Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Spanje: de Pirinexus in Catalonië - Forum Wereldfietser

Fietsen in Spanje: de Pirinexus in Catalonië

Half september fietsten we bij prima weer in noordoost-Catalonië (en een stukje Frankrijk) de Pirinexus-fietsroute, een afwisselende route die merendeels over onverharde wegen en paden voert, en ook een paar passages kent die eerder voor de mountainbike dan voor de vakantiefiets met kampeeruitrusting geschikt zijn. Niettemin een prachtroute voor een weekje fietsen, en Catalonië (of Boulou in Frankrijk) is in een goede dag reizen met de auto bereikbaar. Ons Pirinexus-reisverslag staat op onze website.

pirinexus-viaverde-1.jpg
Via Verde
pirinexus-colpanissars-1.jpg
Col de Panissars
mollo-ares-1.jpg
Uitzicht op Mollo, Col de Ares
oversteek-beek-1.jpg
Lastige doorsteek
Mooie route, ik ben nu in Sant Feliu nog een dag en dan zit het er op. Ik vond het niet lastig fietsen en ik rijd op een Brompton met Kojaks. Ik kon vrijwel 100% fietsen. Ik kampeer niet, dat zal waarschijnlijk het verschil maken Als je tussen Girona en Olot de autoweg wilt mijden moet je inderdaad een ongelooflijk steil klimmetje voor lief nemen. Lastig vind ik, ik ben hier al vaker geweest en heb de regio al een paar keer doorkruist, het prerogatief van het Catalaans. Dat begint echt vervelende vormen aan te nemen,geen Spaans willen begrijpen gaat mij wat ver.
marcelvos schreef:
ma 30 sep, 2019 20:10
Lastig vind ik, ik ben hier al vaker geweest en heb de regio al een paar keer doorkruist, het prerogatief van het Catalaans. Dat begint echt vervelende vormen aan te nemen,geen Spaans willen begrijpen gaat mij wat ver.
Terwijl iedereen die Catalaans spreekt, echt ook perfect Spaans spreekt... Ook al een paar keer meegemaakt dat er alleen een Catalaanse menukaart was in een restaurant, geen Spaanse (of Engelse). De polarisatie neemt steeds groteskere vormen aan daar.
Dat valt helaas nogal tegen. Ik sprak in een winkel een dame die mij vertelde dat de jeugd op de middelbare school momenteel nog maar 2 uur Spaans per week krijgt. Er komt dus nu een generatie die het Spaans nog maar matig beheerst. Dat bleek ook toen ik een gesprek had met een aantal charmante Spaanse scholieren die net het 'colegio' hadden afgerond. Ze maakten een aantal stevige fouten in de Spaanse grammatica, iets wat zelfs mij,nota bene buitenlander, opviel. Die voor mij onleesbare menukaart kreeg ik overigens ook afgelopen week in de handen gedrukt. Geen Spaanse of Engelse versie beschikbaar!
Splitsen en afscheiden!

Tabarnia
De verhoudingen in Catalonie liggen nu eenmaal anders dan in Friesland. Er is nog veel pijn uit de tijd van Franco. Dee dictator probeerde het Catalaans uit te bannen.
De regio is succesvol ten opzichte van tal van andere regio's. Dat wekt jaloezie op. Er gaat wel geld uit Catalonie naar die regio's. De Catalanen vinden dat Catalonie onvoldoende nationale projecten krijgt toebedeeld. Catalonie voelt zich miskent door de nationale overheid.
Het lijkt of men in Madrid de Catalanen niet begrijpt: ook de koning niet.

De werkgelegenheid in Catalonie heeft veel mensen uit arme regio's naar de toeristische kusten en Barcelona getrokken. Veel van deze inwoners en hun nazaten spreken Spaans in het dagelijks verkeer. Deze mensen hebben er weer moeite met het onderwijs en de bestuurstaal in het Catalaans.

Ik ben er altijd wel uit gekomen. Alleen zijn kenmekende Catalaanse gerechten op de menukaarten in de kleinere plaatsen lastig. Butifarra, escalivada, xai Rostit Amb, esqueixada,fideuas? Is altijd een uitdaging om het uit te zoeken. Vaak legt men mij het wel uit.

Ik heb deze route al weer een aantal jaren geleden gedaan. De knelpunten van toen waren er ook al. De mensen van de toeristische dienst vertelden mij dat deze zouden worden opgelost.
Het slechte wegdek op het pad van Girona naar Olot is gekomen door werkzaamheden aan een gasleidingonder het pad . Men heeft het toen provisorisch weer gedicht. Blijkbaar heeft men daar niets meer aan verbeterd.
Met veel tam tam is een fietsroute langs de Rivier de Ter aangekondigd. Zou net zo populair moeten worden als de Donau fietsroute. Helaas is het er nog niet van gekomen.
Toch blijf ik Spanje een herlijk fietsland vinden.

Je kunt ook met de trein naarPerpignan of Perpinyà in het Catalaans . Met de TGV van Parijs naar Toulouse en vandaar met een regionale TER naar Perpignan.
bert sitters schreef:
di 01 okt, 2019 12:16
Ik heb deze route al weer een aantal jaren geleden gedaan. De knelpunten van toen waren er ook al. De mensen van de toeristische dienst vertelden mij dat deze zouden worden opgelost.
Het slechte wegdek op het pad van Girona naar Olot is gekomen door werkzaamheden aan een gasleidingonder het pad . Men heeft het toen provisorisch weer gedicht. Blijkbaar heeft men daar niets meer aan verbeterd.
Met veel tam tam is een fietsroute langs de Rivier de Ter aangekondigd. Zou net zo populair moeten worden als de Donau fietsroute. Helaas is het er nog niet van gekomen.
Toch blijf ik Spanje een herlijk fietsland vinden.

Je kunt ook met de trein naarPerpignan of Perpinyà in het Catalaans . Met de TGV van Parijs naar Toulouse en vandaar met een regionale TER naar Perpignan.
Dank voor de aanvulling, Bert. Met die knelpunten op de route maken ze vast geen haast, wij zagen op de route wel Spaanse gezinnen met kleine kinderen en Nederlandse en Duitse toeristen, maar die rijden alleen een stukje op de vlakke vias verdes heen en weer, en verder reden er eigenlijk alleen fanatieke, al dan niet bikepackende MTB'ers, voor wie die knelpunten natuurlijk geen enkel probleem zijn.
Ik kan de route van harte aanbevelen. Ik vind de mensen aardig en begrijp de frustratie naar Madrid wel. Toen ik hier in de jaren 70/80 voor het eerst kwam luidde de kreet 'we zijn met 6 miljoen! Maar dan wel in het Spaans! Het stuk tussen Olot en Girona vond ik niet zo lastig. Naar Sant Feliu wel. Maar goed het is geen rondje Veluwe. Een stukje lopen hoort er bij. Blijft een geweldig fietsland
Bert Sitters schreef:
Het lijkt of men in Madrid de Catalanen niet begrijpt
Ik neem aan dat Bert het goed bedoelt, maar dat is slechts één zienswijze.

Met de Catalaanse taal als smeermiddel is het nationalisme in Catelonië de afgelopen jaren vanuit de lokale overheden opgestuwd. Het resultaat is dat er nu een generatie opgegroeid is die daadwerkelijk gelooft dat Spanje een autoritaire staat is die de Catalanen onderdrukt. Echter, de Catalanen genieten dezelfde vrijheden als de meeste burgers in de EU, plus een vorm van verregaande autonomie zoals maar weinig andere lokale overheden kennen.

Het wordt zelden uitgesproken, maar wat je heel sterk voelt in het huidige nationalistische discours is een vorm van denken waarin men zichzelf moreel (en soms zelfs genetisch) superieur acht aan de rest van Spanje. Catalonië is een verlichte, Europese natie. De rest van Spanje is een achterlijke mengeling van Arabische en Afrikaanse invloeden, die in wezen nooit de Middeleeuwen ontgroeid is.

Wat ooit begon als een strijd voor de bevordering van de eigen taal en culturele tradities is langzaamaan helaas gedegenereerd tot een vorm van blinde haat jegens het gezag in Madrid. In het Baskenland zal niemand tegen je in het Baskisch praten wanneer je iets in het Spaans vraagt, maar in Catalonië reageren de meesten dan altijd in het Catalaans...
abre facil schreef:
za 05 okt, 2019 13:45
Bert Sitters schreef:
Het lijkt of men in Madrid de Catalanen niet begrijpt
Ik neem aan dat Bert het goed bedoelt, maar dat is slechts één zienswijze.

Met de Catalaanse taal als smeermiddel is het nationalisme in Catelonië de afgelopen jaren vanuit de lokale overheden opgestuwd. Het resultaat is dat er nu een generatie opgegroeid is die daadwerkelijk gelooft dat Spanje een autoritaire staat is die de Catalanen onderdrukt. Echter, de Catalanen genieten dezelfde vrijheden als de meeste burgers in de EU, plus een vorm van verregaande autonomie zoals maar weinig andere lokale overheden kennen.

Het wordt zelden uitgesproken, maar wat je heel sterk voelt in het huidige nationalistische discours is een vorm van denken waarin men zichzelf moreel (en soms zelfs genetisch) superieur acht aan de rest van Spanje. Catalonië is een verlichte, Europese natie. De rest van Spanje is een achterlijke mengeling van Arabische en Afrikaanse invloeden, die in wezen nooit de Middeleeuwen ontgroeid is.

Wat ooit begon als een strijd voor de bevordering van de eigen taal en culturele tradities is langzaamaan helaas gedegenereerd tot een vorm van blinde haat jegens het gezag in Madrid. In het Baskenland zal niemand tegen je in het Baskisch praten wanneer je iets in het Spaans vraagt, maar in Catalonië reageren de meesten dan altijd in het Catalaans...
Bij een conflict zijn er twee kanten. Toch even van belang om de kijken hoe verhoudingen zijn ontstaan door de geschiedenis.
Spanje was van oudsher een lappendeken van diverse vorstendommen, die vaak met elkaar overhoop lagen. Tijdens een twist staken de moren in 711 de Straat van Gibraltar over en liepen bijna geheel Spanje onder de voet. De koning van Asturië wist de moren te stoppen. Langzaam werden de moren terug gedreven, totdat in 1492 de laatste moren werden verslagen.
Ook tijdens de strijd gingen de conflicten tussen de vorstendommen gewoon door. Vorsten sloten zelfs bondjes met moorse emirs. De held van Spanje El Cid trad zelfs een periode in Moorse krijgsdienst en vocht tegen de graaf van Barcelona.

Pas in 1469 ontstond er een Spaanse eenheid door het huwelijk van Isabel van Castilië en Ferdinand van Aragón. Binnen dit rijk bleven echter een aantal regio's autonoom, zoals Catalonië. Catalonië is een buitenbeentje in Spanje aan de grens met Frankrijk. Perpignan was ooit een Catalaanse stad en de Occitaanse taal en het Catalaans hebben veel met elkaar gemeen. Toulouse heeft Catalaanse invloeden. Tijdens diverse autoritaire regiems die Spanje in de loop der eeuwen heeft gekend werden de rechten van de Catalanen afgenomen. Diverse malen zijn de Catalanen in opstand gekomen, maar deze werden bloedig neergeslagen. In 1939 veroverde Franco Catalonië. Alles wat Catalaans was, of beter gezegd alles wat volgens de dictator niet-Spaans was, was in deze periode strikt verboden. Overtredingen werden zwaar bestraft. Velen werden gedood en opgesloten. Het is volkomen logisch dat na de dood van Franco en de terugkeer van de democratie er een tegenreactie komt van herstel naar het Catalaanse. Het herinvoeren van het Catalaans als officiele taal is inderdaad door locale bestuurders gedaan, maar deze mensen warel wel gekozen door het volk.

Ook andere Spaanse regio's hebben autonomie. De houding van de Catalanen mag wrevel wekken in andere delen van Spanje, maar ook Madrid heeft een zekere arrogantie. Castilie is hét hart van Spanje.
In Catalonië voelt men ook tegenwerping. Zo wilden de Catalanen de hogesnelheidslijn via de luchthaven van Barcelona, maar dat mocht niet van Madrid. De Catalanen kregen geen toestemming voor intercontinentale vluchten op de luchthaven van Barcelona, maar dat was voorbehouden aan Barajas, de luchthaven van Madrid. Nu zijn per dag slechts een paar intercontinentale vluchten per dag op Barcelona toegestaan. Er zijn nog tal van andere voorbeelden. Dit wakkert het Catalaans separatisme aan en het afzetten tegen andere regio's. Bij een oplossing moet het van twee kanten komen. Het langdurig achter de tralies zetten van Catalaanse politici werkt daar bepaald niet aan mee.

De vergelijking met het Baskenland is moeilijk. Geweld heeft het Baskenland lange tijd in de greep gehad. Dit in tegenstelling tot Catalonië.
De Basken hebben zwaar geleden tijdens de Spaanse Burgeroorlog. Het bombardement op Gernika was een oorlogsmisdaad. Er ontstond een gewapende strijd met bloederige aanslagen. De ETA is nog lang actief geweest. Ook het overgrote deel van de Basken had daar genoeg van en men is tevreden met de huidige situatie. Men wil vooral niet terug naar de tijd van het geweld. Slechts een beperkt aantal Basken spreekt Baskisch. Zo wordt in de hoofdstad Vitoria nauwelijks Baskisch gesproken. De taal is te moeilijk en toont geen overeenkomsten met het Frans en het Spaans, dat bij het Catalaans wel het geval is.

Ik heb veel in de binnenlanden van Catalonië gefietst, waar in tegenstelling tot de kust iedereen Catalaans spreekt. Ik heb echter nooit taalproblemen ervaren.
Spanje zal uiteraard nooit toestaan dat Catalonië onafhankelijk wordt. Daarmee is ook uitgesloten dat de EU een onafhankelijk Catalonië zal erkennen. Als je dan een dorp binnenfietst en een officieel ogend bord ziet met de tekst "Het bestuur van deze gemeente zet zich in voor de onafhankelijkheid van Catalonië" of woorden van soortgelijke strekking, dan krab je je toch even achter je oren (wat overigens lastig is vanwege verplichte helm...) Echt bizar dat het openbaar bestuur openlijk verklaart de grondwettelijke staatsstructuur te gronde te willen richten.
Uiteindelijk is het zoals overal vooral ook een economisch geïnspireerd conflict: Catalonië wil niet meebetalen aan arme regio's als Extremadura en Andalusië, zoals er in Beieren verzet bestaat tegen de overheveling van fondsen naar het arme Saksen, in Noord-Italië (Padania) naar de arme Mezzogiorno, in Vlaanderen naar Wallonië, enzovoort.

puigdemont-1.jpg
Dorpsplein van Amer, 11 september 2019, Catalaanse "Onafhankelijkheidsdag"
(edit Pals --> Amer)
peter de rijk schreef:
zo 06 okt, 2019 13:21
Spanje zal uiteraard nooit toestaan dat Catalonië onafhankelijk wordt. Daarmee is ook uitgesloten dat de EU een onafhankelijk Catalonië zal erkennen. Als je dan een dorp binnenfietst en een officieel ogend bord ziet met de tekst "Het bestuur van deze gemeente zet zich in voor de onafhankelijkheid van Catalonië" of woorden van soortgelijke strekking, dan krab je je toch even achter je oren (wat overigens lastig is vanwege verplichte helm...) Echt bizar dat het openbaar bestuur openlijk verklaart de grondwettelijke staatsstructuur te gronde te willen richten.
Uiteindelijk is het zoals overal vooral ook een economisch geïnspireerd conflict: Catalonië wil niet meebetalen aan arme regio's als Extremadura en Andalusië, zoals er in Beieren verzet bestaat tegen de overheveling van fondsen naar het arme Saksen, in Noord-Italië (Padania) naar de arme Mezzogiorno, in Vlaanderen naar Wallonië, enzovoort.


puigdemont-1.jpg
Dorpsplein van Pals, 11 september 2019, Catalaanse "Onafhankelijkheidsdag"
11 september is in Catalonië de herinnering aan 11 september 1714, toen de Catalanen zich over moesten geven.
Toch vind ik het heerlijk fietsen in Spanje. De verschilen tussen in de regio's ervaar ik tijdens het fietsen nu juist als een meerwaarde.
Hello,
I am Spanish, I was born in Navarra region, which should be a region inside of Basque Country but it is not so nowadays.
I lived in Catalonia 20 years, I studied in a High School and an University in Barcelona, I had catalan teachers, catalan friends and so on, and never, never I had problems with catalans or to understand the lenguage .

The problem in Spain is caused because Spain Constitution of 1978( the first after dictatorship) don't recognise the historic nacionalisms of Basque Country and Catalonia.

Organize a referendum for the autodetermination is illegal and you can suffer years of prison. Spanish Courts come directly of the Dictatorship and the most of judges have far right ideology or they are relatives of members of the Spanish Army, or similars. The most of the members of the National Police and Guard Civil are fascists directly and the responsibles come of the dictatorship, and so on with the mosts of institutions of the Spanish State.

Franco dictatorship was reformed, not changed for an autentic democracy and it is the origin of all the problems in Spain, specially the problems with the nacionalisms.
No country in the Union European have nowadays 300.000 dead and disappeared for a dictatorship, no country in Europe ask for 30 years prison or pursuiting politicians for all over Europe for organizate a referendum.

Dutch people and foreigners don't live in Spain, but is necessary to live here to understand all of this situation. Spain regime is very similar to Turkey or Russian, but this is very rarely recognised by the rest of Europe.
Spain regime is very similar to Turkey or Russian,
Yes, but the food is much better in Spanish prisons, I'm sure Catalan leaders would agree.
Indurain99 schreef:
zo 06 okt, 2019 18:38
Dutch people and foreigners don't live in Spain, but is necessary to live here to understand all of this situation. Spain regime is very similar to Turkey or Russian, but this is very rarely recognised by the rest of Europe.
Ach so... Einde discussie wat mij betreft. Misschien kunnen we terug naar bijdragen over de Pirinexus?
Indurain99 schreef:
zo 06 okt, 2019 18:38
Dutch people and foreigners don't live in Spain, ....???
You have the numbers: I think millions! Correct me, if I am wrong.
Keep on cycling.
sjefke schreef:
ma 07 okt, 2019 02:47
Indurain99 schreef:
zo 06 okt, 2019 18:38
Dutch people and foreigners don't live in Spain, ....???
You have the numbers: I think millions! Correct me, if I am wrong.
Keep on cycling.
https://www.spanjevandaag.com/30/06/201 ... oont-2019/

Op 1 januari 2019 waren er 46.934.632 mensen woonachtig in Spanje.

Er staan in Spanje 45.772 Nederlanders ingeschreven als zijnde woonachtig. Het echte aantal Nederlanders dat in Spanje woonachtig is zal waarschijnlijk veel groter zijn omdat veel mensen zich niet inschrijven bij de Spaanse gemeente waar men woont.

De meeste ingeschreven Nederlanders zijn te vinden in de Comunidad Valenciana gevolgd door Andalusië, Catalonië, de Canarische Eilanden en de Comunidad de Madrid. In de deelstaat Catalonië wonen in totaal 9.128 Nederlanders
Zeker, terug naar het onderwerp, fietsen in Cataloniê. Dat is een aanrader, niet mijn favoriete Spaanse regio, een goede derde, maar goed en snel bereikbaar en mooie landschappen en interessante steden.
CarlW schreef:
zo 06 okt, 2019 21:32
Spain regime is very similar to Turkey or Russian,
Yes, but the food is much better in Spanish prisons, I'm sure Catalan leaders would agree.
...
Well, I am talking from my life experience in the Basque Country and Catalonia , surely people from Madrid or another regions of Spain have an opinion completely different and similar of the comments that I read before.

To say that catalans don't answer in spanish if you speak spanish, or that only find menus in catalan in the restaurants, that is not the reality in Catalonia.
And I don't know if the food is better in Spanish prisons that in Turkish prisons, but I am sure that the Catalan leaders will be jailed for 20 or 30 years at least only for organising a referendum, and that I have basque friends that suffered horrible tortures for the spanish guard civil in prisons and police stations, they didn't have time to think in the quality of food.