Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2020: Na de Brexit (?)... - Forum Wereldfietser

2020: Na de Brexit (?)...

We (tel,eind vijftig, fietsen in Europa) willen graag in 2020 (juni ofzo) 3 (of 4) weken in Zuid-Engeland gaan fietsen. Via via hebben we gesproken met een van de schrijfsters in Fiets-Actief en kregen de route Harwich (Of Dover) naar Plymouth (of Lands-End). (Zie Bijlage) Dat lijkt ons een heel goed uitgangspunt voor een mooie vakantie in die regio.
Een aantal vragen:
- Hoek-Harwich ijkt ons de gemakkelijkste overtocht, als we ook naar de haven willen fietsen. Goede optie? Of is een andere optie beter? Kan dus ook naar Dover.
- we willen een paar dagen bij Londen rondbrengen, om per fiets / metro vanuit de camping / overnachtingsplaats de stad te bezoeken. Opties voor campings in de buurt?
- we twijfelen of er voldoende campings zijn onderweg waar we met de tent terecht kunnen. Horen daar diverse vervelende verhalen over, niet welkom met de tent is de meest voorkomende. Als dat te vaak is, twijfel ik of we de kamperuitrusting wel meenemen, of dat we met rooms-inns niet beter uit zijn. (NB: we willen eigenlijk alleen de boottocht tevoren boeken, verder niets.)
-De aangegeven route is ongeveer 850 km. Het lijkt ons leuk om een deel van de terugreis langs de Zuidkust te fietsen. Is dat mooi? Veel rustige kleine weggetjes, of vooral toeristische kustwegen?
- het is mogelijk voor ons om een en ander te klimmen. Maar de steile hellingen waarover we horen vinden we wel ‘een dingetje’... hoe erg is het daar? De Ardennen zijn voor ons wel te doen, maar veel erger meot het niet worden. En omhoglopen kan als het moet, maar is niet onze hobby, dan gaan we liever met een rugzak en wandelschoenen op pad. ;-)
De terugweg: ik hoor allerlei horrorverhalen over de versnipperde dienstregelingen van de Britse spoorwegen. We weten niet hoever we komen en hoe lang we dus met de trein terug moeten, maar is het eht zo moeilijk? Of kan je, als je wat tijd neemt en af en toe in een stadje met station een overnachting neemt, altijd wel in een dag of drie het eiland oversteken?

Tot zover. Lijken me wel voldoende vragen voor een leuk onderwerp. ;-)

Bijlagen

Over kamperen in Engeland weet ik weinig.
Jaagpaden en oude spoorlijnen zijn bij uitstek rustige wegen met géén of heel geringe stijgingen. Als je een GPS-file van de route hebt, kun je de locale gradienten bekijken op een site als Ride-with-GPS.
Kustwegen zijn mooi zolang je wind in de rug hebt. Met wind-tegen wordt het een ander verhaal. Ik zou kiezen voor kleine wegen een stukje van de kust af. Die hebben vaak heggen waartussen het prachtig fietsen is.
Als je het weer mee hebt is het prima kamperen in Engeland.
Soms wat aan de prijs maar meestal prima voorzieningen.
Check vooraf of je mag kamperen met de website:
https://www.ukcampsite.co.uk/

Zie voor onze route in 2016
http://luddo.freehostia.com/UK2016/Uk2016.html

Afbeelding
Als je langs de zuidkust wilt fietsen zou je de Kanaalroute van Kees Swart kunnen volgen. Die gaat van Plymouth naar Dover.

Wat kamperen betreft: afgelopen september was ik met de tent in Zuid-Engeland, en heb prachtige campings gevonden met het boekje met kleine campings van de ANWB.
Polling schreef:
zo 01 dec, 2019 18:20
- Hoek-Harwich ijkt ons de gemakkelijkste overtocht, als we ook naar de haven willen fietsen. Goede optie? Of is een andere optie beter? Kan dus ook naar Dover.
Prima overtocht. De metro rijdt ook weer via Rotterdam Alexander/RotterdamBlaak/SchiedamCentrum richting Hoek van Holland als je niet wil fietsen. Let wel op dat de fiets in de spits niet mee mag, buiten de spits wel en gratis. Fietsen is ook prima te doen vanuit die richting, vanuit Den Haag gewoon de kustlijn volgen.

Vorig jaar Flixbus heen gegaan en HvH-Harwich terug, allebei goed te doen. Al heb ik m'n fiets voor Flixbus wel in een doos gestopt omdat er op dat moment geen mogelijkheid was om op een fiets bij te boeken op die route.

Soms zitten er wel wat leuke hellingen tussen ja, niet teveel spullen meenemen en zorgen voor een voldoende laag verzet en goede remmen.
Dat is een mooie route, @Berg fietser! Noordelijker dan wij gepland hebben, maar geeft wel een beeld.

Die route van Kees Swart gaan we zeker ook bekijken, dank!

Dar fietsen tussen de heggen, zijn die niet te hoog om overheen te kijken? Anders lijkt het me redelijk eentonig fietsen, toch?

Dank allen voor de eerste info, hier kunnen we iets mee. Geen betere voorbereiding dan voorpret. ;-)
In 2018 hebben wij Londen - Land's End (route van EOS cycling / Eric van der Horst) en terug via de kanaalkust (route van Kees Swart, in tegengestelde richting) gefietst.

We fietsten op een tandem en hebben overnacht bij Hotels, Inn's en B&Bs. Alleen de eerste twee nachten waren vooraf geboekt ivm een Bank Holiday weekend. Overige overnachtingen boekten we altijd een dag van tevoren, zodat we wisten waar we de volgende dag realistisch uit konden komen. Een keer was er vrij weinig te vinden op de plek waar we wilden overnachten, en werd het dus iets duurder dan gehoopt.
Door panne en een dichte fietsenwinkel (vanwege die bank holiday) aan het begin van de reis was het maar goed ook dat we niks meer geboekt hadden, want daardoor konden we zonder druk van geboekte nachten een dag extra blijven.

Er zaten venijnige klimmen tussen, maar altijd vrij kort, nadeel is dan ook dat de afdaling ook stevig is, en ook kort, niet lekker lang uitrollen dus. Een (extra) klein verzet is dus zeker aan te raden.
Onze afstanden waren echter wel flink, waardoor het best wel een zware reis was, maar we waren wel in goede conditie (na al een jaar in Engeland ge(race)fietst te hebben, dus die klimmetjes kenden we wel). (en we zijn 20 jaar jonger)

Trein ging bij ons prima, zelfs met tandem, hoewel er op sommige trajecten fietsreservering verplicht is (wel vaak gratis), onder andere vanuit Penzance.

Lees hier het verslag van onze reis, doe er je voordeel mee. En die heggetjes, ach, een beetje sarcasme en soms heb je zo'n dag dat je veel heggetjes ziet. Het was wel een prachtige reis.
Wij hebben eind augustus-begin september 2018 een deel van de route Londen-Land's End gefietst. Enorm getroffen met het weer, nauwelijks regen gehad.
Paar ervaringen:
- Overtocht Hoek van Holland-Harwich met nachtboot. Overdags vanuit midden van het land naar Hoek van Holland gefietst. Overtocht leuk begin van de fietsvakantie. Prima te doen. Lekker vroeg in Engeland, rustig wennen aan het links rijden. -
- Eerste dag korte route naar Colchester.
- Camping bij Londen: Abbey Wood, prima camping. Is denk ik het dichtste bij Londen. Vanaf de camping paar minuten lopen naar station en met de trein naar Londen. Ik geloof ongeveer 1/2 uurtje met de trein.
- Meestal kunnen kamperen, nooit weggestuurd op een camping. We waren wel goed voorbereid, boekje doorgespit en via internet gezocht. Campings zijn overigens niet gezellig in Engeland, meestal geen restaurant of andere gezellige faciliteiten erbij.
- Geslapen in B en B in Amesbury (thuis al gereserveerd) en Bath (onderweg gereserveerd). En een stuk na Londen bij een vrienden op de fiets adres, bij een Nederlandse vrouw die als twintiger naar Engeland was verhuisd. Erg leuk!
- In Bristol op een heel vreemde vieze hippie-achtige camping gezeten, echt geen aanrader, zou daar ook een hotel of zo zoeken. Is wel een leuke stad voor een rustdag. Leuke georganiseerde stadswandeling gemaakt. Bath is ook mooi.
- Gefietst tot Yatton, daarvandaan de trein terug naar Londen. Online gereserveerd, zonder problemen. Rechtstreeks naar Londen. Geen horror dus.
- Konden minder lange afstanden fietsen als we vooraf gedacht hadden. Hele dagen langs kanaal over smal slecht pad, schoot echt niet op en was uiteindelijk ook een beetje saai.
- Veel achter elkaar moeten fietsen, door slecht wegdek, autoverkeer en mede door de hegjes moeilijk overzicht over de weg.
- Terug vanuit Londen gefietst naar Dover, overtocht naar Duinkerken. Met 2 uur sta je weer op het vasteland. Stukje Belgie ingefietst en daarvandaan de trein terug naar huis.
- Leuke fietsvakantie gehad. Op de fiets door Londen, altijd leuk. Naar Stonehenge geweest, Nog een dag Canterbury. Ook mooi.
- Al met al vonden we Engeland als fietsland niet echt geschikt, zijn weinig ingericht op fietsers en dat is jammer en soms ook lastig als fietser. Maar zeker ook een leuke ervaring!
Ik lees regen, ik lees 25%, ik moet wel even slikken... is het weer daar echt slechter dan in NL of West-Duitsland? Een buitje is niet zo erg, maar dagen regen...
Polling schreef:
zo 01 dec, 2019 18:20
- we twijfelen of er voldoende campings zijn onderweg waar we met de tent terecht kunnen. Horen daar diverse vervelende verhalen over, niet welkom met de tent is de meest voorkomende. Als dat te vaak is, twijfel ik of we de kamperuitrusting wel meenemen, of dat we met rooms-inns niet beter uit zijn. (NB: we willen eigenlijk alleen de boottocht tevoren boeken, verder niets.)
Er zijn inderdaad veel campings waar tenten geweerd worden als de pest. Of waar je lid moet zijn van een club, verplicht moet reserveren of je eigen toilet mee moet nemen. Er zijn echter ook veel campings waar trekkerstentjes welkom zijn, soms zelfs met gereduceerde tarieven voor autoloze tentkampeerders. De meeste zijn wel online te vinden, maar geen enkele website met campinglijsten is helemaal up to date. Toevallig heb ik voor mijn gids 'Fietsen rond Het Kanaal', waarvan deel I binnenkort herdrukt wordt, een paar weken lang al die lijsten uit zitten kammen en ook gebruik gemaakt van feedback die ik van diverse fietsers heb gekregen om weer een redelijk betrouwbare campinglijst te kunnen presenteren.
Ik neem aan dat Eric van der Horst zijn gids ook up to date probeert te houden. Toevallig hebben we van zijn route in 2008 (zijn gids kenden we toen nog niet of bestond nog niet) een flink stuk gefietst en dat was zeker de moeite waard. Het eerste deel van onze route lag noordelijker: i.p.v. via Londen en Oxford zijn we toen via Cambridge en Stratford on Avon gereden om daar vrienden te bezoeken. We reden toen nog op ligfietsen, maar dat bleek in Engeland niet zo’n goed idee te zijn. We konden nooit boven de heggen uitkijken, bij elke helling die steiler was dan 10% moesten we afstappen en duwen, iedereen viel ons lastig met allerlei vragen en vlak voor Land’s End brak Corries frame in tweeën (zie hier).

Vijf jaar later ben ik op een geschiktere fiets de route langs de Engelse Kanaalkust gaan verkennen. Zoveel mogelijk over kleine weggetjes en (deels bewegwijzerde) fietsroutes, die soms vlakbij de kust lopen en soms wat meer door het binnenland gaan, vaak door landschappen die je alleen op de Britse Eilanden vindt (zie hier).

Polling schreef:
zo 01 dec, 2019 18:20
- het is mogelijk voor ons om een en ander te klimmen. Maar de steile hellingen waarover we horen vinden we wel ‘een dingetje’... hoe erg is het daar? De Ardennen zijn voor ons wel te doen, maar veel erger meot het niet worden. En omhoglopen kan als het moet, maar is niet onze hobby, dan gaan we liever met een rugzak en wandelschoenen op pad. ;-)
Hier en daar is het steiler dan in de Ardennen (tot circa 20%), maar ook minder hoog en het klimmen duurt nooit erg lang. Meestal ben je ook met lopen en duwen in een kwartier wel boven. Alleen in Dartmoor komt de route hoger, na een serie klimmetjes van zeeniveau tot 400 m.
Zonder kampeerspullen is het lichter fietsen, maar dan krijgt de tocht wel een ander prijskaartje. Jeugdherbergen/hostels zijn er niet zoveel meer; wel steeds meer budget hotels, zoals Travelodge en Premier Inn (Premier Inn heeft zelfs een ‘bike policy’ die fietsen op kamers toelaat). Het vervelende van die budget hotels is, dat kamers die in het laagseizoen voor 30 pond te boeken zijn, in het hoogseizoen 4x zo duur kunnen worden. Ouderwetse betaalbare B&B's lijken langzaam uit te sterven met de eigenaren, of krijgen na een renovatie en/of een naamsverandering er een paar sterren bij met een veel hoger prijskaartje. Op de lijst met overnachtingsadressen in mijn gids heb ik zoveel mogelijk betaalbare hotels en B&B’s vermeld, maar zeker in de zomer zul je af en toe wel ergens belanden waar je ruim 100 pond voor een overnachting kwijt bent. Of dat over een half jaar nog steeds veel geld is, zal van de wisselkoers van het Britse pond afhangen; dus van de ‘ijdeltuiten en non-valeurs’ die na de aanstaande Britse verkiezingen een nieuwe regering gaan vormen, die moet gaan beslissen of en wat voor brexit er komt.

Polling schreef:
zo 01 dec, 2019 18:20
De terugweg: ik hoor allerlei horrorverhalen over de versnipperde dienstregelingen van de Britse spoorwegen. We weten niet hoever we komen en hoe lang we dus met de trein terug moeten, maar is het eht zo moeilijk? Of kan je, als je wat tijd neemt en af en toe in een stadje met station een overnachting neemt, altijd wel in een dag of drie het eiland oversteken?
Ingewikkeld is het niet als je van tevoren kijkt wat de mogelijkheden zijn. In alle treinen kunnen fietsen gratis mee, maar niet heel veel. Ten westen van Weymouth moeten fietsplekken gereserveerd worden (dat kan online, tegelijk met het treinkaartje), verder oostwaarts kun je ook op de bonnefooi reizen (zie hier).
Polling schreef:
ma 02 dec, 2019 19:23
Ik lees regen, ik lees 25%, ik moet wel even slikken... is het weer daar echt slechter dan in NL of West-Duitsland? Een buitje is niet zo erg, maar dagen regen...
Als je wat meer je best doet, kun je daar gemakkelijk betrouwbare informatie over vinden, bv. regendagen in Bournemouth.
Verwacht niet van een individuele fietser die daar geweest is, dat hij/zij je daar iets zinnigs over kan zeggen.
math schreef:
ma 02 dec, 2019 19:48
Als je wat meer je best doet, kun je daar gemakkelijk betrouwbare informatie over vinden, bv. regendagen in Bournemouth.
En ook op die 'regendagen' (meestal gedefinieerd als 'dagen met minstens 1 mm neerslag') kun je meestal prima fietsen. Soms valt alle regen 's nachts, vaak klaart het na een paar buitjes weer op, maar is er wel genoeg gevallen om zo'n dag als 'regendag' te registreren.

Maar weinig mensen weten dat er in Londen minder regen valt dan in Amsterdam (zie hier)...

Afbeelding
(zie hier)

... en dat het aan de Engelse zuidkust vaak zonnig is.

Afbeelding
(zie hier)
Dank voor de uitgebreide informatie! We gaan dus in ieder geval het boekje vn Kes bestellen en de GPS-tracks uitpluizen. Over de regen hebben jullie natuurlijk gelijk dat daarover op internet voldoende te vinden is.
Dank ook voor de info over de hellingen. Een kwartiertje lopen is best te doen. En zonder kampeerspullen gaan we dus niet doen, ik wil gewoon kamperen... ;-) Bij langdurig slecht wer zullen we dat wel omgooien en hotelletjes zoeken denk ik.
Polling schreef:
di 03 dec, 2019 10:21
Dank ook voor de info over de hellingen. Een kwartiertje lopen is best te doen. En zonder kampeerspullen gaan we dus niet doen, ik wil gewoon kamperen... ;-) Bij langdurig slecht wer zullen we dat wel omgooien en hotelletjes zoeken denk ik.
Uit ervaring kan ik je zeggen dat ik een kwartier lang mijn fiets met kampeerspullen tegen een helling opduwen die zo steil is dat het fietsend niet lukt hevig r** vind. Dat is gewoon loodzwaar. De asymmetrische belasting van je lichaam daarbij is ook niet prettig.

Edit: typo Asymmetrisch.
Zelf doe ik dat ook nooit langer dan 5 minuten achter elkaar. Dan stop ik even om van het uitzicht te genieten, een foto te nemen of iets lekkers te eten. Daarna weer een stukje duwen tot de volgende pauze.
Ik ben sowieso geen snelle klimmer. Wanneer ik met een groep fiets, haalt iedereen me al in zodra we een dijk of een viaduct oprijden. Waar anderen even op de pedalen gaan staan, schakel ik liever een tandje terug.
Op de hele route van 850 km zijn er overigens maar een paar hellingen die voor mij te steil waren om te fietsen, allemaal ten westen van Exmouth. Ik had altijd een bergverzet (22 tanden voor en 34 achter), maar best veel bagage (voor- en achtertassen, een stuurtas, een kanozak; ook nog een spiegelreflex en 2 sloten).
Sinds een paar jaar neem ik op zulke tochten geen voortassen meer mee. Langdurig klimmen op onverharde bergpassen in de Alpen of op de Balkan (zie hier) vind ik toch een stuk zwaarder dan een paar keer steil klimmen op Engels asfalt. Het hangt ook erg af van het tijdstip en het weer. Wat 's ochtends bij 15 graden wel te doen is, kan laat in de middag bij 30 graden een helse opgave zijn. Dan kun je beter tijdig een camping zoeken en die laatste klim voor de volgende dag bewaren.
Dank aan iedereen voor de info. Voorlopig lijkt deze route ons uitgangspunt te worden:
http://www.london-landsendcycleroutebook.com/

Nog op- of aanmerkingen ?
We hebben die route in 2013 gefietst. Toen heette het nog de 'Hart van Engeland' route. Wat betreft weer kan ik zeggen dat we toen 2 weken in een hittegolf hebben gefietst. Dus dat kan ook. Mocht je van onze ervaringen willen lezen, dan kan dat in [ur=http://www.vanderveeke.net/fiets2013/fietsen.html]dit reisverslag[/url]. Succes. Het was een prachtige route met als hoogtepunt de 'Tarr steps'.
Afbeelding

En wat betreft de steilheid van de wegen, valt het wel mee :roll:

Afbeelding
Engeland is schitterend. Dat zal na de Brexit ook zo blijven. Maar je moet er gevoel voor hebben/krijgen.
Inclusief het weer dat altijd weer zeer verrassend is.
Have a nice cup of tea en veel plezier.
De NTKC heeft een Britse zusterorganisatie. Informeer bij de NTKC.
senior schreef:
vr 13 dec, 2019 23:38
Engeland is schitterend. Dat zal na de Brexit ook zo blijven. Maar je moet er gevoel voor hebben/krijgen.
Inclusief het weer dat altijd weer zeer verrassend is.
Have a nice cup of tea en veel plezier.
Wij knnen Schotland van niet-fiet-vakanties, in voorjaar en herfst, dus ook het weer zal wel meevallen. Het enige wat we moeten leren is de mindset dat kamperen niet altijd hoeft, maar ook een inn, B&B of ho(s)telletje een goede optie is, zeker bij slechter weer.
En de prijzen, dat zal ook wennen zijn denk ik.