Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ben ik een ouwe gek? - Forum Wereldfietser

Ben ik een ouwe gek?

Even voorstellen...... ik ben een bijna 60 jarige vrouw met zwaar overgewicht en een slechte conditie. Om daar enigszins verandering in aan te brengen ben ik sinds een aantal weken begonnen met fietsen. Gewoon op een stevige huis/tuin/keukenfiets, weliswaar met 7 versnellingen, maar absoluut geen flitsend snelheidsmonster. Enne ..... uitsluitend met spierkracht aangedreven ;-)

Mijn fietsavonturen hebben zich tot nu toe in Nederland afgespeeld en mijn maximale dagafstand is al van 40 naar 70 km gegaan maar dat laatste was met wind in de rug, haha. Ik heb verschillende zadels uitgeprobeerd omdat ik soms echt niet meer kon zitten, van een duur en keihard Brooks zadel tot een uitermate zacht zadel voor dikke derrières maar uiteindelijk bevalt het zadel dat op de fiets zat toen ik 'm (tweedehands) kocht het best.
Ik heb een paar keer meerdere (3) dagen achter elkaar gefietst, dus ook met redelijk wat kilo's bagage en merk dat de zadelpijn toeneemt als ik geen rustdag neem. Ik ben dus nogal afwijkend van de doorsnee 'wereldfietser' maar ja, misschien krijg ik desondanks nuttige tips en adviezen.

Nu heb ik het plan om een wat langere trip te gaan maken en had de Mosel radweg in gedachte. Ter voorbereiding daarop ben ik op dit forum terecht gekomen. Na wat lezen durf ik mijn plan bijna niet meer ten uitvoer te brengen. Ik lees namelijk dat je 'met slechts 7 versnellingen' de heuvels niet op komt. Misschien ben ik super naïef maar ik denk dan: ik kan toch desnoods omhoog lopen? En daarbij heb ik juist die Mosel route gekozen omdat die nogal vlak zou zijn. Ik heb de tijd en hoef geen 100 km op een dag te halen. Ik neem een tentje mee en denk dat er campings genoeg zijn onderweg.

Ik vraag me een paar dingen af:
Is het echt een belachelijk plan of is het te doen als ik mijn doelen laag houd en genoeg tijd heb?
Is het super druk in de zomerperiode? Ik heb af en toe van die visioenen dat ik doorlopend word ingehaald door hele kuddes fietsers die twee keer zo hard fietsen als ik. Wat zou anders een optimale periode zijn? Wat zou anders een goede alternatieve route zijn? (Ik wil van A naar B en in het buitenland, dus geen rondje Nederland ;-) )
Zijn er nog meer (oude en/of ongetrainde) gekken op dit forum die zoiets ook gedaan hebben en hun ervaringen willen delen?

Ok ...... shoot !
Om een kort antwoord te geven: Nee!

Welkom op het forum Biba. Ik heb de Moselroute nooit gefietst, dus ik kan je geen specifieke informatie geven.
Wat ik kwijt wilde is dat er geen doorsnee vakantiefietsers is.
iedereen heeft z'n eigen manieren, inzichten en overtuigingen. De ''en fietst 100km per dag, de ander 40km. Met tassen, met rugzak of bikepackend. Electrisch ondersteund, eigen kracht of op een ligfiets. Kamperen of bij B&B's, zoveel mensen zoveel meningen.
Ik zou zeggen vooral gaan doen! Kijk wat jou bevalt, en mocht het te druk zijn dan kun je kijken of je een alternatieve route kunt vinden. Als het te steil wordt dan kun je altijd even afstappen, daar is geen schaamte in. En als je wordt ingehaald, So What? Je moet maar zo denken, er zijn altijd veel meer mensen die thuis blijven of de makkelijke weg kiezen, die haal jij dan weer in.

Veel plezier!
Respect en geniet ervan. Dat is het eerste wat in me opkomt.
Vooral je eigen gevoel volgen. Plannen aanpassen kan altijd.

"gek" zijn, is toch ook maar relatief. Waarschijnlijk zijn wij het allen wel min of meer. :wink:
Als je alleen maar langs de Moezel fietst is er niet veel aan de hand want die weg is behoorlijk vlak. Zodra je daarvan afwijkt bijvoorbeeld door een omleiding heb je direct steile hellingen. Ook moet je eerst nog bij de Moezel zien aan komen. Een ander dingetje zijn de remmen. De standaard rollerbrakes op een gewone stadfiets zijn niet geschikt voor in de heuvels/bergen. Ze worden te warm bij afdalingen.
Misschien is een andere fiets toch ook een idee. Als je kiest voor derailleur versnellingen hoeft dat geen vermogen te kosten.
Om te beginnen, op die leeftijd ben je niet oud en ook niet te oud om te beginnen met reizen op de fiets. Meestal zijn op dit soort routes genoeg alternatieven voor als het tegenzit en veel faciliteiten. Als de volgende camping toch te ver weg blijkt, kan je voor een keertje in een b&b of hotelletje overnachten. Ook zijn op dit soort routes vaak tussendoor mogelijkheden om eerder terug te keren naar je startpunt. De Moselroute zelf ken ik niet, maar ik heb lang geleden nog wel eens de Donauroute gereden van Passau naar Budapest en terug. Een keer met een fietsmaatje, waarbij km maken en snelheid een onderdeel van de tocht was. De andere keer met de dames erbij, waarbij de afstanden korter waren en alles veel relaxter ging. Beide manieren waren erg leuk, en dat is het belangrijkste. Onderweg ga je zelf wel inzien en begrijpen wat je kan of niet kan en wat voor jou leuk is.

Veel plezier en dat er nog veel van dit soort tochten mogen volgen.
Welkom! Leuk idee :-)

Misschien dat je hier nog wat tips uit kunt halen:

https://fietsvakantie.home.blog/2019/01 ... ogbericht/

Geschreven door een forumlid van hier.
Biba schreef:
za 20 jul, 2019 22:22
Ik heb verschillende zadels uitgeprobeerd omdat ik soms echt niet meer kon zitten, van een duur en keihard Brooks zadel tot een uitermate zacht zadel voor dikke derrières maar uiteindelijk bevalt het zadel dat op de fiets zat toen ik 'm (tweedehands) kocht het best.
Ik heb een paar keer meerdere (3) dagen achter elkaar gefietst, dus ook met redelijk wat kilo's bagage en merk dat de zadelpijn toeneemt als ik geen rustdag neem.
Probeer eens een fietsbroek als je die niet gebruikt. Misschien dat je dan die grens nog wat verder kunt krijgen. Kan zijn dat je weer die zelfde rij zadels kunt proberen tot je tot een nieuwe favoriete combinatie komt ;)

Biba schreef:
za 20 jul, 2019 22:22


Ik lees namelijk dat je 'met slechts 7 versnellingen' de heuvels niet op komt. Misschien ben ik super naïef maar ik denk dan: ik kan toch desnoods omhoog lopen? En daarbij heb ik juist die Mosel route gekozen omdat die nogal vlak zou zijn.
Naar boven is het punt niet zozeer, dat kun je inderdaad ook lopen. En een kleiner tandwiel voor of groter achter om dat moment langer uit te stellen. Waar je met meer klimmen en dus ook dalen wel rekening mee moet houden zijn de remmen. Wat voor remmen zitten er op je fiets? Eventueel een fotootje van je fiets kan de boel ook prima verduidelijken.

Overigens heb ik zelf de route die je noemt niet gefietst, dus het kan zijn dat je prima onderweg kunt met je huidige fiets en deze grens pas later in je fietscarrière tegenkomt ;)
Biba schreef:
za 20 jul, 2019 22:22

Ik heb af en toe van die visioenen dat ik doorlopend word ingehaald door hele kuddes fietsers die twee keer zo hard fietsen als ik.
Die mensen rijden toch minder dagafstand dan jij, zijn electrisch ondersteund, lichter op pad, of al langer onderweg in hun vakantie. Genoeg verklaringen voor een inhaalactie van de ander :-)
Met wat al gezegd wordt: betere remmen en zodra je het dal langs de rivier uit wilt, moet je (flink) omhoog. Dan heb je lichtere versnellingen en terug omlaag vooral betere remmen nodig.

En: je bent niet gek. En: doen!

Qua zadelpijn, adviseer ik je om met een fietsbroek met zeem te gaan fietsen. En ook 'broekenvet' te gebruiken. Dat samen kan echt veel schelen qua zadelpijn.

Ik ben nu bij/aan de Saar, zijrivier van de Moesel :D Een prachtig gebied. groet! hoogframe

aanvulling: als je op en andere fiets overstapt: meet van je huidige fiets en stand van stuur en zadel en zo op. Dat is de basis voor de afstelling van je nieuwe fiets. Zo kom je weer prettig uit. Waar woon je ongeveer ? want misschien kan iemand van het forum je zo nodig helpen (voor regio Rotjeknor +75 km, mag je me gerust een pb op dit forum sturen).
Nieuwe wijn in nieuwe zakken.
De nieuwe Biba is opgestaan: anders eten, drinken en bewegen, een nieuwe coupe en nieuwe kleren.
Geweldig Biba, laat je verleden achter je en ga er tegenaan.
Foute gewoontes overboord en gaan voor een gezond lang leven.
Laat de Moezel nog maar even, die ligt er over 10 jaar ook nog wel.
Tot die tijd valt er nog veel meer te beleven en als beginnend fietser veel te ontdekken.
De uitdagingen liggen voor het oprapen maar beginnen altijd bij de voordeur.
Doe, met alles wat daar bij hoort (en dat is niet gering), veel fiets-ervaring op zodat je eens kunt genieten van de fietstocht van je dromen.
Ongeacht of dat nou is in ons eigen kikkerlandje of in het buitenland.
Welkom, op het forum, goed bezig.

Ik denk dat de Mosel Radweg een prima keus is. Ik ben hem in 2017 gekruist te hoogte van Zell en ja, dat was een flink stuk naar beneden en weer naar boven maar het stuk op de route was zo goed als vlak en best druk.

Het hoogteprofiel ziet er zo uit:
Screenshot_20190721_085520.png
Screenshot_20190721_085520.png (7.96 KiB) 8017 keer bekeken
Of kijk bij radkompass voor een interactieve versie.

Waarbij 0 km Thionville is en 278 km Koblenz, als je in Thionville begint heb je dus de eerste twee dagen de meeste heuvels maar zoals je ziet zijn die meestal niet boven de 50 meter op twee uitzonderingen van 100 meter na. Je zou het gewoon eens in Nederland kunnen proberen: heuvelfietsen - 50 meter is twee maal de Brienenoord

De eerste 90 km na Thionville loopt er ook een trein door het dal van de Mosel dus mocht het tegenzitten dan is dat altijd een optie. Die piek rond de 171 km (in de bocht van Traben-Trarbach) is wel een serieuze, maar net voordat je die puist over moet kan je de brug links naar Traben-Trarbach nemen en daar begint weer een treinlijn die je verder vergezeld naar Koblenz, je zou dus ook een stukje trein kunnen nemen. Door in Trier te beginnen/eindigen sla je de eerste 80 km over.

Veel goede informatie op https://www.europafietsers.nl/fietsroutes/mosel-radweg en daar schrijven ze "De Moezelroute wordt druk bereden door fietsers, zelfs tot eind september." In de zomervakantie van 2017 was het echt druk, heb je de keus dan zou ik buiten de zomervakantie gaan
"Ben ik een ouwe gek?" Ik denk van niet :D En ik denk dat je het gewoon moet gaan doen en moet genieten... Uiteindelijk is zo'n eerste lange fietstocht voor iedereen spannend (voor mij was dat wel zo in ieder geval). En het zal niet altijd makkelijk of leuk zijn, maar vergeet dan vooral niet dat het niet alleen maar om het fietsen gaat, maar ook om de omgeving waar je doorheen komt en de ontmoetingen die je hebt. En ik denk - dat wanneer je het op je eigen tempo doet - je verstelt zult staan van wat je kunt :) De voldoening die het brengt werkt verslavend :)

Ik heb inmiddels ervaren dat fietsen voor iedereen is en voor alle leeftijden... Geen enkele reden om je door postuur of leeftijd tegen te laten houden... Alvast heel veel plezier gewenst :)
Welkom! Er valt weinig aan te vullen aan de andere reacties, behalve dat we niet weten in welke hoek van de lage landen je woont. Met een uurtje of misschien twee in de trein ben je waarschijnlijk al in een gebied met heuvels, dus zoek eens een mooie dag uit en probeer het eens.
Bedankt voor het warme welkom en de leuke reacties en handige tips.

Mijn fiets is een Gazelle Orange plus. Ik heb 'm tweedehands gekocht maar even googelen vertelt mij dat er 'rollerbrakes' op zitten. Niet dat mij dat veel zegt, maar jullie misschien wel.

Voor wat betreft fietsbroek met zeemleer ..... tja, daar heb ik naar gezocht maar zijn moeilijk (of eigenlijk helemaal niet) te vinden in mijn maat. Ik zei het al...... zwaar overgewicht. Misschien, hopelijk, over een tijdje lukt dat wel.

En ik woon in de buurt van de Veluwe, dus heuvels genoeg hier. Heb ook al wat Posbank kilometers achter de rug maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dat soms, als het serieus steil werd, lopend was ;-)

Dat het zo druk is op de Moezel route, daar was ik al wel bang voor. Ik ben niet zo van het massa-toerisme. Heb ook al zitten kijken naar de route langs de Saar vanaf Saarbrucken, dat schijnt net iets minder druk te zijn en redelijk vlak.
Volgens wat ik gelezen heb kan ik wel met fiets en al met de trein die kant op. Alleen moet alle bagage er af, dat is dan nog wel even een 'dingetje'..... zeker als je alleen bent.
Biba schreef:
zo 21 jul, 2019 10:45
Mijn fiets is een Gazelle Orange plus. Ik heb 'm tweedehands gekocht maar even googelen vertelt mij dat er 'rollerbrakes' op zitten. Niet dat mij dat veel zegt, maar jullie misschien wel.

En ik woon in de buurt van de Veluwe, dus heuvels genoeg hier. Heb ook al wat Posbank kilometers achter de rug maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dat soms, als het serieus steil werd, lopend was ;-)
Nou dan heb je toch al een aardige heuvel gefietst. Maar met die remmen van jouw fiets is het buitenland niet zo'n goed idee.
Als eerder vermeld maar "verplicht leesvoer": https://fietsvakantie.home.blog/2019/01 ... ogbericht/

Ik woon ook in een toeristisch gebied en ik weet dat het hier in de zomermaanden op werkdagen best meevalt met de drukte. In het weekend wordt het wel drukker omdat de dagjes- en weekendmensen er dan bij komen. Dat zal in Duitsland niet anders zijn. De doordeweekse toeristen in de zomer zijn juist erg relaxed want ze hebben alle tijd; dat vind ik de fijnste dagen van het jaar om te fietsen. In september komen de onderhoudsbusjes en de oogstmachines weer en is het oppassen.
,,Ben ik een ouwe gek''

Nee, het is juist heel intelligent wat je doet. Je bent jezelf aan het ontwikkelen. Nieuwe dingen doen, ontdekken, ervaren, leren (soms hoe het niet moet), vallen, opstaan, sterker worden.

Persoonlijk heb ik gemerkt dat jezelf kleine haalbare doelen stellen, zeker in het begin, je zelfvertrouwen een enorme boost geeft. Mentale triomfen die vaak verrassend doorwerken op nog vele andere terreinen in je leven.

Leeftijd is misschien iets om rekening mee te houden, maar hoeft geen beperking te zijn. Sommigen zeggen: Age is just a number!
Nee joh, gewoon doen wat je wil. Ook met een fiets die niet aan alle criteria voldoet is het te doen. Neem de nodige veiligheid marges in ogenschouw bij het afdalen. Vroeger was er niet veel beter en ging men ook de wereld over.
Mbt tot een broek met zeem, je kan overwegen om zelf een (onder) broek met zeem te maken die wel gaat passen.
https://www.dress2bike.nl/c-4787278/rog ... men-dames/

Veel plezier met je fietstochten,
Marcel
Gewoon beginnen in het vlakke Nederland meer te fietsen. Om heuvels beter te verteren op het vlakke oefenen om de snelheid te verhogen. Om langer op een zadel te zitten is hier veel over geschreven. Mijn ervaring wat betreft het gewicht onderweg veel drinken en minder eten. Ook dat is hier en zeker op het internet heel veel over geschreven. Moet lukken.
Wat betreft die Moezelroute, ben er net van terug.
Dat wil zeggen, ik heb een stuk langs de Moezelroute heb gefietst, zonder de 'officiële' route te volgen. Er staan overigens wel veel bordjes, dus uiteindelijk per saldo waarschijnlijk wel een flink stuk van deze route gevolgd.
De Moezel iets onder Metz opgepikt, tot aan Koblenz. Op de bonnefooi en (route-technisch) onvoorbereid.
Hoe het met eventuele heuvels zuidelijker dan Metz is gesteld, geen idee. Maar google leert mij dat de 'officiële' route in Metz lijkt te starten.

Andere vraag is hoe je er komt, of weer vertrekt? Van of naar Koblenz kan fietsend langs de Rijn. Vanuit Nederland naar (of vanaf) Metz fietsend zijn heuvels volgens mij niet te vermijden.

Ik ben tot aan Metz met iemand opgereden, stijgingen zoveel mogelijk mijdend (Rotterdam-Breda en toen ergens o.a. de Maas volgend). Tot een stukje onder Charleville. Maar bij de 'oversteek' naar de Moezel leek klimmen onvermijdelijk. Iets dat mijn metgezel zoveel mogelijk probeerde te vermijden. En mij ook niet slecht uitkwam :)

Klimmetjes die met een zeven versnellingen fiets waarschijnlijk te zwaar worden. Lopen is een optie, maar langere klimmen je fiets met bagage duwen lijkt me geen feest.
Langs de Moezel was er een wegomlegging, waardoor de weg rechtstreeks naar boven liep, de wijnvelden in. Serieus steile en lange klim, onmogelijk voor zeven versnellingen fiets.

Alternatieven/oplossingen:
andere fiets met meer versnellingen. Met huidige fiets in ieder geval niet 'slepend' maar pompend leren remmen. En bij afdalen rechtop-zitten, om snelheid er zoveel als mogelijk uit te halen.
Stuk (bij wegomlegging) terugfietsen en andere oever nemen. Eventueel stukje met lokale trein (hoewel ik niet weet of deze overal langs de Moezel loopt).

Langs de Moezel kwam ik overigens opvallend veel 'bejaarden' tegen. En opvallend veel elektrisch geholpen fietsen. Net als langs de Rijn.

ps om meer op de Moezel gerichte reacties te krijgen, zou je kunnen overwegen de titel van je topic aan te passen. De huidige titel lijkt zich meer te richten op psychologen en psychiaters....
Bedankt voor alle reacties weer !

Bedankt ook voor de link naar het uitermate nuttige leesvoer over 'eerste fietsvakantie'. Ik snap nu ook het probleem van de remmen en ga sowieso heel voorzichtig de bult af (dat deed ik trouwens al), of bekijken of andere remmen een optie zijn.

Ook mijn bagage zal ik nog kritisch naar moeten kijken. Zware fiets, mooie (maar zware) fietstassen, tent en andere slaapspullen, kookspullen, kleding ...... ik ben benieuwd hoeveel dat alles bij elkaar gaat wegen en hoeveel tassen ik nodig ga hebben.

Na wat hardnekkiger zoekwerk heb ik zowaar een winkel gevonden waar ze ook fietskleding in grotere maten verkopen, dus daar ga ik binnenkort maar eens een bezoekje aan brengen.

En speciaal voor Mikefiets: mijn topic is niet alleen over de Moezel, het gaat vooral over de haalbaarheid van zo'n trip gezien mijn (belabberde) fysieke gestel, mijn fiets(uitrusting), mijn onervarenheid. Dus ja, misschien ook wel 'voer voor psychologen', haha. Maar inmiddels voel ik de uitdaging (en daarmee de kans dat ik ook echt ga) toenemen. Het wordt gewoon een leuk avontuur. Oh, en ik ga heen met de trein (is het plan), dus hoef alleen stroomafwaarts, dat scheelt allicht weer wat klimpartijen.
@Biba.
Fietsen langs de Moezel is niet zo'n probleem.
Maar waarom niet eerst eens een rondje Nederland via https://www.nederlandfietsland.nl/lf-ro ... gIT-_D_BwE?
Dan heb je geen problemen met je fiets / remmen. En je kunt alles eens lekker testen.

Wat je ook doet, geniet.

Jan
en met waar je woont en al fietst: fiets eens naar ten zuiden en oosten van Nijmegen (overnacht anders eens via "Vrienden op de fiets', dan hoeven al die kampeerkilo's niet mee), de grens over bij Kranenburg en dan langs Kleve, steek de rivier over naar Emmerich en pak rond 's-Heerenberg een stuk Montferland mee. daar is het ook lekker heuvelachtig :lol:
via Babbarich - Zevenaar - Duiven - Westervoort kun je terug naar Arnhem + omgeving en de Veluwe.
hier is zo een mooie 3 à 4-daages tocht van te maken :)

ook rond Wageningen, over de Utrechtse Heuvelrug en in het rivierenland zijn zo gevarieerde tochten met wat hoogteverschillen mogelijk.

groet, hoogframe