Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraag: Parijs Gare du Nord naar Paris Austerlitz - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vraag: Parijs Gare du Nord naar Paris Austerlitz

Wim schreef:
wo 05 feb, 2020 11:28
Ik heb een verwante vraag als het mag. Ik ben van plan in mei naar de Middellandse Zee te fietsen. Terug moet ik dan met de trein vanaf Avignon. Omdat de kans erg klein is dat ik het terug naar Groningen in een dag ga redden denk ik er over halverwege een nachtje in Parijs te kamperen. Zijn er ervaringen met campings in de buurt van het Gare de Lyon? De volgende dag kan ik dan rustig naar het Gare du Nord fietsen en vervolgens de trein naar huis nemen.
Ik vloog terug van vliegveld Toulon-Hyeres, na eerst per trein daar naartoe te zijn gereisd vanuit Lyon, dus dat is nog sneller vanuit Avignon. Een prettig klein vliegveld pal aan het strand waar het fietsvervoer-vriendelijke Transavia op vliegt. Ik vloog naar Rotterdam.

Wat betreft een eventuele camping bij Parijs/Gare de Lyon: ik kan Camping Paris-Est aanraden, heel dicht op een metrostation, en vlakbij het centrum van Parijs/Bois de Vincennes. Ik stond er een keer ivm met autopech, en het viel me alles mee gezien de locatie. Echt prima voor een nacht of wat.
Ik had een route op de Etrex uitgezet, van, voor mij Austerlitz naar Gare du Nord, maar hij pakte hem niet op, toen ben ik op de 'bonnefooi' gaan fietsen en één keer de weg gevraagd. Er waren overal fietspaden! Dat verraste me zeer. Het was heel makkelijk fietsen. Op het laatst natuurlijk de bewegwijzering naar, voor mij, Gare du Nord, kon niet missen. Austerlitz zal ook op tijd aangegeven staan.
Omdat mijn uitgezette route op de gps het niet deed, dacht ik nog wel, had ik nou maar een simpel kaartje van Parijs even meegenomen. Want het is idd. maar een paar straten die je dan steeds rechtuit kunt fietsen, als je het simpel wilt houden.
Maar met omfietsen erbij was ik er nog in minder dan 45 min. Succes!
Dank je Georg. Ik vlieg liever niet als ik het kan vermijden, dus ik ben erg blij met je suggestie voor die Camping Paris Est. Dat is slechts 12 km vanaf Gare de Lyon, en ruim 15 km naar Gare du Nord.
Ivo Miesen schreef:
wo 05 feb, 2020 15:03
De route van Leon ligt heel dicht bij zoals ik zou rijden.
Het enige nadeel is op de Magenta, daar zijn de fietspaden vaak geblokkeerd door foutparkeerders, vuilnisbakken en andere rotzooi. Een onbeladen fiets past dan nog wel, met brede tassen wordt het lastig.
Bij voldoende kennis van het Frans (met name Franse scheldwoorden) kun je dan over de weg rijden ;).
Die Franse scheldwoorden leer je snel genoeg.

Je kan het ook netjes houden ... confiture, of conducteur al dan niet voorafgegaan door een kortaf uitgesproken pauvre doet het al heel aardig.
Wil je wat variatie dan is er ook nog punaise, eventueel vooraf gegaan door fils de.

Zeg deze woorden niet tegen een gendarme of policier, deze mensen hebben last van een gehoorstoornis en ze verstaan je niet of niet goed.
Het zou maar zo kunnen dat ze denken dat je graag de gastvrijheid van het bureau wilt beproeven.
Toen ik een tijdje terug in Parijs werkte en woonde heb ik het toch niet gedurfd er te fietsen, maar het kon zeker wel. Dus ik ga het nu gewoon proberen, net als afgelopen zomer dwars door Rome. Ik vermoed dat Parijs minder stressvol zal zijn.
Er is zelfs een franse fietsplanner. Houdt rekening met fietspaden e.d.

https://www.francevelotourisme.com/itineraire?points=
Top, alle tips en tricks. Zal in April eens gaan kijken welke treinen er op de zondag op- mijn traject rijden. En zal rekening houden met de op de Magenta fout geparkeerde wagens ed.. Tot nu toe ben ik London ook altijd goed doorgekomen dus dat zal met al deze hulp in Parijs dan ook wel gaan lukken.

Flix - ik heb geen apple.

Ivo - waar zou jij afwijken op de route van Leon?
Inge1 schreef:
do 06 feb, 2020 06:32
Top, alle tips en tricks. Zal in April eens gaan kijken welke treinen er op de zondag op- mijn traject rijden. En zal rekening houden met de op de Magenta fout geparkeerde wagens ed.. Tot nu toe ben ik London ook altijd goed doorgekomen dus dat zal met al deze hulp in Parijs dan ook wel gaan lukken.

Flix - ik heb geen apple.

Ivo - waar zou jij afwijken op de route van Leon?
Afwijkingen bepaal ik meestal ter plekke, op basis van het verkeer en wegopbrekingen van dat moment.
In Parijs is het prima fietsen, als je je maar instelt op de drukke mierenhoop die iedere wereldstad is. Qua autoverkeer, toch altijd de belangrijkste "bedreiging" voor de fietser, geef ik verre de voorkeur aan de (zelfs!) Parijse automobilist vergeleken met wat ik regelmatig op Nederlandse wegen meemaak.
Je moet niet schromen je positie in het drukke verkeer in te nemen als fietser, maar zoals gezegd zijn er tegenwoordig steeds meer fietspaden. Het 1 richtingsverkeer dat vrijwel overal in Parijs geldt, is ook een voordeel.
Het grootste nadeel van fietsen door Parijs is dat ik altijd veel meer tijd kwijt ben dan gepland vanwege de vele fotogenieke plekken en bezienswaardigheden...

@Wim:NB tav Camping Paris-Est: ik zie nu wel bij nadere bestudering van de satellietfoto's dat deze camping dezelfde transformatie heeft doorgemaakt als veel Franse campings, nl er staan ineens heel veel stacaravans of anderszins huisjes-achtige overnachtingsbouwsels. Toen ik er verbleef, alweer een tijd geleden, was het nog echt een klassieke camping met vnl plaatsen voor tent en caravan. Dat is nu dus flink anders zie ik.
Inge1,

Ik heb net alle bijdragen gelezen, en nu vrees ik dat je fietstocht naar de Gare d'Austerlitz zal uitdraaien op een verschrikkelijke teleurstelling. Een ervaring waarvan je denkt: "Wat, was het dit maar? Hoeveel banaler kan een fietstocht zijn?"
+1
Zo lastig is het toch niet om een stukje in een grote stad te fietsen?
Het duurt bijna langer om alle adviezen te lezen dan het fietsen zelf.
https://www.google.nl/maps/dir/Gare+du+ ... 417489!3e1

Naar het zuiden tot je bij de Seine komt. Brug(gen) over, linksaf, en dan met de Seine aan je linkerhand naar het zuidoosten blijven rijden tot je er bent. 5 kilometer, koekie.

Dat er zoveel zijstraten zijn moet je als een voordeel zien: als je er eentje mist, komt er 100 meter verderop weer eentje die ook ongeveer de goede kant op gaat! Ik zou gewoon Google Maps op je telefoon gebruiken, die doet gewoon automagisch route herberekenen als het nodig is.

Einderdaad even opletten voor de streeploze yolorontondes!
Shrek schreef:
do 06 feb, 2020 10:47
Ik zou gewoon Google Maps op je telefoon gebruiken, die doet gewoon automagisch route herberekenen als het nodig is.
Precies. Hoe moeilijk kan het zijn? Luidspreker aan aan en meneer of mevrouw wijst je feilloos de weg. Wel even op lopen of fietsen instellen natuurlijk.
Het grijze alternatief over de Rue de Rivoli is de moeite waard. Het eerste? tweerichtingsfietspad van Parijs op een voormalig autoriool. Afgelopen najaar geopend. (https://www.cnews.fr/france/2019-09-17/ ... rte-880178) Bovendien kom je iets handiger langs de Place de la Bastille, waar ze nogal grootschalig aan de weg aan het werken zijn (plannen hier: https://www.paris.fr/pages/bientot-une- ... tille-6093 ). Dat zou komende zomer klaar moeten zijn, maar het blijft Frankrijk.

Je mag in Parijs vaak meerijden op de busbaan, bijvoorbeeld op de Pont d'Austerlitz over de Seine waar je links van het verkeer blijft op de busbaan.
ericplan schreef:
do 06 feb, 2020 17:49
Je mag in Parijs vaak meerijden op de busbaan, bijvoorbeeld op de Pont d'Austerlitz over de Seine waar je links van het verkeer blijft op de busbaan.
Je mag ook in de rest van Frankrijk vaak (of misschien wel altijd) op bus en trambanen fietsen.
In Nederland geldt zoiets als levensgevaarlijk, onmogelijk, een verkeers-affront etc etc ... in Frankrijk gaat het gewoon, en ook in steden (zoals Strasbourg) waar er serieuze aantallen fietsers zijn (en ook daar waar de trams heel stil voortsluipen*).

Je mag in Frankrijk ook in voetgangers-zones fietsen ... en een meter afstand houden van geparkeerde auto's en nog zo wat.
In ieder geval op papier krijgt de fiets in Frankrijk heel wat ruimte, daar kunnen we hier nog wat van leren.

En .. als je in wat drukker verkeer gewoon je plek opeist dan krijg je die ook.
Het enige is dat het verkeer in Parijs met gewoon nog iets meer "zwier" verloopt als in de rest van Frankrijk.

    *  Het verbaast mij steeds weer dat trams in Nederland zulke lawaaimakers zijn.
Bridgestone SM schreef:
do 06 feb, 2020 18:15
Je mag in Frankrijk ook in voetgangers-zones fietsen ... en een meter afstand houden van geparkeerde auto's en nog zo wat.
In ieder geval op papier krijgt de fiets in Frankrijk heel wat ruimte, daar kunnen we hier nog wat van leren.
Fietsers en voetgangers door elkaar, makkelijk zat als je weet dat minder dan 5% van de Franse bevolking de fiets als vervoermiddel gebruikt (bron: Trouw), tegenover een derde van de Nederlanders. En In Nederland hebben we gewoonlijk naast de busbanen nog een fietspad. Anders zou er in de steden geen bus meer vooruitkomen.
peter de rijk schreef:
do 06 feb, 2020 13:25
Shrek schreef:
do 06 feb, 2020 10:47
Ik zou gewoon Google Maps op je telefoon gebruiken, die doet gewoon automagisch route herberekenen als het nodig is.
Precies. Hoe moeilijk kan het zijn? Luidspreker aan aan en meneer of mevrouw wijst je feilloos de weg. Wel even op lopen of fietsen instellen natuurlijk.
Wel met luidspreker werken, oordopjes zijn in Frankrijk verboden voor fietsers.
peter de rijk schreef:
do 06 feb, 2020 18:34
Bridgestone SM schreef:
do 06 feb, 2020 18:15
Je mag in Frankrijk ook in voetgangers-zones fietsen ... en een meter afstand houden van geparkeerde auto's en nog zo wat.
In ieder geval op papier krijgt de fiets in Frankrijk heel wat ruimte, daar kunnen we hier nog wat van leren.
Fietsers en voetgangers door elkaar, makkelijk zat als je weet dat minder dan 5% van de Franse bevolking de fiets als vervoermiddel gebruikt (bron: Trouw), tegenover een derde van de Nederlanders. En In Nederland hebben we gewoonlijk naast de busbanen nog een fietspad. Anders zou er in de steden geen bus meer vooruitkomen.
Het raakt wat OffTopic ... maar Trouw is kennelijk nog niet in Strasbourg wezen kijken.
In het woon-werk-verkeer bijv. hebben ze daar 16% fietsgebruik. In de binnenstad ben je met een auto gehandicapped.

Maar belangrijker is dat de verkeersdeelnemers zich gemiddeld minder hufterig opstellen. Fietsers geven die bus de ruimte, net zo als de bus ruimte voor de fiets geeft. Als ik hier thuis in de ochtendspits een colonne schoolgaande jeugd tegenkom dan is er 0,0 aandacht voor andere weggebruikers ...