Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mei - warm fietsen - hoe terug naar beginpunt- alternatieven - Forum Wereldfietser

Mei - warm fietsen - hoe terug naar beginpunt- alternatieven

Ook dit jaar wil ik met mijn gezin waaronder 2 dochters van 13 en 15 jaar gaan fietsen in de meivakantie (vanaf 18 april tot 5 mei).

We willen graag fietsen in een gebied waar de kans op warm weer groot is en de kans op regen klein is.
We hebben nog nooit de fietsen mee in het vliegtuig genomen en vinden de kosten behoorlijk oplopen met 4 personen.
Vorig jaar hebben we in Italie gefietst en de kosten van alle overnachtingen is behoorlijk opgelopen. Dus we hopen dat we meer op campings kunnen overnachten.
Dus we hopen met de auto op een beginpunt van de route te komen en dan te fietsen.
Vorig jaar zijn we van Ferrara naar Rome gefietst. Daardoor valt Italie nu even af.
Ik hou niet zo van rondjes fietsen. Dus met bus, boot of trein weer terug naar de auto heeft de voorkeur.

Dit laatste punt lijkt wel erg lastig bij een aantal routes. Het lijkt erop dat de makers van de route dit niet altijd meenemen in het bedenken van een route.
Op de wereldfietsbeurs hebben we met veel mensen gesproken en ik ben benieuwd of iemand van jullie nog een idee heeft. Of ons wellicht op een andere route kan wijzen.
Dan kunnen we ons beter voorbereiden en op de Fiets-en wandelbeurs hier wellicht nog wat mensen over vragen.
Om een idee te geven wat voor soort routes we in gedachte hebben het volgende:

1) Bijvoorbeeld de Balkan kust route. Deze lijkt ons erg leuk om te fietsen. Vanaf Split bijvoorbeeld. (wat het maximale z'n beetje is van wat we willen rijden met de auto).
Dan is Igoemenitsa wellicht haalbaar. Maar er is geen vervoer terug richting Kroatie. Hoe doen andere fietsers dit?
Het beste wat we konden verzinnen was met de boot van Igoemenitsa naar Ancona in Italie. Er gaan boten naar Split. Maar niet op de dagen waarop wij zouden willen.
Alternatief zou dan kunnen zijn: met de auto naar Ancona rijden. En beginnen met een ferry naar Split. Fietsen naar Igoemenitsa en dan weer ferry naar Ancona.

2) Het lijkt ons ook leuk om te fietsen in Griekenland. Epiros. Het kost alleen veel dagen reistijd om daar te geraken zonder vliegtuig. Met de boot vanaf Italie (Venetie of Ancona). Dat gaat ons zeker 3 dagen enkele reis kosten. Dus 6 dagen totaal op 16 dagen die we hebben is nogal veel.

3) We zijn 2 jaar geleden tot Novi Sad gefietst en de Sultans Trail lijkt ons wel wat. Deze loopt niet langs de Donau, maar we kunnen onze route wel oppakken vanaf hier en dan fietsen tot Sofia. Van daaruit is het makkelijk om terug te gaan naar het beginpunt met de trein. Nadeel aan deze route is dat er geen campings onderweg zijn.

4) Fietsen vanaf Madrid naar Lissabon. (Ruta Iberica). Echt maximale van wat we met de auto willen rijden.
Terugkomen blijkt ook lastig te zijn omdat er op de trein in Portugal geen fieten mee mogen, volgens de maker van de route. (wij vragen ons af hoe andere mensen die deze route fietsen dit dan doen?) Alternatief is dan Madrid naar Sevilla. Fietsen meenemen in de trein in Spanje is geen probleem. Ik heb nog niet gekeken hoeveel campings er langs deze route liggen.

5) Ik zag ook nog EuroVelo 1 in Portugal. https://euroveloportugal.com/en. Buiten dat het erg ver is om aan het beginpunt te komen. Ook hier is het lastig om weer terug op het beginpunt te komen. Er zijn verschillende soorten treinen in Portugal. En het klinkt alsof je wat geluk moet hebben. Maar we willen met 4 fietsen en 2 kinderen niet afhankelijk zijn van wat geluk.

Graag hoor ik jullie opmerkingen over de routes en of jullie nog ideeen hebben.

mvg,
Pascal
Persoonlijk vind ik de Balkan wel leuk maar niet de veiligste plek om te fietsen. Wat denk je van een rondje zuid Frankrijk, geknutseld van bestaande routes in die buurt (er zijn er genoeg)? Frankrijk vind ik zelf een erg fijn fiets land, met veel goede en betaalbare campings (die echter nog niet allemaal open zullen zijn), prima eten, en leuke mensen. Idioot ver rijden is het ook weer niet.
https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... sweb#kaart
Tja, met half april als startdatum is het weer een beetje een gok (maar die gok geldt dan voor bijna heel Europa behalve misschien de uiterste zuid-rand ... en zelfs daar zie je soms beelden van sinaasappels in de sneeuw).

Aan de andere kant, als je de auto als hulpmiddel gebruikt kan je ook flexibel blijven tot het laatste moment, en een paar alternatieven voorbereiden.

Ik zou zeggen, kijk eens naar de klimaat-cijfers van Bordeaux, Biarritz, Toulouse, Carcassonne & Narbonne.

Je hebt daar het Canal du Midi, en je hebt daar de Atlantische kust. Afhankelijk van de circulatie kan je dan kiezen waar je je last-minute bestemming kiest, je kan dan bovendien een wind-mee parcours kiezen. Is het zacht weer aan de Atlantische kust dan is het daar prachtig, zo-niet dan kies je beter de mediterrane kant
En ... in Frankrijk nemen de TER-treinen gewoonlijk fietsen mee, en zelfs gratis (en zelfs als er een keertje géén fietsruimte is).
Je kan misschien zelfs twee of drie startpunten voor-selecteren en dan op dag één eerst een stukje treinen naar een dan gunstig beginpunt ... en op dag laatst weer de trein terug naar de auto ? Dan is het geen rondje, geen lus, maar een krakeling.
Bridgestone SM schreef:
ma 03 feb, 2020 15:20
Tja, met half april als startdatum is het weer een beetje een gok (maar die gok geldt dan voor bijna heel Europa behalve misschien de uiterste zuid-rand ... en zelfs daar zie je soms beelden van sinaasappels in de sneeuw).
Aan de andere kant, als je de auto als hulpmiddel gebruikt kan je ook flexibel blijven tot het laatste moment, en een paar alternatieven voorbereiden.
Goeie tip, met name in het voorjaar kan het weer in zuidelijk Europa op vrij korte afstand enorm verschillen. Wij gaan begin april altijd twee weken naar het zuiden, maar houden tot het laatste moment open of het Portugal, Spanje of Griekenland wordt. Tot in mei kun je nergens in Zuid-Europa op stabiel warm weer rekenen, al is het langs de kusten meestal wel een paar graden warmer dan in de lage landen.
Wij doen precies hetzelfde. Kijken wel goed naar treinverbindingen. Auto neerzetten in de buurt van een treinstation zodat we geen lus hoeven te maken.
Een optie:
- rijd met auto en fietsen naar een beginpunt, in de buurt van een station.
- fiets je vakantie, zorg voor een eindpunt met camping in de buurt van een station.
- ga alleen en zonder fiets met de trein terug naar he beginpunt
- rijd alleen met de auto naar het eindpunt
- rijd met auto en fietsen naar huis
peter de rijk schreef:
ma 03 feb, 2020 16:14
Goeie tip, met name in het voorjaar kan het weer in zuidelijk Europa op vrij korte afstand enorm verschillen. .... . Tot in mei kun je nergens in Zuid-Europa op stabiel warm weer rekenen, .... .
Ik heb al een lange traditie: Rond koninginnedag => Z-België (30 jaar dezelfde boer, dwz later z'n stiefzoon, inmiddels dankzij gemeentelijk ingrijpen een nieuwe boer onder een andere administratieve parapluie).
De temperaturen kunnen variëren van min 6 tot plus 30 ... vorig jaar hadden we op 4 mei nog sneeuw.
Zelfs binnen een afstand van nog geen halve dag lopen kan het verschillen tussen regen of droog, en ook tussen trui of zonne-crème.
't Kan wellicht saai lijken, maar juist door jaren achtereen in dezelfde tijd dezelfde plek te bezoeken leer je heel veel over een streek, en ook over de "streken" die het weer kan leveren. Ga je maar een keer dan kan je een heel vertekend beeld mee naar huis nemen ... wat te denken van + 30, en geen schaduw want nog geen blad aan de bomen ... da's heel erg ... tegen koude kan je je nog kleden (en koude is een goede reden voor een kampvuur en/of vroeg naar bed).

Maar goed, wat zuidelijker geeft gemiddeld een betere kans op beter weer.
En wat betreft de flexibele planning:  Dat heeft ook zo z'n charmes ('t is heel wat anders als 30 jaar dezelfde boer), voor onze zomerse fietstochten is het bijna altijd een flexibele planning. Soms een "vast" eind of beginpunt, maar ... het is ook al voorgekomen dat ik onderweg naar het station nog de planning omgooide (soms helpen de spoorwegen je daarbij nog een handje).
Polling schreef:
ma 03 feb, 2020 17:29
Een optie:
- rijd met auto en fietsen naar een beginpunt, in de buurt van een station.
- fiets je vakantie, zorg voor een eindpunt met camping in de buurt van een station.
- ga alleen en zonder fiets met de trein terug naar het beginpunt
- rijd alleen met de auto naar het eindpunt
- rijd met auto en fietsen naar huis
Dat kan ook nog, maar als ik aan de Franse treinen denk dan is de fiets toch gratis en enige besparing is dan een paar treinkaartjes voor je reisgezelschap ... die treinreis kan ook een leuke bonus zijn, dan zie je de wereld ook nog eens anders.

Ik ken een hyper-actieve vader die met zijn gezin van camping naar camping fietste, alleen fietste hij ook weer terug en reed dan de "volgauto" met de kampeeruitrusting en dus ook zijn fiets naar het nieuwe dagetappe-eindpunt.
Bedankt voor de reacties.
We zijn al vaak, en gaan ook deze zomer, naar Frankrijk op vakantie. (met de caravan).
Dus we willen wel graag wat anders.
(Canal du Midi hebben we vorig jaar nog wel overwogen. Die heeft wat slechte ervarings reviews op europafietsers.)

2 jaar geleden vanuit Novi Sad ben ik inderdaad alleen teruggereisd met de bus naar Bratislava en de auto opgehaald om de rest van de familie te halen.
Afgelopen jaar naar Rome was fijner omdat we met z'n allen in de trein terugkonden naar Ferrara.
We hebben hier dus ervaring mee.

Dit is ook eigenlijk precies wat we graag willen. Maar de fietsroutes die we op het oog hebben werken hier niet lekker aan mee.
Probeer maar eens terug te komen met openbaar vervoer vanuit Griekenland naar Kroatie :-). Daarom was ik benieuwd hoe anderen dat doen. Ook ben ik oprecht benieuwd hoe mensen die die route hebben gefietst terugkomen op het beginpunt. Terugvliegen lijkt de enige optie.

Meerdere opties openhouden is natuurlijk een goede tip. Op basis van het weer bepalen wat het gaat worden. Zullen we zeker doen.
buurman schreef:
ma 03 feb, 2020 18:52
Canal du Midi hebben we vorig jaar nog wel overwogen. Die heeft wat slechte ervarings reviews op europafietsers.)
Wat is er mis met het Canal du Midi ?
Ik fietste er lang geleden, toentertijd was er niks speciaal voor fietsers ingericht*, maar dat is inmiddels een stuk beter (aangenomen dat ze niet weer een of andere overstroming hadden ... nog maar pas was iets hoger rond Limoux dankzij Gloria een en ander niet zo glorieus).
Ik zag bovendien afgelopen zomer dat er richting Minervois een en ander aan fiets-infrastructuur ontwikkeld werd (o.a. een interessant traject op een voormalige spoorlijn.

* Toentertijd, in de zomer, waren er twee handicaps: 1º de warmte/hitte  & 2º de lekke banden dankzij de "Acacia's",
Is offtopic voor deze thread.
Hier is de bron: https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... ervaringen
Wij hebben prima fietsen mee kunnen nemen in de trein in Portugal.
Vermoedelijk betrof dat locale treinen.
Zover hebben wij ons er niet in verdiept.
Maar om met de auto naar startpunt te rijden is een heel eind.
Bert Sitters weet altijd alles van vervoer per trein dus misschien kan hij een aanvulling geven.

Rondje, ook al hou je er niet van, in midden/zuiden van Frankrijk lijkt mij het gemakkelijkst voor te bereiden.
Of met de trein naar Basel en terug fietsen?

En wat betreft de staat van de fiets en jaagpaden in Frankrijk.... die waren ook in noord Frankrijk ( stuk van route naar Barcelona) slecht.
Alternatief via Map out gezocht. Verrassend en leuker.
Hou ons op de hoogte hoe het afloopt.
Anja
Over fietsen op de trein in Portugal.
Ik sprak op de wereldfietsbeurs de mensen van Benjaminse (waar de route Ruta Iberica door wordt uitgebracht) en zij vertelden dat er geen fietsen mee richting Madrid genomen kunnen worden. Ook ben ik nog gaan kijken voor treinen terug richting Porto (het begin van Euro Velo 1). Dat lijkt wel mogelijk. Met de Intercidades:

Via bovengenoemde link van Portugal kom je uiteindelijk hierop. En daar staat informatie mbt fietsen meenemen.
https://www.cp.pt/passageiros/en/how-to ... -transport

Daar staat volgens mij dat er 3 soorten treinen zijn. Alfa Pendular (alleen vouwfietsen als ik het zo lees), Intercidades (wel fietsen toegestaan, rijdt niet terug richting Madrid. maar wel richting begin van EuroVelo 1) en Regional.
Bij Regional staat, en daar word ik dan een beetje zenuwachtig van (ik zie ons al staan met 4 fietsen en 4 tickets en een ticket inspector die zegt dat de fietsen niet meekunnen)
On the platform before boarding, go to the ticket inspector, who must issue the ticket (the passenger's) and say whether the bike can go on board as the space is limited depending on the kind of rolling stock.

Ik hou jullie zeker op de hoogte.
ieder jaar heb ik veel aan de opmerkingen die voorbij komen op mijn vragen op dit forum. Dus ben er heel blij mee dat ervaren fietsers de beginnende fietsers willen helpen met advies.
dubbel
buurman schreef:
ma 03 feb, 2020 19:39
Is offtopic voor deze thread.
Hier is de bron: https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... ervaringen
Tja, ik herken het ... slechts een beetje. Indertijd was het regelmatig wat meer "Tous Chemins" ... maar aan de andere kant: het gemopper dat je als je langs een kanaal fietst je ook een kanaal ziet :shock: :oops: :shock:

Misschien zijn wij geen gemiddelde "consumenten", ondanks onze randonneurs (met "te smalle" banden) zijn we al een eeuwigheid gewend aan trajecten waar anderen menen dat je een heel andere fiets nodig hebt ... we reden al heel wat jaagpaden voordat ze tot een echt fietspad werden omgetoverd.
In ieder geval verdient het Canal du Midi beter als wat ik las als recensie bij de "europafietsers" ...
ik las zelfs dat ze geen koffie vonden ... dan denk ik 1º niet goed gezocht, en 2º zet het zelf (en 3º ik houdt niet van koffie).
Ik denk dan ook: als je alles aangeharkt wil: "ga langs de Moezel oid. fietsen".
 
Canal du Midi 22-06-2005.jpg
Canal du Midi - 22-06-2005 - Paraza - Pont-Canal de Repudre
Hoe het er nu uitziet weet ik niet, toen was het vooral zo dat de zomerse droogte er indertijd voor zorgde dat iedere plant prikte.
 
SNCF TER affiche.jpg
SNCF TER affiche - 2010
 
En richting Minervois zijn er dus echt heel nieuwe ontwikkelingen, zie deze kiekjes van afgelopen zomer.
 
3.jpg
 
2.jpg
1.jpg
Kan niet anders zeggen dat die foto's er perfect uitzien om over te fietsen.
Maar helaas voor ons geen Frankrijk dit jaar :-)
Hier nog een paar kiekjes, het station van Cazouls werd ingericht als info-ontvangst.
Het stations-hof was afgelopen zomer nogal basaal ballast.
Ik weet het, de Franse slag is fameus ... .
Het zou me niks verbazen als het nu gewoon klaar is maar met linten afgezet ... opdat tzt een hoogwaardigheidsbekleder het mag openen.
Passend bij de Franse slag is dan dat je die linten gewoon kan negeren en heerlijk kan genieten van het nieuwe asfalt
(iets dergelijks maakten wij mee langs het Marne-Saone-Kanaal)
 
MCS_6984.jpg
Cazouls - voormalig station
MCS_6267.jpg
Cazouls
MCS_6282.jpg
Cazouls
MCS_7151.jpg
Maureilhan
MCS_6298.jpg
Maureilhan
Oh ... bijna vergeten, wellicht een reden om het Canal du Midi nog eens serieus op het Procrustus-bed te leggen.
Er heerst een Platanen-ziekte ... zolang er nog bomen overeind staan "moet" je het gaan zien.
Zodra grote aantallen Platanen gesneuveld zijn is het maar de vraag of je nog meemaakt dat het er weer een beetje "uitziet".
Je zou kunnen overwegen om een veerboot te nemen over de Adriatische Zee.
Er varen er verschillenden tussen Italie en Kroatie.
Je kunt b.v. de auto in Venetie of Rimini laten staan en leuk langs de Adriatische kust fietsen en terug (of heen) de boot nemen.

Afbeelding

https://www.find-croatia.com/ferries-cr ... -adriatic/

Afbeelding
Je kunt ook met de fiets naar zuid Frankrijk fietsen, naar Noor Spanje en dan de boot naar Engeland nemen en dan maar harwich fietsen en de boot terug naar Nederland. Eventueel eerst met de trein of bus naar Parijs misschien.