Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje NL-Balkan-Greece-Italia-NL - Forum Wereldfietser

Rondje NL-Balkan-Greece-Italia-NL

In 2020 wil ik eindelijk die echt lange fietstocht maken. Het ruwe plan is medio april vanuit NL te vertrekken richting Hongarije en vandaar zuidwaarts de Balkan in te zakken. Wellicht tot Istanbul aan toe, maar vrijwel zeker aankomend in de Griekse havenstad Patras. Daar kun je de ferry te nemen naar Korfoe en dan door naar Brindisi, Italia. Vandaar door de Apenijnen omhoog en door de Alpen noordwaarts naar NL. Ik schat een maand of 3,4 nodig te hebben/weg te willen zijn.

Mijn vraag: wie heeft een dergelijke route (deels) al gedaan? Ik hoor graag jullie ervaringen,(route)tips, suggesties, links of anderszins, met name over fietsen door de balkanlanden en de mooiste opties qua doorsteek door de Alpen. Wat GPS aangaat: tot nu toe heb ik altijd zonder gefietst. Papier, borden en G maps volstaan voor mij vrijwel altijd. Maar wellicht moet ik dit toch maar eens gaan doen? En zo ja, kan dat goed met je phone?

Wil je iets doormailen: ronald@clickwisemedia.nl

Dank alvast en iedereen veel fietsplezier in 2020.
Eventueel kan je ook vanuit Sarandë in Albanië naar Corfu. Ik zou zeker Albanië niet overslaan, erg mooi.
Wasbeer schreef:
do 02 jan, 2020 13:49
Wat GPS aangaat: tot nu toe heb ik altijd zonder gefietst. Papier, borden en G maps volstaan voor mij vrijwel altijd. Maar wellicht moet ik dit toch maar eens gaan doen? En zo ja, kan dat goed met je phone?
Als je met Google Maps navigeert, mis je veel geschikte fietsroutes want fietspaden staan er vaak niet of slecht herkenbaar op, zeker in het buitenland. Je moet de OpenCycleMap hebben, die geeft je gratis een compleet kaartbeeld voor de fietser, en dat gaat met je smartphone prima in combinatie met Viewranger of een soortgelijk programma.
peter de rijk schreef:
do 02 jan, 2020 18:30
Als je met Google Maps navigeert, mis je veel geschikte fietsroutes want fietspaden staan er vaak niet of slecht herkenbaar op, zeker in het buitenland.
Op google maps staan ook talloze fietspaden waar je niet mag fietsen, omdat het voetpaden zijn. Toen je maps nog zonder inloggen kon corrigeren heb ik binnen 1km van mijn huis tientallen correcties doorgevoerd, allemaal verwijderingen.
Ik ben wel te spreken over http://brouter.de/brouter-web , die werkt met openstreetmap, waar de meeste fietsmogelijkheden wel correct op staan.

Voor een lange tocht zoals hier bedoeld worden er meestal door anderen uitgezette routes gebruikt. Dan omzeil je alle problemen met kaarten, want eenmaal de route in het apparaat zit, dient de kaart daarin alleen als achtergrond.
Als je in het forum op "Balkan" zoekt vind je onder andere het reisverslag van Kees Swart. Hij is met zijn vrouw van Griekenland naar Kroatië gereden.
Zelf ben ik afgelopen zomer vanuit Albanië naar Italië gereden. Deels over de Route die Kees heeft beschreven.
Als je vanuit Hongarije naar het zuiden rijdt zou je via deze route naar Griekenland kunnen rijden.

Mijn fietservaring in de Balkanlanden was goed. Zolang je de drukke hoofdwegen weet te vermijden is het rustig fietsen. Het was voor mij ook meteen de eerste ervaring met navigeren op mijn telefoon. Als je vooraf een route uitzet en die op je telefoon bij je hebt is het heel simpel. Gewoon het lijntje op de kaart blijven volgen.
Ik zou zeggen: voor Italië geldt, beter in juni dan hoogzomer, vanwege de drukte. Verkeer in Italië kan nogal stresserend zijn. Sowieso in de nationale parken blijven ( Gran Sasso, Maiella, Abruzzo, Matese...). In de Balkan zal dat minder een probleem zijn zolang je maar van de Kroatische kust wegblijft. M.a.w. het valt te overwegen om de richting van het rondje om te keren. De hoge Alpenpassen zijn dan wel nog dicht.
Kijk ook een op cyclingeurope.nl en europafietsers.nl voor fietsroutes in Europa en vaak gratis te downloaden gps-tracks.

Succes.

Harrie.
peter de rijk schreef:
do 02 jan, 2020 18:30
Wasbeer schreef:
do 02 jan, 2020 13:49
Wat GPS aangaat: tot nu toe heb ik altijd zonder gefietst. Papier, borden en G maps volstaan voor mij vrijwel altijd. Maar wellicht moet ik dit toch maar eens gaan doen? En zo ja, kan dat goed met je phone?
Als je met Google Maps navigeert, mis je veel geschikte fietsroutes want fietspaden staan er vaak niet of slecht herkenbaar op, zeker in het buitenland. Je moet de OpenCycleMap hebben, die geeft je gratis een compleet kaartbeeld voor de fietser, en dat gaat met je smartphone prima in combinatie met Viewranger of een soortgelijk programma.
Hallo Peter,

Dank voor de tip. Maar hoe weet je wat de waarde/kwaliteit van die routes is voor een long distance vakantiefietser? Kan me zomaar voorstellen dat het vooral om "lokale" (ATB) routes gaat...?
Leon schreef:
do 02 jan, 2020 19:22
peter de rijk schreef:
do 02 jan, 2020 18:30
Als je met Google Maps navigeert, mis je veel geschikte fietsroutes want fietspaden staan er vaak niet of slecht herkenbaar op, zeker in het buitenland.
Op google maps staan ook talloze fietspaden waar je niet mag fietsen, omdat het voetpaden zijn. Toen je maps nog zonder inloggen kon corrigeren heb ik binnen 1km van mijn huis tientallen correcties doorgevoerd, allemaal verwijderingen.
Ik ben wel te spreken over http://brouter.de/brouter-web , die werkt met openstreetmap, waar de meeste fietsmogelijkheden wel correct op staan.

Voor een lange tocht zoals hier bedoeld worden er meestal door anderen uitgezette routes gebruikt. Dan omzeil je alle problemen met kaarten, want eenmaal de route in het apparaat zit, dient de kaart daarin alleen als achtergrond.
Hallo Peter,

Dat Brouter ziet er belovend uit. App downloaden op je gsm en rijden maar? En zijn dat met name long distance/tour routes?
Ruud-H schreef:
vr 03 jan, 2020 10:20
Als je in het forum op "Balkan" zoekt vind je onder andere het reisverslag van Kees Swart. Hij is met zijn vrouw van Griekenland naar Kroatië gereden.
Zelf ben ik afgelopen zomer vanuit Albanië naar Italië gereden. Deels over de Route die Kees heeft beschreven.
Als je vanuit Hongarije naar het zuiden rijdt zou je via deze route naar Griekenland kunnen rijden.

Mijn fietservaring in de Balkanlanden was goed. Zolang je de drukke hoofdwegen weet te vermijden is het rustig fietsen. Het was voor mij ook meteen de eerste ervaring met navigeren op mijn telefoon. Als je vooraf een route uitzet en die op je telefoon bij je hebt is het heel simpel. Gewoon het lijntje op de kaart blijven volgen.
Dank je Ruud. Ga ik checken! Als je nog specifieke/praktische tips hebt, mail me vooral. Vraag nog: kun je overal met Euros terecht?
Ik heb afgelopen zomer een ronde door Europa gereden die wel wat lijkt op jouw plan. Totaal reed ik geloof ik ongeveer 7.500km. Met een daggemiddelde van rond de 100km plus nog wat rustdagen deed ik hier drie maanden over. Ik heb de volgende fietsroutes aan elkaar geknoopt:
- Limesroute (begin tot eind),
- Stuk zelf gepland / geïmproviseerd van Constanta tot Burgas
- Weg 6 door Bulgarije van oost naar west, van Burgas tot Sofia
- Stuk zelf gepland / geïmproviseerd van Sofia tot Debar
- de bovengenoemde route van Kees Swart van Debar tot Shkodër
- de 'Dwars door de Balkan' route (bijna helemaal, van Shkodër tot Cortina d'Ampezzo),
- de München - Venetië route van Cortina tot Innsbrück
- Reitsma's Romeroute van Innsbrück terug naar huis
Wasbeer schreef:
vr 03 jan, 2020 15:03

Dank je Ruud. Ga ik checken! Als je nog specifieke/praktische tips hebt, mail me vooral. Vraag nog: kun je overal met Euros terecht?
Nee, bijna nergens, (met uitzondering van Italië, Slovenië en Griekenland) er zijn anders dan hier in NL nog wel voldoende pin-automaten aanwezig. :wink:
Al wil men de Euro wel graag hebben, het is niet het officiële betaalmiddel in de meeste landen op de Balkan.
_Peter_ schreef:
zo 05 jan, 2020 16:21
Wasbeer schreef:
vr 03 jan, 2020 15:03

Dank je Ruud. Ga ik checken! Als je nog specifieke/praktische tips hebt, mail me vooral. Vraag nog: kun je overal met Euros terecht?
Nee, bijna nergens, (met uitzondering van Italië, Slovenië en Griekenland) er zijn anders dan hier in NL nog wel voldoende pin-automaten aanwezig. :wink:
Al wil men de Euro wel graag hebben, het is niet het officiële betaalmiddel in de meeste landen op de Balkan.
In Montenegro betalen ze ook met de Euro! Is niks officieels voor zover ik weet (want geen lid van de EU), maar ze doen het toch!
Dat klopt inderdaad het banksysteem is echter (of was) Amerikaans, Mastercard werd er niet geaccepteerd en mijn pinpas (destijds in 2005) ook nergens, Jammer want de kust is zeker de moeite waard, net als het noordwesten. Weet niet of dat inmiddels verbeterd is, de laatste keer (2012) had ik genoeg euro's uit Kosovo bij me.
Wasbeer schreef:
vr 03 jan, 2020 15:03
Vraag nog: kun je overal met Euros terecht?
Van noord naar Zuid:
Slovenië: Euro
Kroatië: Kuna
Bosnië-Herzegovina: Bosnische Mark (BAM)
Montenegro: Euro
Albanië: LEK

Zoals je ziet is het een bonte verzameling van muntsoorten. Ik heb zelf overal de lokale munteenheid kunnen pinnen met een normale bankpas. Let wel op: met name in kleine plaatsen zijn geen pinautomaten aanwezig. Je zult dus een beetje moeten puzzelen waar je op je route geld kunt krijgen en hoeveel je denkt nodig te hebben.

Op campings en bij B&B's heb ik ook in Euro's kunnen betalen. Bij cafétjes en in supermarkten lukte dat niet.
Het lukte me trouwens nauwelijks om mijn rest vreemde munten op te maken in een volgend land. Mogelijk ten gevolge van de niet altijd geweldige verstandhouding tussen de buurlanden.
Ruud-H schreef:
ma 06 jan, 2020 11:54
Wasbeer schreef:
vr 03 jan, 2020 15:03
Vraag nog: kun je overal met Euros terecht?
Van noord naar Zuid:
Slovenië: Euro
Kroatië: Kuna
Bosnië-Herzegovina: Bosnische Mark (BAM)
Montenegro: Euro
Albanië: LEK
Kosovo: Euro
Noord Macedonië : Denar (MKD)
Griekenland: Euro

_Peter_ schreef:
zo 05 jan, 2020 23:05
Dat klopt inderdaad het banksysteem is echter (of was) Amerikaans, Mastercard werd er niet geaccepteerd en mijn pinpas (destijds in 2005) ook nergens, Jammer want de kust is zeker de moeite waard, net als het noordwesten. Weet niet of dat inmiddels verbeterd is, de laatste keer (2012) had ik genoeg euro's uit Kosovo bij me.
In 2018 (zie hier en hier) konden we met onze Nederlandse bankpas (ASN) in Montenegro euro’s opnemen. Wel hadden we die al eerder (in Albanië, als ik het mij goed herinner) in moeten stellen voor geldopnames buiten Europa.

Voor betaalbaar mobiel internet en telefoneren gebruikten we in Albanië, Noord-Macedonië, Montenegro en Bosnië-Herzegowina een lokale telefoonkaart. In Kosovo was dat niet nodig omdat onze smartphone zich daar wijs liet maken dat we in Slovenië waren.
R!k schreef:
za 04 jan, 2020 14:33
- de bovengenoemde route van Kees Swart van Debar tot Shkodër
Heb je ook ons grenspad door de bergen van Noord-Macedonië naar Kosovo genomen (hier even scrollen naar 12 mei)? Was die grote nare hond er weer en was er nog steeds geen grenscontrole?