Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nordkapp - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nordkapp

Tja het stuk ten zuiden van Stavanger vind ik zelf niet zo interessant, hetzelfde geld voor het deel door Zweden, ik zou zelf het pontje nemen vanaf Hirsthals naar Kristiansand of anders Larvik, dat scheelt denk ik al gauw 500km.
Verder ben ik het wel met de opmerkingen eens dat 100km/dag of zelfs 75km/dag zonder rustdagen zeer ambitieus is, zeker op de Noordse wegen.
Nu is het gedeelte door Finnmark relatief vlak en ook Finland is zeker relaxt (in vergelijking met Noorwegen).
Let op dat het stuk door Finland zoals ik het nu zie vooral heeeeeeeeeeel veel bos is met nagenoeg geen stedelijke afwisseling. De plaatsen die je tegenkomt zijn klein tot zeer klein.
Maar je gaat bij een flink stuk door Noorwegen behoorlijk van de kust vandaan. dat zijn meestal veel extra hoogtemeters en je gaat dan juist van de fjorden weg, doe je dit om de hoeveelheid veerboten te beperken? Op zich verstandig omdat deze een hoop van je fietstijd kunnen opvreten, maar misschien toch wat meer de kustlijn aanhouden?
En er zitten wel meer rare kronkels in de voorlopige route, ik snap de lus in Polen niet zo goed, maar ik ga ervanuit dat er een goede reden voor is. natuurgebied + verplicht Warschau?
rockhopper schreef:
ma 14 okt, 2019 18:20
Maar je gaat bij een flink stuk door Noorwegen behoorlijk van de kust vandaan. dat zijn meestal veel extra hoogtemeters en je gaat dan juist van de fjorden weg, doe je dit om de hoeveelheid veerboten te beperken? Op zich verstandig omdat deze een hoop van je fietstijd kunnen opvreten, maar misschien toch wat meer de kustlijn aanhouden?
En er zitten wel meer rare kronkels in de voorlopige route, ik snap de lus in Polen niet zo goed, maar ik ga ervanuit dat er een goede reden voor is. natuurgebied + verplicht Warschau?
Ik wil juist wel zoveel mogelijk via de Fjorden, ergo dus veerboten. De route is zoals gezegd nogal globaal. Zie mijn vorige post. Mbt Polen. Ik wil Mazuren bezoeken, daarna Thorn/Torun en dan via de Wisla/Weichsel richting Warschau, dan Krakau. Vandaar die lus.
Sommige veerboten varen maar een of twee keer per dag, helaas moet je dat dan heel erg goed plannen. Het stuk door Zweden is prachtig, alleen niet als je de doorgaande weg volgt om snel op te schieten.
Bert van Sprang schreef:
ma 14 okt, 2019 19:32
Sommige veerboten varen maar een of twee keer per dag, helaas moet je dat dan heel erg goed plannen. Het stuk door Zweden is prachtig, alleen niet als je de doorgaande weg volgt om snel op te schieten.
Zweden heeft zeker zijn charme. Dit jaar doorkruiste ik het op mijn Oostzeereis. Onder meer het stuk van Gothenburg naar Trolhattan langs het Gota Canal. Dat is dus inmiddels bekend terrein. Ik houd me bni toch maar aan mijn oorspronkelijke plan en reis via Jutland om vervolgens in Frederikshavn het veer naar Oslo te pakken.
mooi! heb hetzelfde plan, dus misschien komen we elkaar wel tegen!
welke route volg je van oslo naar bergen? (over geilo en rallarvegen?) ben zelf nog aan het twijfelen tussen frederikshaven - oslo of hirtshals - larvik. vanuit Larvik kan je numedalroute doen (zelfs stukje telemark kanaal denk ik) naar boven (geilo). enfin, ook nog maar in de "grote lijnen" fase hier hoor... maar het stukje oslo naar binnenland vind ik niet veel over qua mogelijke route.
Kristof Verhoeven schreef:
zo 22 dec, 2019 14:24
mooi! heb hetzelfde plan, dus misschien komen we elkaar wel tegen!
welke route volg je van oslo naar bergen? (over geilo en rallarvegen?) ben zelf nog aan het twijfelen tussen frederikshaven - oslo of hirtshals - larvik. vanuit Larvik kan je numedalroute doen (zelfs stukje telemark kanaal denk ik) naar boven (geilo). enfin, ook nog maar in de "grote lijnen" fase hier hoor... maar het stukje oslo naar binnenland vind ik niet veel over qua mogelijke route.
Leuk. Ik twijfel inmiddels of ik Oslo wel aan ga doen op de voorgenomen reis. Ik wil nl ook de Preikestolen bezoeken en die ligt nogal uit de route Oslo-Bergen. Ik overweeg daarom om vanuit Hirthals het veer naar Kristiansand te nemen. Maar ik sta open voor andere suggesties. Ik wil de hoofdstad toch ook wel een keer zien.
Ik zou in plaats van de toeristische Preikestolen, Kjerag aandoen met de hangende rots (Kjerag bolten). Kjerag is niet alleen een flink stuk hoger dan de preikestolen maar ook veel minder toeristisch (en vooruit ook iets lastiger te bereiken). Maar de Preikestolen is ook lleuk natuurlijk, en je ziet het vaker terug in films (laatst nog in mission impossible)
rockhopper schreef:
ma 23 dec, 2019 14:46
Ik zou in plaats van de toeristische Preikestolen, Kjerag aandoen met de hangende rots (Kjerag bolten). Kjerag is niet alleen een flink stuk hoger dan de preikestolen maar ook veel minder toeristisch (en vooruit ook iets lastiger te bereiken). Maar de Preikestolen is ook lleuk natuurlijk, en je ziet het vaker terug in films (laatst nog in mission impossible)
+1

Erg gaaf om daar op te staan. Ik krijg er nog knikkende knieën van als ik er aan terugdenk. Leuke boottrip ook naar de voet van de pasweg.
rockhopper schreef:
ma 23 dec, 2019 14:46
Ik zou in plaats van de toeristische Preikestolen, Kjerag aandoen met de hangende rots (Kjerag bolten). Kjerag is niet alleen een flink stuk hoger dan de preikestolen maar ook veel minder toeristisch (en vooruit ook iets lastiger te bereiken).
Gekkenwerk :roll:

En hoe kom je daar dan? Door die tunnel met lus van 1,1 kilometer er in wil ik liever niet fietsen. En een andere optie zie ik hier nu ook niet echt. Van Olav's Pub naar de parkeerplaats is het 7,3 km en daar zou je volgens Google een uur over doen.
De enige 2 mogelijkheden hiernaartoe en weer terug zijn met een veerboot of van de E9 en dan weer terug of weer met de veerboot lijkt het.
_Peter_ schreef:
ma 23 dec, 2019 15:36
En hoe kom je daar dan? Door die tunnel met lus van 1,1 kilometer er in wil ik liever niet fietsen. En een andere optie zie ik hier nu ook niet echt. Van Olav's Pub naar de parkeerplaats is het 7,3 km en daar zou je volgens Google een uur over doen.
De enige 2 mogelijkheden hiernaartoe en weer terug zijn met een veerboot of van de E9 en dan weer terug of weer met de veerboot lijkt het.
Fietsen, Peter, gewoon fietsen. Wat maakt het uit of je door een tunnel moet? :|

Zie onder de route die we in 2014 fietsten:
Norway2014-000.jpg
Norway2014-009.jpg
Fietsen kan ik wel, alleen tunnels met weinig licht en geen afzuiging zijn voor iemand met slechts beperkte zurrstofopname niet echt mijn ding, ook al is het maar een km. Ik zie nu dat het maar beperkt omhoog gaat, maar dan nog, Het is (wel of niet toeristisch) een niet al te brede weg met verkeer van 2 kanten, en je zal maar net die ene Nederlander in zijn Volvo tegenkomen. :wink:
Ik ben er geweest en geloof me: het valt reuze mee.

Het is wat anders in tunnels op grote doorgaande wegen in Noorwegen. Maar daar mag je dan ook meestal helemaal niet doorheen op de fiets.
willem.m schreef:
ma 23 dec, 2019 20:00
Ik ben er geweest en geloof me: het valt reuze mee.

Het is wat anders in tunnels op grote doorgaande wegen in Noorwegen. Maar daar mag je dan ook meestal helemaal niet doorheen op de fiets.
Voor de meeste van die tunnels is er dan ook een alternatief (vaak de oude weg ernaast) Gelukkig is er een POI bestand wat je GPS kan doen waarschuwen als je in de buurt van een tunnel komt. Die wordt ook regelmatig bijgewerkt en is hier te vinden:
https://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmap.shtml
_Peter_ schreef:
ma 23 dec, 2019 22:45
willem.m schreef:
ma 23 dec, 2019 20:00
Ik ben er geweest en geloof me: het valt reuze mee.

Het is wat anders in tunnels op grote doorgaande wegen in Noorwegen. Maar daar mag je dan ook meestal helemaal niet doorheen op de fiets.
Voor de meeste van die tunnels is er dan ook een alternatief (vaak de oude weg ernaast) Gelukkig is er een POI bestand wat je GPS kan doen waarschuwen als je in de buurt van een tunnel komt. Die wordt ook regelmatig bijgewerkt en is hier te vinden:
https://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmap.shtml
Dat is bekend.

Norway2014-026.jpg
rockhopper schreef:
ma 23 dec, 2019 14:46
Ik zou in plaats van de toeristische Preikestolen, Kjerag aandoen met de hangende rots (Kjerag bolten). Kjerag is niet alleen een flink stuk hoger dan de preikestolen maar ook veel minder toeristisch (en vooruit ook iets lastiger te bereiken). Maar de Preikestolen is ook lleuk natuurlijk, en je ziet het vaker terug in films (laatst nog in mission impossible)
Ik neig er nu toe Preikestolen over te slaan, maar in plaats daarvan wel Trolltunga (iets vergelijkbaars) te bezoeken. Die ligt wel op de route Oslo-Bergen.
Tja Noorwegen is zo'n mooi land dat je er eigenlijk geen verkeerde keuze kan maken. Al zijn niet alle routes even snel, mooi zijn ze nagenoeg allemaal.
Leuke reacties verder over de Kjerag bolten. Het is voor mij alweer bijna 25 jaar geleden dat ik er was, toen was er geen hond behalve wat Amerikaanse base-jumpers (dat is dus ook een manier om beneden te komen, met de parachute).
Het was toen geen probleem om een lift omhoog te krijgen tot dat restaurantje boven (olav's pub?) maar met de fiets kan natuurlijk ook. Het is wel een uitstap op zich, reken een halve dag tot een hele dag. Maar voor mij was het toch het indrukwekkendste wat ik in Noorwegen heb gezien.
Ik heb ook op de rots gestaan, iets wat ik denk ik, nu niet meer zou doen (hoewel, wie weet op een rustige windloze dag...)
Nog een vraag. Zijn de eilandjes Røst en Vaerøy (deel uitmakende van de Lofoten) ook een bezoek waard?
Herziene route obv de feedback mbt Noorwegen. Route in Finland is nog wat minder vastomlijnd. Suggesties blijven uiteraard welkom.

Bijlagen