Additionally, paste this code immediately after the opening tag: we kunnen echt weg - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

we kunnen echt weg

Nu word ik weer verkeerd geciteerd.
1. Voldoende mondkapjes voor de zorg.
2. Mondkapjes naar landen waar afstand houden onmogelijk is.
3. Mondkapjes zodat wij weer in de trein en naar het theater en de kapper kunnen.
javb2812 schreef:
za 02 mei, 2020 13:28
edit: het gaat snel in het draadje. Mijn onderstaande reactie is op Edwin zijn eerste grafiek. Inmiddels heeft hij een tweede (al wat relevantere) grafiek erbij gezet.
-------------------------
Ik zie een grafiek met aantal overlijden uitgezet tegen leeftijdsgroepen.
Het lijkt me dat de verhoudingen in dezelfde grafiek zonder corona ook ongeveer zo zouden zijn.

Daarmee beweer ik niet dat je geen goed punt hebt, maar wel dat deze grafiek er niet bij helpt om je punt te maken.

Hans
Als ik deze grafieken zelf gemaakt zou hebben, heb je een punt. Verder wil ik er geen punt van maken.
javb2812 schreef:
za 02 mei, 2020 13:28
Het lijkt me dat de verhoudingen in dezelfde grafiek zonder corona ook ongeveer zo zouden zijn.
Jouw redeneringen lijken van het type van een automobilist die zegt: "De irritante verkeersdrempels in deze straat kunnen wel weg want er gebeuren toch geen ongelukken".

Je schrijft
joukon schreef:
za 02 mei, 2020 13:25
Om Leon te "citeren"; ik ben boven de 65 en gezond. Al vind ik gezondheid relatief want morgen kan je aangereden worden door iemand die niet oplette: gebeurde vanmorgen nog door een jongere op de fiets met smartphone in de hand aan het bellen, in voetgangersgebied fietsend. Daar kon ik op participeren. Dat dan weer wel.
Dat geldt niet voor iedereen. Ik ken schrijnende gevallen van mensen die buiten eigen schuld hersenbeschadiging opgelopen hebben t.g.v. andermans roekeloosheid.
Ik ben helemaal niet boven de 65 en heb dat ook niet gezegd...!
Misschien moet je eens opzoeken wat citeren is en daarna als je zegt iemand te citeren dat ook doen en het op een goede manier doen. Tussen aanhalingstekens is goed, als je het goed uitvoert.
Bert van Sprang schreef:
za 02 mei, 2020 13:15
Edwin, waarom zo scherp? Soms gaat het brein van een oudere weer lijken op dat van een kleuter en is de ratio ver te zoeken. Toen ik tegen mijn 80-jarige, veel te dikke fietsvriend zei dat hij tot de risicogroep behoort, was hij diep beledigd.
Maar wat wil je hiermee zeggen? Dat we het gedrag van de ouderen die zich niet aan de Corona-maatregelen houden maar moeten gedogen ten koste van onze eigen risico’s en risicobeperkingen?

Mijn 83-jarige moeder begrijpt ook niet alles van de Corona-maatregelen en moet soms ook op het goede spoor gezet worden. Met alle respect, soms op een manier zoals je dat bij een kleuter ook zou doen.
Kortom,
- niet alle ouderen zijn scherp van geest,
- citeren begint bij goed lezen,
- Leon is nog geen 65 jaar oud,
- we kunnen nog echt niet weg,
- de discussie gaat voort!
Edwin* schreef:
za 02 mei, 2020 13:31
....mensen moeten nu zoveel mogelijk thuis blijven, zoals de oproep van de overheid luidt.

Zij kunnen namelijk niet doen alsof deze regel niet voor hen geldt.....
Als het de overheid goed had geleken om er echt een regel van te maken, hadden ze dat gedaan. Die keuze hebben ze niet gemaakt.

Hans
joukon schreef:
za 02 mei, 2020 13:25
* In Spanje heeft men gefaseerd naar leeftijd en uren waarop men buiten mag 'spelen'. Misschien een idee voor Nederland om ook in te voeren. Voor de duur van 2 uur. Dat wordt dan wel plannen hoe je naar je vakantie adres komt :wink:
Wat dat betreft mogen we blij zijn dat ze in NL voor een andere aanpak hebben gekozen. Zes weken verplicht thuiszitten was andere koek geweest.

Daartegenover zou ik het wel heel fijn vinden om te weten of er in NL een planning is wat betreft het verzachten van de maatregelen. Dat is in andere landen wel het geval.
javb2812 schreef:
za 02 mei, 2020 13:46
Edwin* schreef:
za 02 mei, 2020 13:31
....mensen moeten nu zoveel mogelijk thuis blijven, zoals de oproep van de overheid luidt.

Zij kunnen namelijk niet doen alsof deze regel niet voor hen geldt.....
Als het de overheid goed had geleken om er echt een regel van te maken, hadden ze dat gedaan. Die keuze hebben ze niet gemaakt.

Hans
Dat klopt, de Corona maatregelen (o.a. blijf zoveel mogelijk thuis) gelden voor iedereen, dus ook voor de bejaarden/65 plussers. Duidelijker kan het eigenlijk niet.

Het is dan ook onvoorstelbaar om te zien (en bevestigd te zien in het artikel in het NRC) dat er dan nog altijd een grote groep mensen is (bejaarden/65 plussers in dit geval) die denken dat deze maatregelen voor hun niet gelden en er gewoon op uit blijven trekken op hun (vaak electrische) fiets en dan onderweg lekker op een bankje gaan zitten met hun boterhammetje en thermoskan.
javb2812 schreef:
za 02 mei, 2020 13:46
Edwin* schreef:
za 02 mei, 2020 13:31
....mensen moeten nu zoveel mogelijk thuis blijven, zoals de oproep van de overheid luidt.

Zij kunnen namelijk niet doen alsof deze regel niet voor hen geldt.....
Als het de overheid goed had geleken om er echt een regel van te maken, hadden ze dat gedaan. Die keuze hebben ze niet gemaakt.

Hans
Voor alle duidelijkheid, er is wel degelijk een maatregel van gemaakt.

Zie: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... a-verlengd

Hierin vind je de Corona maatregelen terug die de overheid voorschrift. En na “handen wassen” volgt als tweede maatregel “zoveel mogelijk thuis blijven”.

Daarnaast ben ik blij dat we niet in een totale lockdown leven en het nu nog maatregelen zijn en geen wettelijk opgelegde regels (als je dat met “regels” bedoelt).

En als we allemaal loyaal zijn aan elkaar en de maatregelen zoveel mogelijk (willen) naleven, dan blijven we wellicht uit een totale lockdown.
Leon schreef:
za 02 mei, 2020 13:41
javb2812 schreef:
za 02 mei, 2020 13:28
Het lijkt me dat de verhoudingen in dezelfde grafiek zonder corona ook ongeveer zo zouden zijn.
Jouw redeneringen lijken van het type van een automobilist die zegt: "De irritante verkeersdrempels in deze straat kunnen wel weg want er gebeuren toch geen ongelukken".
Interessante vergelijking dit. Ik ben, al houd ik niet zo van auto rijden, net als bij Coronamaatregelen ook hier voor maatwerk. Of ik voor verkeersdrempels ben hangt af van waar ze staan. En ja, die ene asociale buurtbewoner die in de wijk hard zou willen rijden, die heeft daar helaas ook invloed op.

Bij hoe we met Corona maatregelen omgaan iets soortgelijks. Streven naar 100,00% veiligheid is een utopie, al kom je er in de buurt als je altijd thuis bent. Om het aantal verkeersdoden naar nul te brengen is altijd thuisblijven ook effectief.

Te meer omdat het er naar uitziet dat het een langdurige crisis gaat worden, spelen andere belangen ook.
Ik ben voor zo veel mogelijk veiligheid, maar niet op een compromisloze manier. Je hoort me dus niet zeggen: "schaf al die maatregelen maar af."

Hans
Fedor schreef:
za 02 mei, 2020 13:49
...
Daartegenover zou ik het wel heel fijn vinden om te weten of er in NL een planning is wat betreft het verzachten van de maatregelen. Dat is in andere landen wel het geval.
Ik vermoed dat zo'n planning gewoon bestaat, maar dat de data pas definitief worden ingevuld en gecommuniceerd zodra heeeeel veel variabelen zijn afgewogen. (Om toch wat duidelijkheid in de complexe materie te krijgen, baseert het OMT zich mede op de bijdragen door experts op dit forum 😉.)

Ik vind alles best, zolang de maatregelen niet leiden tot verdere belasting van de zorg, doordat mensen nu opeens gaan doorschieten in hun 'vrijheidsbenutting'. Lees bijvoorbeeld dit artikel over het opstarten van de reguliere ziekenhuiszorg in het ETZ in Tilburg. Nou, dat is niet eenvoudig.

https://www.trouw.nl/binnenland/een-bit ... ~bec4f418/
willem.m schreef:
za 02 mei, 2020 14:07
Fedor schreef:
za 02 mei, 2020 13:49
...
Daartegenover zou ik het wel heel fijn vinden om te weten of er in NL een planning is wat betreft het verzachten van de maatregelen. Dat is in andere landen wel het geval.
Ik vermoed dat zo'n planning gewoon bestaat,
Ik ben bang van niet...

https://nos.nl/artikel/2332501-rivm-exp ... palen.html
Nu duidelijk is dat we met de aanpak van het coronavirus in Nederland langzaam in rustiger vaarwater zijn gekomen, wordt bij het RIVM voorzichtig vooruitgekeken. Er wordt nagedacht over manieren om het virus zo goed mogelijk te monitoren. En er is veel overleg met collega-wetenschappers uit omliggende landen.
Een concreet plan om uit de 'intelligente lockdown' te komen is er nog niet. "Dat is echt wat complexer dan een strategie eruit lichten en zeggen dat dat de juiste is", zeggen hoofd infectieziektebestrijding Jaap van Dissel en Jacco Wallinga, verantwoordelijk voor de rekenmodellen.
Er wordt vooruitgekeken…
Er wordt nagedacht...
Fedor schreef:
za 02 mei, 2020 13:49
Daartegenover zou ik het wel heel fijn vinden om te weten of er in NL een planning is wat betreft het verzachten van de maatregelen.
Het plan wordt gaandeweg gemaakt en is al gestart. De lagere scholen gaan immers open en er zijn nog een paar maatregelen die ingaan.
Vervolgens moet je dus minimaal 3 weken wachten om te zien of er misschien te veel besmettingen komen. Als zich over drie weken en de weken daarna massaal leraren en hun huisgenoten of kinderen ziek gaan aanmelden dan komen er verder minder verzachtende maatregelen dan in het andwere geval. Als de zwak dalende lijn van dit moment doorzet kan er weer een stapje gedaan worden.
Maar dan zijn we dus een volle maand verder. Of de andere scholen in september open gaan zal ook flink afhangen van onderzoeken, (immuniteits)metingen en ervaringen tot die tijd in Nederland en ons omringende landen, dus daar gaan ze officieel nog niet over speculeren. Dat vind ik verstandig.
Precies. Het zou niet realistisch zijn om een plan van aanpak voor maanden vooruit vast te leggen.
Op basis van nieuwe inzichten zal de koers steeds bijgestuurd moeten worden.

Dit geldt ook voor ons eigen bewegen in de maatschappij. We zullen moeten leren om onszelf in de maatschappij met Corona draaiende te houden en afwegingen moeten maken wat we wel en niet inleveren in vergelijking met de oude situatie.

In vergelijking met het verkeer: het verkeer is gevaarlijk, we hebben geleerd hoe we er in moeten/kunnen bewegen, sociaal gedrag in het verkeer is wenselijk, goed inzicht ook, aan de regels houden ook, beschermingsmiddelen moet men overwegen, en we blijven afhankelijk van het gedrag van onszelf en van anderen.

Om te leren hoe we met Corona moeten omgaan, daar zijn we nog niet zo ver in. Voorzichtig.

Hans
En nu terug naar het topic:
We kunnen weg......

Kan dat echt?
Ook wij (Pensionado/babyboomer en een werkende)hebben in juni vakantie.
Fietsen staan klaar, beetje oefenen in de buurt met de nieuwe (bikepacking) tassen maar waar kunnen we heen?
Wat Polling zegt zou wel eens de enige optie kunnen worden. Want om iedere dag te moeten zoeken naar campings met privé sanitair en daardoor je route te laten bepalen is ons te gortig.
Toch wachten we nog maar even het beleid van alle landen af mbt campings en grenzen.
En misschien zijn er nog mensen met geweldige tips?
Met een buff de trein in vind ik nog wel een optie. Maar geloof nooit dat dat ook veilig is.

Vakantie verzetten is geen optie ivm collega’s die ook hun planningen hebben in juli en augustus.
Eigenlijk is met pensioen gaan nog niet zo’n slecht idee, hoef ik daar geen rekening mee te houden.

Anja
Hier ook nog veel vakantiedagen die ik dit jaar op moet maken... glijden als zand door m'n vingers heen.

Het is idd frustrerend.... maar gelukkig is dat (op dit moment) ons enige echte probleem ;)
Fedor schreef:
za 02 mei, 2020 15:50
Hier ook nog veel vakantiedagen die ik dit jaar op moet maken... glijden als zand door m'n vingers heen.

Het is idd frustrerend.... maar gelukkig is dat (op dit moment) ons enige echte probleem ;)
Dat van niet op vakantie gaan en vakantiedagen als snipperdagen op (moeten) maken geldt voor de meesten van ons, en de gedachte aan gedeelde smart maakt het draaglijk. Bovendien ervaren we ook weer eens hoe het voelt om iets niet kunnen doen wat je wel graag wilt. Dat waren velen in ons overwegend rijke en vrije land misschien wel verleerd. Tot slot zijn er denk ik genoeg mensen op deze aardkloot die flink jaloers zijn op onze leefomstandigheden - ook in coronatijd.

Tot zover mijn bijdrage na het middagdutje naast de kat op de bank.
Edwin* schreef:
za 02 mei, 2020 13:55
... de Corona maatregelen (o.a. blijf zoveel mogelijk thuis) gelden voor iedereen, dus ook voor de bejaarden/65 plussers. Duidelijker kan het eigenlijk niet.

Het is dan ook onvoorstelbaar om te zien (en bevestigd te zien in het artikel in het NRC) dat er dan nog altijd een grote groep mensen is (bejaarden/65 plussers in dit geval) die denken dat deze maatregelen voor hun niet gelden en er gewoon op uit blijven trekken op hun (vaak electrische) fiets en dan onderweg lekker op een bankje gaan zitten met hun boterhammetje en thermoskan.
Als ik zelf tegen bejaard aan zou zijn (en dat ben ik nog lang niet), zou ik bij mezelf kunnen denken: "als die crisis over is, ben ik wellicht te oud om nog met de fiets er op uit te trekken. Dan liever nu toch maar tochtjes maken op rustige momenten. Komen teveel anderen ook op hetzelfde idee, dan ben ik blijkbaar te laat. Dan keer ik om en zoek ik wel een rustiger gebied op als dat haalbaar is, en anders ga ik naar huis en probeer het morgenochtend nog eens." En, indien van toepassing: "Ten behoeve van de capaciteit van de zorg en van mijn eigen gezondheid kan ik beter stoppen met sigaretten roken dan met fietstochtjes maken."

Hans
willem.m schreef:
za 02 mei, 2020 16:09
Fedor schreef:
za 02 mei, 2020 15:50
Hier ook nog veel vakantiedagen die ik dit jaar op moet maken... glijden als zand door m'n vingers heen.

Het is idd frustrerend.... maar gelukkig is dat (op dit moment) ons enige echte probleem ;)
Dat van niet op vakantie gaan en vakantiedagen als snipperdagen op (moeten) maken geldt voor de meesten van ons, en de gedachte aan gedeelde smart maakt het draaglijk. Bovendien ervaren we ook weer eens hoe het voelt om iets niet kunnen doen wat je wel graag wilt. Dat waren velen in ons overwegend rijke en vrije land misschien wel verleerd.
Klopt. Maar ik maak me wel ernstig zorgen over de (kleinere) ondernemers, vooral in de horeca maar ook veel anderen.
Waar gaat deze discussie nu over? De titel laat nogal wat onduidelijkheid, de inhoud van het eerste bericht lijkt te gaan over of/waar je kunt kamperen in Nederland. Het begint nu aardig op het algemene coronakletstopic te lijken (net als eigenlijk de meeste discussies de laatste tijd).

Carl