Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ben ik een ouwe gek? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ben ik een ouwe gek?

Biba schreef:
zo 21 jul, 2019 10:45
Bedankt voor het warme welkom en de leuke reacties en handige tips.

Mijn fiets is een Gazelle Orange plus. Ik heb 'm tweedehands gekocht maar even googelen vertelt mij dat er 'rollerbrakes' op zitten. Niet dat mij dat veel zegt, maar jullie misschien wel.

Voor wat betreft fietsbroek met zeemleer ..... tja, daar heb ik naar gezocht maar zijn moeilijk (of eigenlijk helemaal niet) te vinden in mijn maat. Ik zei het al...... zwaar overgewicht. Misschien, hopelijk, over een tijdje lukt dat wel.

En ik woon in de buurt van de Veluwe, dus heuvels genoeg hier. Heb ook al wat Posbank kilometers achter de rug maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dat soms, als het serieus steil werd, lopend was ;-)

Dat het zo druk is op de Moezel route, daar was ik al wel bang voor. Ik ben niet zo van het massa-toerisme. Heb ook al zitten kijken naar de route langs de Saar vanaf Saarbrucken, dat schijnt net iets minder druk te zijn en redelijk vlak.
Volgens wat ik gelezen heb kan ik wel met fiets en al met de trein die kant op. Alleen moet alle bagage er af, dat is dan nog wel even een 'dingetje'..... zeker als je alleen bent.
Rollerbrakes zijn niet perse wat de gemiddelde wereldfietser gebruikt.

Vooral omdat ze bij lange stijle afdalingen warm kunnen lopen.
Andere remmen trouwens ook maar rollerbrakes van oudsher wat meer. Goed onderhoud en bij afdalingen zoveel mogelijk rechtop zitten om op de wind te remmen en regelmatig aan de kant gaan stil staan houdt het probleem binnen te perken.

Een 7 versnellingen achteras kan bij erg stijle beklimmingen ervoor zorgen dat je moet afstappen. Maar dat heb je al gemerkt op de posbank. Daar heb je je remmen ook kunnen testen lijkt me.
Wellicht dat een kleiner tandwiel voor een idee is om te overwegen.
Hans Keesom schreef:
zo 21 jul, 2019 22:29
Rollerbrakes zijn niet perse wat de gemiddelde wereldfietser gebruikt.
Vooral omdat ze bij lange stijle afdalingen warm kunnen lopen.
Andere remmen trouwens ook maar rollerbrakes van oudsher wat meer. Goed onderhoud en bij afdalingen zoveel mogelijk rechtop zitten om op de wind te remmen en regelmatig aan de kant gaan stil staan houdt het probleem binnen te perken.

Een 7 versnellingen achteras kan bij erg stijle beklimmingen ervoor zorgen dat je moet afstappen. Maar dat heb je al gemerkt op de posbank. Daar heb je je remmen ook kunnen testen lijkt me.
Wellicht dat een kleiner tandwiel voor een idee is om te overwegen.
Ik ben meer van de ongezouten man-en-paard- mededelingen.

Het is bij rollerbrakes geen kwestie van kunnen warmlopen in steile afdalingen maar dat gebeurt want dat is een natuurkundig gegeven. Pompend remmen, of liever pas remmen op het allerlaatst voor elke bocht, om de gemiddelde snelheid hoog te houden en zo zoveel mogelijk op de wind te remmen, helpt dan maar weinig en lijkt me met de geringe remkracht van rollerbrakes ook gevaarlijk, zeker als het totaalgewicht van fiets, bagage en berijder flink is.
Langzaam afdalen betekent extra veel remmen, dus je hebt kans dat dat averechts werkt.
Het kan lang goed gaan, maar ook vrijwel onaangekondigd fout gaan.

Ik ken denk ik daarom ook geen enkele wereldfietser die met een fiets met rollerbrakes op buitenlandse reis gaat in een gebied met heuvels.

Met de bekende 7-speed naven heb je al snel te weinig lichte verzetten om een heuvel op te komen, daar helpt een kleiner voorblad ook niet serieus aan.
Biba schreef:
zo 21 jul, 2019 10:45
Bedankt voor het warme welkom en de leuke reacties en handige tips.

Mijn fiets is een Gazelle Orange plus. Ik heb 'm tweedehands gekocht maar even googelen vertelt mij dat er 'rollerbrakes' op zitten. Niet dat mij dat veel zegt, maar jullie misschien wel.

Voor wat betreft fietsbroek met zeemleer ..... tja, daar heb ik naar gezocht maar zijn moeilijk (of eigenlijk helemaal niet) te vinden in mijn maat. Ik zei het al...... zwaar overgewicht. Misschien, hopelijk, over een tijdje lukt dat wel.

En ik woon in de buurt van de Veluwe, dus heuvels genoeg hier. Heb ook al wat Posbank kilometers achter de rug maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dat soms, als het serieus steil werd, lopend was ;-)

Dat het zo druk is op de Moezel route, daar was ik al wel bang voor. Ik ben niet zo van het massa-toerisme. Heb ook al zitten kijken naar de route langs de Saar vanaf Saarbrucken, dat schijnt net iets minder druk te zijn en redelijk vlak.
Volgens wat ik gelezen heb kan ik wel met fiets en al met de trein die kant op. Alleen moet alle bagage er af, dat is dan nog wel even een 'dingetje'..... zeker als je alleen bent.
Ik vind nu juist de combinatie naaf-rollerrakes acceptabel. Zolang je je aan de regel houdt: Als je naar boven moet lopen, doe dat dan ook naar beneden. De remmen en versnellingen zijn daar goed op elkaar afgestemd.

Dus: tocht langs rivieren (Moezel, Loire) zijn prima te doen. Als je wat gewicht kwijt bent en nog steeds lol hebt in vakantiefietsen, ga dan op zoek naar een andere fiets, beter geschikt voor vakantietochten.
Wat Leon zegt is allemaal hartstikke waar, aan de andere kant, in het verleden ging ik ook op fietsvakantie met een 3 versnellingsnaaf en waardeloze remmen in combinatie met waardeloze velgen, niet omdat dat allemaal zo goed was, maar je had niet anders. Ideaal, nee, kan het, veel kan. Toen ging het gros van de vakantiefietsers zo op weg.

Misschien handiger om, zoals eerder al voorgesteld door iemand, eens te beginnen met een rondje Nederland. Stippel bijvoorbeeld een rondje uit via LF routes. Pak wat lichte heuveltjes mee, niet te zwaar.

TS krijgt dan een beter idee van wat ze leuk vindt, wat ze aan kan of kan verbeteren en kan misschien daarna gericht e.e.a. nieuw kopen en een volgend tripje net wat moeilijker/inspannender maken met betere spullen.
In ieder geval een mooi plan om op fietsvakantie te gaan!

Waren de 3 dagen achter elkaar fietsen vanuit huis? Dat is mentaal anders dan 3 dagen 'een wat grotere ronde' fietsen.

Zoals vermeld: plan een 3 of 4 daagse trip naar bijvoorbeeld Veluwe - Xanten - Kleef - Arnhem - Veluwe. Gerekend vanaf Apeldoorn om-en-nabij zo'n 230km. Dat is niet zo megaveel, maar al wel buitenland voor het vakantiegevoel. Je hebt dan gelijk de ervaring van 3 nachten fietsvakantie. Dan hoef je je over de fiets geen zorgen te maken.
Senior2 schreef:
ma 22 jul, 2019 09:07
Wat Leon zegt is allemaal hartstikke waar, aan de andere kant, in het verleden ging ik ook op fietsvakantie met een 3 versnellingsnaaf en waardeloze remmen in combinatie met waardeloze velgen, niet omdat dat allemaal zo goed was, maar je had niet anders. Ideaal, nee, kan het, veel kan. Toen ging het gros van de vakantiefietsers zo op weg.
Klopt. Gisteren nog een verhaal gehoord van de vader (80) van een vriend van mij. Het vakantieverhaal ging niet over waar ze geweest waren of wat ze gezien hadden, maar over de doorlopende pannegevallen en de twee keer dat ze in de afdaling door slechte remmen tenauwernood een vrachtauto hadden weten te ontwijken.
Tja, die remmen hè ..... alle waarschuwingen neem ik mij ter harte. Ik heb de route die ik wil gaan rijden gecheckt, het hoogteverloop, en ik heb het idee dat dat wel meevalt. Maar als ik steilere afdalingen voor de kiezen krijg, ga ik nu misschien wel lopen. Ik heb gemerkt dat het voor mijn achterwerk sowieso prettig is als ik het fietsen af en toe afwissel met lopen.

Ik heb al een toertje Nederland gedaan met overnachtingen onderweg. Weliswaar niet in een tent maar wel met flink veel (veel te veel) bagage. Gelderland, Overijssel, Drenthe, Groningen, Friesland, Noord-Holland, Utrecht. In 3 etappes van 3, 3 en 2 dagen. De Moezelroute staat al heel erg lang op mijn verlanglijstje, net zoals de Donauroute, de Rijnroute, Santiago (alhoewel ik die wilde lopen maar dat gaat helemaal niet). Anyway, het moet er nu gewoon maar eens van komen voordat ik de fiets voor een rollator moet inruilen. Ik zou ook in bed&breakfast en zo kunnen maar heb bewust gekozen voor kamperen omdat dat nog meer uitdaging is (met mijn omvang in een klein trekkerstentje ...... pffff, alleen van het idee krijg ik het al warm) maar vooral omdat het veel meer vrijheid geeft. Ik hoef niets van te voren te reserveren en kan desnoods na 10 km alweer stoppen als ik geen zin heb om verder te gaan.

Bedankt allemaal voor jullie zeer gewaardeerde tips, adviezen en waarschuwingen. Ik word er weer een stukje wijzer van.
Succes, bij Rose hebben ze ook leuke fietskleding? ook wel grote maten of ruimvallend? in Bocholt, Duitsland en leuke winkel!
Op gevoel gaat het meestal het best, hopelijk gaat het steeds beter ook en vind je steeds meer je weg, in zowel kamperen als uitrusting en fiets, ik vind het juist heel erg leuk dat je gaat voor wat je wilt :)
Toch maar weer eens een berichtje van deze ouwe gek :-)

Vorig jaar waren het nog plannen, inmiddels zijn die deels uitgevoerd. Op mijn huis-tuin-keukenfiets heb ik vorig jaar juli/augustus de Saarroute gefietst en aansluitend een deel van de Moezelroute. Ik had een klein tentje bij me waar ik een paar keer in heb overnacht maar dat vond ik echt afzien, vooral omdat ik niet eens rechtop kon zitten (op de grond) en dat maakt alles dan wel een beetje extra slopend (op je ouwe dag). Dus wat dat slapen in de tent betreft heb ik toen besloten dat dat voortaan alleen in 'noodgevallen' gaat gebeuren. Verder heb ik in b&b's en 'zimmers' geslapen. De route vond ik mooi maar ik was duidelijk niet in het goede seizoen gegaan. Het was veel te warm en bovendien was het doorlopend file-fietsen, waarbij ik dan voorop fietste met een hele sliert e-bikes met bejaarden achter me aan. Dus na een weekje ben ik het laatste stuk met de trein weer naar huis gegaan. Die maak ik nog wel een keer af als het rustiger en koeler is.

Maar inmiddels wel besmet met het fiets-virus, ben ik een maand later met de trein, met fiets en al, vertrokken richting Zwitserland voor een stuk van de Rijn-route. Vanaf Bregenz ben ik via Basel tot Straatsburg gefietst. Onderweg heb ik in jeugdherbergen geslapen (daar ben je blijkbaar nooit te oud voor) en een keer via airbnb bij een particulier. Dit was een super ervaring en prachtige route. Met de fiets langs de Rheinfall, de grootste waterval van Europa, dat is gewoon kicken. Vanaf Straatsburg weer terug met de trein, dat kost een dagje maar niet veel geld.

Vervolgens ben ik eind oktober begonnen met de Ronde van Nederland. Super om te zien hoe mooi Nederland is als je er fietsend doorheen trekt in plaats van met de auto. Ook in de wintermaanden heb ik stukken van deze route gefietst maar helaas werd ik begin maart slachtoffer van een virus waar meer mensen last van hebben gehad :-(
Ik ben 2 maanden heel erg ziek geweest en nog steeds niet 100% maar heb inmiddels het fietsen gelukkig wel weer een beetje kunnen oppakken en heb nu driekwart van de Ronde van Nederland gedaan. Het is vaak wel een logistiek gedoe omdat ik alleen ga. Dan moet ik de auto met fietsendrager ergens parkeren waar een bushalte is, zodat ik aan het eind van mijn fietsdag met de bus terug naar de auto kan om vervolgens met de auto mijn fiets te gaan ophalen. Maar als je geen haast hebt is dat ook een overkomelijk hobbeltje.

Ik heb nog steeds geen nieuwe fiets. Wel een nieuw zadel, wat ik na opmeten van mijn zitbotjes heb uitgezocht en wat uitstekend voldoet. Ook heb ik fietsbroekjes met zeem in mijn maat gevonden, ook dat is een verademing. Ik heb helemaal geen last meer van zadelpijn.

Deze ouwe gek is dus definitief helemaal gek van fietsen en gaat nog vele tochtjes maken :-)
Blijf genieten.

Jan
Mooi dat het zo goed bevallen is, en bedankt voor de terugkoppeling. En vooral sterkte met het herstel. Als ik het zo lees kan dat nog wel een tijdje duren, dus conditie opbouwen zal vast deel van dat traject zijn.
Biba schreef:
di 14 jul, 2020 09:54
Het was veel te warm en bovendien was het doorlopend file-fietsen, waarbij ik dan voorop fietste met een hele sliert e-bikes met bejaarden achter me aan.
Als je voorop rijdt, heb je helemaal geen last van een file toch? :D

Leuk dat het fietsen je zo goed bevalt. Een voorspoedig herstel gewenst, en weer veel plezierige fietskilometers!

Carl
Proficiat!
Blijven genieten!
"Ben je al lang gek?"
"Nog niet zo gek lang!"
Nou, da's lang niet gek :lol:

Heel mooi, respect.
Blijf lekker doen wat jij zelf wil! En nog heel lang!

Groet,
Tom
De nieuwe Veloroute du Soleil van Benjaminse (Maastricht naar de Middellandse Zee) kun je op enkele honderden meters na helemaal rijden zonder af te stappen van een Nederlandse stadsfiets, en is daarmee ideaal voor diegenen die fietsvakanties willen uitproberen zonder nieuwe fiets en toch wel verder weg willen komen. Ik heb hem voor dat doel aangeraden in mijn lezingen over de eerste fietsvakantie. Ik had hem afgelopen mei daarom zelf willen uitproberen, maar ja, toen werd alles even anders. Ik ga in september Benjaminse naar Parijs v.v. doen, en die lijkt ook probleemloos vlak. Maar eerst begin augustus van Ruegen (met vrouw en dochter per auto) solo terug naar huis via de ook weer vlakke Hanze route.
Wie dit leest zou denken dat ik niet van klimmen hou, maar dat is absoluut niet zo. Afgezien van dat Veloroute du Soleil project om die route met recht te kunnen adviseren zijn de twee andere plannen vooral ingegeven door de behoefte te fietsen zonder potentieel besmettelijk openbaar vervoer.
Biba schreef:
di 14 jul, 2020 09:54
Ik had een klein tentje bij me waar ik een paar keer in heb overnacht maar dat vond ik echt afzien, vooral omdat ik niet eens rechtop kon zitten (op de grond) en dat maakt alles dan wel een beetje extra slopend (op je ouwe dag). Dus wat dat slapen in de tent betreft heb ik toen besloten dat dat voortaan alleen in 'noodgevallen' gaat gebeuren.
Je zou ook kunnen overwegen afstand te doen van deze tent. En een nieuwe, grotere, te kopen!
Paar jaar geleden in dezelfde soort krappe omstandigheden gezeten (lees, gelegen), en heb mijn kampeerleven op deze wijze gelukkig weten te verlengen.

Sterkte met je herstel!

( die, voor mij, veel te kleine tent: https://www.jack-wolfskin.nl/gossamer/3000433.html )
Als je weinig wilt uitgeven is deze al groot genoeg denk ik: https://www.decathlon.nl/p//vrijstaande ... 21&c=BRUIN