Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nordkapp - Forum Wereldfietser

Nordkapp

Ambitieus plan voor 2020. Zoveel mogelijk over/langs de Noorse fjorden en door de binnenlanden/merengebied (denk de route daar wat meer rechts) van Finland. Idee is om ergens begin mei te vertrekken, eind juli - medio augustus weer terug. Afstand kleine 9000 km. Let wel: de route is maar globaal. Graag tips/adviezen.
Screenshot 2019-08-31 at 9.13.26 PM.png
Gaaf plan!

Zo even kijkend op de kaart zie ik dat je wel een aantal andere fraaie steden aandoet, zou je Helsinki ook niet doen, scheelt niet zo gek veel om dat lijntje te verplaatsen toch? ;)

Zelf vond ik Malmö en Göteborg ook fraai, maar misschien ben je ook daar al geweest. Net als Kopenhagen misschien? Kan met Helsinki ook al zo zijn natuurlijk :)

Net als die onderste lijn overigens, die kan ook met niet veel extra kilometers iets naar het noorden richting Berlijn of iets naar het zuiden naar Praag. ;)
Jurr schreef:
za 31 aug, 2019 21:27
Gaaf plan!

Zo even kijkend op de kaart zie ik dat je wel een aantal andere fraaie steden aandoet, zou je Helsinki ook niet doen, scheelt niet zo gek veel om dat lijntje te verplaatsen toch? ;)
Neem de route niet te letterlijk. Het is globaal. Helsinki heb ik dit jaar al bezocht evenals Göteborg. Zie ook: https://www.polarsteps.com/MilkoKretsch ... de-oostzee
Berlijn, Kopenhagen bezocht ik al op eerdere reizen. Focus in Polen ligt op Mazurie, Warschau en Krakau, in Duitsland op onder meer Leipzig en Wuppertal.
Begrijp ik je kaartje goed dat je NIET de Lofoten aandoet? Dat zal je jezelf niet vergeven. Tenzij dit bewust geplant is.
Overvaren bij Bodo en op het noordelijkste puntje, Andesness, overvaren naar het oosten. Of andersom natuurlijk.
Is leuker dat de E6.
Loes van den Bergen schreef:
za 31 aug, 2019 21:49
Begrijp ik je kaartje goed dat je NIET de Lofoten aandoet? Dat zal je jezelf niet vergeven. Tenzij dit bewust geplant is.
Overvaren bij Bodo en op het noordelijkste puntje, Andesness, overvaren naar het oosten. Of andersom natuurlijk.
Is leuker dat de E6.
Veel dank voor deze tip! Ik zei al, de route is zeer globaal :)
Inderdaad zoveel mogelijk Lofoten erbij, oversteek van Bodo naar Moskenes. Dan zo veel mogelijk rustige varianten nemen naar het noorden (dus weinig over de E10) en vervolgens via Stokmarknes, het oosten van Langoya, Andoya, Senja (een eiland van onovertroffen schoonheid volgens iedereen die er is geweest) en Kvaloya naar Tromso. Daarna via weg 92 met nog twee veerponten (via Lyngseidet met de Steindalgletscher) weer richting de a6 die je tenslotte bij Olderdalen weer oppakt richting het verdere noorden.

Zelf hebben wij een paar weken lang gefietst op Lofoten en Vesteralen eilandengroepen. Echt een bestemming om even te blijven genieten eigenlijk. Toen met de bus teruggegaan vanuit Sto (Langoya) naar Bodo over de hoofdweg aan het vasteland. Die zag er nog steeds mooi uit, maar toch minder interessant en gevaarlijker (niet al te brede weg, veel bochten, veel tunnels, veel auto's) dan via de eilanden.

Ik zie dat je "zeer globale" conceptroute het stuk van Trondheim naar Bodo voor het grootste deel de kustroute volgt. Die hebben wij toen ook voor een groot deel gefietst. Schitterend en echt mooier dan de route door het binnenland die we op de heenweg met de trein hebben bereisd. Houden zo dus.

Hans
Dat wordt een mooie reis! Ik ben zelf in 2018 naar de Noordkaap gefietst en verder door naar Helsinki. De Lofoten waren wel een hoogtepunt van de tocht. Ook de binnenlanden van Noorwegen zijn schitterend dus volg niet alleen maar de kust.
Mijn reisverslag en foto's staan op www.audreytracks.nl
Auk schreef:
zo 01 sep, 2019 11:22
Dat wordt een mooie reis! Ik ben zelf in 2018 naar de Noordkaap gefietst en verder door naar Helsinki. De Lofoten waren wel een hoogtepunt van de tocht. Ook de binnenlanden van Noorwegen zijn schitterend dus volg niet alleen maar de kust.
Mijn reisverslag en foto's staan op www.audreytracks.nl
Zoals het er nu naar uitziet, zal ik goeddeels in je fietssporen treden. Is de Jutlandroute goed bewegwijzerd? Zo te zien heb ik deze op mijn oostzeetocht dit jaar al grotendeels onbewust gevolgd.
milko schreef:
zo 01 sep, 2019 15:57
Auk schreef:
zo 01 sep, 2019 11:22
Dat wordt een mooie reis! Ik ben zelf in 2018 naar de Noordkaap gefietst en verder door naar Helsinki. De Lofoten waren wel een hoogtepunt van de tocht. Ook de binnenlanden van Noorwegen zijn schitterend dus volg niet alleen maar de kust.
Mijn reisverslag en foto's staan op www.audreytracks.nl
Zoals het er nu naar uitziet, zal ik goeddeels in je fietssporen treden. Is de Jutlandroute goed bewegwijzerd? Zo te zien heb ik deze op mijn oostzeetocht dit jaar al grotendeels onbewust gevolgd.
Van de Jutlandroute kun je maar beter de track meenemen, het is niet overal even goed bewegwijzerd, en soms (vooral in D) zie je door de diverse routes de bomen door het bos niet meer.
Ik zie dat je route om Estland heen loopt. Laat dat nou net een van mijn favoriete Europese landen zijn :). Ga je bewust liever door Rusland?
ReinierLamers schreef:
zo 08 sep, 2019 14:03
Ik zie dat je route om Estland heen loopt. Laat dat nou net een van mijn favoriete Europese landen zijn :). Ga je bewust liever door Rusland?
Estland heb ik dit jaar al bezocht, zij het wel alleen de westkuststreek. De keus is ingegeven door het volgende. Op mijn reis, die rond de Oostzee ging, heb ik een Duits stel ontmoet dat een datsja bezit aan de Peipuszee in Rusland. Mijn plan is om hen daar te bezoeken. Het is echter nog in een heel pril stadium. Misschien dat ik toch voor een route door Estland kies.
Herziene route (ongeveer)
Screenshot 2019-10-12 at 7.10.27 PM.png
Aangezien je toch een etappe Hurtigrute neemt, ik zou zeker de kleine 60km omweg langs de Sletnes Fyr bij Gamvik aanraden, in tegenstelling tot de noordkaap is dit wel vasteland en bijna net zo noordelijk. Je kan er zelfs overnachten en als bijkomend voordeel geen tot weinig toeristen.

Verder behalve de Lofotoen ook zeker Vesteralen meepakken, het fiets daar fijn en in Andenes gaat ook een veerboot. Mocht je into vuurtorens zijn, ook daar kan je in een vuurtoren overnachten.

Tot slot, geen must en een stuk om dus waarschijnlijk geen optie maar het Varangerfjord is erg mooi. Ik zou zelf de grensovergang NO-FI via Neiden doen zodat je wat meer van de E75 weg bent.
Erg leuke route, ook erg lang. Ik ben benieuwd hoeveel tijd je erover gaat doen en ervoor gaat nemen.
rockhopper schreef:
zo 13 okt, 2019 16:21
Erg leuke route, ook erg lang. Ik ben benieuwd hoeveel tijd je erover gaat doen en ervoor gaat nemen.
Dank voor de feedback. De route is bijna 10.000 km lang. Ik wil hier 4 maanden voor uittrekken.
Het lijkt me een prachtige tocht te worden. Maar is 10000km in 4 maand niet wat tè ambitieus? Dat is gemiddeld 110km/dag! Zonder rustdagen enzo. Lijkt me niet reeel. Ik zou òf meer tijd zoeken òf de route inkorten, hoe spijtig dit dan ook is.
roosterveld - je was me net voor. Ik zou zelf niet meer dan 1500 km per maand willen fietsen en vermoed dat ik eerder in de buurt van de ca 1200 zou uitkomen.
roosterveld schreef:
ma 14 okt, 2019 10:20
Het lijkt me een prachtige tocht te worden. Maar is 10000km in 4 maand niet wat tè ambitieus? Dat is gemiddeld 110km/dag!
10.000/120 is ca 83km:) Maar toegegeven, het is amibiteus. Op mijn tocht rond de Oostzee afgelopen zomer zat ik op een daggemiddelde van ca 70km. En dat was nog steeds voornamelijk buffelen. Mogelijk dat ik delen met het OV ga doen danwel er nog een maand aan vastplak.
roosterveld schreef:
ma 14 okt, 2019 10:20
Het lijkt me een prachtige tocht te worden. Maar is 10000km in 4 maand niet wat tè ambitieus? Dat is gemiddeld 110km/dag! Zonder rustdagen enzo. Lijkt me niet reeel. Ik zou òf meer tijd zoeken òf de route inkorten, hoe spijtig dit dan ook is.
10Mm in 4 maanden is niet 110 maar ongeveer 83 km gemiddeld per dag. Afhankelijk van conditie, weer, bagage en verdere wensen is dat niet heel gek. Op grote delen van de route zijn niet veel musea en andere attracties waar je naartoe kan, daardoor ligt doorfietsen toch meer voor de hand. Als het koud weer is is het fietsen wel wat zwaarder. Het lijkt mij voor een gezond iemand geen gek plan, maar durf er onderweg van af te wijken als je lichaam daar om vraagt.

Hans
Maar.... waarom van Trondheim naar Bodo door het binnenland?

Hans
javb2812 schreef:
ma 14 okt, 2019 12:15
Maar.... waarom van Trondheim naar Bodo door het binnenland?

Hans
Andersom ;) Maar zoals gezegd is de route nogal globaal. Nav de adviezen vooral de Lofoten niet over te slaan had ik mijn eerdere route verlegd, met vooral aandacht daarvoor. Ik wil op het vasteland hoedanook zoveel mogelijk via de Fjorden. Vermoedelijk kom ik dan tussen Bodo en Trondheim westelijker uit.