Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vuelta de Vasco, the movie. Fietsen in Baskenland - Forum Wereldfietser

Vuelta de Vasco, the movie. Fietsen in Baskenland

Spanje, Baskenland....
We volgen in grote lijnen de route Vuelta de Vasco. Bikepacking.com heeft de afgelopen jaren flink wat routes verzameld en dat zorgt ervoor dat veel aspirant fietsers tasjes aan hun bike knopen en de bossen in duiken. Onderweg komen we een Canadees stel tegen op opgewaardeerde racefietsen, gravelracers. Top voor onverharde paden maar minder goed voor een steil mountainbike parcours, Nu is deze route grote delen verhard en ook de onverharde delen zijn best te doen. Maar er zijn uitzonderingen. En op die uitzonderingen gaat de meeste energie en tijd zitten.

We hebben er een 2 minuten durend filmpje van gemaakt. Goprootje aan het stuur gehangen en gaan. Als je ooit die kant wilt gaan dan weet je wat je te wachten staat. Heb je alvast voorpret.
Geen zin in fietsen maar wil je toch genieten van Baskenland? Geen probleem. We hebben een compleet verslag voor je. Kijk maar op Travelstory Vuelta de Vasco. Reizen zonder moeite....gewoon achter je laptopje.

https://www.lismarq.com/post/vuelta-de-vasco-the-movie


Schermafbeelding 2019-11-03 om 13.59.50.png
Schermafbeelding 2019-11-03 om 13.34.54.png
Mooi. Prachtige omgeving! Hoe lang over gedaan?

Hier toevallig bezig met het uitzetten van een (niet al te lange) themaroute voor Bikepacking.com. Geen idee of ze het plaatsen maar anders komt het verslag wel op het WF-forum terecht ;)
Mooie route.
Wil zelf heel graag een keer in Baskenland fietsen. Voor mij is dit wolven- en berenland.
Ik zou graag met de trein incl fiets gaan maar dit is nog best omslachtig.
Iemand ervaring met trein naar Noord-west Spanje?
Wij niet maar we kwamen twee NL'ers tegen die met de trein er naar toe zijn gegaan. dat wil zeggen, tot aan de Franse grens. Wij dachten dat je daar minstens twee dagen over zou doen maar zij gaven aan dat dat prima in een dag kon. Zo lang doet de auto er ook over. Wij waren positief verrast. Details weet ik helaas niet. Sorry.
ok!
Ik denk dat ze dan met de trein naar Hendaye (zuidwest-Frankrijk) gereisd zijn.
En vandaar verder naar Baskenland gefietst.
Nu je de plaatsnaam zegt herken ik het. Volgens mij zijn ze inderdaad daar naar toe getreind.
Mijn vriendin en ik hebben enkele weken na Marco ook deze route gefietst. Erg mooie route, alleen de hoogste berg beklimming hebben we overgeslagen. Geen zin in stukken hike-a-bike en de alternatieve route over asfaltwegen was ook wel zo fijn na de dag ervoor offroad in de natuurparken te hebben gereden.
Wij vonden alleen de aangegeven route van San Sebastian richting Lekunberri tot aan het voormalige spoorweg erg pittig met veel hike a bike stukken. Als je daar geen zin in hebt blijf dan in het dal en zoek de makkelijkste route richting het voormalig spoorweggetje.

De campings weg van de grote steden (bilbao en san sebastian) zijn vanaf begin/mid september veelal nog wel open maar totaal verlaten en al vroeg in winterslaap dus reken op groen uitgeslagen zwembaden die soms bewoond worden door kikkers :lol:

Wij zijn mid september per trein naar Hendaye gegaan vanuit Breda. Het is enigszins omslachtig om in Parijs te komen (heen waren er spoorwerkzaamheden bij Antwerpen; overstap in Antwerpen, Lokeren, Lille en Douai om in Parijs te komen. Vanaf Douai konden we de TGV pakken, wat erg fascinerend is omdat je niet zou verwachten dat een hogesnelheidstrein op een verouderd en onbekend stationnetje zou stoppen.
In Parijs 1,5 dag de toerist uitgehangen om vervolgens rechtstreeks vanaf Parijs montpernasse naar Hendaye te reizen per tgv.
Terug zijn we in een dag naar Breda gereisd. Het is allemaal te doen maar 4 uur lang wachten in Parijs vonden wij toch erg lang (te druk om door Parijs te fietsen doordeweeks en te kort/bepakt om musea te bezoeken).

Als er in de toekomst een hogesnelheidstrein vanaf Rotterdam naar Parijs die fietsen meeneemt, zijn wij helemaal blij en kun je sneller dan de auto in Spanje komen (nu is reistijd denk ik gelijk)

Let wel op als je met de TGV in Frankrijk rijdt. De dubbeldekker variant heeft weinig plek voor fietsen en alle andere reizigers willen op dezelfde plek waar de fietsen staan hun bagage stallen. Wij stapten gelukkig (en op tijd = lees als eerste) op het start- en eindpunt in van de TGV en hadden daardoor alle ruimte om onze fietsen neer te zetten waarna alle andere reizigers hun bagage om onze fietsen heen stouwden/gooiden(!). Andere Nederlandse reizigers die we tegen in Parijs vertelden dat zij pas in Bourdeaux (richting Parijs) zijn opgestapt en dat het bijna niet mogelijk was om hun fietsen mee te nemen omdat de plek voor fietsen al helemaal vol was met koffers...

Voor ons was het een betaalbare, leuke en milieuvriendelijke optie om in Baskenland te komen. Het is in ieder geval wat anders dan met vliegtuig/auto gaan.

Groet,
Menno