Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor weekje fietskamperen over de grens - Forum Wereldfietser

Tips voor weekje fietskamperen over de grens

Beste fietsers,

Ik ben op zoek naar een zeer bescheiden fietsrondje (300/350km) om in een kleine week te fietsen, niet te ver van NL af (3 tot 4-uur rijden) om iemand enthousiast te maken over het fietsreizen :) Dus een mooie fiets route met leuke kampeermogelijkheden zonder te heftige klimmetjes. Iemand een suggestie voor een mooie route? Het liefst dus een rondje.

Dank en groet!
Niek
Moet het perse buitenland zijn? De Veluwe en Utrechtse Heuvelrug zijn het fietsen ook meer dan waard.

Lees anders het topic Lof voor Luxemburg van Willem eens door. Luxemburg schijnt toch ook mooi te zijn. Moet het toch buitenland zijn.

Of de Vennbahn af richting Monchau?
Van huis uit naar Parijs en vanaf daar een bus/trein terug? Toch best leuk om met fiets en al onder die toren te staan, zeker voor iemand die nooit eerder zo'n stuk heeft gefietst. En als het bij 1x blijft heb je altijd nog een goed verhaal ;)
Starten Zuid-Limburg, stukje benjaminse naar luxemburg - echternach daar de moezel richting koblenz Rijn richting Aken
jwkeij schreef:
ma 29 jul, 2019 22:26
Of de Vennbahn af richting monschau.
en verder.
Eens. Om een beginner te overtuigen kun je het best dicht bij huis beginnen. Zeker bij dit weer. Starten op een camping in Z-Limburg, door de Ardennen, via Luxemburg, door de Eifel naar sauerland, en terug naar Limburg, of rijk van Nijmegen.
Prachtige landschappen, dicht bij huis, en het zijn gebieden waar vele fietspaden op oude treinsporen gelegd zijn.

Zoek in het wereldfietserforum op pinkstertocht, berggeiten, Ruhrgebied en je hebt voldoende voer om verschillende weekendtochten aan elkaar te verbinden tot een hele week.

En anders deel 1 uit de Benjaminse-reeks naar rome.
Mijn rondje Luxemburg is met ca. 600 km misschien te lang. Een alternatief is om de auto thuis te laten en van 10.00 tot 14.00 uur (vanuit Eindhoven) voor 26 euro (prijs excl. fiets) met de Flixbus naar Luxemburg te gaan. Dan kun je daar een mooi rondje van 225 km fietsen voordat je in 125 km over de Vennbahn en Hoge Venen terug naar NL rijdt, en vanaf Heerlen de trein terug naar huis pakt. Onderweg kun je je het zo makkelijk (vals plat langs rivieren) of moeilijk (offroad klimmen) als gewenst maken. Er zijn ook voldoende campings, die zeker vanaf half augustus voldoende plek hebben. En natuurlijk zijn er genoeg andere leuke tochten te bedenken. Zelf kijk ik gewoon op Basecamp / Open Street Map naar de kaart en stippel dan een leuke route uit.
Dank voor alle mooie tips! Genoeg te fietsen dicht bij huis :)

Iemand ervaring met deze route:
https://www.radkompass.de/Radfernweg/su ... adweg.html
De Sud Schwarzwald Radweg, schijnt een redelijk vlak rondje rondom het Schwarzwald te zijn. Klinkt ook leuk!

Dank!!
niek schreef:
di 30 jul, 2019 21:46
Dank voor alle mooie tips! Genoeg te fietsen dicht bij huis :)

Iemand ervaring met deze route:
https://www.radkompass.de/Radfernweg/su ... adweg.html
De Sud Schwarzwald Radweg, schijnt een redelijk vlak rondje rondom het Schwarzwald te zijn. Klinkt ook leuk!

Dank!!
Stuk langs de Rijn Basel - Waldshut vond ik heel erg mooi. Zwarte woud heb ik alleen boven Freiburg gefietst.

Met de Trein naar Basel is goed te doen
Erik v S schreef:
ma 29 jul, 2019 22:40
jwkeij schreef:
ma 29 jul, 2019 22:26
Of de Vennbahn af richting monschau.
en .

Zoek in het wereldfietserforum op pinkstertocht, berggeiten, Ruhrgebied en je hebt voldoende voer om verschillende weekendtochten aan elkaar te verbinden tot een hele week.

.
Die pittige berggeitentocht lijkt mij nu niet op maat voor iemand die geen heftige klimmetjes wil.
Tsja, met termen als "bescheiden", "niet ver" en "goed te doen" zaai je op een forum als dit nu eenmaal verwarring. Fietsers op dit forum verschillen nu eenmaal big time.
Zoals hiervoor opgemerkt, ik zou in elk Luxemburg in het rondje stoppen...alleen ik zou geen rondje doen. Er zijn veel mogelijkheden om me de lokale treinen stukken af te snijden e.d.
Dus misschien:
Beginnen in Aken, Vennbahn weg route. s'Ochtends naar Aken treinen, op 1/3 van de route kamperen. De camping in Trois vierges aan het eind van de route is uitstekend, dus daar overnachten op dag twee. Vandaar Luxemburg door zakken en via Echternach (1 dag fietsen) naar Trier (heeft ook een hele goeie camping naast het fietspad aan de Moezel), en door naar Koblenz. Ik denk drie dagen voor Echternach -Koblenz. En als je dan nog een dag of wat over hebt ga je gewoon via de Rijn richting Bonn of Keulen, je stapt daar elk moment op de lokale lijn naar Duisburg (goedkope loke treinkaartjes nemen, IC is overbodig want Duitse boemels gaan ook erg hard op veel stukken), en vanaf Duisburg ben je zo in Arnhem.

Zo heb je de Eifel, Luxemburg en de Moezel in 1 paket gestopt, en je blijft altijd in de buurt van het spoor dus je kan uitwijken als het tegenvalt.
Het is al en paar jaar terug, maar in 2012 deden wij een rondje rivieren in Duitsland:
http://pm3.nl/foto/2012herfst/index.html
Dank dank dank! Met deze tips moet het zeker gaan lukken! :)
Ik ga er van uit dat jullie vanuit Utrecht starten.
Waarom niet de Rijnroute richting oosten/zuiden volgen? Goed bewegwijzerd en route(boekjes) beschikbaar.
Vlak, dus zeker geen heftige klimmetjes. En vanuit Utrecht zit je zo op de Lek/Nederrijn. Bespaart meteen een heenreis.

Geen rondje.
Maar dat maakt e.e.a. juist flexibeler. Misschien fiets je veel meer (of minder) kilometers dan verwacht. Op terugweg lokale duitse trein(en) nemen (Quer-durchs-Land-Ticket/Wochenden-kaart, met twee personen extra goedkoop) richting NL grens, vanuit daar in 1,5 dag naar huis. Of eventueel grens overgaan en Nederlandse trein nemen (bijvoorbeeld trein naar Kleve, naar Nijmegen fietsen om daar trein te nemen).
Ik maak uit de vraag op dat de medereiziger nog niet over veel vakantiefiets-ervaring beschikt. Reden te meer om je niet op een inflexibel rondje vast te pinnen. En om het zo vlak mogelijk te houden.

Naar mijn mening, gebaseerd op meerdere tripjes met fietsen in de auto naar België om aldaar rondje te maken, kost de heen- en terugreis in praktijk altijd veel meer tijd dan je verwacht. Laden en lossen, fiets (de)monteren en klaarmaken, het weer op tijd bij de auto terug moeten zijn etc.