Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Maastricht naar München - Forum Wereldfietser

Van Maastricht naar München

Als corona het toelaat, wil ik dit najaar naar München fietsen. Via de Ardennen, de Eiffel en een hoekje van de Vogezen naar het zuiden en dan naar het oosten: onder Stuttgart door en door Ulm. Zo ongeveer.
Ik heb gezocht naar bestaande routes, maar kan eigenlijk niks vinden. De meeste bestaande routes lopen zuidelijker (naar Rome) of noordelijker. Er is sowieso veel meer Noord-Zuid te vinden dan Oost-West.
Is dat met een reden? Is de door mij getekende route naar München niet mooi genoeg voor een beschreven route? Of is ie te zwaar? Of zijn er al genoeg beschreven routes en kun je nou eenmaal niet de hele wereld in boekjes vervatten?
Iemand ervaring met deze route? Ik heb welgeteld één iemand gevonden die vanuit Nederland naar München is gefietst en daar verslag van heeft gedaan.
Voor de volledigheid: ik fiets op een gravelbike met bagagedrager en daarop twee tassen. Licht bepakt dus, slapen wil ik in pensions/B&B/hotels, eten in restaurants. Ik heb een route getekend die 870 km is, dat kan ik in zes dagen fietsen (140 per dag).
Iemand tips of tricks? Heel graag!
Michiel
Ik ben ooit naar München (en verder naar Italië) gefietst via de dalen van de Rijn, Main, Tauber en Altmühl. Dan vanaf Dollnstein naar het zuiden door een voormalig stuk Donaudal, bij Neuburg de Donau overgestoken en dan Naar Augsburg. Na Augsburg een bezoek gebracht aan Dachau en dan ben je al in de buitenwijken van München.
Ik gebruik onderstaande website veel om routes te vinden. Hoe verder je inzoomt hoe meer er opduikt. Door op de afkortingen in de kaart te tikken verschijnt er als je ver genoeg ingezoomd ben een venster met informatie. Ook kan je gps tracks downloaden. De grotere routes zijn doorgaans bewegwijzerd met bordjes. Succes, Frans

https://cycling.waymarkedtrails.org/
Ik ben in 2017 naar München gefietst, 1200 km vanaf Rosmalen in twee weken.

Ik vond het heel leuk, idd. ook via de Vennen en Trier, via Rastatt de Rijn over en toen idd. via Ulm en Augsburg, ik denk de rustige wegen eronder. Ik was verbaasd over het uitgebreide fietspadennet wat her en der flink is uitgebreid sinds de laatste keer dat ik er was, met name voor dat ik met Frankrijk de grens overging ri Lauterbourg. Ik kampeerde op campings maar in omgeving onder Ulm en Augsburg was het niet dik bezaaid met campings kan ik me herinneren, daar in de buurt iig. heb ik een keer wild moeten kamperen. Ik ging met de trein terug, overdag vanuit München naar Düsseldorf ongeveer in 5? uur, toen overstap ri Arnhem en verder naar huis, ging heel prima allemaal.

Ik heb verder geen route meer oid. of verdere info, hier wat foto's. Succes als je gaat, hopelijk kan het doorgaan, welke fietsreis het ook wordt :)

Bijlagen

Als je zelf een route maakt met bijv MapOut kan je hoogte profielen zien en weet je waar je aan toe bent.
Voordeel van bestaande routes is natuurlijk dat je niet teveel hoeft na te denken maar er eentje of een stuk zelf samenstellen is misschien nog leuker.
En de komende weken wel even Coronatijd.

Anja
Het boek 'Radfernwege Deutschland ' van Bikeline; 634 pagina's lange-afstand-fietsroutes met hoogteprofiel en alles wat je maar van die Grundliche Oosterburen kunt verwachten. Ik ben er al 10 jaar mee bezig en moet nog steeds 401 pagina\s.
Ook in NL te koop voor een tientje !
Groten van Pier.
Bedankt voor de reacties, erg leuk, heb ik wat aan. Ik heb via afstandmeten.nl een zesdaagse tocht gemaakt. Ongeveer 140 km per dag, de ene dag wat meer hoogtemeters dan de andere. Het jammere van Duitsland (los van de uitstekende faciliteiten qua eten, slapen en terug naar huis treinen) is dat google streetview niet mag. Je kunt dus niet zien op wat voor wegen je rijdt (los van de informatie via de legenda).Zo'n boekje met Radwege is daarom zeer welkom, ga ik naar op zoek.
Je zou Komoot kunnen gebruiken om je route te plannen, daar kun je ook zien wat voor soort ondergrond een bepaalde weg/pad is. En je krijgt ook een mooi hoogteprofiel met een indicatie van de hellingspercentages.
Je kan ook instellen wat voor soort fietser je bent, je kan kiezen uit verschillende soorten fietstochten van racefiets tot aan mountainbiker (en gravel is ook een optie). Aan de hand van die keuze wordt dan een bepaalde route uitgetekend tussen je beginpunt en eindpunt. Die route kan je uiteraard ook handmatig aanpassen.

Ik heb hiermee vorig jaar een aantal routes uitgestippeld (ook door een deel van het gebied dat jij wilt doorkruisen), en is zeer goed bevallen!
@Thomas: zijn de routes van Komoot goed? Maw: kun je er blind op vertrouwen dat ze voor de mooiste weggetjes kiezen? Ik heb mijn eigen gemaakte route (Maastricht-München) door Komoot opnieuw laten maken (gekozen voor gravel). De afwijking lijkt op het eerste gezicht niet zo groot, maar Komoot haalt er meer dan 100 km (en meer dan 1000 hm) vanaf. Als ik inzoom zie ik dat Komoot voor veel fietsroutes kiest, dat is positief. Vraag me alleen af hoe goed Komoot-routes over het algemeen zijn (prachtige website trouwens met alle details over de ondergrond en dergelijke).
Fietsvriend schreef:
vr 10 jul, 2020 09:29
@Thomas: zijn de routes van Komoot goed? Maw: kun je er blind op vertrouwen dat ze voor de mooiste weggetjes kiezen? Ik heb mijn eigen gemaakte route (Maastricht-München) door Komoot opnieuw laten maken (gekozen voor gravel). De afwijking lijkt op het eerste gezicht niet zo groot, maar Komoot haalt er meer dan 100 km (en meer dan 1000 hm) vanaf. Als ik inzoom zie ik dat Komoot voor veel fietsroutes kiest, dat is positief. Vraag me alleen af hoe goed Komoot-routes over het algemeen zijn (prachtige website trouwens met alle details over de ondergrond en dergelijke).
Blind vertrouwen zou ik ook weer niet doen, maar mijn ervaring is wel dat komoot vaak prima routes samenstelt. Grote drukke wegen worden zo veel mogelijk vermeden bijvoorbeeld.

Ik gebruik zelf de geadviseerde route slechts als basis om die vervolgens zelf aan te passen met bijvoorbeeld een net iets langere route door een mooi gebied. Wat daarbij in Komoot ook helpt zijn de highlights die andere gebruikers hebben toegevoegd, bijvoorbeeld bij een bezienswaardigheid of een mooi stuk route.
Dank, ik ga er eens mee spelen.