Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Contact journalistieke fietstocht van Brussel naar Lissabon - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Contact journalistieke fietstocht van Brussel naar Lissabon

124 berichten
Beste fietsers,
bedankt voor alle reacties. Sommige daarvan wijken misschien wel wat af van het onderwerp maar geven dan weer een ander perspectief op het ruraal gebied. Dit gebied strekt zich uit van de Ardennen tot net voor de Portugese kust.
Diagonal_continental.jpg
Diagonal_continental.jpg (95.86 KiB) 3770 keer bekeken
Zelf ben ik vooral geïnteresseerd in de sociale processen die er zich in afspelen.
Mijn onderzoeksvraag luidt: "Welke strategieën ontwikkelen de bewoners van de Diagonale Continentale om (goed) te leven?"
In acht genomen dat dit gebied kampt met een aantal persistente (sociale en economische) problemen die geheel verschillend zijn van de stedelijke benieuwt het me om te zien wat het betekent om daar (samen) te leven, werken, naar school te gaan, oud te worden, jong te zijn, landbouw te bedrijven, ... Door de bewoners zélf aan het woord te laten denk ik een uniek beeld te kunnen schetsen van de toestand in de 'Diagonale'.

Intussen heb ik al redelijk veel reacties ontvangen van mensen die graag willen vertellen over hoe zij leven en wat er allemaal beweegt in de "Diagonale du Vide". Dit enthousiasme sterkt me in de overtuiging dat mensen hun situatie graag nuanceren en ergens blij zijn met de aandacht die er is voor hun situatie.

Mijn route krijgt dankzij deze reacties vorm en ik deel die nogmaals graag met u. Zie ook https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... 65132&z=11

Aarzel niet om te reageren. Ik ben ook zeer geïnspireerd door jullie reacties. (deze thread is een topper als ik de statistieken zie)
ysn schreef:
do 27 feb, 2020 11:00
"Welke strategieën ontwikkelen de bewoners van de Diagonale Continentale om (goed) te leven?"
Ik zou dit aanpassen in "Welke strategieën gebruiken de bewoners van de Diagonale Continentale om goed te (blijven) leven?"
Het woord ontwikkelen zou suggereren dat ze zulke strategieën niet al hebben. Dat lijkt me onwaar.
Het woord blijven zou ik toevoegen, tussen haakjes omdat het ergens nog wel een vraag is hoe goed men het leven daar ervaart.
De haakjes om goed zou ik weghalen. De ontvolking is immers niet veroorzaakt door sterfte van misère.

Ik vind deze zin in je stukje over het Spaanse binneland wel frappant:
"In dat enorme gebied woont slechts 3,11 procent van de bevolking. Een eeuw gelden was dat nog 20%."

Als je daarbij niet vermeld dat dat door een groot deel komt door de groei van de steden ben je de zaak een beetje aan het foppen.
Madrid (Stad):
Afbeelding

Madrid (Comunidad)
Afbeelding
Leon schreef:
do 27 feb, 2020 11:50
Als je daarbij niet vermeld dat dat door een groot deel komt door de groei van de steden ben je de zaak een beetje aan het foppen.
Madrid (Stad)
Madrid (Comunidad)
Eerder is ook al eens langsgekomen dat inmiddels de steden (althans de kernen) soms zelfs krimpen, maar de directe periferie van die kernen de groeiers zijn.
In Spanje ken ik de verhoudingen niet, maar in Frankrijk is dat niet zo gek: gemeenten zijn vaak klein in oppervlak, dus een stad die een beetje groeit blijkt ineens zijn groei in de buurgemeenten te hebben. Dan hoeft er in de stad zelf verder niks te veranderen, gewoon de kleinere gemiddelde gezinsomvang van tegenwoordig zorgt dan al voor een gestage krimp.
Heb je al een plan van aanpak? Een voorlopige verdeling in hoofdstukken met afgelijnde thema’s?

Je kunt het hebben over ontvolking, eventueel met grafiek, maar je kunt geen tien keer schrijven dat je alweer door een ontvolkende streek gereden bent, met iedere keer een grafiek die lijkt op de voorgaande. Ontvolking is maar één thema, waarover je misschien sneller uitgepraat bent dan je verwacht.
Hetzelfde geldt voor die veroudering die volgens je stuk over Spanje gepaard gaat met ontvolking. Dat geldt, vermoed ik, voor alle streken waar je door rijdt, maar je kunt dat niet voortdurend vermelden. Na één keer weet de lezer het wel. Hetzelfde geldt voor de terugkeer naar de natuur in leeglopende regio’s, voor de kansen die toerisme bieden, voor de rol die social media spelen, voor élk thema.

Ik stel de vraag ook omdat ik, wanneer ik je route bekijk, de indruk heb dat je stukken van honderden kilometers hebt waarin het psycho-geografische karakter weinig of niet verandert. In de zomer van vorige jaar zijn we bijvoorbeeld van Entraygues-sur-Truyères naar Le Puy-en-Velay gereden. Ongeveer 240 kilometer met een paar aardige stadjes, maar tenzij je een kenner bent van de lokale gebruiken en bouwwijzen en de kleinste nuances kunt onderscheiden, ziet het Centraal Massief er overal nogal hetzelfde uit (hoe mooi het ook is - of kan zijn wanneer de zon schijnt).

Vandaar mijn vraag: heb je al een idee van de thema’s die je wilt aansnijden? Ik weet niet hoe lang je je verhaal wilt maken. En een open geest loont vanzelfsprekend, want thema’s kunnen zomaar uit het niets opduiken. Stel, je ziet onderweg ergens aan het einde van de wereld een huis te koop staan en je regelt een afspraak met de makelaar die het wil verkopen – dat kan een mooi verhaal opleveren. Maar ik zou vooraf niet te veel verwachten van die open geest. Ik zou denken dat je al een frame moet hebben, een canvas om de verhalen die je onderweg oppikt, op te schilderen. En ik zou ook denken dat je een heleboel van die thema’s nodig hebt.

De tocht zelf zal dan wel bepalen wat je ermee doet. Maar voor een goed verhaal heb je volgens mij heel veel verschillende brillen nodig om naar dezelfde werkelijkheid te kijken.

Een aanverwante vraag: ben je zinnens om jezelf in het verhaal te verwerken? Dat kan een reisverslag heel sterk maken(*), maar het kan ook een afknapper zijn, wanneer de lezer besluit dat “jezelf” een beetje een zeurpiet is die in Cantoin in het Centraal Massief een spaak breekt en vervolgens uitgebreid beschrijft hoe hij verder moet sukkelen. Niet iedereen kan Zen and the Art of Motorcycle Maintenance schrijven.

(*) Ik vermeld Graham Robb nog maar eens, die een prachtverhaal schreef over zijn pogingen om een helling in Parijs de officiële benaming “col” te geven.
derdekeer schreef:
do 27 feb, 2020 21:19
......
Ik stel de vraag ook omdat ik, wanneer ik je route bekijk, de indruk heb dat je stukken van honderden kilometers hebt waarin het psycho-geografische karakter weinig of niet verandert. In de zomer van vorige jaar zijn we bijvoorbeeld van Entraygues-sur-Truyères naar Le Puy-en-Velay gereden. Ongeveer 240 kilometer met een paar aardige stadjes, maar tenzij je een kenner bent van de lokale gebruiken en bouwwijzen en de kleinste nuances kunt onderscheiden, ziet het Centraal Massief er overal nogal hetzelfde uit (hoe mooi het ook is - of kan zijn wanneer de zon schijnt).
....
Da's toch een best interessant traject.   Het Plateau van Aubrac, Chaude-Aigues, Margeride, de vallei van de Allier en de vulkaanresten bij Cayres ... en bovendien de streek waar Robert Louis Stevenson (die o.a. ook Treasure Island en The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde schreef) zijn Travels with a Donkey beleefde.

Als het peri-cyclische prycho-geografische verhaal ook maar een beetje Stevenson & Modestine in zich heeft dan is het al lezenswaardig. Het helpt dan misschien wel als de fiets zich een beetje als Modestine gedraagt.
Interessanter dan bouwwijzen vind ik altijd het land waar men van leeft. "La Terre" is iets waar men in Frankrijk op het platteland trotser op is dan bij ons, heb ik vaak gemerk. Wat is het voor bodem en ondergrond? Welke landbouw heeft men daar kunnen doen, maw waar leeft men van? Ook vooral voor landbouw en veeteelt: Wat is het klimaat? Daar zitten forse verschillen in in deze route, als gevolg van de hoogte en ligging ten opzichte van heersende winden. De route gaat daarbij vrijwel geheel langs de oostkant van de toppen van het Centraal Massief. De route had ook 200 km westelijker kunnen lopen. Daar is het klimaat milder.
Voor het bestuderen van landgebruik en dus ook landschap vind ik deze website erg fraai:
https://solargis.info/imaps/#tl=GeoMode ... 162658&z=6
Leon schreef:
do 27 feb, 2020 21:46
Interessanter dan bouwwijzen vind ik altijd het land waar men van leeft. "La Terre" is iets waar men in Frankrijk op het platteland trotser op is dan bij ons, heb ik vaak gemerk. Wat is het voor bodem en ondergrond? Welke landbouw heeft men daar kunnen doen, maw waar leeft men van? Ook vooral voor landbouw en veeteelt: Wat is het klimaat? Daar zitten forse verschillen in in deze route, als gevolg van de hoogte en ligging ten opzichte van heersende winden. De route gaat daarbij vrijwel geheel langs de oostkant van de toppen van het Centraal Massief. De route had ook 200 km westelijker kunnen lopen. Daar is het klimaat milder.
Voor het bestuderen van landgebruik en dus ook landschap vind ik deze website erg fraai:
https://solargis.info/imaps/#tl=GeoMode ... 162658&z=6
Dat is inderdaad een mogelijke invalshoek. De tocht gaat door de Argonne, door het Centraal Massief maar ook door de Causses. Dat laatste eigenlijk een stuk woestijn, als je het mij vraagt, maar ik vermoed (geheel onwetenschappelijk) dat ontvolking er een relatief begrip is - er hebben nooit veel mensen gewoond.

Er zijn invalshoeken zat, denk ik, maar met mijn journalistieke achtergrond zou ik nooit vertrekken zonder een helder beeld van zoveel mogelijk invalshoeken. Anders riskeer je net dat sprekende detail te missen dat het verschil maakt.

Om een voorbeeld te geven van een dergelijk sprekend detail …. Zelf ben ik opgegroeid in een zanderige streek waar honderd jaar geleden rogge, aardappelen en schapen geteeld werden. Voor privégebruik hadden de keuterboeren een paar varkens, eventueel een koe en een stuk grond waar boekweit groeide(*). Het grondgebruik en de daarmee gepaard gaande lokale economie moedigden mobiliteit niet aan. Op twee, drie kilometer afstand kon een dialect veranderen, alleen omdat er een stuk heide tussen lag waar niemand woonde. Zo werden de woorden "ei" en "schaar" zelfs in mijn jeugd nog anders uitgesproken in twee kernen die nauwelijks twee kilometer van elkaar lagen. Ik vind dat een erg sprekend detail, dat iets zegt over de manier van leven waaruit we komen, en ik vermoed dat zulke details ook in Frankrijk en Spanje te rapen vallen.

(*) Recept voor boekweitpannenkoek: water, zout, boekweit. Bak spek en voeg daaraan het beslag toe. Hou een deel apart voor de dag erna. Voeg daaraan opnieuw water, zout en boekweit toe. Na enkele dagen fermenteert het beslag en krijgt een frisse, zurige smaak. Dagelijks volksvoedsel, in sommige gezinnen tot in de jaren 1970. En dan zwijg ik nog over het lokale "zwart brood" (met rogge), het lekkerste brood dat er bestaat. Maar goed, dat is off topic.
Bericht verwijderd.
Verwijderd.
Bridgestone SM schreef:
vr 28 feb, 2020 10:09
Het wordt op deze wijze niet gezellig ... laten we proberen constructief te zijn
Misschien is dit dan ook het moment om eens te reflecteren op je eigen wijdlopige hak-op-de-tak-beschouwingen? "Ik wil gelezen worden," schreef Multatuli ooit, een mooi motto. Kort en bondig schrijven lijkt me dan in een praktisch fietsforum een vanzelfsprekende voorwaarde.
PS. Geen privéberichten, worden niet gelezen.
Leon schreef:
ysn schreef:Vanaf augustus wil ik in drie maanden van Brussel naar Lissabon fietsen om te onderzoeken hoe het platteland van Frankrijk, Spanje en Portugal er aan toe is.
Interessant! Wat voor achtergrond heb je? Wat is je doelgroep? Wat wordt je medium? Wat maakt je vraag relevant tussen wat er al in beeld gebracht is?
Ik weet niet of ik het gemist heb, maar ik tast over de bovenstaande zaken nog in het duister.
peter de rijk schreef:
vr 28 feb, 2020 14:42
Bridgestone SM schreef:
vr 28 feb, 2020 10:09
Het wordt op deze wijze niet gezellig ... laten we proberen constructief te zijn
Misschien is dit dan ook het moment om eens te reflecteren op je eigen wijdlopige hak-op-de-tak-beschouwingen? "Ik wil gelezen worden," schreef Multatuli ooit, een mooi motto. Kort en bondig schrijven lijkt me dan in een praktisch fietsforum een vanzelfsprekende voorwaarde.
PS. Geen privéberichten, worden niet gelezen.
Ik wil ook wel gelezen worden, maar ik ben nu eenmaal - net als Multatuli - niet altijd kort en bondig (verder zijn de overeenkomsten beperkt, nu ja, Multatuli schreef ondanks zijn motto regelmatig dingen die men niet wilde lezen).

En wil je het niet lezen ... dan lees je het niet.
(Waar door één iemand veel en hard wordt geroepen, is het verdomde lastig voor anderen zich verstaanbaar te maken.

Het is hier op het forum soms als een verjaardag in familiaire sfeer waar die ene oom de tijd het hoogste woord heeft en de rest moedeloos op de klok kijkt.)

On topic: wat een leuk topic dit, maar zo moeilijk te volgen en weinig berichten van de opener.
mavave schreef:
vr 28 feb, 2020 19:08
Het is hier op het forum soms als een verjaardag in familiaire sfeer waar die ene oom de tijd het hoogste woord heeft en de rest moedeloos op de klok kijkt.
Tja, het enorme verschil tussen het forum en die verjaardag in familiale sfeer is:
1º dat het hier geen familiale sfeer is (en sommigen hun privé mening nogal vijandig uiten)
2º je op een forum moeiteloos kan doorscollen, en je dus niet op de klok hoeft te kijken.

Ik heb niks met verre bestemmingen waarvoor ik eerst in het vliegtuig zou moeten stappen, om maar wat te noemen.
Dus lees is dit soort items hoogstens oppervlakkig, en ik onderdruk mijn neiging (als ik die al had) om steeds te schrijven dat vliegen vies is.
En verder, misschien heb ik wel een pesthekel aan Rohloff-naven, Santos of IDworks fietsen, of aan MTBers ... dat roep ik toch ook niet steeds (ik heb overigens aan al dit alles geen hekel, om alle verwarring direct maar uit de wereld te helpen).
Dus ... als je een pesthekel aan die ene verre "oom" hebt, sla zijn stukjes dan commentaarloos over, scrol door en reageer op waar je wel wat mee hebt ... da's een stuk makkelijker als op de verjaardag (ik ga overigens al lang niet meer naar familiale verjaardagen, da's ook een oplossing).
mavave schreef:
vr 28 feb, 2020 19:08
(Waar door één iemand veel en hard wordt geroepen, is het verdomde lastig voor anderen zich verstaanbaar te maken.

Het is hier op het forum soms als een verjaardag in familiaire sfeer waar die ene oom de tijd het hoogste woord heeft en de rest moedeloos op de klok kijkt.)
Ach, ik heb gereageerd op een bijdrage waarop ik niet had mogen reageren. Dom van mij. Ik heb die jammerlijke reactie intussen verwijderd.

Voor de rest vind ik dat de topicstarter een bijzonder boeiende maar ook een moeilijke onderneming aan het plannen is. Ik geef het toe: ik word soms meegesleept door mijn enthousiasme, en dat is helaas merkbaar. Maar misschien zit er in die woordenbrij wel een interessant brokje voor de topicstarter, wie weet ...
Bridgestone SM schreef:
vr 28 feb, 2020 19:57
Dus ... als je een pesthekel aan die ene verre "oom" hebt, sla zijn stukjes dan commentaarloos over, scrol door en reageer op waar je wel wat mee hebt ... da's een stuk makkelijker als op de verjaardag (ik ga overigens al lang niet meer naar familiale verjaardagen, da's ook een oplossing).
Ik begrijp dat het hopeloos is. Je wilt het hoogste en het laatste woord hebben.
Ik vind deze verre oom ook wat lang van stof, maar de materie die door hem wordt aangesneden, is zeker on-topic in dit onderwerp, en ik vind het ook nog eens interessant. Maar dat is persoonlijk.
Verder lijkt het me inderdaad beter om gewoon niet te reageren en /of reacties die voor jou niet interessant zijn, gewoon over te slaan ipv er zo op te reageren.
Hallo fietsfanaten, (hier de topicstarter :wink: ) .
De meeste reacties die ik in dit topic lees zijn waardevol en doen me de rurale kwestie op een andere manier bekijken.
Voor mij blijft de menselijke kant van het verhaal de kern uitmaken van het project. Ik ga op zoek naar hoe de mensen zelf hun leven (en toekomst) inschatten. Daarbij komen uiteraard actuele politieke en economische kwesties aan bod. Maar het subjectieve perspectief, van onderuit, wil ik zeker een belangrijke plaats geven in mijn zwerfjournalisitiek.
Vanuit hun verhalen zijn ongetwijfeld linken te leggen met de grotere maatschappelijke vraagstukken en thema's.
Zoals: klimaat, mobiliteit, werk, landbouw, (im)migratie, sociale voorzieningen, oud worden, jong zijn, protectionisme, globalisering, invasieve soorten, pelgrimages en toerisme, territoriale ongelijkheid, democratie, actie en verzet, lokale middenstand, (wind)energie, bosbouw, de rol van Europa, (lokale, regionale) identiteit, neo-rurale inwijkelingen, stedelijkheid, infrastructuur, natuurbehoud, .... Enfin: de lijst is eindeloos denk ik, maar ik wil deze fenomenen bestuderen vanuit een concreet verhaal.
Ik startte deze topic onder meer in de hoop dat jullie me op weg zouden zetten interessante mensen of cases. Het is inmiddels iets anders gelopen :) maar nogmaals: ik ben aangenaam verrast door jullie betrokken reacties die meestal wel terzake doen.
Ik schreef een stukje over het opzet van de reis op mijn bloghttps://www.pericyclism.net/2020/02/op- ... latteland/
Leon schreef:
vr 28 feb, 2020 15:41
Leon schreef:Interessant! Wat voor achtergrond heb je? Wat is je doelgroep? Wat wordt je medium? Wat maakt je vraag relevant tussen wat er al in beeld gebracht is?
Ik weet niet of ik het gemist heb, maar ik tast over de bovenstaande zaken nog in het duister.
Achtergrond: politieke en culturele wetenschappen. Nu beleidsadviseur rond duurzaamheid, voedsel, landbouw en handel voor een ngo in België
Doelgroep: mensen die geïnteresseerd zijn in sociaal-politieke thema's (zoals ongelijkheid) die zich dichter bij huis afspelen. (in Europa)
Medium: een Vlaams tijdschrift https://www.mo.be/
Relevantie: thema is hier in Vlaanderen nog niet zo vaak geëxploreerd, en zeker niet in de vorm van reisjournaal.
Mede daarom besloot https://www.journalismfund.eu/ om mij een beurs toe te kennen vermoed ik. (Tot mijn grote vreugde en verrassing)
Dank,duidelijk.