Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nederland en Duitsland: kamperen zonder reserveren zomer - Forum Wereldfietser

Nederland en Duitsland: kamperen zonder reserveren zomer

Hoi, ik vroeg me iets af. Onze kinderen worden wat groter, en we zijn dus verplicht om in de zomermaanden op vakantie te gaan wegens school en opvang.

We gaan onze fietstochten nu dus in het hoogseizoen moeten plannen.

Hoe zit het met het vinden van een kampeerplek voor 1 nacht in NL en DE? Wie heeft er nog ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
In Zeeland zijn we met kinderen een paar keer weggestuurd. Verder 1x aan de Franse kust en verder nooit.

In de ochtend reserveren voor de camping zou dan misschien gewenst zijn. In de toekomst zou dit probleem wel eens kunnen verergeren, omdat veel campings in rap tempo worden volgebouwd met huisjes. :(
In Nederland hebben wij alleen ervaring op dat gebied met de campings uit het Groene Boekje, altijd plek op het trekkersveldje.

In Duitsland hebben we in het Münsterland gefietst, het Schwarzwald, langs de Rijn vanaf Basel naar huis (NL), vanaf Emmen over de Jutland route naar Denemarken (door Duitsland). Hierbij hebben we geen enkele camping gereserveerd, ook niet in de ochtend. We zijn 1 x op een Franse camping bij Strassbourg geweigerd aan het einde van een verregende dag en doorgefietst de grens over naar Duitsland waar een camping wel plek had.

In Huningue (F) kwamen we bij een overvolle camping aan met veel kleine tentjes. De eigenaar was erg relaxed en zei dat als het ons lukte onze tent ergens tussen te krijgen dat het dan oké was.
Zelfs in het drukke Italië in de afgelopen zomervakantie konden we zonder te reserveren een plek krijgen op campings.

Een aantal keren waren we met onze twee zoons en een aantal keren met alleen onze jongste.

Ik vind dat juist het leuke van fietsvakanties: van tevoren niet exact weten waar je gaat overnachten. De ene dag overbruggen we een afstand van 25 km (omdat er veel te zien en te doen is onderweg) en de andere dag een afstand van 100 km. Gemiddeld fietsen we 75 km op een dag en is er o.h.a. altijd wel een camping te vinden in NL/D waar plek is.
In Nederland is altijd nog wel een andere camping in de buurt, als een camping echt vol blijkt te zijn. In Duitsland zijn ze echter veel minder dik gezaaid, zoals op het kaartje hieronder goed is te zien. Het kan daar geen kwaad om van tevoren uit te zoeken hoeveel plek er op die campings is voor tenten. Sommige Duitse campings zijn zo groot dat ze nooit helemaal vol raken, hoewel je er op zwoele zomeravonden het gevoel kunt krijgen dat je in een Syrisch vluchtelingenkamp bent beland (al is de penetrante braadworstlucht die er kan hangen, niet erg halal). Andere campings hebben soms meer het karakter van een volkstuincomplex (huisje-hekje-tuinkaboutertje). Soms kun je ook terecht op een 'jugendzeltplatz' of op het terrein van een een 'kanu club', die met een beetje googelen te vinden zijn.

Afbeelding
:shock: Die kaart! Hoezo dichtbevolkt...?
Drosera schreef:
di 17 dec, 2019 09:25
Hoi, ik vroeg me iets af. Onze kinderen worden wat groter, en we zijn dus verplicht om in de zomermaanden op vakantie te gaan wegens school en opvang.

We gaan onze fietstochten nu dus in het hoogseizoen moeten plannen.

Hoe zit het met het vinden van een kampeerplek voor 1 nacht in NL en DE? Wie heeft er nog ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Beste Drosera,

In Nederland hebben we natuurkampeerterrein www.natuurkampeerterreinen.nl Je moet wel een kaart aanvragen. Dit kan ook op een van de terreinen. Dit zijn leuke kampeerterreinen en erg geschikt voor fietsers. Er zijn altijd plaatsen vrij voor fietsers.

Wat in Vlaanderen niet mag, kan in Nederland wel: kamperen bij de boer. Nederland barst van de boerencampings. Ook dit zijn vaak kleine terreintjes zonder massatoerisme. Er zijn twee organisaties van boerencampings; Vekabo www.vekabo.nl en SVR www.svr.nl

Daarnaast hebben we ook nog de kampeerclub NTKC met heerlijke terreintjes. Je moet wel lid worden. www.kampeerclub.nl

Overigens zijn er ook "gewone" campings met een leuk fietsveldje.Eigenlijk ken ik alleen aan de kust campings die volzet zijn en fietsers weigeren. Nederlands is een écht kampeerland. Ideaal voor fietskampeerders.

In Nederland zijn de meeste supermarkten ook op zondag open, behalve in gereformeerde en reformatorische gemeenten. Winkels in Nederland kennen ook geen sluiting rond het middag uur, zoals vaak In Belgie. Supermarken zijn vaak tot 9 - 10 uur 's avonds open. De bakkers zijn bij ons wel op zondagmorgen dicht.

Welkom in Nederland!

Natuurkampeerterreinen is op de Fiets en Wandelbeurs in Gent: 15 en 16 februari www.fietsenwandelbeurs.be
Voor onze vakantie in Zeeland heb ik van tevoren een heleboel campings gemaild om te vragen of ze plek hebben voor trekkers. Dat was nuttig, want er vielen toen veel campings af. Zeeland is ook de enige plek waar ik heb ervaren dat we meerdere campings af moesten om plek te vinden.
Elders in Nederland en ook in België, Frankrijk (maar daar waren we niet aan de kust, dat schijnt ook lastiger te zijn) en Duitsland was altijd plek in het hoogseizoen. Op Texel leek het in eerste instantie ook lastig, maar daar vonden we een gastvrij adres bij camping Anemoonè.
Nog even ter aanvulling: Zeeland heeft heel veel zogeheten minicampings. Die hebben een vergunning voor een gering aantal plekken en schijnen tegen hoge boetes te kunnen oplopen als er bij controle meer kampeermiddelen staan. Vandaar dat je daar geweigerd kunt worden, ook als er op het oog nog veel plaats is. Helaas zijn er juist in Zeeland ook weinig natuurkampeerterreinen, door Bert Sitters en Edwin* ('Groene Boekje') ook al genoemd. Ook ik zou je die willen aanraden, meestal heel leuke terreintjes (als je geen behoefte hebt aan animatiemedewerkers en zwemparadijzen).

Alvast veel plezier gewenst!

Carl
Jannica schreef:
di 17 dec, 2019 20:40
Voor onze vakantie in Zeeland heb ik van tevoren een heleboel campings gemaild om te vragen of ze plek hebben voor trekkers. Dat was nuttig, want er vielen toen veel campings af. Zeeland is ook de enige plek waar ik heb ervaren dat we meerdere campings af moesten om plek te vinden.
Heb je toevallig toen een lijst gemaakt van de mini campings die wel trekkers toelieten? Ik zat ook net naar Zeeland te kijken, en het is wel frustrerend...lijkt wel of als het aan de kust ligt in Zeeland (okay een beetje overdreven wellicht), je alleen welkom bent van zaterdag tot zaterdag en met een auto etc.
Datzelfde gevoel kreeg ik toen in campings langs de Noordzee kust opzocht laatst. Als je van bijvoorbeeld Den Helder naar Middelburg wil fietsen, lijkt het puzzelen met het overnachten. Terwijl dat juist iets is wat ik eens spontaan en zonder veel voorbereidingen wil doen omdat het dicht in de buurt is...

Edit die Noorzeekust lijkt eigelijk wel mee te vallen..maar info over Zeeland is nog steeds welkom!
captain_fabulous schreef:
ma 23 dec, 2019 16:12
Jannica schreef:
di 17 dec, 2019 20:40
Voor onze vakantie in Zeeland heb ik van tevoren een heleboel campings gemaild om te vragen of ze plek hebben voor trekkers. Dat was nuttig, want er vielen toen veel campings af. Zeeland is ook de enige plek waar ik heb ervaren dat we meerdere campings af moesten om plek te vinden.
Heb je toevallig toen een lijst gemaakt van de mini campings die wel trekkers toelieten? Ik zat ook net naar Zeeland te kijken, en het is wel frustrerend...lijkt wel of als het aan de kust ligt in Zeeland (okay een beetje overdreven wellicht), je alleen welkom bent van zaterdag tot zaterdag en met een auto etc.
Datzelfde gevoel kreeg ik toen in campings langs de Noordzee kust opzocht laatst. Als je van bijvoorbeeld Den Helder naar Middelburg wil fietsen, lijkt het puzzelen met het overnachten. Terwijl dat juist iets is wat ik eens spontaan en zonder veel voorbereidingen wil doen omdat het dicht in de buurt is...

Edit die Noorzeekust lijkt eigelijk wel mee te vallen..maar info over Zeeland is nog steeds welkom!
Leuke terreinen langs de kust van België naar Den Helder. Op fietsafstand van elkaar.
1)De Blikken in Groede, Natuurkampeerterrein. Ik was daar afgelopen zomer. Was uitstekend kampeerweer. Alle campings in de omgeving zaten bomvol, maar de Blikken had ruimte zat. Aardige mensen. Ze kunnen je alles uitleggen over de vlasteelt: kenmerkend voor Zeeuws Vlaanderen. Groede is een leuk dorp met een heerlijke Markt. Zalige terrassen en uitstekende biertjes. Langs de kust van Zeeuws Vlaanderen loopt een van de mooiste fietspaden van Nederland over de duinenrij langs de kust. De kust is hier onlangs in prachtige natuurlijke staat hersteld. meestal komt wind uit het zuidwesten, dus heb je hier grote kans op wind mee.
2)Het Veerse Gat in Veere, natuurkampeerterrein.
3)Hoeve Batenburg in Ellemeet, natuurkampeerterrein.
4)Het Essenbos in Ouddorp, NTKC.
5)De Haan in Den Haag, NTKC.
6)De Ruigenhoek in Noordwijk, natuurkampeerterrein. Favoriet onder veel fietskampeerders.
7)Schoonenberg in Velsen-Zuid, natuurkampeerterrein,
8)Klein Hemelrijk in Heemskerk, natuurkampeerterrein.
9)Limmen in Limmen, NTKC.
10)Camping de Donkere Duinen in Den Helder, gewone camping, maar deze garandeert altijd plaats voor fietsers.


Al deze terreinen kan ik aanbevelen. Ook voor fietsers uit België die kennis willen maken met kamperen in Nederland. Kamperen, zoals kamperen bedoeld is: in een tentje. In navolging van Carl Denig in 1912. De pionier van het kamperen in Nederland en een van de oprichters van de NTKC.
captain_fabulous schreef:
ma 23 dec, 2019 16:12
Jannica schreef:
di 17 dec, 2019 20:40
Voor onze vakantie in Zeeland heb ik van tevoren een heleboel campings gemaild om te vragen of ze plek hebben voor trekkers. Dat was nuttig, want er vielen toen veel campings af. Zeeland is ook de enige plek waar ik heb ervaren dat we meerdere campings af moesten om plek te vinden.
Heb je toevallig toen een lijst gemaakt van de mini campings die wel trekkers toelieten? Ik zat ook net naar Zeeland te kijken, en het is wel frustrerend...lijkt wel of als het aan de kust ligt in Zeeland (okay een beetje overdreven wellicht), je alleen welkom bent van zaterdag tot zaterdag en met een auto etc.
Datzelfde gevoel kreeg ik toen in campings langs de Noordzee kust opzocht laatst. Als je van bijvoorbeeld Den Helder naar Middelburg wil fietsen, lijkt het puzzelen met het overnachten. Terwijl dat juist iets is wat ik eens spontaan en zonder veel voorbereidingen wil doen omdat het dicht in de buurt is...

Edit die Noorzeekust lijkt eigelijk wel mee te vallen..maar info over Zeeland is nog steeds welkom!
Sorry voor de late reactie; ja, ik heb zo'n lijst, zie hieronder. De tekst is de tekst zoals de camping het zelf in de e-mail had geschreven n.a.v. mijn vraag. Omdat je vroeg om Zeeland heb ik alleen die campings hier vermeld. Als je ook interesse hebt voor Wassenaar, Den Helder en Texel hoor ik het graag, die heb ik ook. Onze ervaringen met de campings waar wij uiteindelijk hebben gestaan, zijn hier te lezen: https://actievevakantiemetkinderen.jouw ... campings-4

Zeeuws Vlaanderen

1. De wachtsluis - Retranchement
Bij ons moet je in de zomermaanden normaliter reserveren. Voor fietsers maken we uitzonderingen als het bijvoorbeeld 1 nachtje betreft, soms kan langer ook als jullie dat zouden willen maar dat hangt dan van dat moment af qua drukte. Wat wel handig is om bv een dag van tevoren/ of zodra je het weet / of ’s ochtends een mailtje stuurt dat jullie komen, of een telefoontje. Refereer dan ook even naar deze mailwisseling en altijd zeggen met de fiets want anders zeggen we misschien nee omdat we dan weten dat jullie met de fiets zijn.
Hanneke Vermue
Camping De Wachtsluis
0117391225
info@wachtsluis.nl
www.wachtsluis.nl

2. De Hoogte - Cadzand
Wij hebben 10 plaatsen die we niet vooruit reserveren. Een soort trekkersveld, maar dit betekend niet dat er altijd plaats is. Als deze plaatsen bezet zijn, is het alsnog niet mogelijk om te blijven overnachten.
Bij ons is het wel de regel dat je 1 dag voor je vertrekt dit te melden en nog openstaande kosten te voldoen, dus weet ik 1 dag van te voren wat er gaat gebeuren. Jullie zouden dus wel 1 dag voor jullie komen willen kunnen bellen of er daar een plaatsje leeg is of komt. Wie weet hebben jullie geluk. Ga in ieder geval niet rijden zonder te bellen om teleurstelling te voorkomen.
Strijdersdijk 9, 4506 HR Cadzand, 0117 391 497

3. Natuurkampeerterrein de Blikken
Geen contact mee gehad.
Barendijk 3, 4503 GT Groede, 0117 371 365


Walcheren
4. ‘T Hoekje -Westkapelle
Wij beschikken inderdaad over een aantal trekkersplaatsen zonder stroom waar niet gereserveerd kan worden. We kunnen echter niet altijd garanderen dat er ook wat vrij is in het hoogseizoen. U kunt uiteraard onderweg altijd even contact opnemen hoe de bezetting op dat moment is.
Joossesweg 2, 4361 KA Westkapelle, 0118 571 798

5. Minicamping de Visser - Zoutelande
Niet reserveren in het hoogseizoen is een risico bij ons. Het kan dan voorkomen dat we helemaal vol zijn en jullie verder moeten reizen
Boudewijnskerke 42, 4374 SC Zoutelande, 0118 561 272

6. Minicamping Noordduin - Domburg
Wij hebben niet sowieso altijd plaats. Maar u kunt altijd even langs komen of bellen om te vragen of er nog een plaatsje vrij is.
Schelpweg 17a, 4357 RG Domburg, 0118 582 666


Noord-Beveland
7. Camping de Molenhoek
In principe is er bij ons altijd plaats voor mensen met een tentje die op doorreis zijn. Het kan alleen wel voorkomen dat zelfs al die trekkersplaatsjes juist bezet zijn…
Ik kan jullie dus helaas niet garanderen dat wij altijd een plekje vrij hebben, maar als jullie weten wanneer jullie in de buurt zijn, dan is bellen verstandig.
Molenweg 69a, 4493 NC Kamperland, 0113 371 202

Schouwen-Duiveland
8. Irenehoeve - Burgh-Haamstede
Ik kan alleen niet garanderen dat er altijd plek is. We hebben ook nog een soort overplekje voor een kleinere tent (of twee). Deze wordt vaak gebruikt voor fietsers/trekkers.
Lageweg 18, 4328 RT Burgh-Haamstede, 0111 651 586

9. Minicamping Westland - Burgh-Haamstede
Meestal lukt het wel voor een nachtje een plaatsje te krijgen. Ik snap dat jullie niet precies kunnen zeggen wanneer jullie bij een camping zullen arriveren, dat is bij ons wel bekend met mensen op de fiets. Er zijn hier veel campings en bij ons is er meestal ook wel een mogelijkheid om een nachtje te blijven.
Lageweg 1, 4328 RR Burgh-Haamstede, 0111 651 291

10. Minicamping Kraaijestein - Burgh-Haamstede
Voor een tent zonder elektriciteit hebben wij altijd plaats.
Kraaijensteinweg 25, 4328 RZ Burgh-Haamstede, 0111 651 852

11. Minicamping Kooman - Burgh-Haamstede
Wij hebben altijd nog wel een plekje voor een tent.
Kraaijensteinweg 25, 4328 RZ Burgh-Haamstede, 0111 651 852

12. Camping Dapperhof - Burgh-Haamstede
Tenzij er al andere fietsers zijn kunt u bij ons op de bonnefooi terecht!
Dapperweg 15, 4328 BA Burgh-Haamstede, 0111 651 608

13. Minicamping Eldorado - Burgh-Haamstede
Altijd welkom. vr.gr. Floor
Vertonsweg 3, 4328 GK Burgh-Haamstede, 0111 653 253

14. Camping Duinhoeve - Renesse
Bij ons is het de bedoeling dat er gereserveerd wordt voor in de zomer. Wij kunnen niet garanderen dat er plaats is rond die tijd. Mocht u op goed geluk toch langs willen komen kunt u het best de dag van aankomst even bellen of er wat mogelijk is.
Scholderlaan 8, 4325 EP Renesse, 0111 461 309

15. Natuurkampeerterrein Hoeve Batenburg - Noordwelle
Helaas hebben wij geen trekkersveld en is het niet mogelijk om te reserveren. Wij hebben maar een beperkt aantal plaatsen. Wel kunt u ’s morgens op de dag dat u definitief aankomt informeren of er een mogelijkheid is.
Kuijerdamseweg 7, 4326 LL Noordwelle, 0111 671 726


Goeree-Overflakkee
16. Camping de Vrijheid - Ouddorp
Wij hebben mogelijkheden om met de fiets zonder reservering aan te komen als er die dag plaatsen beschikbaar zijn. Wij hebben geen trekkersveld maar wel een aantal plaatsen waar een tent kan staan. Kosten zijn €25,- per nacht voor 2 personen inclusief toeristenbelasting. Iedere extra persoon is €2,50.
Vrijheidsweg 2, 3253 LS Ouddorp, 0187 681 268

17. Vakantiepark de Klepperstee
Dat is zeker mogelijk hoor! Voor de zekerheid zou u die dag dan even kunnen bellen maar de receptie is tot 17:00 open dus u kunt ook bij de receptie vragen voor een plek.
Ons tarief voor op de fiets is €10,- per nacht + €0.95 per persoon per nacht toeristenbelasting. (Als u uit deze gemeente komt vervalt dat natuurlijk).
Wij hopen u te mogen verwelkomen deze zomer en alvast een hele leuke vakantie!
Vrijheidsweg 1, 3253 LS Ouddorp, 0187 681 511

18. Camping de Vlugtheuvel - Stellendam
Wij hebben mogelijkheden om met de fiets zonder reservering aan te komen als er die dag plaatsen beschikbaar zijn. Wij hebben geen trekkersveld maar wel een aantal plaatsen waar een tent kan staan. Onze locatie in Stellendam www.vlugtheuvel.nl heeft die mogelijkheid ook bij beschikbaarheid. Hier is het €23,- per nacht en €3,- per extra persoon.
3251 AG Stellendam, 0187 491 281

Voorne-Putten
19. Camping ‘t Weergors - Hellevoetsluis
Voor een tentje zonder stroom vinden we altijd wel een plekje, geen probleem om zonder reservering te komen.
Zuiddijk 2, 3221 LJ Hellevoetsluis, 0181 312 430

20. Boerderij de Wilgenhoek - Rockanje
Ik ben bang dat het met mooi weer hier druk kan zijn, dus misschien niet zo handig.Sowieso eerst even bellen of er plaats is.
Walinxweg 8, 3235 LP Rockanje, 0181 403 617

21. Natuurkampeerterrein de Kersengaard - Zuidland [deze ligt redelijk ver van LF1 af]
Als u in het bezit bent van het groene boekje(natuurkampeerterreinen) is er altijd plaats,zonder te reserveren!!
Ramshilseweg 4, 3214 LL Zuidland, 06 20364680