Additionally, paste this code immediately after the opening tag: KNNV-natuur-kampen als fietsbestemming ? - Forum Wereldfietser

KNNV-natuur-kampen als fietsbestemming ?

Tja, 't is niet puur op de fiets gericht, erger nog de fiets is voor natuurmensen lang niet altijd het geprefereerde vervoermiddel.

Toch is er een kruisbestuiving denkbaar.   De KNNV organiseert al jaren natuur-kampen (of zoals ze het tegenwoordig zelf noemen: kampeervakanties).   Verschillende van de kampen van het 2020-programma lenen zich voor de fiets, dwz: een bestemming waar je min of meer makkelijk en aantrekkelijk heen kan fietsen (met eventueel een aanloopje per trein) en waar je ter plekke ook nog wat aan die fiets kan hebben.

Zo'n kamp is natuurlijk "wat anders".   Net als voor dit forum gelden er in de KNNV-kampen geschreven en ongeschreven regels en gewoonten.   Toch denk ik dat je er als fietser voldoende de ruimte krijgt om de natuur met de fiets te ontdekken en/of zo nu en dan de fiets en jezelf voorrang te geven op de natuur.

Wellicht is een extra aanbeveling dat de te jong en onverwacht overleden Maria Lauran óók actief betrokken was bij de organisatie van de KNNV-kampen.

< O ja, in principe moet je lid zijn van KNNV, IVN of NHGL, (of een Belgische natuur-organisatie), maar men is niet heel streng. >
Ik zie de bezoekersteller rap oplopen, en verder geen reactie ... 't kan van alles betekenen ... maar in ieder geval is er een zekere nieuwsgierigheid.

Daarom nog een enkele toevoeging (ik moet bekennen, ik ben een ervaringsdeskundige).
Je moet natuurlijk wel iets met natuur hebben, en er liefst iets meer van willen weten - alleen "natuurbeleving" kan natuurlijk ook maar dat is toch een beetje mager, voor jezelf maar ook voor de anderen.

Verder: Het aardige kan zijn dat als je ergens terecht komt waar leuk fietsen is dat je als doorgewinterde fietser ook wat "in te brengen" hebt. Maar ook als je geen zin in op sleeptouw nemen hebt dan moet dat kunnen: dan ga je gewoon een dagje op eigen initiatief iets "verkennen", of gewoon niet eens verkennen (net zo als er soms deelnemers zijn die per se naar een hoge top willen).
Wat ook een prettige kant kan zijn is dat de deelnemers lang niet allemaal even geïnteresseerd zijn (het zijn beslist niet allemaal "ANWB-echtparen") dus als je wederhelft eens zin heeft in niks doen dan is dat helemaal zo gek nog niet.
In de limiet ga je zelf het hele eind fietsen en je wederhelft komt naderhand met de "volgauto".

Als ik naar het lijstje van bestemmingen van dit jaar kijk:
Zweden (niet te ver weg in Zweden): niet naast de deur maar goed te doen voor wie van de Zweedse gravel-wegen houdt.
Z-België: Voor sommigen van ons misschien zelfs bijna naast de deur, en voor anderen een paar dagen langs de Maas.
NO-Frankrijk: Afhankelijk van een eventueel aanloopje per trein van enkele dagen tot ± een week (of iets meer).
En dan natuurlijk een paar bestemmingen in Nederland, dat kan nooit heel ver zijn.

Mochten er vragen zijn: Stel ze gerust (desgewenst privé en/of direct).
KNNV?

De Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging is een vereniging die zich bezighoudt met natuurlijke historie. De doelstelling van deze vereniging is het bevorderen van natuurbeleving, natuurstudie en natuurbescherming. De KNNV omschrijft zichzelf als 'vereniging voor veldbiologie'.
Ronald van der Perk schreef:
do 12 mar, 2020 16:56
KNNV?

De Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging is een vereniging die zich bezighoudt met natuurlijke historie. De doelstelling van deze vereniging is het bevorderen van natuurbeleving, natuurstudie en natuurbescherming. De KNNV omschrijft zichzelf als 'vereniging voor veldbiologie'.
Ohhh, ik dacht de Koninklijke Nederlandse Naturisten Vereniging :?
Ronald van der Perk schreef:
do 12 mar, 2020 16:56
KNNV?

De Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging is een vereniging die zich bezighoudt met natuurlijke historie. De doelstelling van deze vereniging is het bevorderen van natuurbeleving, natuurstudie en natuurbescherming. De KNNV omschrijft zichzelf als 'vereniging voor veldbiologie'.
Precies, hoewel de doelstellingen statutair er wat mooier en genuanceerder uitzien.
Met name die "natuurbeleving" is een wat populaire samenvatting.

Ze organiseren dus (ook) kampen, en sommige daarvan zouden voor wie iets met "natuur" heeft goed kunnen combineren met het fietsen wat alhier de hoofddoelstelling is.   Er zijn "wereldfietsers" die met beide vereningen iets hebben (er waren al lang voordat de "wereldfietsers" in beeld kwamen al KNNVers die ver fietsten, die wisten nog niet dat ze daarvoor een aparte vereniging moesten hebben).

Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee, en zegt het je niks, vergeet het dan.


En dat van die naturisten ... waarom dat een steeds weerkerend "mopje" is ... dat weet ik ook niet.
Er is ook iets dergelijks met fietsen .... en dat ... wordt wellicht gemodereerd.
Bridgestone SM schreef:
do 12 mar, 2020 18:44
En dat van die naturisten ... waarom dat een steeds weerkerend "mopje" is ... dat weet ik ook niet.
Er is ook iets dergelijks met fietsen .... en dat ... wordt wellicht gemodereerd.
Je bedoelt dit?
keesswart schreef:
do 12 mar, 2020 20:05
Bridgestone SM schreef:
do 12 mar, 2020 18:44
En dat van die naturisten ... waarom dat een steeds weerkerend "mopje" is ... dat weet ik ook niet.
Er is ook iets dergelijks met fietsen .... en dat ... wordt wellicht gemodereerd.
Je bedoelt dit?
Als dat er mee door kan dan kan de mijne ook wel:

Ik doelde op:  "Op een oude fiets moet je het leren".

En nu graag geen goedkope inkoppers etc.
We hebben zo wel weer genoeg OffTopic gehad.