Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met dikke banden in de Duitse IC - Forum Wereldfietser

Met dikke banden in de Duitse IC

Toen ik vorige maand terugreisde vanuit Noorwegen en in Duitsland een gereserveerde plaats had in de IC trein van Hamburg naar Osnabrück, bleek dat mijn fiets niet in het rek past. Te dikke banden, nl. 62 mm.
Dat gebeurde me al vaker, en dan zette ik de fiets gewoon ergens anders neer, vastgesjord en wel. Dat was totnutoe geen probleem tijdens de kaartjescontrole, maar nu werd ik er door de conductrice op gewezen dat mij de toegang met deze fiets eigenlijk moest worden ontzegd omdat de fiets niet in het rek past. Ze was gelukkig coulant, maar het lijkt me goed om mijn ervaring met jullie te delen:

met een fiets met dikke (lees: 62 mm) banden heb je formeel geen toegang tot een Duitse IC trein waar je de fiets met het voorwiel in een rek dient op te hangen

In treinen zonder deze rekken doet zich dit probleem uiteraard niet voor.

Volgende week een tochtje in Duitsland, België, en Luxemburg, zonder trein -:)
Met een breed stuur, zeker naast een andere fiets die ook een breed stuur heeft, kom je dan ook al gauw in de problemen (op mijn fiets is vorig jaar een spiegeltje gesneuveld tijdens het ophangen tussen andere fietsen in een Oostenrijkse nachttrein). Ligfietsen zijn al uitgesloten en lowriders zouden ook wel eens uit den boze kunnen zijn in sommige treinen (net als vroeger bij de fietsbussen van OAD/Cycletours).

Het dikkebandenprobleem is in noodgevallen vast nog wel op te lossen door wat lucht uit de banden te laten lopen, maar het echte probleem lijkt me een ongelukkige combinatie van slecht ontworpen fietsenrekken en starre conducteurs.
Tja, de regel in de IC is, dat jouw fiets moet staan op de voor jouw fiets gereserveerd plaats.
Is een oplossing om bij extra dikke banden je voorwiel er uit te halen en je fiets plaatsen op de plaats die voor jou gereserveerd is? Vervolgens met een sjorriem vastmaken aan het rek?
keesswart schreef:
vr 26 jul, 2019 15:13
Met een breed stuur, zeker naast een andere fiets die ook een breed stuur heeft, kom je dan ook al gauw in de problemen
En als je het stuur een kwartslag draait?
Goed dat je het meldt, maar ik zou me er niet al te druk om maken. Ik heb ook al meegemaakt dat een vermoeide Duitse conductrice in een drukbezette fietsencoupé op onze fietsen wees met de woorden: "Als er iemand met een rolstoel bijkomt, moeten jullie er meteen uit!" Iets met "even op de strepen willen staan". Gewoon "Ja klar, Frau Schaffnerin/Herr Schaffner!" antwoorden en vriendelijk lachen.
Ik vermoed ook dat de soep niet zo heet wordt opgediend vanwege het feit dat het in Duitse fietscoupés nogal eens een janboel is met schots en scheef geparkeerde, met 5 volgestouwde ortlieb-tassen beladen fietsen (dat laatste mag officieel ook niet, net als in NL), waarbij de doorgang voor reizigers zelfs wordt bemoeilijkt. Als de Zugbegleiter echt op hun strepen stonden, zou dat vast minder vaak voorkomen.
Ik heb nog even bij de algemene voorwaarden voor fietsvervoer van DB gekeken, maar daarin staat niets over maximale bandenmaten, althans ik kan het niet vinden.
8.2 Beschränkungen
Jeder Reisende darf nur ein Fahrrad mitnehmen. Die Mitnahme ist auf zweirädrige, einsitzige,
nicht- oder elektrohilfsmotorisierte Fahrräder sowie zusammengeklappte Fahrradanhänger beschränkt. In besonderen Zügen können, sofern ausreichend Platz vorhanden ist, auch nichtmotorisierte Liegeräder, Tandems sowie Dreiräder mitgenommen werden.
keesswart schreef:
vr 26 jul, 2019 15:13
net als vroeger bij de fietsbussen van OAD/Cycletours
Dat is bij Cycletours nog steeds zo. Reden voor mij om ze bij voorbaat maar thuis te laten. (Ik zou ze toch al niet gebruiken)
bert sitters schreef:
vr 26 jul, 2019 15:30
Tja, de regel in de IC is, dat jouw fiets moet staan op de voor jouw fiets gereserveerd plaats.
Die plaats moet dan wel bestaan. Laatst Reed ik in een Zwitserse Eurocity tussen Düsseldorf en Zürich, waar de fietshaken andere nummers hadden dan het nummer dat op mijn reservering stond :? .
peter de rijk schreef:
vr 26 jul, 2019 15:40
Ik heb nog even bij de algemene voorwaarden voor fietsvervoer van DB gekeken, maar daarin staat niets over maximale bandenmaten, althans ik kan het niet vinden.
Was ook mijn verweer. Beetje flauw misschien. Deze mensen doen ook maar hun werk, en inderdaad, vriendelijk blijven brengt je het verst.
peter de rijk schreef:
vr 26 jul, 2019 15:40
Goed dat je het meldt, maar ik zou me er niet al te druk om maken. Ik heb ook al meegemaakt dat een vermoeide Duitse conductrice in een drukbezette fietsencoupé op onze fietsen wees met de woorden: "Als er iemand met een rolstoel bijkomt, moeten jullie er meteen uit!" Iets met "even op de strepen willen staan". Gewoon "Ja klar, Frau Schaffnerin/Herr Schaffner!" antwoorden en vriendelijk lachen.
Ik vermoed ook dat de soep niet zo heet wordt opgediend vanwege het feit dat het in Duitse fietscoupés nogal eens een janboel is met schots en scheef geparkeerde, met 5 volgestouwde ortlieb-tassen beladen fietsen (dat laatste mag officieel ook niet, net als in NL), waarbij de doorgang voor reizigers zelfs wordt bemoeilijkt. Als de Zugbegleiter echt op hun strepen stonden, zou dat vast minder vaak voorkomen.
Ik heb nog even bij de algemene voorwaarden voor fietsvervoer van DB gekeken, maar daarin staat niets over maximale bandenmaten, althans ik kan het niet vinden.
8.2 Beschränkungen
Jeder Reisende darf nur ein Fahrrad mitnehmen. Die Mitnahme ist auf zweirädrige, einsitzige,
nicht- oder elektrohilfsmotorisierte Fahrräder sowie zusammengeklappte Fahrradanhänger beschränkt. In besonderen Zügen können, sofern ausreichend Platz vorhanden ist, auch nichtmotorisierte Liegeräder, Tandems sowie Dreiräder mitgenommen werden.
In de IC heb je een reserveerde plaats voor je fiets. Voor rolstoelen en kinderwagens zijn elders in de trein plaatsen.
keesswart schreef:
vr 26 jul, 2019 15:44
Die plaats moet dan wel bestaan.
Mijn gereserveerde zitplaats bleek een fietsplek te zijn, die uiteraard bezet was.
Reizen maakt een mens bescheiden.
bert sitters schreef:
vr 26 jul, 2019 15:53
In de IC heb je een reserveerde plaats voor je fiets. Voor rolstoelen en kinderwagens zijn elders in de trein plaatsen.
Ja, het ging me erom een bepaalde mentaliteit bij servicepersoneel te schetsen.
willem.m schreef:
vr 26 jul, 2019 15:33
keesswart schreef:
vr 26 jul, 2019 15:13
Met een breed stuur, zeker naast een andere fiets die ook een breed stuur heeft, kom je dan ook al gauw in de problemen
En als je het stuur een kwartslag draait?
Even deze veaag naar boven duwen, die anders in het geweld van regels en anekdotes verdwijnt.
Ook met mijn 50mm banden kwam.ik niet in de steun. Fiets vastgezet aan een andere fiets. Geen problemen met de conductrice gehad . ( traject Wenen - Düsseldorf ICE)

Stuur draaien had geen zin, stuur stond te hoog tov de beugel