Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Week fietsen in Spanje (half april) - Forum Wereldfietser

Week fietsen in Spanje (half april)

Hallo,

Ik vertrek half april voor een weekje (7 fietsdagen denk ik) naar Spanje.
Vorige jaren deed ik al het stuk Girona en dan naar boven toe. Vorig jaar een rondje Sevilla - Cordoba - Jaen -...
Dit jaar twijfel ik om een stuk van de route van Bejaminse te doen, met name van Barcelona tot Valencia.
Of een lus vertrekkende vanuit Murcia of die regio.
Ik zoek eigenlijk mooiste bestemming en meest kans op mooi weer eigenlijk.
Heeft iemand tips? Ik ga niet kamperen en wil een fiets huren in Spanje zelf.

Groetjes,

Anke
Niks is zo onvoorspelbaar als het weer.
Dat gezegd hebbende, denk ik dat die Benjaminse door de bergen in april nog wel eens erg koud kan zijn. Terwijl het dan aan de parallelle kust heerlijk weer is. Aan de kust zijn m.i. genoeg mooie alternatieven te vinden, tussen Barcelona en Valencia.
Murcia lijkt mij voor april een prima optie.
Flix schreef:
di 18 feb, 2020 00:38
Niks is zo onvoorspelbaar als het weer.
Precies, en ook al is Spanje groot en dus niet overal hetzelfde, in het binnenland, en zeker het bergland is het soms verraderlijk lang koud. Kijk je naar bijv. Burgos dan is de gemiddelde temperatuur daar redelijk vergelijkbaar met die in onze streken ... het gaat er van echt koud tot heel warm waar het bij ons veel gelijkmatiger is.
Ik deed ooit onderzoek in het noorden van Spanje en had half april nog 20 centimeter sneeuw, en mijn vader was iets later een eind verderop, en ook veel lager en desondanks had hij 's ochtends ijs in zijn watertankje. Er zijn ook jaren met veel zachter weer maar het is en blijft "een dingetje" vooral ook omdat het kort voor die 20 centimeter sneeuw nog gewoon schappelijk weer was (we hadden toen nog geen vast onderdak, als je niet voor het winterkamperen uitgerust bent is het toch wel een beetje behelpen).
Hai Anke, nou da’s ook toevallig...
Ik ga half april ook fietsen in Spanje.
Zoek je een reisgenoot ?
Ik vlieg op Valencia. Vandaar uit zijn er meerdere mooie dagtrips de bergen in te maken, of langs de kust.

Www.fietseninspanje.nl
De Via Verde genaamd Ojos Negros.

Groet, Nouk
nouk schreef:
di 18 feb, 2020 18:47
De Via Verde genaamd Ojos Negros.
Zou ik niet aanraden, in april. Zoals zoveel van die Via Verdes in Spanje: blijkbaar met veel bombarie (en EU subsidie) aangelegd en geopend, en daarna nauwelijks (geen?) onderhoud meer.

Afijn, deze Ojos Negros is prachtig fietsen, maar niet als het regent of recent heeft geregend. Op sommige stukken spoelt de grond dan van het talud het fietspad op. Soms is het enkel lastig, maar een andere keer kom je op een stuk met een hele plakkerige soort rode klei. En dan loopt werkelijk alles vast aan de fiets. Heel veel takjes en dito tijd zorgden ervoor dat de boel weer enigszins wilde draaien, en daarna in het eerstvolgende dorp 20 minuten lang een hogedrukspuit in actie, bracht mijn fiets weer terug tot... fiets.
Daarna bleek de de N-234, die door dezelfde kloof van Teruel naar de kust loopt, een prachtige, en zeer rustig fietspad, omdat de A-23 snelweg deze N-weg heeft vervangen. Zoals je dat wel vaker tegen komt in Spanje, deze combinatie.

Als het al een tijdje droog is geweest, en ook blijft tijdens je tocht, heb je natuurlijk nergens last van.
Anke,
De regio Murcia is in de Spanje-stand op de Fiets en Wandelbeurs in Utrecht.
www.fietsenwandelbeurs.nl
Net ten zuiden van deze regio is het deel van Spanje met de minste regen. In april staat alles heerlijk in bloei.
Flix schreef:
di 18 feb, 2020 23:52
nouk schreef:
di 18 feb, 2020 18:47
De Via Verde genaamd Ojos Negros.
Zou ik niet aanraden, in april. Zoals zoveel van die Via Verdes in Spanje: blijkbaar met veel bombarie (en EU subsidie) aangelegd en geopend, en daarna nauwelijks (geen?) onderhoud meer.

Afijn, deze Ojos Negros is prachtig fietsen, maar niet als het regent of recent heeft geregend. Op sommige stukken spoelt de grond dan van het talud het fietspad op. Soms is het enkel lastig, maar een andere keer kom je op een stuk met een hele plakkerige soort rode klei. En dan loopt werkelijk alles vast aan de fiets. Heel veel takjes en dito tijd zorgden ervoor dat de boel weer enigszins wilde draaien, en daarna in het eerstvolgende dorp 20 minuten lang een hogedrukspuit in actie, bracht mijn fiets weer terug tot... fiets.
Daarna bleek de de N-234, die door dezelfde kloof van Teruel naar de kust loopt, een prachtige, en zeer rustig fietspad, omdat de A-23 snelweg deze N-weg heeft vervangen. Zoals je dat wel vaker tegen komt in Spanje, deze combinatie.

Als het al een tijdje droog is geweest, en ook blijft tijdens je tocht, heb je natuurlijk nergens last van.
Wel, vorig jaar (regio Sevilla) had ik hetzelfde probleem voor met de kleigrond. Echt een ramp, de fiets gaf niks meer mee. Dus inderdaad zal ik die optie dan laten varen en zowieso regio Murcia gaan :-)
nouk schreef:
di 18 feb, 2020 18:47
De Via Verde genaamd Ojos Negros.
Teruel lijkt me zo vroeg in het voorjaar wel erg fris. Je hebt daar meer kans op nachtvorst dan in Nederland. Een paar weken geleden heeft er zelfs sneeuw gelegen.
Leon schreef:
wo 19 feb, 2020 10:12
nouk schreef:
di 18 feb, 2020 18:47
De Via Verde genaamd Ojos Negros.
Teruel lijkt me zo vroeg in het voorjaar wel erg fris. Je hebt daar meer kans op nachtvorst dan in Nederland. Een paar weken geleden heeft er zelfs sneeuw gelegen.
Precies, kijk ook naar deze casuïstiek.
Het kan overigens ook in onze (of bijv. Noord-Franse) streken tot begin mei nog sneeuwen* ... het hoeft dus geen reden te zijn om niet te gaan, reken evenwel gewoon op ieder weertype, van min 10 tot plus 30 (net zoals je in Z-België/N-Frankrijk kan treffen).

  * Afgelopen jaar hadden we op 4 mei nog sneeuw op de tent, gewoon N-Frankrijk, en niet "hoog"
bert sitters schreef:
wo 19 feb, 2020 06:12
Anke,
De regio Murcia is in de Spanje-stand op de Fiets en Wandelbeurs in Utrecht.
www.fietsenwandelbeurs.nl
Net ten zuiden van deze regio is het deel van Spanje met de minste regen. In april staat alles heerlijk in bloei.
De zuidoosthoek van Spanje, van Valencia tot Cabo de Gato en Almeria is in april echt prima te doen. Niet voor niets is deze hoek het populairst bij overwinteraars. Prima fietsen ook daar.
Ik volg even.

Zelf had ik idee om rondje Malaga - Sevilla - Cordoba - Granada - Malaga te doen.
Dank voor de tips alvast!
Iemand al gefietst in Murcia?
Daar nog concrete tips omtrent? Wegen die te vermijden zijn of net aan te raden?
Ik heb een gps en maak vaak gebruik van routeyou om een route samen te stellen, maar vorig jaar bleek dat niet altijd een succes. Zijn er nog betere alternatieven?

Alvast merci!
Anke1984 schreef:
do 20 feb, 2020 23:31
Dank voor de tips alvast!
Iemand al gefietst in Murcia?
Daar nog concrete tips omtrent? Wegen die te vermijden zijn of net aan te raden?
Ik heb een gps en maak vaak gebruik van routeyou om een route samen te stellen, maar vorig jaar bleek dat niet altijd een succes. Zijn er nog betere alternatieven?

Alvast merci!
Ik gebruik Strava om routes te maken en die in mijn Garmin te zetten. Kommoot is ook wel iets om wellicht naar te kijken om routes te maken. Zelf heb ik daar minder ervaring mee.
Of Malaga als startpunt? Volgens de statistieken scheelt het weer in Malaga en Murcia in april niet veel (gemiddelde dagtemperatuur 16°C ; 14 mm regen). Van het achterland durf ik niet veel te zeggen.
Ik wil zelf in april de MTB-variant van de Gran Senda de Malaga gaan doen (veel onverhard en ca. 650 km lang; minstens 10 dagen), maar je kunt ook een ronde maken van ca. 420 km over verharde wegen, wat in 7 dagen wel te doen moet zijn. De route loopt langs de witte dorpen (Trevelez, Lanjaron) op de zuidflank van de Sierra Nevada. Genoeg overnachtingsplekken als je de route een beetje handig indeelt. Wel ca. 1000 hoogtemeters per dag.
alstro schreef:
do 20 feb, 2020 23:13
Ik volg even.

Zelf had ik idee om rondje Malaga - Sevilla - Cordoba - Granada - Malaga te doen.
Hoi, zoiets zie ik ook wel zitten. Heb je daar al concrete plannen rond ? Reeds een route gepland ?

Thx
Over Granada, ik vond het Alhambra echt de moeite waard om te zien. Echter is het vaak (zeker in de zomer) weken vooraf volgeboekt dus reserver tijdig als je die optie hebt.
Nu vast lekker rustig, dus ideaal moment om er naar toe te fietsen.
ivo.lepee@vivium.be schreef:
wo 29 apr, 2020 16:23
alstro schreef:
do 20 feb, 2020 23:13
Ik volg even.

Zelf had ik idee om rondje Malaga - Sevilla - Cordoba - Granada - Malaga te doen.
Hoi, zoiets zie ik ook wel zitten. Heb je daar al concrete plannen rond ? Reeds een route gepland ?

Thx
Ja de route heb ik al klaar. Rond de 700 km. Nu afwachten hoe het allemaal loopt. Kan dus zomaar 2021 worden.
Wellicht nog een tip - Ik vond de route tussen Setenil de las Bodegas en Ronda erg mooi (met auto gedaan).