Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips gevraagd voor Ruhrgebiet - Forum Wereldfietser

Tips gevraagd voor Ruhrgebiet

Hoi,

Binnenkort heb ik 4 dagen tijd voor een mini-fietsvakantie. Ik zit erover te denken om dan in of net achter het Ruhrgebiet te gaan fietsen. Ik kan er met trein (of bus) naartoe (en terug). Ik wil ca. 100 km per dag fietsen, en het mag best heuvelachtig zijn. Liefst kleine wegen en onverhard mag deels ook, maar liever geen bonkige dirt tracks en ruige single tracks (mtb-en bewaar ik voor de herfst).

Wie heeft tips voor:
- Een afwisselende route, met begin/eindpunt in bijv. Düsseldorf?
- Bezienswaardigheden? (N.B. ik blijf wel op mijn fiets zitten).
- Fijne campings? (cf. De Eisen van Leon, zie ander topic).
- De treinreis: vanuit Den Bosch beter via Arnhem of Venlo?

Een alternatief kan nog zijn dat ik vanuit Enschede via het Teutoburgerwald over en langs de enorme heuvelring afzak naar het zuidoosten (Bielefeld), afbuig naar het zuiden (Paderborn) en dan het Ruhrgebiet vanuit het oosten doorkruis. Of dat leuk is weet ik niet. Google Streetview is in Duitsland ruk.

Oja, de Sauerlandroute van de WF Klimgeiten ken ik. Ik heb daar afgelopen oktober al gefietst.
Als je via Snelle links (wat op de keeper beschouwd de minst snelle links op deze pagina zijn) klikt op Zoek en dan Ruhrgebiet, Ruhrgebied, Rurgebied, Rurgebiet of variaties met een spatie intikt dan heb je al best wat leesvoer.

Je weet dat je in Düsseldorf al voorbij het Ruhrgebiet bent?
Dank voor deze links Bert.

Leon schreef:
za 10 aug, 2019 20:34
Als je via Snelle links (wat op de keeper beschouwd de minst snelle links op deze pagina zijn) klikt op Zoek en dan Ruhrgebiet, Ruhrgebied, Rurgebied, Rurgebiet of variaties met een spatie intikt dan heb je al best wat leesvoer.

Je weet dat je in Düsseldorf al voorbij het Ruhrgebiet bent?
Ik ga in eerste instantie voor de makkelijke oplossing, om veel leesvoer te omzeilen. Dus als iemand een leuk rondje kent en Leon-proof campings kent... Maar je hebt gelijk: er is veel te vinden. En ook dat Dusseldorf niet tot het Ruhrgebiet behoort, maar ik noemde het vooral omdat de treinen vanuit Arnhem en Venlo er beide naartoe gaan.

En heel eerlijk gezegd ben ik nog nooit van mijn leven echt in het gebied geweest. We woonden niet ver van de Duitse grens en reden op vakantie naar de Alpen altijd via Oberhausen, maar veel meer dan wat kolenbergen en wat verderop de dom van Keulen ("Wie 'm 't eerste ziet!") kreeg ik er niet van mee. Na al die jaren moet het er maar eens van komen.
Willem, naast het rondje Sauerland met berggeiten ben ik ook redelijk thuis in het Ruhrgebied. Ik kom hier jaarlijks met mijn vrouw en geniet (deels op de fiets) van het erg grote culturele aanbod. Als je een beetje Ruhrgebied wilt proeven zou je kunnen kiezen voor de bestaande fietsroutes langs de Ruhr (landelijk) en de Emscher (industriel) met uitstapjes naar het gebied tussen Essen en Wüppertal (een beetje Zuid-Limburg, maar net iets hoger) en/of de uitgestrekte bossen aan de noordzijde van het Ruhrgebied. Een hapklaar rondje heb ik niet. Wel is er in het verleden ooit een WF-tocht door het Ruhrgebied geweest.
Ik heb een route van vier dagen in elkaar geknutseld die mij vanaf startpunt Osnabruck via Bielefeld naar Warburg brengt, om dan scherp af te buigen naar het westen waar ik door het Ruhrgebiet naar de Rijn ga, om daar naar Venlo af te steken. Een prettige balans tussen natuur, stad en industrie. De route heb ik grotendeels gepland met behulp van de superfijne website van Brouter, die me hopelijk niet te veel over slechte zandpaadjes stuurt. Uiteraard heb ik de te taggen Tripadvisor must-sees for the bucket list op de route staan. Tentje mee en gaan met die banaan. Heb er zin in!

https://www.wikiloc.com/bicycle-touring ... m-39992984

Knipsel.JPG
willem.m schreef:
do 15 aug, 2019 18:29
Tentje mee en gaan met die banaan. Heb er zin in!

https://www.wikiloc.com/bicycle-touring ... m-39992984


Knipsel.JPG
Op welke campings heb je gestaan?
captain_fabulous schreef:
wo 28 aug, 2019 15:02
willem.m schreef:
do 15 aug, 2019 18:29
Tentje mee en gaan met die banaan. Heb er zin in!

https://www.wikiloc.com/bicycle-touring ... m-39992984


Knipsel.JPG
Op welke campings heb je gestaan?
Staan die niet als waypoints bij de route :?: :idea: :wink:
Frans & Dieuwertje schreef:
wo 28 aug, 2019 15:25
captain_fabulous schreef:
wo 28 aug, 2019 15:02
willem.m schreef:
do 15 aug, 2019 18:29
Tentje mee en gaan met die banaan. Heb er zin in!

https://www.wikiloc.com/bicycle-touring ... m-39992984


Knipsel.JPG
Op welke campings heb je gestaan?
Staan die niet als waypoints bij de route :?: :idea: :wink:
Klopt!

Camping 1 was vrij klein en mooi gelegen, met een aardige eigenaar die wel om 7u al hout ging zagen (maar ik was toen al op), en met een tractormuseum in een oude schuur (waarvoor ik tijd noch interesse had).

Camping 2 was niet echt een trekkerscamping, maar wel goedkoop (6 euro) en ze verkochten koud bier (halve liter voor 1,30 euro) en ik had het hele speelveld voor mij alleen. Oja, er was een heel schattig fluffy hondje dat ik bijna wilde mee smokkelen in mijn fietstas.

Camping 3 was massaal, maar er was gelukkig wel een apart tentenveld en een terras waar je eten kon bestellen. Helaas besloot een jongen die niet helemaal 100% was 's avonds laat pal naast mijn tent al zijn frustraties te uiten. Oordopjes had ik gelukkig bij me.

Zodra ik tijd heb zal ik eens wat foto's plaatsen.