Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Station Heerlen -> Aken (start Vennbahn) - Forum Wereldfietser

Station Heerlen -> Aken (start Vennbahn)

Zomer 2020 wordt waarschijnlijk de Veloroute du Soleil van Benjaminse. Benjaminse start in Maastricht, wij willen in Heerlen starten en in Aken de route oppakken. De trein Amsterdam-Heerlen heeft meestal minder fietsers aan boord. Bovendien hebben we recent nog het Nederlandse deel van Benjaminse's route uit Maastricht gefietst

Nu is die route niet heel spannend, maar heeft iemand lokale kennis? Welke kant het station uit in Heerlen is het meest handig met volbepakte fietsen? En dan? Er lopen direct na de grens twee wegen vrijwel parallel, de Horbacherstrasse en de Laurensberger Strasse. Welke fietst het leukst? In Aken willen we wel graag de Dom (van buiten) zien, maar ook niet langdurig op een wandel/winkelpromenade terechtkomen, klein stukje lopen is geen probleem. En dan natuurlijk naar het begin van de VennBahn. Beetje reuring is niet erg, we verwachten ergens rond lunchtijd in Aken te zijn. Iemand een route of een GPX-bestand?
Of je zet in Google maps fiets aan en je krijgt alle fietspaden te zien (al dan niet langs de grote wegen). Ik vraag me alleen af hoe je dat bij de Dom doet met je fiets, fietsenstallingen zijn daar niet echt aanwezig volgens mij.
Je kunt ook met de trein van Heerlen naar Aken. Er is een Duitse kaartjesautomaat met ook fietskaartjes op het station Heerlen.
Hoe de huidige situatie in Heerlen is weet ik niet. Het Laakkwartier is pas sinds kort gereed.
Kan weg
Het stukje van Heerlen naar Aken is aangenaam fietsen, fijner als vanaf Maastricht maar dat is mijn mening.
Dank voor alle reacties. Bevestigt in ieder geval de keuze voor de start in Heerlen. Heb er voorlopig dit van gemaakt (volgens mij moet de route zichtbaar zijn):
https://www.bikemap.net/en/r/5320701/

Commentaar is uiteraard welkom.
Fietsen naar de Dom:
Ja, kan. Afgelopen zomer nog gedaan (met drie kinderen in mijn kielzog). M.b.v. Google Maps tot vlakbij gefietst. Klein stukje over winkelerf gelopen. Er zijn plekken, nou ja meer hekken, om je fiets neer te zetten, vlakbij de Dom. Niet bewaakt.
Aken uit ging ook goed met Maps. Niet erg pittoresk overigens. Wij gingen richting Julich.
Aken was goed te fietsen, veel rijstroken voor fietsers. Waar wel regelmatig een auto op staat… we zaten wel in druk verkeer maar ik vond het niet onveilig. Er zijn ook fietspaden. Wij deden extra voorzichtig ivm kinderen maar zonder zal het allemaal wel wat makkelijker gaan.

Veel plezier!
patrick_ijsselstein schreef:
ma 16 sep, 2019 13:36
Het stukje van Heerlen naar Aken is aangenaam fietsen, fijner als vanaf Maastricht maar dat is mijn mening.
Dan ben je waarschijnlijk door het Wormdal gefietst, herkenbaar als de groene route een stuk oostelijker dan de route van ericplan, op diens link.
Ericplan: dit is de kortste route, waar je je kunt verheugen op de Vennbahn, die ook lelijk begint maar alsmaar mooier wordt.