Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Maastunnel Rotterdam ten minste 7 maanden dicht voor fietsers - Forum Wereldfietser

Maastunnel Rotterdam ten minste 7 maanden dicht voor fietsers

Nu de renovatievan de oudste afgezonken tunnel voor auto's gereed is, is nu de fietstunnel onder de Maas op de schop. Met ingang van vandaag is de tunnel 7 -11 maanden gesloten voor fietsers. Er ciculeren diverse berichten: meest waarschijnlijk lijkt 7 maanden voor fietsers en 11 maanden voor voetgangers, maar je weet maar nooit. Er vaart een pontje.
Daar waar Amsterdam nog steeds discussie voert over een vaste oeververbinding voor fietsers tussen Amsterdam-Centrum en Amsterdam-Noord, werd de Rotterdams Maastunnel al in 1942 geopend voor fietsers. In hoogtijjaren passeerden dagelijks ruim 40.000 fietsers. Dat zijn er nu nog 6.000, maar er zijn nu meer oeververbindingen, zoals de ranke Erasmusbrug, met als bijnaam de wipkip.
Bekend zijn de beelden van de lange rijen fietsers op de roltrappen naar en van diep onder de grond. Er is ook een lift. Een aantal jaren geleden zijn de liften gerenoveerd. Mariniers werden inget om fietsers die de roltappen eng vonden te helpen.
In Amsterdam wordt als er een staking is bij de gemeentelijke veerdiensten een van de buizen van de IJtunnel open gezet voor fietsers. Trekt altijd veel belangstelling.

Wanneer gaat het fietsrondje Rotterdam van de Wereldfietser over het tijdelijke pontje?
Volgens mij gaat de fietstunnel "slechts"7 maanden dicht (bron AD)
Mvg
Willem Klein
In dit bericht https://www.metronieuws.nl/rotterdam/20 ... n-fietsers
"7 TOT 11 MAANDEN DICHT;
De tunnel wordt dagelijks gebruikt door zo’n 6.000 á 7.000 fietsers en 600 voetgangers. Vanaf september dit jaar gaat de fietstunnel ruim zeven maanden dicht voor renovatie, de voetgangerstunnel zelfs elf maanden".
Grappig. Nos.nl spreekt van 11 maanden en NOS teletext van minimaal 7. Ik vind de journalist van teletext het verstandigste. Je weet maar nooit.
De gemeente Rotterdam zegt het volgende:
https://rotterdamonderweg.nl/fietstunne ... maastunnel

De Fietsersbond, afdening Rotterdam, houdt vinger aan de pols. Het fietspondje is er niet zonder slag of stoot gekomen. Goed dat er een Fietsersbond is en dat vrijwilligers zich inzetten:
https://rotterdam.fietsersbond.nl/2019/ ... mber-2019/
Het klopt dus wat er staat. 7 maanden voor fietsers, en 11 maanden voor voetgangers. Maar ik zal het nog aan mijn vrouw vragen, zij begeleidt de renovatie voor de gemeente Rdam...
Vanavond een stuk omgereden en de pont genomen, een grote autopont waar op het dek meer dan 100 fietsen passen, uiteindelijk waren we er 20:10 elf fietsen die van Noord naar Zuid gingen.

Vaartijden, elke 20 minuten tussen 06:30 en 23:30 op doordeweekse dagen, in het weekend van 08:00 tot 23:30. Op Noord vertrekt hij :10/:30:50 op Zuid :00/:20/:40. Overtocht duurt minder dan 10 minuten en is gratis.

Zie Veerdienst Maastunnel.
daulagari schreef:
vr 15 nov, 2019 22:01
Vanavond een stuk omgereden en de pont genomen, een grote autopont waar op het dek meer dan 100 fietsen passen,
Op de pont wordt aangegeven dat er maximaal 200 personen mee mogen. Mijn inschatting, maar vergeten te checken, is dat er wel 200 fietsen op het dek passen. In praktijk zal overigens altijd een gedeelte van de passagiers uit voetgangers bestaan.

Zowel opstap- als afstapplek zijn een stuk richting westen verplaatst, naar de Sint-Jobshaven en Sint-Janshaven.

(de afvaartplek op Zuid is wat minder makkelijk te vinden. Ik zag geen borden, en de eerste fietser die ik wilde aanspreken om de weg te vragen, was mij vóór met de vraag: "waar is verdomme die pont?")

edit, deze dus:
https://indebuurt.nl/rotterdam/gemeente ... st~105014/
Openstreetmap is bijgewerkt dus met een heel recente kaart is het prima te vinden.
Screenshot_20191117_102156.png
Route van tunnelmond naar tunnelmond maar nu via de pont.
mikefiets schreef:
za 16 nov, 2019 18:26
Op de pont wordt aangegeven dat er maximaal 200 personen mee mogen. Mijn inschatting, maar vergeten te checken, is dat er wel 200 fietsen op het dek passen. In praktijk zal overigens altijd een gedeelte van de passagiers uit voetgangers bestaan.
Mezelf gecheckt, CORRECTIE:
er mogen maximaal 200 passagiers mee, waarvan maximaal 100 fietsers (of maximaal 120.000kg!!!)
Het 'record' tot nu toe staat op 104 passagiers, dus die maximale 200 passagiers zal de komende wintermaanden niet bereikt gaan worden, zo durf ik wel te stellen.