Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Harwich-Newcastle - Forum Wereldfietser

Harwich-Newcastle

Aankomende zomer (midden juli) wil ik samen met mijn broer een tocht door Engeland maken. Wij zijn van plan om vanuit de Achterhoek in 1 dag naar Hoek van Holland te fietsen om daar op de nachtboot naar Harwich te stappen.
Vanuit Harwich is het de bedoeling om in 6 dagen met een omweg, grofweg Yorkshire dales en lake district, naar Newcastle te fietsen. Vanuit Newcastle op de nachtboot naar IJmuiden en vanuit IJmuiden weer in 1 dag terug naar de Achterhoek.

Wij zijn van plan om dit op een racefiets te doen en te overnachten in B&B's & hotels. Nemen het minimale aan spullen mee. Plan is om 100 tot 150km per dag te fietsen.
Qua route willen wij o.a. way of the roses fietsen. Is dit met een racefiets goed te doen? Zijn er meer tips qua routes? Is het lastig om voor racefiets goed begaanbare wegen te gebruiken zonder verplicht te zijn om op grote drukke wegen te fietsen?
Als er verder nog tips zijn dan hoor ik die natuurlijk ook graag! 😊
Het is me niet duidelijk hoe je al die routes die je noemt (Way of the Roses, Lake District, Yorkshire Dales, Newcastle) aan elkaar wilt knopen. Ik zie dat Google voor een fietsroute van Harwich naar Newcastle via York al ca. 500 km uitrekent. Wil je ook nog Lancaster (eindpunt Way of the Roses) in je pad opnemen, dan zit je al gauw aan 650 km. Als je ook het Lake District in wilt, kom je op 750 km en dat lijkt me voor 6 dagen wel het maximum.

Ik zou eerder de nachtboot van Rotterdam naar Hull nemen, van daar de Way of the Roses volgen naar Lancaster, dan via het Lake District naar Whitehaven of Keswick en over de Coast-to-Coast route naar Newcastle. Dat is in 6 dagen goed te doen, waarbij je ook nog enkele fameuze hellingen in het Lake District (Hardknott & Wrynose) kunt meepikken, als je daarvan houdt.

Die hele route is geasfalteerd en op een racefiets met lichte bepakking goed te doen als je de Sustrans Cycle routes volgt. Ik herinner me nergens drukke verkeerswegen, maar midden juli zit je wel in druk vakantieverkeer. Ik denk dat die fietstocht in juni of september-oktober véél aangenamer is.

Als je in hotels en B&B's wilt overnachten, raad ik je aan om vóór de middag al een eindpunt voor die dag te bepalen en via Booking een overnachtingsplek te reserveren. Die hele streek is in de zomer enorm populair bij toeristen en als fietsers zonder tent heb je aan het eind van de dag weinig meer te kiezen.
Bedankt voor je reactie!
Qua periode zitten we vast aan juli (werk, familie etc.) Hull zou inderdaad ook een goede optie zijn. Dit biedt meer ruimte om de gebieden die we willen aandoen wat uitgebreider te bezoeken.
Mijn inschatting is dat de wegen vanuit Harwich tot aan York relatief vlak zijn. Is dat ook zo? Is het verder een mooi gebied om door te fietsen? Het plan is om daar wat extra km's per dag te maken om zo vanaf York het aantal km's per dag iets te kunnen inperken. Daarnaast is er de ruimte om de route in te kunnen korten mocht het ons toch tegenvallen.

Ik heb nu de volgende plaatsen als referentie punt in maps ingevoerd om tot een route te komen.
Harwich
York
Ripon
Lancaster
Keswick
Alston
Newcastle
Dit zou inderdaad een totaal van 750km opleveren.
Gebruik in ieder geval een goede planner.

https://cycle.travel/map

Geeft hoogteprofiel, maar ook maakt die zichtbaar met een groene lijn wat onverhard is. Niet onbelangrijk voor een racebandje.

Peter
Grofweg Newcastle Keswick Harwich is met Google Maps ruim 700km. Tel voor Achterhoek - boot in NL ook een volle dag.
Met minimale bepakking lijkt mij dit wel te doen, maar zal pittig zijn. Want de UK is niet vlak, het asfalt is geen pretje en zulke dagen duren altijd langer als je denkt.

Afgelopen zomer reed ik Tiel - Hull - Cambridge - Londen - Harwich - Tiel in 6 dagen met tent, dat was 'relatief vlak' door Lincolnshire en Essex en goed te doen met 100km per dag.

Ik zou eerder de nachtboot van Rotterdam naar Hull nemen, van daar de Way of the Roses volgen naar Lancaster, dan via het Lake District naar Whitehaven of Keswick en over de Coast-to-Coast route naar Newcastle. Dat is in 6 dagen goed te doen, waarbij je ook nog enkele fameuze hellingen in het Lake District (Hardknott & Wrynose) kunt meepikken, als je daarvan houdt.
Dit lijkt mij een beter plan!
Er lopen daar verschillende Coast to Coast routes. Wij hebben de meesten gedaan. We hebben ooit de Hadrians Wall gedaan (link). Maar ook in een meivakantie heen via de Reivers route en terug via de C2C (link). In een andere mei vakantie hebben we de Way of the Roses gedaan en terug via de Wallney to Whitney route (link)

Je kunt op de kaartjes zo zien of er iets van je gading bij zit. Van de gefietste routes kun je zo op de site de tracks en andere info downloaden.
Mocht je daarna nog vragen hebben, dan help ik je graag.
HansvanderVeeke schreef:
ma 16 dec, 2019 16:16
Je kunt op de kaartjes zo zien of er iets van je gading bij zit. Van de gefietste routes kun je zo op de site de tracks en andere info downloaden.
Mocht je daarna nog vragen hebben, dan help ik je graag.
Allen bedankt voor het meedenken en de adviezen.
@Hans: ik had je blog reeds gevonden en heb met veel plezier al enkele van je reisverslagen gelezen. 👍

Gaan er over een week eens goed voor zitten en de verschillende opties bekijken!