Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groene weg naar de Middelandse zee met de Racefiets - Forum Wereldfietser

Groene weg naar de Middelandse zee met de Racefiets

Ik heb het plan om deze zomer de groene weg naar de Middelandse Zee te fietsen. Idee is om met zo min mogelijk bepakking (bikepacking style) op de race vanaf Saarbrucken naar Marseille te fietsen. En hierbij voor een groot deel de Groene weg naar de Middelandse zee te fietsen. Afstand is ongeveer 900km en plan is om ongeveer 150k per dag te fietsen.

Ik kan echter niet helemaal vinden of de route volledig geasfalteerd is, wat met de racer wel een must is.
tone schreef:
zo 26 jan, 2020 13:25
Ik heb het plan om deze zomer de groene weg naar de Middelandse Zee te fietsen. Idee is om met zo min mogelijk bepakking (bikepacking style) op de race vanaf Saarbrucken naar Marseille te fietsen. En hierbij voor een groot deel de Groene weg naar de Middelandse zee te fietsen. Afstand is ongeveer 900km en plan is om ongeveer 150k per dag te fietsen.

Ik kan echter niet helemaal vinden of de route volledig geasfalteerd is, wat met de racer wel een must is.
in 2015 heb ik hem gereden van Maastricht tot Valréas. Helemaal geasfalteerd.
Het verdere traject naar de Middellandse Zee is voor zover mij bekend ook geasfalteerd, maar dat is langer geleden voor mij.

EDIT: ik vermoed dat je na Avignon afbuigt naar Marseille. Ook het traject van Valréas tot Avignon is geasfalteerd, daar ben ik zeker van.
Fijne tocht trouwens. Met de racefiets en als je een beetje geoefend bent, is 150 km per dag een prettige afstand voor de Groene Weg.
Het is een hele populaire route voor racers om snel en mooi bij de Middellandse Zee te komen. Gewoon gaan! En mocht je toch een stukje tegen komen dan kijk je gewoon even op je telefoon en rij je er even omheen.

Ik heb meerdere delen van de route gefietst (alles was geasfalteerd) en het is werkelijk een prachtige route over rustige wegen en uitermate geschikt voor een racer. De klimmen zijn goed te doen. De Franse landweggetjes zijn sowieso heel goed, maar er ligt natuurlijk weleens modder van het land op. Neem wat muntjes voor een wasbox mee en wat olie :D

150 per dag is haalbaar als je getraind bent en geoefend kampeerder of je overnachting goed hebt georganiseerd. Je bent sowieso tijd kwijt aan koffie drinken, eten etc.

En je bidons vullen Fransen graag in de barretjes. En anders kan je altijd nog drinkwater water pakken op de begraafplaatsen. Hoe zuidelijker je komt, hoe vaker het water uit de fonteintjes drinkbaar is. Veel plezier!
Gave route. Ik heb m drie jaar geleden gereden vanuit Valkenburg tot aan de voet van de Mont Ventoux. Helemaal geasfalteerd en grote delen autoluw of autovrij. Dat was 1150km via de Ardennen. Prima te doen op een racefiets. Ik zat op een cyclecrosser met dikke wegbranden voor wat comfort. Uiteindelijk vond ik 140km gemiddeld per dag net te veel. Kwam soms pas laat in de middag aan bij B&B of hotel. Als ik het nog eens zou doen, zou ik een uurtje eerder stoppen (en dus minder ver fietsen).
Hoe dan ook: enjoy de route!
Dank voor de antwoorden, idee was om de trein (TGV) of flixbus terug te nemen, Dat lijkt nog een hele uitdaging. Fiets mag enkel in de trein mee als deze in een tas zit en ik kan vanaf zuidfrankrijk geen flixbus vinden die met fiets richting NL gaat.

Iemand hier nog tips voor?
Optie zou zijn om een compact tas waar mijn fiets in kan mee te nemen, maar aangezien ik in Parijs moet overstappen (Gare du Nord naar Gare de Lyon) vind ik dat ook niet heel relaxed met een fiets in een tas en m'n resterende bagage.
tone schreef:
wo 11 mar, 2020 18:39
Dank voor de antwoorden, idee was om de trein (TGV) of flixbus terug te nemen, Dat lijkt nog een hele uitdaging. Fiets mag enkel in de trein mee als deze in een tas zit en ik kan vanaf zuidfrankrijk geen flixbus vinden die met fiets richting NL gaat.

Iemand hier nog tips voor?
Optie zou zijn om een compact tas waar mijn fiets in kan mee te nemen, maar aangezien ik in Parijs moet overstappen (Gare du Nord naar Gare de Lyon) vind ik dat ook niet heel relaxed met een fiets in een tas en m'n resterende bagage.
De laatste keer dat ik gecheckt heb, kon je dit jaar met lokale treinen met fietsplaatsen van Avignon naar Brussel. Maar je had wel twee dagen nodig. Dag één naar Lyon, dag twee van Lyon langs Dijon en Nancy naar Luxemburg en dan naar Brussel. Maar dat was niet in de grote vakantie.
Je zoekt best op de site van de SNCF met de lokale treinen, en splitst de vraag op. Avignon --> Lyon, Lyon --> Dijon enzovoort. Vergeet niet de juiste opties aan te vinken.

EDIT: probeer https://www.sncf.com/fr/offres-voyageur ... tarifs-ter eens. Eerst op de regio van vertrek klikken.

EDIT2: als je over Parijs wil, kun je ook in één dag van Avignon naar Paris Bercy. Daar zul je, vermoed ik, dan wel moeten overnachten.
Ik heb zelf iets dergelijks zitten uitzoeken voor een tocht in mei en kwam uit op een overnachting bij Parijs. Inmiddels denk ik dat het er vanwege de coronacrisis niet meer van gaat komen, want de problemen worden vooralsnog alleen maar groter. Ik ga wel weer zoeken als de ellende minder is.
Wim schreef:
wo 11 mar, 2020 20:55
Ik heb zelf iets dergelijks zitten uitzoeken voor een tocht in mei en kwam uit op een overnachting bij Parijs. Inmiddels denk ik dat het er vanwege de coronacrisis niet meer van gaat komen, want de problemen worden vooralsnog alleen maar groter. Ik ga wel weer zoeken als de ellende minder is.
Het plan is op dit moment bij mij wel wat op de lange baan geschoven.
Maar ik heb inmiddels wel gevonden dat ik ook via Brussel zou kunnen, dan hoef ik niet door Parijs heen te shouwen met mń fiets en tassen. Voor nu lijkt dat de beste optie. De fiets stop ik dan in zo'n tas: https://www.bike24.com/p2267289.html?q=bike%20bag
Maar eerst maar eens afwachten hoe de Coranacrisis zich ontwikkeld. :cry:
Er is ook de Dogsbody. Praktisch is de schouderlus, waarbij de hoes aan je schouder hangt. Deze hoes vouw je op tot een klein pakketje. Fiets is ook gemakkelijk weer rijklaar. Voorwiel erin, zadel op de juiste stand,stuur draaien en fietsen. Ik ken fietsers die zo gemakkelijk van het Gare de Lyon naar het Gare du Nord fietsen.Op Brussel-Zuid heb je kans dat je naar een ander perron moet. Er zijn liften en het is hooguit één perron verder.
https://www.groundeffect.co.nz/products ... t-bike-bag
Ik heb in 2014 de Groene Weg gedaan met een klassieke Concorde racefiets en dat ging prima. Ik fiets graag licht met zo'n 7 kilo bagage inclusief lichtgewicht kampeerspulletjes. Een tas achter en een tas aan mijn stuur.
De wegen zijn geasfalteerd maar verwacht niet het meest strakke asfalt omdat het veel kleine weggetjes zijn.
Ik had veel plezier van iets bredere bandjes maat 28 en reed zo'n 100-150 km per dag.

Het jaar erop ben ik bij Lyon linksaf geslagen en via de Alpen passen naar Zuid Frankrijk gereden. Alpe Huez, Izoard, Vars, Ollos etc. VIa de Provence naar Arles. Een stuk zwaarder.

In beide gevallen met Cycle Tours met de bus terug. Een aanrader; de fiets wordt netjes in een aanhanger gestald en je rijd rechtsstreeks naar een aantal steden in Nederland.
Ik ben ook van plan om deze route (dit jaar indien mogelijk) met de racefiets te gaan rijden. Is deze route meer aan te raden, of toch de route van Benjaminse? En dan vooral qua ondergrond.