naar Basel SBB met overstap in Arnhem Centraal en Düsseldorf Hbf. Fietsen kunnen mee. Kosten per persoon ca. € 75,00 all in (Alleen zitplaats!). Zie ook DB.de

Amsterdam Centraal vertrek 18:54 uur
Arnhem Centraal aankomst 19:58 uur
Arnhem Centraal vertrek 20:44 uur
Düsseldorf Hbf aankomst 22:37 uur
Düsseldorf Hbf vertrek 23:27 uur
Basel SBB aankomst 06:22 uur
Enrice woont in Antwerpen!