Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 1 week fietsen in Wales (route, accommodatie, tips) - Forum Wereldfietser

1 week fietsen in Wales (route, accommodatie, tips)

Hoi!

Leuk om zo'n forum vol kennis te hebben om vragen te kunnen stellen. Ik ga eind april voor het eerst een fietsreis maken. Wat vastligt is dat ik vanuit NL in 1 dag op het startpunt wil komen met de trein (via Londen). Ik heb geen goede fiets dus die zal ik daar huren. Dit betekent ook dat begin- en eindpunt hetzelfde moeten zijn óf dat ik m'n fiets vanaf het eindpunt makkelijk met de trein naar het beginpunt kan brengen. Dat wil zeggen op de laatste dag in een paar uurtjes, niks ingewikkelds.

Ik blijf 6 volle dagen en wil overnachten in ho(s)tels, B&B, couchsurfing, wat dan ook, maar niet kamperen.
Ik ga de komende tijd in NL trainen en ben een doorzetter maar zeker geen pro en niet gewend aan bergen.

Nu lijkt mij Wales een erg mooie bestemming vanwege het prachtige landschap en omdat het met de trein goed te doen is vanuit NL in één dag. Schotland is echt te ver bijvoorbeeld.

Hebben jullie tips voor een route? Ik wil 5 dagen fietsen, 1 rustdag. Alvast heel hartelijk dank!
Tips voor fietshuur en accommodatie zijn ook van harte welkom!

Ik heb uiteraard al een hoop op internet gezocht, maar daar vind ik vooral te korte routes en routes die niet rondgaan.

Thanks!!
Gefeliciteerd,
Je begint met ,fietstechnisch, het zwaarste land van de op dit moment 201 befietsbare landen.
De infrastructuur van het gehele Verenigde Koninkrijk is van het type "we gaan daar een weg naar toe aanleggen en dit is de kortste route " zodat ,vooral in Wales, regelmatig steigingen voorkomen van 33 % [ one in three]. Met een onbeladen fiets kun je boven komen......
Jammer dat je met een huurfiets wil beginnen, vaak geen goed begin van een fietsverslaving.
En Nee , die routes zijn niet kort maar meer is niet te doen.
Advies; serieus trainen !! ,goed regenpak !! en genieten.
Groeten van Pier.
De plannen zijn 'nogal ambitieus'. Wales is inderdaad lastig fietsen, Robin.

Maar, laten we bij het begin starten.
De fiets:
Heb je een goede fiets? Spaar voor of koop een eigen fiets die past. Scheelt een hoop ellende op een fiets die je niet kent.
De 'dus die ga ik huren' klinkt al als een slecht begin. :?

B&B's en hostels kan je gelukkig op het web wel vinden.

Heb je nu al veel fietservaring? Nu beginnen met trainen is voor april met steigingspercentages van 25% of 30% is wat laat

De reis:
Ik zou allereerst beginnen met een lang weekend van 3/4 dagen proefrijden.
En als je een rondtrip wilt maken?
Neem de boot naar Hull, fiets naar het zuiden, neem de boot vanuit Harwich weer terug. Zo'n 350 km en dan hoef je je niet zo te haasten. Lincolnshire en Essex zijn een stuk vlakker. Is Engeland en geen Wales, maar om te beginnen lijkt mij dit een stuk schappelijker.

Optie 2: Van Newcastle naar Harwich: zo'n 550km. Maar Yorkshire is wat heuvelachtiger.
jwkeij schreef:
wo 19 feb, 2020 21:22
De plannen zijn 'nogal ambitieus'. Wales is inderdaad lastig fietsen, Robin.
Wellicht Wales even rechts laten liggen en Zuid-West-Engeland kiezen ?
Ik keek even en je komt in een zeer overzichtelijk tijdsbestek in Weymouth en zelfs Plymouth is nauwelijks verder (tijdsgewijze dan).

Het weer in Zuid-West-Engeland is een stuk vriendelijker, en het toerisme is er ook beter ontwikkeld. Nu is toerisme niet altijd een bonus, maar buiten het hoogseizoen zou je er voordeel uit kunnen halen.

Het belangrijkste evenwel lijkt mij vooruit te gaan onderzoeken wat er voor fietsen te huur zijn. Ik huur slechts zelden een fiets, maar als ik aan gehuurde fietsen denk dan denk ik eigenlijk vooral aan fietsen die niet lekker zaten / niet lekker fietsten.
Een fiets waar je na een dag al van denkt: mijn eigen fiets fietst beter maakt de week erg lang.

Veel fiets-ervaring in Engeland heb ik niet, maar ik herinner me wel de wegen waar je eerst een stap achteruit moest doen, om daarna de remmen los te laten om de fiets weer een paar stappen te duwen. Een 1:3 gradient heb ik niet gezien, wel 1:4 ... en dan ben je dus het best uit in een regio waar de hoogteverschillen een beetje beperkt blijven (met de aantekening dat vele kleine hellingen vaak erger zijn als een rustige langere en uiteindelijk hogere).
Wales is erg mooi, maar inderdaad behoorlijk zwaar. Een belangrijker nadeel van Wales vind ik het weer.
Toen wij er waren was het overal prachtig weer, alleen in Wales viel er veel regen.
Wij hebben gekampeerd maar B&B zijn meestal overal te vinden.

Ik zou het inderdaad eerst in een andere streek zoeken, het zuiden of Lake District is ook erg mooi.
Daar zijn de hellingen ook erg stevig.
Qua treinen en fietshuur heb ik geen ervaring.

Voor inspiratie zie:
http://luddo.freehostia.com/UK2016/Uk2016.html
http://luddo.freehostia.com/Uk/Uk.htm

Afbeelding
Mooi plan. Ik zou gewoon gaan en niet teveel beren zien. Geen haast, lopend kom je ook de heuvels op. Ik ben nog nooit in Wales geweest maar het lijkt me dat als je een kaart koopt en zelf een route bepaalt je genoeg mooie plekken ziet.

Gelukkig is het reisadvies voor Wales positief. :wink:
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (46.93 KiB) 7861 keer bekeken
Ook ik heb geen antwoord op je vragen, wel dezelfde opmerkingen qua zwaarte en fiets.
Is het een optie om Wales westelijk of noordelijk te laten liggen, dan zou ik dat doen en met de boot naar Engeland gaan, een van de drie eerdere opties (Ijmuiden-Newcastle of Rotterdam Hull, fietsen naar Harwich, Harwich-Hoek) uitgebreid met de optie Hoek-Harwich, fiets naar Londen, stukje zuid-Engeland, terug langs de kust, boot Dover Duinkerken en LF1 of trein naar NL. Eigenlijk kan je tussen alle havens met bootverbinding naar NL, BE of FR (nrd) in Engeland fietsen.

En voor wat betreft de fiets: ga thuis naar een goede /voor jou bekende fietsenwinkel en probeer iets te regelen met lenen of huur. Dan kan je rustig kijken naar passen, afstellen enz. Voordeel is ook dat je niet met de trein hoeft, maar de fiets gewoon mee kan nemen op de boot.
piviets schreef:
wo 19 feb, 2020 20:48
... ,vooral in Wales, regelmatig steigingen voorkomen van 33 % [ one in three]. Met een onbeladen fiets kun je boven komen......
Wat een overdrijving!
De steilste klim in Wales, de Fford Pen Llech, heeft een stukje van 37,5%, maar verder zul je echt moeten zoeken naar een klim met meer dan 25%.
Onder de mooiste en uitdagenste klims in Wales blijft de helft onder de 15% voor het steilste stuk. Dat is nog niet gering, maar lang niet dat wat hierboven beweerd wordt.
Dankjulliewel voor de tips! Fijn hoe je bij een forum een vraag kan stellen en altijd antwoord krijgt op allerlei dingen die je niet hebt gevraagd :P

Ik ga met de trein (heb al een ticket naar Londen) omdat ik megazeeziek wordt. Dus de boot is geen optie. In de Eurostar kan je heel moeilijk een fiets meenemen dus moet m wel huren.

Bedankt voor jullie zorgen ;) ik sluit me liever aan bij Math en JanH: ik zie geen beren op de weg en denk dat het wel goed komt! Mijn eerste rit (zonder training) was 110 km in Nederland, ging prima op een stadsfiets met 3 versnellingen. Dus ik kom er wel, one way or the other haha!

Maar wel goed om te weten dat Wales pittig is, natuurlijk. Ik kijk nu ook naar het zuiden en Cotswolds. Maar zoals gezegd vind ik het moeilijk om een goede route te vinden. Ik wil voorkomen dat ik alleen maar langs een snelweg rijd of tussen de hoge hagen (daarvan zie ik er veel).

Tips blijven onverminderd welkom, dank dank!

Wat is nu de mooiste plek om te gaan fietsen in Engeland of Wales?
Goed dat je je niet laat afschrikken! Ik zou beginnen met te zoeken naar plaatsen waar je fietsen kunt huren en die ook een treinstation hebben. Ik zag dat er in de regio ZW Wales en Shropshire niet erg veel zijn. Vervolgens zou ik contact opnemen met de verhuurder om te vragen welke fietsen hij heeft. Leg uit van je van plan bent. Ik zou een fiets met 3x9 of 2x10 derailleurversnellingen nemen, die ook een stevige drager heeft voor je tassen. Een huurfiets voor een week hoeft geen perfecte pasvorm te hebben: vraag of ze je maat (S,M,L,XL) op voorraad hebben.

Wat routes betreft: neem een combinatie van fietsroutes van Sustrans.
RobinSofie schreef:
di 25 feb, 2020 16:30
Wat is nu de mooiste plek om te gaan fietsen in Engeland of Wales?
Op basis van nogal bescheiden ervaringen op dat Grote Eiland zou ik zeggen dat Wales een land is om te lopen.
Of je nu het Pembrookshire Coast Path doet of de Cader Idris beklimt, ik vond het een loop-land.

En dan Zuid-Engeland, ik fietste ooit Weymouth - Salisbury - Southampton - Portsmouth - Londen - Dover, en ik vond de Engelsen toen al rare autorijders en ik begreep dat het niet beter is geworden ... maar het was wel mooi, zeker in het westelijker zuiden, en ja soms tussen manshoge heggen.

En qua weer is het zuiden de beste keus, in Wales moet je het treffen (ik liep er een week op laarzen, en dat was een slechte keus, het was in de laarzen zompiger als erbuiten, maar dat was - zo zei men - een grote uitzondering, daarna toch maar stevige bergschoenen gekozen, ook omdat laarzen toch niet het lekkerst lopen).

En verder zou ik de suggesties van "math" goed ter harte nemen, beter een goed station + goede fietsenverhuurder als eerste start nemen als de route. Met een goede kaart kom je daarna die week wel door.
Ik heb jaren in Engeland gewoond, en het fietsen kan er inderdaad zwaar zijn, vooral in Wales. Tegelijk is het er ook erg leuk en mooi fietsen. Zie hier voor Sustrans, met vele mooie routes: https://www.sustrans.org.uk/our-blog/na ... erest=null
Van huurfietsen word ik niet echt blij, maar je kunt geluk hebben. Voor overige tips: https://fietsvakantie.home.blog/
RobinSofie schreef:
wo 19 feb, 2020 19:40
Ik ga eind april voor het eerst een fietsreis maken.
[...]
Ik ga de komende tijd in NL trainen en ben een doorzetter maar zeker geen pro en niet gewend aan bergen.
Mijn allereerste kennismaking met fietsen in bergachtig terrein was in Wales! Het was mijn derde fietsreis in het buitenland, die ik in dit topic uitgebreid heb beschreven. Drie jaar eerder, in 1976, was ik op een fiets met 3 versnellingen al dwars door Engeland tot aan de grens van Wales gefietst.

RobinSofie schreef:
wo 19 feb, 2020 19:40
Nu lijkt mij Wales een erg mooie bestemming vanwege het prachtige landschap en omdat het met de trein goed te doen is vanuit NL in één dag. Schotland is echt te ver bijvoorbeeld.

Hebben jullie tips voor een route? Ik wil 5 dagen fietsen, 1 rustdag.
Ook voor Wales is 5 dagen best wel kort; maar als het een beetje meezit met het weer, kan het een prachtige tocht worden.

Je zou kunnen beginnen in Shrewsbury, dat per trein bereikbaar is (hier is een kaartje van het spoornetwerk in Wales). Vandaar is het via National Cycle Route (NCR) 81 circa 100 km fietsen naar Llanidloes. Van Llanidloes is het nog 40 km naar Machynlleth via NCR 8. Daar zou je op de trein kunnen stappen als het fietsen door de heuvels je gesloopt heeft. Smaakt het echter naar meer, dan kun je NCR 8 nog 140 km blijven volgen tot Bangor. Daar kun je weer op de trein stappen - of nog 40 km doorfietsen via NCR 5 naar Llandudno, waar ook een station is.

Afbeelding

Ik krijg soms een beetje de indruk dat een aantal mensen op dit forum een gebied als Wales niet zo bij hun ‘wereldfietserstatus’ vinden passen, al zullen ze dat niet hardop toegeven (zie ook dit topic ;-)). Sommigen vliegen elk jaar naar een ander continent, maar zijn nog nooit in Wales geweest.
Enkele jaren terug zat ik als informant op de Fiets- en Wandelbeurs, terwijl Frank van Rijn langs mijn tafeltje liep. Toen hij zag wat ik daar had uitgestald, zei hij met een grijns: ‘Wij zullen elkaar nooit tegenkomen’. Frank is daar eerlijk in: hij verschroeit liever in Death Valley dan dat hij af en toe een beetje regen moet trotseren op de Britse Eilanden.

Eind april kan het in Wales overigens prima fietsweer zijn, al kun je ook pech hebben. Zelf ben ik ooit in een paasvakantie van Harwich naar het Lake District gefietst. De heenweg was koud en natter dan me lief was, maar de terugweg was zonovergoten. Het was een prachtige tocht en ik had er geen dag van willen missen.

In Wales ben ik inmiddels zes keer geweest. In 1981, 2 paar jaar na die eerste kennismaking met fietsen in de bergen, fietste ik weer een paar dagen door Wales. Nu als deelnemer aan de Great British Bike Ride, een door de Britse milieu-organisatie ‘Friends of the Earth’ georganiseerde fietstocht van het Schotse John O’Groats naar het Engelse Lands’ End.
In de hete zomer van 1983 fietste ik weer een week door Wales. Nu zou zelfs Frank van Rijn zich hier thuis hebben gevoeld, want elke dag werd het er rond de 30 graden.
Mijn derde bezoek aan Wales was in juni 1996. Ditmaal een wandelvakantie met twee vriendinnen in de Brecon Beacons en langs de kust van het prachtige schiereiland Gower.
In september 2001 fietsten we van Hull naar Llandudno. Van die tocht heb ik een verslag geschreven voor een tijdschrift, dat ook op mijn website staat: High Peaks & Flat Tires.
In juni 2012 waren we voor het laatst in Wales. Nu fietsten we in enkele weken van Cardiff naar Llandudno. Jawel, juni 2012: in Wales was dit de natste junimaand in honderd jaar. Ook van deze tocht heb ik een verslag voor een tijdschrift geschreven, dat nog niet op mijn website staat. Ik denk er hard over om hiervan een fotoverslag op dit forum te zetten...
Misschien een beetje late reactie.

Maar ik heb nog een tip voor als je wil fietsen in Engeland.
Wij hebben de route: coast en castles gefietst. Dit is een route van Newcastle naar Edinburgh Schotland.

Wij zijn vanuit Friesland naar IJmuiden gefietst, daar de boot gepakt naar Newcastle en de volgende ochtend start je met de route coast en castle.
De route is bepijlt maar het is wel handig dat je de route van te voren download in je fiets navigatie, want het is af en toe even zoeken naar de bordjes.
Het is een fantastische route, het eerste stuk is langs de kust en het laatste deel fiets je meer land inwaarts door de heuvels en bossen. Afhankelijk van het aantal kilometers die je per dag wil fietsen is de route in drie a vier dagen goed te doen. Wij hebben de route op de racefiets gedaan maar je komt af en toe een stuk tegen waar je niet kan fietsen en een stukje moet lopen (dat zijn geen kilometers, max. een paar honderd meter) maar dat maakt het avontuur des te mooier.
Van te voren hebben wij de B&B's op de route gereserveerd, werkt super, je weet dat je een slaap plaats hebt inclusief een goed Engels ontbijt de volgende ochtend.

In verband met de tijd zijn we vanuit Edinburgh met de trein terug gegaan naar Newcastle. Je fiets kan je goed mee nemen in de trein maar je moet de plaats wel van te voren reserveren wat overigens prima te regelen is.