Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Duitsland gekozen als beste kampeerland 2019 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Duitsland gekozen als beste kampeerland 2019

derdekeer schreef:
vr 09 aug, 2019 22:35
Ik spreek wel een aardig woordje Frans, maar dat is het niet, denk ik.
Mijn ervaring is dat Fransen er een hekel aan hebben behandeld te worden als ambtenaren, dienstverleners die vanwege de status van de dienstverlening eisende persoon door een hoepel moeten springen.
Het klinkt wat belegen maar het is een feit dat in Frankrijk luid en duidelijk en vriendelijk glimlachend Bonjour Madame/Monsieur zeggen bij binnenkomst in winkel of receptie een eerste vereiste is voor enigszins effectieve communicatie.
Het is natuurlijk een beetje gekheid over de Fransen.

Wij hebben (hoewel doorgaans positieve ervaringen) ook wel in Duitsland best wat negatieve ervaringen opgedaan en niet alleen in Frankrijk.

Hoewel ik toch wel wat van de Fransen in het algemeen vind, hebben we er zeker wel positieve ervaringen opgedaan. In ieder geval in de Pyreneeën.

Maar misschien zijn dat weer geen echte Fransen :lol:
peter de rijk schreef:
vr 09 aug, 2019 23:03
derdekeer schreef:
vr 09 aug, 2019 22:35
Ik spreek wel een aardig woordje Frans, maar dat is het niet, denk ik.
Mijn ervaring is dat Fransen er een hekel aan hebben behandeld te worden als ambtenaren, dienstverleners die vanwege de status van de dienstverlening eisende persoon door een hoepel moeten springen.
Het klinkt wat belegen maar het is een feit dat in Frankrijk luid en duidelijk en vriendelijk glimlachend Bonjour Madame/Monsieur zeggen bij binnenkomst in winkel of receptie een eerste vereiste is voor enigszins effectieve communicatie.
In ieder geval niet "dank u" zeggen. Maar zo is het in veel landen, als je zelf een beetje moeite doet om een paar woorden van hun taal te spreken zijn de meesten eerder geneigd je te helpen dan wanneer je binnenkomt en meteen in het Engels of erger nog in het Nederlands vanalles begint te vragen.

Voor wat campings in D betreft, je moet net mazzel hebben er zijn veel campings die alleen seizoensplaatsen hebben en dat staat er op een ouderwetse kaart niet bij. Tegenwoordig met Archies en internet op je mobiel is het veel makkelijker om van te voren even te checken over het hoe en wat. Ook voor de boodschappen, al was het maar voor broodjes en melk 's morgens vroeg. Een camping zonder restaurant of de mogelijkheid van een biertje in de buurt is voor mij tegenwoordig een reden om even door te fietsen.
Er moet natuurlijk wel de kanttekening bij dat dit onderzoek is gehouden onder de bezoekers van Zoover Reisportaal. Dit portaal verwijst naar geselecteerde campings. Dit zijn over het algemeen betere campings.
Als fietser onderweg kun je het ook minder treffen. Zoals Grav Insel bij Wesel www.grav-insel.de dat meer het karakter heeft van een overvol vluchtelingenkamp,
of Camping Fährhaus Pitt-Jupp in Dormagen www.xn--fhrhaus-pitt-jupp-qqb.de beetje verlopen zooi. Voor het douchehok kun je voor 15 minuten een sleutel huren. De norse eigenaar ligt de hele dag op de loer of er niet twee personen met slechts één sleutel het douchehok betreden.
Ook heb je van die grote terreinen die vol staan met schuurtjes, hekken en vlaggen van de favoriete voetbalcub. In de weekeinden komt de boemsmuziek je tegemoet
Het lijkt of Duitsland een totaal andere kampeercultuur kent dan Nederland: er is geen Stichting de Groene Koepel met natuurkampeerterreinen en er zijn geen boerencampings. Positieve geluiden komen vooral uit de voormalige DDR. Ook lijkt het zuiden beter dan het noorden.
Wim schreef:
vr 09 aug, 2019 22:48
Het zal duidelijk zijn dat Frankrijk mijn ideale fietsvakantieland is. Het landschap is vaak prachtig, er is veel geschiedenis te zien, er zijn relatef veel kleine wegen, het klimaat is vaak prettig, er zijn veel gelukkig ook nog vrij eenvoudige campings en er valt goed te eten. Het is een land met traditie en een eigen identiteit die er zijn mag.
Ik zie in Frankrijk ook veranderingen. Zo trof ik dat de gemeentecampings van Sedan en Moulins werden omgezet tot een terrein voor alleen maar campers, zonder toiletten en douches, maar alleen een kraantje en een afvoerputje voor de inhoud van een chemisch toilet. Bij de gemeentecamping van Maubeuge hangt al ruim een jaar het bord: "tijdelijk gesloten." Op internet circuleert het bericht dat er bungalows komen.
Er komen steeds meer huisjes op campings. Toch ben ik nog altijd zeer treveden over kamperen in Frankrijk.
De prijzen zijn vaak laag tot redelijk. Dit jaar meestal onder de € 10, of net daar boven, maar dat waren campings met drie- of viersteren, mét zwembad Dit jaar een keer € 21 betaald, maar dat was een Nederlandse eigenaar. Overigens vroeg hij eerst € 33. Hij had nog nooit een fietser gehad.
Onze ervaringen in Duitsland zijn ook gemengd. We waren dit jaar op 2 campings aan de Moezel.
Men is vooral ingesteld op campers. Om te douchen zijn ouderwetse muntjes nodig of een modern token. Wat allemaal niet foutloos werkt.
Duitsers zijn dol op regeltjes. Het camperveld mag niet gebruikt worden voor tenten ook al is het bijna helemaal leeg. Een camping werd gebuikt als biergarten. Is niet zo goed voor je nachtrust. Gelukkig was het sanitair wel over schoon en in orde.
groverr schreef:
vr 09 aug, 2019 22:26
... Het gaat in Frankrijk vaak mis bij het sanitair:
- ...
De kans een toilet zonder wc-bril aan te treffen is in Frankrijk veel groter dan in b.v. Duitsland.
Wat hebben die fransen tegen wc-brillen?
renel schreef:
za 10 aug, 2019 10:21
groverr schreef:
vr 09 aug, 2019 22:26
... Het gaat in Frankrijk vaak mis bij het sanitair:
- ...
De kans een toilet zonder wc-bril aan te treffen is in Frankrijk veel groter dan in b.v. Duitsland.
Wat hebben die fransen tegen wc-brillen?
Ik heb ook wat tegen WC-brillen op campings. Ik ga er niet op zitten.
Sanitair kan in Frankrijk primitief zijn, maar ik zie wel steeds meer verbeteringen. Echt blinkend sanitair tref je op campings in Spanje. Het lijkt of Spanjaarden dol zijn op schoon maken.
bert sitters schreef:
za 10 aug, 2019 09:58
Ik zie in Frankrijk ook veranderingen. Zo trof ik dat de gemeentecampings van Sedan en Moulins werden omgezet tot een terrein voor alleen maar campers, zonder toiletten en douches, maar alleen een kraantje en een afvoerputje voor de inhoud van een chemisch toilet.
Dat noem ik een parkeerplaats. Ze zijn meestal voorzien van vrijwel volledige verharding. Dat heeft niks meer met natuur te maken.
Hier in Maastricht hebben ze zo'n beetje van het het allerlaatste open stukje gemeentelijke Maasoever aan de westkant van de Maas ook een camperparkeerplaats gemaakt. Daar hebben ze ook geen toilet, waarmee men vergeten dat er ook campers zijn zonder toilet en dat poepen binnenin een camper niet alles is en ze daarmee zowel de kampeerders als de omwonenden behoorlijk tegenzit. Het is allemaal heel moeilijkmoeilijk. Ze denken "pas op zijn vroegst na het zomerseizoen met de bouw van een toiletgebouwtje te kunnen beginnen".
https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019061 ... -tegengaan
Leon schreef:
za 10 aug, 2019 10:56
bert sitters schreef:
za 10 aug, 2019 09:58
Ik zie in Frankrijk ook veranderingen. Zo trof ik dat de gemeentecampings van Sedan en Moulins werden omgezet tot een terrein voor alleen maar campers, zonder toiletten en douches, maar alleen een kraantje en een afvoerputje voor de inhoud van een chemisch toilet.
Dat noem ik een parkeerplaats. Ze zijn meestal voorzien van vrijwel volledige verharding. Dat heeft niks meer met natuur te maken.
Hier in Maastricht hebben ze zo'n beetje van het het allerlaatste open stukje gemeentelijke Maasoever aan de westkant van de Maas ook een camperparkeerplaats gemaakt. Daar hebben ze ook geen toilet, waarmee men vergeten dat er ook campers zijn zonder toilet en dat poepen binnenin een camper niet alles is en ze daarmee zowel de kampeerders als de omwonenden behoorlijk tegenzit. Het is allemaal heel moeilijkmoeilijk. Ze denken "pas op zijn vroegst na het zomerseizoen met de bouw van een toiletgebouwtje te kunnen beginnen".
https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019061 ... -tegengaan
Nu nog een veldje voor kleine tentjes.
bert sitters schreef:
za 10 aug, 2019 11:09
Nu nog een veldje voor kleine tentjes.
Ik denk het niet. Een ondernemer heeft hier jarenlang geprobeerd een officiële natuurcamping op te richten. De zoektocht naar een geschikte lokatie was lang en moeizaam. Op een gegeven moment leek er ver weg van de stad ergens een plek te zijn achter industrieterrein Beatrixhaven, maar ook die werd getorpedeerd omdat men bang was voor overlast van kamperende jeugd. Yeah, right. :shock:
bert sitters schreef:
za 10 aug, 2019 09:37

Ook heb je van die grote terreinen die vol staan met schuurtjes, hekken en vlaggen van de favoriete voetbalcub. In de weekeinden komt de boemsmuziek je tegemoet
Dat heet in Verweggistan toch gewoon "cultuur" ?

Zolang er een veldje/hoekje voor tenten is, vind ik het wel oke.
Juist het feit dat er ook vaste jaarplaatsen zijn, geeft heel wat campings bestaansrecht, zeker op afgelegen locaties.
Leon schreef:
za 10 aug, 2019 10:56
bert sitters schreef:
za 10 aug, 2019 09:58
Ik zie in Frankrijk ook veranderingen. Zo trof ik dat de gemeentecampings van Sedan en Moulins werden omgezet tot een terrein voor alleen maar campers, zonder toiletten en douches, maar alleen een kraantje en een afvoerputje voor de inhoud van een chemisch toilet.
Dat noem ik een parkeerplaats. Ze zijn meestal voorzien van vrijwel volledige verharding. Dat heeft niks meer met natuur te maken.
Hier in Maastricht hebben ze zo'n beetje van het het allerlaatste open stukje gemeentelijke Maasoever aan de westkant van de Maas ook een camperparkeerplaats gemaakt. Daar hebben ze ook geen toilet, waarmee men vergeten dat er ook campers zijn zonder toilet en dat poepen binnenin een camper niet alles is en ze daarmee zowel de kampeerders als de omwonenden behoorlijk tegenzit. Het is allemaal heel moeilijkmoeilijk. Ze denken "pas op zijn vroegst na het zomerseizoen met de bouw van een toiletgebouwtje te kunnen beginnen".
https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019061 ... -tegengaan
Kwestie van vraag en aanbod. Er komen steeds meer campers - ja ik heb er ook eentje bdw- en de groep mensen die normaal in de "natuur" willen kamperen wordt kleiner. In Frankrijk verdwijnen er jaarlijks een 100 kleine campings. De grote massa wil op luxe grote campings staan met liefst 3 verschillende zwembaden.
alstro schreef:
za 10 aug, 2019 23:30
Kwestie van vraag en aanbod. Er komen steeds meer campers - ja ik heb er ook eentje bdw- en de groep mensen die normaal in de "natuur" willen kamperen wordt kleiner. In Frankrijk verdwijnen er jaarlijks een 100 kleine campings. De grote massa wil op luxe grote campings staan met liefst 3 verschillende zwembaden.
En die massa gaat dan de hele dag op teenslippers en Dukdalf-stoelen bij de (sta)caravan Netflix-series kijken en Instagram bijhouden. Puur natuur.
De vraag is of er absoluut 100 campings verdwijnen, of dat er aan de ene kant campings verdwijnen en aan de andere kant campings bijkomen. Ik heb het idee dat er in Nederland veel campings in alle soorten en maten zijn bijgekomen en dat dit makkelijk het verlies aan kampeerplekken door de ombouw naar bungalowparken compenseert. Wat mij verder opvalt in het nabije buitenland (Frankrijk, België, Duitsland) dat een camping waar ik mij thuis voel vaak een Nederlandse uitbater heeft. Een typisch Duits camping met veel vervallen stacaravans is niet iets wat ik direct prettig vind, maar het hoort wel bij de Duitse folklore. Liever dat als de extreem luxe campings die je in de Oostenrijkse Alpen tegenkomt en die dan ook meteen een fortuin kosten.
Bert van Sprang schreef:
zo 11 aug, 2019 14:25
De vraag is of er absoluut 100 campings verdwijnen, of dat er aan de ene kant campings verdwijnen en aan de andere kant campings bijkomen. Ik heb het idee dat er in Nederland veel campings in alle soorten en maten zijn bijgekomen en dat dit makkelijk het verlies aan kampeerplekken door de ombouw naar bungalowparken compenseert.
Een paar weken geleden ben ik in een dag of vijf van Delfzijl naar Nijmegen gefietst langs de grens en het viel me op hoe groot en gevarieerd het aanbod aan campings was, aan de Nederlandse kant van de grens weliswaar. Prima boerencampings vaak, heel geschikt voor de fietser, goedkoop en gastvrij. Stoelen gratis bijgeleverd. Aan de Duitse kant van de grens, waar het landschap toch even aantrekkelijk is en er ook toerisme is, is het aanbod véél kleiner. Zie Archies.
Bert van Sprang schreef:
zo 11 aug, 2019 14:25
Wat mij verder opvalt in het nabije buitenland (Frankrijk, België, Duitsland) dat een camping waar ik mij thuis voel vaak een Nederlandse uitbater heeft.
Dat komt denk ik omdat die Nederlandse uitbaters ooit zelf kampeerenthousiast zijn geweest en (nog) weten wat fijn is op een camping.
Aan de andere kant heb je volgens mij ook campings die proberen veel sterren in de catalogus te scoren door te voldoen aan de voorwaarden daarvoor. Dan wordt bjivoorbeeld geëist dat er op elke plaats een boom moet staan en dan zit je dus naast een sprietje van 5 cm doorsnede maar verder in de volle zon. Wat dat betreft zit ik liever op een oude wat vervallen camping dan op een splinternieuwe. Ik had in mijn eisenlijstje schaduw nog moeten opnemen; afhankelijk van het weer varieert die eis van onbelangrijk tot een reden om een hotel te zoeken.
Leon schreef:
zo 11 aug, 2019 19:11
Ik had in mijn eisenlijstje schaduw nog moeten opnemen; afhankelijk van het weer varieert die eis van onbelangrijk tot een reden om een hotel te zoeken.
Een tent vol in de zon is inderdaad niet prettig. Maar zet jij je tent dan al zo vroeg op dat je er last van hebt?
willem.m schreef:
zo 11 aug, 2019 20:36
Leon schreef:
zo 11 aug, 2019 19:11
Ik had in mijn eisenlijstje schaduw nog moeten opnemen; afhankelijk van het weer varieert die eis van onbelangrijk tot een reden om een hotel te zoeken.
Een tent vol in de zon is inderdaad niet prettig. Maar zet jij je tent dan al zo vroeg op dat je er last van hebt?
Ik ben een aantal keren eind juni gegaan. Dan staat de zon heel wat langer aan de hemel dan ik fiets op een dag.
Begin september door Duitsland gefietst, de voorzieningen op de campings waren idd heel wat beter dan wat we onlangs in Frankrijk tegenkwamen. Altijd een mooi grasveldje voor de tent, wc papier aanwezig etc. In Bad Laasphe in het Rothaargebirge, Sauerland troffen we deze aparte camping aan, iedere plek had een eigen sanitaire unit en voor fietsers bovendien een eigen overdekte plaats waar je kon zitten, koken en je fiets parkeren.
IMG_9050s.jpg