Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsvakantie Denemarken (en Oslo + Stockholm) Juni 2020 - Forum Wereldfietser

Fietsvakantie Denemarken (en Oslo + Stockholm) Juni 2020

Beste fietsers,

Op dit moment fiets ik regelmatig dagjes van 100 tot 150km in Nederland in combinatie met mijn hobby Geocaching.

Denemarken lijkt mij een leuk fietsland om een eerste fietsvakantie te houden. Daarnaast zou ik ook graag Oslo en Stockholm willen bezoeken (eventueel zonder fiets als dat makkelijker is). Heb ongeveer 5 weken de tijd.

Ik woon trouwens in Noord Nederland. Het idee is om rond Hamburg te starten (mij daar laten brengen door een vriend). Vanaf daar naar het noorden fietsen door Sleeswijk-Holstein en dan via de westkust van Jutland naar Skagen (noordelijkste puntje). Onderweg nog een paar waddeneilanden bezoeken.

Zag dat er vanaf het nabijgelegen Flensburg een veerboot loopt naar Gothenburg. Zou dan vanaf daar per trein naar Oslo willen, daar 2 nachtjes blijven en dan naar Stockholm ook voor 2 nachten en dan vanaf Flensburg weer het fietsen willen hervatten richting Kopenhagen (via het eiland Fyn).

De terugweg vanaf Trelleborg naar Świnoujście (Polen) met de veerboot en dan door Mecklenburg Vorpommern tot aan Hamburg of Bremen fietsen.

De reden voor deze route is dat ik op deze manier 4 nieuwe landen op mijn geocaching "kaart" kan zetten (Denemarken, Noorwegen, Zweden en Polen). Ben nogal veel bezig met geocaching en dat zal ik tijdens het fietsen dus ook vaak gaan doen. Bedoeling is zoveel mogelijk te gaan wildkamperen. Zag dat je in Denemarken op speciale plekken kan staan, net zoiets als paalkamperen in Nederland.

Heb nog een aantal vragen als jullie daar iets over willen zeggen:
- Is dit een beetje een haalbare route in 5 weken? Als ik gemiddeld zo'n 80 km per dag fiets.
- Hoe laadt je een telefoon op zonder stopcontacten. Heb wel een powerbank maar met wildkamperen is er geen stroom. Of kom je onderweg altijd wel ergens iets tegen?
- Hoe zit het met je bagage. Zal alleen op pad gaan maar soms moet je ook even een winkel in of wil je een stukje lopen waar je met de fiets niet echt bij kan. Normaal zet ik de fiets dan op slot en ga ik weg maar nu zit je met al die bagage. Of zal alles in één grote rugzak passen? Daar ga ik eigenlijk niet vanuit als je een tent/matje/slaapzak en kleding meeneemt.
- Wat als je te maken krijgt met fietspech? Ben eigenlijk niet echt handig met fietsen repareren, nooit gedaan. Misschien zou ik mij daar nog in moeten verdiepen. Is het normaal om een soort setje mee te hebben met gereedschappen en reserve onderdelen?
Heb de route in 1977 gereden maar zonder trein . OK ik was 15 en reed nog 175 km per dag op een Gazelle Sprinter Race.
Afstanden van 120 km zijn door iedereen te doen in Scandinavie ,o a omdat het niet donker wordt.
Zelf heb ik phone en camera een jaar lang, wereldreis , opgeladen met een WakaWaka lader/lamp met eigen zonnepaneeltje.
Fiets achterlaten met bagage erop zit tussen de oren; loslaten! Ga lopen en laat die fiets achter het politiebureau of in het zicht van de winkelmedewerkster.Zeker in Scand. vertrouwd . Na 367000 km mis ik nog niks.........
Veel plezier maar voor een eerste reis raad ik aan 't wat rustiger aan te doen , dus skip Stockh. of Oslo , waarschijnlijk bevalt 80 km/dag je beter op zo'n eerste 5weken-reis.
Groeten van Pier.
Ik weet niet of dit het juiste moment is. Voor Duitsland is pretreizen nog steeds afgeraden. En de situatie kan natuurlijk zo weer verslechteren.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/docu ... -duitsland
.
Wees niet verbaasd als je bij de eerste grens al teruggestuurd wordt of na bepaalde contacten ergens een paar weken in quarantaine gezet wordt of zo. Iets met corona.
Aansluitend met wat Leon zegt. Reizen is niet toegestaan.
Ik heb vriendin in Hamburg wonen.
Helaas is het niet toegestaan om door Duitsland te reizen. Wanneer dit opgeheven gaat worden is nog niet bekend.

In mei had ik zelf graag naar Berlijn gefietst om vandaar dan verder de oude Muur route te fietsen en vervolgens het gedeelte IJzeren Gordijn naar de Oostzee toe. Om dan via Hamburg de Noordzee route terug naar Nederland te nemen.

Corona gooit die planning volledig in duigen.
R0nnie schreef:
za 02 mei, 2020 22:04
Heb nog een aantal vragen als jullie daar iets over willen zeggen:
- Is dit een beetje een haalbare route in 5 weken? Als ik gemiddeld zo'n 80 km per dag fiets.
- Hoe laadt je een telefoon op zonder stopcontacten. Heb wel een powerbank maar met wildkamperen is er geen stroom. Of kom je onderweg altijd wel ergens iets tegen?
- Hoe zit het met je bagage. Zal alleen op pad gaan maar soms moet je ook even een winkel in of wil je een stukje lopen waar je met de fiets niet echt bij kan. Normaal zet ik de fiets dan op slot en ga ik weg maar nu zit je met al die bagage. Of zal alles in één grote rugzak passen? Daar ga ik eigenlijk niet vanuit als je een tent/matje/slaapzak en kleding meeneemt.
- Wat als je te maken krijgt met fietspech? Ben eigenlijk niet echt handig met fietsen repareren, nooit gedaan. Misschien zou ik mij daar nog in moeten verdiepen. Is het normaal om een soort setje mee te hebben met gereedschappen en reserve onderdelen?
Als je alleen fietst en de route is niet te geaccidenteerd, dan lijkt mij dit zeker een haalbaar gemiddelde als ik je huidige dagafstanden lees.
Mijn ervaring met onze fietsvakantie naar o.a. Denemarken is dat we in het begin ca. 70 km per dag fietsen, of soms iets minder en naarmate de vakantie vordert de dagafstanden groter worden, namelijk tussen de 80 en 100 km per dag (geldt ook voor onze zoon van inmiddels 12, die toen 10 en later 11 was met deze afstanden). We lassen af en toe wel een rustdag in en dat haalt je daggemiddelde natuurlijk wel naar beneden.

Zonder stopcontact je telefoon opladen...? Ik heb een Cycle2Charge op mijn fiets, waar ik mijn powerbank mee oplaad/bijlaad en mijn telefoon en navigatie daar ‘s avonds aan hang en dat gaat prima.
Waar mogelijk is laad ik e.e.a. via het stopcontact op, meestal op een camping. Zo heb ik in Duitsland tijdens een regenbui Kaffee mit Kuchen genuttigd bij een Konditorei en ondertussen ruim een half uur mijn spullen aan de lading gehad. Het stopcontact zat achter het gordijn verstopt bij het raam waar ik zat.

Je fiets met spullen en al onbeheerd achterlaten is inderdaad nog wel een dingetje, zeker als je alleen fietst. Je kunt je fietstassen met een kabelslotje aan elkaar en aan je fiets verbinden. Je stuurtas met vaak de waardevolle en persoonlijke spulletjes kun je gemakkelijk meenemen. De stuurtas van Ortlieb zou je evt. nog aan je fiets kunnen laten zitten, hij kan namelijk op slot, zodat hij niet van de stuurtashouder af kan of open kan. Maar met een scherp mes is snel een snee gemaakt in de stuurtas en kunnen onverlaten alsnog de inhoud meenemen.

Voor wat betreft fietspech: je kunt voordat je vertrekt het risico hierop al aardig beperken door goed onderhoud te (laten) plegen aan je fiets, door onderdelen te vervangen waarvan verwacht kan worden dat die de fietstocht niet zullen overleven (remblokken, banden, etc.)
Ook is het afhankelijk van je route (kom je regelmatig door een dorpje, of juist niet) of je naar een fietsenmaker kunt lopen. Verder sta je versteld van de hulpvaardigheid van de mensen die je onderweg tegenkomt en onderschat je eigen kunnen niet.
M.b.v. een tutorial op Youtube (kun je zelfs onderweg nog wel bekijken) kom je een heel eind.
En misschien eens een fietsreparatiecursus volgen?

Nu lijkt het er op dat in juni een dergelijke fietstocht nog niet mogelijk is. Desalniettemin is je blijven voorbereiden op een fietsreis al een leuke bezigheid op zich en draagt er aan bij dat je goed voorbereid weg kunt als de mogelijkheid er wel is.

Dus zolang je de Coronamaatregelen in acht neemt zou ik toch zeggen: veel plezier met je voorpret!

En of je fietstocht straks wel of niet mogelijk is blijkt dan wel.
Ik kan je geen tips geven over de route, maar met die dagafstanden die je nu doet lijkt mij 80km/dag best oke. Ik weet echter niet hoe fanatiek je geocache't. Sommigen kun je aardig lang mee bezig zijn en dan is er zo maar weer een uur voorbij. Balanceren dus.

Opladen van spullen: nu is alles anders, maar in het verleden kon ik met een 20000mAh batterij mijn gps, telefoon en lampjes prima enkele dagen opladen. In die 3-4 dagen tijd kwam ik echt wel even ergens waar hij aan de lader kon. Misschien maar een uurtje, maar dan had ik er wel weer 2000mAh bij en ik laadde uiteraard alle andere apparaten tegelijk mee op. Nu dat veel nog dicht is, en in juni waarschijnlijk ook nog wel zal zijn, is het wat lastiger. Een usb in stuur oplossing zou ik naar kijken. Zonnepanelen ben ik niet zo'n fan van, opbrengsten zijn niet hoog genoeg.

Bagage laat ik vrijwel altijd op de fiets zitten, neem stuurtas mee met belangrijkste spullen. Nog nooit iets gestolen. En ik leg het niet vast met slot of zo.

Fietspech is veelal op te lossen door goed onderhoud. Uiteraard kan het nog steeds mis gaan. Je gaat gelukkig naar goed ontwikkelde gebieden, als je echt in de penarie zit dan stopt iemand wel die helpt of je naar een fietsenmaker kan brengen. En als nood aan de man is zul je zien dat je veel vernuftiger bent dan je zelf denkt. Ineens kun je wel een band plakken met wat oefening. Ik neem een paar imbussleutels mee, een reservebinnenband, bandenlichters en dat is het wel. Grotere dingen dan dat doe ik toch liever bij een fietsenwinkel. Olie, kettingen, spaken, remkabels, blokjes etc neem ik niet mee, ik heb het persoonlijk nog nooit nodig gehad.
R0nnie schreef:
za 02 mei, 2020 22:04
Ik woon trouwens in Noord Nederland. Het idee is om rond Hamburg te starten (mij daar laten brengen door een vriend). Vanaf daar naar het noorden fietsen door Sleeswijk-Holstein en dan via de westkust van Jutland naar Skagen (noordelijkste puntje). Onderweg nog een paar waddeneilanden bezoeken.

Zag dat er vanaf het nabijgelegen Flensburg een veerboot loopt naar Gothenburg.
Ik neem aan dat je Fredrikshavn bedoelt. Anders zou je naar Skagen en weer terug naar het zuiden moeten fietsen, klinkt mij niet logisch.
Veerboot heeft als nadeel dat ie of van te voren geboekt moet worden, of vol zit kans is dat ie vol is. Dat laatste heb ik al eens gehad daar. Die kans lijkt me nu met corona nog groter eigenlijk.

R0nnie schreef:
za 02 mei, 2020 22:04
Zou dan vanaf daar per trein naar Oslo willen
Check even goed van te voren of je fiets mee kan. Bij SJ, de zweedse nationale spoorwegen, is dat een hoop gedoe, maar er is ook een lokale treinmaatschappij (zie info van Hafar) en een Flixbus.
Dat het omslachtig is geldt overigens voor alle reizen met de fiets op de trein door Zweden met SJ. Ik vermijd dat persoonlijk zo veel mogelijk, geen zin in dat gedoe.

R0nnie schreef:
za 02 mei, 2020 22:04
- Hoe laadt je een telefoon op zonder stopcontacten. Heb wel een powerbank maar met wildkamperen is er geen stroom. Of kom je onderweg altijd wel ergens iets tegen?
Ik heb zelfde reisstijl met wildkamperen en gebruik daar zonnepanelen voor. Naafdynamo persoonlijk geen fan van, teveel slechtlopende meegemaakt, hoewel er ook goede zijn. Voordeel van zonnepaneel is dat het ook laadt als je stilstaat, nadeel is dat het amper iets doet als het bewolkt is.
Zorg ervoor dat je telefoon zo weinig mogelijk stroom verbruikt, beste daarvoor is vliegtuigstand als je geen data nodig hebt, (of nog beter gewoon helemaal uit als je 'm helemaal niet gebruikt natuurlijk) en indien haalbaar gebruik een Garmin om op te navigeren ipv telefoon.

R0nnie schreef:
za 02 mei, 2020 22:04
- Hoe zit het met je bagage. Zal alleen op pad gaan maar soms moet je ook even een winkel in of wil je een stukje lopen waar je met de fiets niet echt bij kan. Normaal zet ik de fiets dan op slot en ga ik weg maar nu zit je met al die bagage. Of zal alles in één grote rugzak passen? Daar ga ik eigenlijk niet vanuit als je een tent/matje/slaapzak en kleding meeneemt.
Fietstassen die niet makkelijk van de fiets te trekken zijn vind ik zelf het handigst hiervoor, kleding/tent/slaapzak is minst interessant voor eventuele dieven. Kleine waardevolle spullen neem ik mee in rugtas/stuurtas.
In kleine achterafplaatsjes in Scandinavie maak ik me erg weinig zorgen over diefstal. Grote winkelcentra in grote plaatsen zijn dan het vervelendst.

Zoals genoemd, hou er rekening mee dat je voorlopig niet door Duitsland, Denemarken en Polen mag reizen. Zweden is het meest vrij op dit moment, in ieder geval voor eigen onderdanen (ik ken wat Zweden die nu in eigen land fietsvakantie houden) maar weet niet hoe dat met buitenlanders zit en of dat strenger gaat worden de komende maanden als besmettingsgetallen verslechteren.
bast1aan schreef:
ma 04 mei, 2020 16:40
Veerboot heeft als nadeel dat ie of van te voren geboekt moet worden, of vol zit. Dat laatste heb ik al eens gehad daar. Die kans lijkt me nu met corona nog groter eigenlijk.
Mijn ervaring is juist dat er altijd plaats is voor een fietser. Heb nog nooit van te voren gereserveerd en ben nog nooit geweigerd.

Check even goed van te voren of je fiets mee kan. Bij SJ, de zweedse nationale spoorwegen, is dat een hoop gedoe, maar er is ook een lokale treinmaatschappij en een Flixbus.
Dit geldt overigens voor alle reizen met de fiets op de trein door Zweden. Ik vermijd dat persoonlijk zo veel mogelijk, geen zin in dat gedoe.
Dit klopt niet helemaal. Je kunt bv prima met de fiets in de trein (bv in de Västtåg, Öresundståg, NSB) van Göteborg naar Malmö, Oslo, Stockholm, Karlstad, Örebro etc. Ook in Värmland kan de fiets mee, in Blekinge, in de Norrtåg (Sundsvall-Umeå), in de zomermaanden in de Inlandsbanan (dwars door 't binnenland omhoog naar Lapland (Kristinahamn, Mora, Östersund, Gällivare) en zo zijn er nog meer voorbeelden. Google weet meer :)

In de SJ-treinen mag de fiets mee als je de wielen eraf haalt, 't stuur een slag draait en het in een zak/tas stopt. Dan heet het 'bagage' en is 't ook gratis. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd, ik ben er iig niet echt een fan van.
Let ook op de actuele informatie betreffende veerboten.
Stena heeft het veer Oslo-Frederikshavn uit de vaart genomen i.v.m. Corona.
Volgens de website is dit permanent.
Zorg er dus voor de route te plannen m.b.v. recente, actuele informatie
Hafar schreef:
di 05 mei, 2020 13:21
bast1aan schreef:
ma 04 mei, 2020 16:40
Veerboot heeft als nadeel dat ie of van te voren geboekt moet worden, of vol zit. Dat laatste heb ik al eens gehad daar. Die kans lijkt me nu met corona nog groter eigenlijk.
Mijn ervaring is juist dat er altijd plaats is voor een fietser. Heb nog nooit van te voren gereserveerd en ben nog nooit geweigerd.
Ik neem zelf vaak nachtboten (efficient qua tijd met overnachting en overtoch combineren) of lange overtochten en dan is het wel zeker belangrijk om op tijd te reserveren ivm verplichte hut. Bij Trelleborg-Swinoujscie zou ik met name hier rekening mee houden.
Ook bij de veerboten vanaf Fredrikshavn naar Göteborg en Oslo heb ik meegemaakt dat ze een aantal dagen vol waren en ik niet mee kon.

Dit klopt niet helemaal. Je kunt bv prima met de fiets in de trein (bv in de Västtåg, Öresundståg, NSB) van Göteborg naar Malmö, Oslo, Stockholm, Karlstad, Örebro etc. Ook in Värmland kan de fiets mee, in Blekinge, in de Norrtåg (Sundsvall-Umeå), in de zomermaanden in de Inlandsbanan (dwars door 't binnenland omhoog naar Lapland (Kristinahamn, Mora, Östersund, Gällivare) en zo zijn er nog meer voorbeelden. Google weet meer :)

In de SJ-treinen mag de fiets mee als je de wielen eraf haalt, 't stuur een slag draait en het in een zak/tas stopt. Dan heet het 'bagage' en is 't ook gratis. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd, ik ben er iig niet echt een fan van.
Mijn opmerking was idd over SJ bedoeld. Ik was me niet helemaal van bewust dat er zoveel andere alternatieven zijn, zeker niet van Göteborg of Oslo naar Stockholm.
Van fiets meenemen als bagage met SJ begreep ik bovendien dat je dit van tevoren moest regelen en dat de fiets dan zelfs los van jou vervoerd werd, weet niet of dat nog zo is, maar dat leek mij destijds gewoon veel te veel gedoe.
bast1aan schreef:
di 05 mei, 2020 21:53
Van fiets meenemen als bagage met SJ begreep ik bovendien dat je dit van tevoren moest regelen en dat de fiets dan zelfs los van jou vervoerd werd, weet niet of dat nog zo is, maar dat leek mij destijds gewoon veel te veel gedoe.
Je kunt de fietswielen op het perron in/uitelkaar halen of op straat, camping of waar je maar wilt, maar natuurlijk niet in de trein zelf. Dus je stapt de trein in met de tas/zak waar de fiets in zit, zet deze in het bagagevak voor tassen/koffers en gaat zitten. Je kunt een stevige vuilniszak gebruiken of een doos, fietstas etc. Ken ook fietsers die een oud laken gebruiken of nog beter een oud dekbedhoes en die met tape dichtplakken. Beetje creatief bezig zijn is nooit verkeerd en een bloemetjesdekbed als koffer/tas is ook nog eens vrolijk ;)