Additionally, paste this code immediately after the opening tag: regels over het sheltergebruik in Denemarken - Forum Wereldfietser

regels over het sheltergebruik in Denemarken

Ik kwam onlangs iemand tegen die een fietsreis in Denemarken achter de rug had. Het was een vluchtig gesprek en ik vroeg haar of de shelters zijn zoals ze beschreven worden in de app (ik heb de app reeds geïnstalleerd). Nu, ik ging ervan uit dat je gewoon gebruik kon maken van de shelters, maar blijkbaar worden ze ook gereserveerd? Dan lig je in een shelter en komen er andere kampeerders verhaal halen omdat zij gereserveerd hadden. Lijkt me geen aangename gedachte. Mij leek het net positief dat iedereen hier recht op heeft en dat ze dus vrij te gebruiken waren wanneer je ze tegenkwam. Dus, ik ben wat ongerust nu. Ik heb niet kunnen doorvragen omdat ze de trein afmoest. Maar, hoe weet je welke shelters gereserveerd zijn of welke je moet reserveren? Hoe weet je welke betalend zijn en welke niet? Is het verplicht om te bellen of kan je gewoon opdagen? Ik vind nergens info over welke regels je hier dient te hanteren. Wel veel info over waar je ze kan vinden en hoe geweldig ze wel zijn, maar niets omtrent hoe je ze dient te gebruiken. Iemand die meer info heeft hierover?
Sommige shelters staan op een camping, deze zijn dus te reserveren. Met name in het hoogseizoen aan te raden.
Er is een boekje: Overnatning i det fri. (Overnachten in de open lucht). Daarin staan alle adressen en telefoonnummers. Het is altijd verstandig vooraf te bellen. Dan hoor je of de shelter vrij is / nog bestaat. Ook als er niet gereserveerd wordt kan hij natuurlijk al in gebruik zijn. Reserveren gebeurt heel weinig. Ik heb het op pakweg 20 nachten maar een keer meegemaakt. Ik belde soms vooraf en soms niet. Het komt wel voor dat ze er niet meer zijn omdat de eigenaar ermee gestopt is. Sommigen zijn particulier sommige van de gemeente. Laat je vooral niet weerhouden door het soort twijfels dat je opsomt. Ze staan vaak op unieke plekken, prachtige locaties, bij leuke mensen en kosten meestal niets of weinig.
Het boekje is te krijgen bij de Fietsvakantiewinkel. Er is ook een app, maar die werkte op mijn telefoon niet altijd.
Bij 'shelter' en 'Denemarken' denk ik altijd direct aan het boekje Overnatning i det fri.

Zoals @fransvanrooden hierboven al beschrijft, ook ik reserveer nooit en heb nagenoeg nog nooit een probleem gehad.
Eerlijk gezegd betwijfel ik of je wel kunt reserveren. Want als ik rond 17.00-20.00 een plek ga zoeken, dan zullen de gemeentelijke instanties (die over veel van de 'vrije' shelters gaan) namelijk simpelweg al gesloten zijn.

Kan me van al die keren slechts een paar keer herinneren dat het te druk was: dan volstaat het mijn tent iets verderop te zetten (hoewel tenten officieel wel vaak verboden is), één keer was er een schoolklas (puur voor de privacy en herrie iets verderop gaan staan). En één keer in een soort natuur/vogelspothuisje (waar je via een app een klein bedrag voor diende te betalen, ik beschikte echter niet over internet!), waarna ik er door een wél betalend en van te voren reserverend koppel uit werd gezet. Volkomen terecht natuurlijk. Maar deze laatste shelter was ik toevallig tegengekomen, stond niet in 'Overnatning i det fri'.
Was er zo eentje https://friluftsraadet.dk/nyheder/nye-s ... oplevelser

Lees ook https://eng.naturstyrelsen.dk/experienc ... in-nature/ met o.a.
- Small campsites (Lille lejrplads) cannot be booked in advance!
- Large camp sites (Stor lejrplads) can be booked in advance, but not obligated!
- Free camping (Overnatning i det fri + teltningsområde)

Wellicht dat de topicstarter in verwarring is gebracht door de site/organisatie https://bookenshelter.dk/?

Disclaimer: ik tent altijd bij de shelters (vaak binnentent IN de shelter, muggen!), hoewel dat soms niet is toegestaan. Maar wanneer je daadwerkelijk afhankelijk bent van de shelter voor je matje + slaapzak, dan zal je natuurlijk eerder een probleem hebben bij 'vol'. [img][img]

Bijlagen

Dank jullie wel, ik ben weer wat gerustgesteld. Dat is natuurlijk het nadeel van een vluchtig gesprek dat je niet tot in de details komt. De links hierboven lossen voor mij heel wat ongerustheid op. Weer helemaal zen!