Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met fatbike en packraft offroad in oa België - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Met fatbike en packraft offroad in oa België

163 berichten
Hafar schreef:
ma 25 mei, 2020 13:12
Wat betreftt voedsel. Heb genoeg bij me en vul dat aan met wat vers groen uit het bos. Vlees ben ik geen liefhebber van maar als je honger hebt is er van alles te vinden.
Roadpizza. Mjam mjam :P
Op verzoek van de TS de titel van het draadje aangepast
Prachtige foto's, het avontuur spat er van af. Plezier op je trip!
Heb je echt over die creepy "brug" gefietst of toch maar afgestapt? :lol:
Goed dat de naam van het draadje is aangepast. Nu nog vertellen waar "oa" is. :D

Hafar schreef:
ma 25 mei, 2020 13:12
Wat betreftt voedsel. Heb genoeg bij me en vul dat aan met wat vers groen uit het bos. Vlees ben ik geen liefhebber van maar als je honger hebt is er van alles te vinden.

Geen idee wat dit is, maar gekruid en gebakken is 't vast lekker.

En anders kan ik altijd nog soep koken:

Of groene spinnenstampot maken:
Haha! Krijg er honger van. :lol: Hertensoep?
Zalige topic, bedankt. Erg benieuwd naar meer. Was nu net het packraften vergeten na Yopie haar mooie verslagen maar door jou begint het toch weer te kriebelen om eens te proberen (ondertussen meerdere verhuurders te vinden dus misschien komt het er deze zomer wel echt eens van).
Hafar schreef:
wo 13 mei, 2020 19:57

Een verslagje wil ik graag schrijven maar weet nog niet zeker of ik 't op dit forum wil plaatsen. Maar zo niet dan zal ik de link doorgeven :)
Duurde even voor ik door had wie Hafar is
Wordt nog een klus om al jou pseudoniemen te onthouden, is misschien niet nodig, hoef alleen maar naar de foto's te kijken, :D

kan niet wachten op meer verhalen en foto's
jasmon schreef:
di 26 mei, 2020 21:56

Duurde even voor ik door had wie Hafar is
Wordt nog een klus om al jou pseudoniemen te onthouden, is misschien niet nodig, hoef alleen maar naar de foto's te kijken, :D

kan niet wachten op meer verhalen en foto's
De legendarische avonturier die op dit forum de Bikepacking, Fatbike en Bikerafting topics startte?!! :shock: Met reisverhalen, prachtige foto's en veel humor??? Natuurlijk! Stom dat ik het niet meteen door had. Nu begrijp ik ook Jurr zijn opmerkingen, die had het natuurlijk meteen door. :D
Welkom terug! Ik wacht met spanning op je verhalen!

PS. Ik las dat je vorig jaar een lezing zou geven en heb de hele dag op je gewacht maar je dook niet op. Mijn hart was gebroken. Doe dat aub nooit meer! :wink:
Ik had wel een groot vermoeden. Met name door de schrijfstijl, de foto's en het onderwerp bikeraften met een fabike. Dat kan er maar één zijn. En door de lak aan de heersende fiets-elite hier haha. :lol:

Laat maar komen die verhalen en foto's. Ik geniet nu al!
Oj wat een eer opeens. En ben ook nogeens ontmaskerd. Je wordt bedankt Jan ;)

Ik probeerde in te loggen met mijn oude naam maar dat vereiste het juiste wachtwoord of mailadres en beide heb ik niet meer. Dus werd het een andere naam, wel zo makkelijk.
En waarom Hafar. Ik kreeg de packraft als dank voor m'n verhalen/foto's op het zweedse fietsforum HappyRide en noemde daarom de packraft Happyraft (voluit Happyeverafter), dus werd ik vanaf toen de Happyrafter genoemd. Of "the happy fatbikerafter" dus werd het Hafar. Maar eigenlijk heet ik Yonna :)

DanK schreef:
Goed dat de naam van het draadje is aangepast. Nu nog vertellen waar "oa" is. :D
Het wordt wrs een lange reis door verschillende landen, waaronder België. Begin hoog in Zweden (boven Kiruna, tegen de grens van Finland), heb de packraft bij me en zak dan naar beneden, oftewel met de stroom van de rivieren mee. Weet nog niet waar de tocht zal eindigen. Maar vandaar het "oa in België".
Maar eigenlijk zocht ik alleen wat info/tips over offroad-paden in België, het was niet mijn bedoeling dat het topic zo uitliep. Wilde ook graag anoniem blijven, maarja dat is dus niet gelukt haha.

paeter schreef:
wo 27 mei, 2020 16:17
Laat maar komen die verhalen en foto's. Ik geniet nu al!
Hmm, weet niet zeker of ik daar zin in heb, ben niet voor niets gestopt daarmee op dit forum.

MikeN schreef: PS. Ik las dat je vorig jaar een lezing zou geven en heb de hele dag op je gewacht maar je dook niet op. Mijn hart was gebroken. Doe dat aub nooit meer! :wink:
Lezing en niet opdagen? Daar weet ik nix van. Mss de keer dat ik beloofd had met iemand mee te gaan naar een dagje fietslezingen (ik was op weg van Zweden naar NL met bepakte fatbike en packraft). Maar toen men hoorde dat ik de lezingen zou bijwonen werd er gevraagd of ik eventueel ook wat wilde vertellen. Ik was niet echt enthousiast, oa omdat mijn Nederlands uiterst belabberd en doorspekt met een zangerig knäckebröd-accent is, maar kon niet goed meer weigeren. Maar gelukkig werd ik plots gevraagd voor een fatbikerace in diepe sneeuw dat een paar dagen zou duren dus zou dan nooit op tijd in NL aankomen. Had ik ff mazzel :)

Bedankt voor de leuke reacties! Zal later de andere vragen beantwoorden, zijn er een beetje teveel voor één post.
paeter schreef:
wo 20 mei, 2020 21:07
Aangaande een fatbike. In hoeverre is zo'n fiets geschikt voor Nederland? Ik begrijp dat je van ruig off-road houdt maar dat is ver te zoeken in ons landje?
Jullie landje is niet mijn landje, ik spreek alleen toevallig de taal :)

Heb wel een keer een rondje offroad in NL met de fattie gedaan (oa de TNNZ) maar dat was niet echt mijn ding, vond er eigenlijk weinig aan. Het was leuk om weer eens in NL te zijn, nederlands te praten en te eten, en heerlijk om dat vreselijke fietsenknopengedoe links te laten liggen maar dat was 't dan ook wel. Snapte bv niet waarom je over ruiterpaden gaat fietsen als precies ernaast een fietspad ligt of waarom moeilijk omrijden als je ook gewoon rechtdoor kan en die route ook nog mooier is.
Heb toen tot half Limburg gefietst (had echt geen zin meer om de route uit te rijden), daarna via wat mtb- en offroad routes door Brabant naar de kust gehobbeld, vervolgens zoveel mogelijk over het strand naar Den Helder geknald (vreselijk druk met overal mensen), over de Afsluitdijk en toen door schapenhekjes weer terug naar Lauwersoog. Was soms best mooi maar vaak niet wat ik offroad noem. Zoiets als die keurig aangelegde schelpenpaadjes in de duinen, dat is voor mij echt geen offroad. Maar ik ben wdb duidelijk verwend.

DanK schreef:
vr 22 mei, 2020 16:33
Waar zijn onderstaande foto's genomen?
Tis in het noorse en zweedse gebergte. De foto met de packraft in het water is in een fjord in noord Noorwegen. De fatbike liggend op het zand met de packraft aan het stuur, is op Senja, een mooi eiland ook hoog in noord Noorwegen.

paeter schreef:
wo 20 mei, 2020 21:07
Welk voordragertje is dit?
P1150523.jpg

Surly 8-pack rack. Fijn dragertje. Van staal, kan 13.7 kg dragen, is smal en is lang genoeg voor een opgerolde packraft + drybag + meer.

P1140396.jpg
Tis ook klein en valt niet zo op, althans niet bij een dikke fattie.

P1140382.jpg
Ik krijg vaak de vraag of je nog het voorwiel/band kunt zien (belangrijk bij offroad rijden). Yep, dat kan.

5bP1130919.jpg

Ook bij het bikeraften zit het kleine dragertje niet in de weg.

P1130065.jpg
Je moet alleen weten dat 't dragertje graag de hemel ziet anders is ie snel door stenen kaal geschuurd.
Om Hafar/Yopie te helpen: over offroad in Vlaanderen.

Omdat ik de aankoop van een mountainbike wil verantwoorden, ben ik al een tijdje bezig om MTB-rondjes die op fietsafstand liggen af te rijden met mijn Gravelbike. Ik rij heel graag singletrack en kon vroeger, lang geleden toen ik nog jong was, ook redelijk springen en op mijn achterwiel rijden en zo. Tot op heden ben ik nog niets tegengekomen waar ik met de Gravelbike met 43mm banden niet door kon, of het moest een speciaal geprepareerd parcours zijn genre DirtE19 langs de autoweg of het MTB-parcours op de mijnterril in Beringen.

Dit is hoofdzakelijk regio Antwerpen, maar ik kan mij in de rest van Vlaanderen eigenlijk niets voorstellen waar die fatbike tot zijn recht zou komen. De echt geschikte gebieden genre Kalmthoutse heide, Groot Schietveld, militair domein Leopoldsburg mag je niet in.

Het enige wat mij wel een uitdaging lijkt is de Schelde afrijden/afvaren vanaf Zeeland richting Frankrijk. Aangezien je rond Antwerpen met ongeveer 6 meter getijdenverschil zit vallen grote delen van de rivier droog bij laag tij, dit is dikke vette modder waar je je lekker kapot kan rijden. Het gaat ook lekker spannend zijn om alles te timen met afgaand en opgaand getij... Problemen die ik zie met deze uitdaging is dat je officieel nergens mag zwemmen, dus laat staan fietsen. En misschien is zoiets wel veel leuker in de Waddenzee, island-hopping voor gevorderden?
Hafar schreef:
do 28 mei, 2020 11:05
Oj wat een eer opeens. En ben ook nog eens ontmaskerd. Je wordt bedankt Jan ;)
:roll: nu ben ik ontmaskerd :D
Bedankt Yonna! Duidelijke uitleg en mooie foto's!

Iets heel anders.
Ik hoop dat ik niet te vrijpostig ben maar ik vond een artikel dat je had geschreven en de hoofdprijs had gewonnen in een reisverhalen wedstrijd. Ik probeer het artikel te vertalen via Google Translate maar de zinnen worden vreemd en krom. Ik vraag me af of je het zou willen vertalen in het nederlands en het hier zou willen publiceren? Of via PB? Als ik de reviews vertaal / lees is het een heel bijzonder sterk en gevoelig reisverhaal. De jury was ook zeer lovend over het artikel en je schrijfstijl. Ik ben erg benieuwd!

Edit. Mooi dragertje die Surly 8-pack!
paeter schreef:
za 30 mei, 2020 13:02
Iets heel anders.
Ik hoop dat ik niet te vrijpostig ben maar ik vond een artikel dat je had geschreven en de hoofdprijs had gewonnen in een reisverhalen wedstrijd. Ik probeer het artikel te vertalen via Google Translate maar de zinnen worden vreemd en krom. Ik vraag me af of je het zou willen vertalen in het nederlands en het hier zou willen publiceren? Of via PB? Als ik de reviews vertaal / lees is het een heel bijzonder sterk en gevoelig reisverhaal. De jury was ook zeer lovend over het artikel en je schrijfstijl. Ik ben erg benieuwd!
Dank voor de lovende woorden. Maar geloof niet dat ik er veel zin in heb. :)

bdr schreef:
do 28 mei, 2020 21:08
Om Hafar/Yopie te helpen: over offroad in Vlaanderen.

Omdat ik de aankoop van een mountainbike wil verantwoorden, ben ik al een tijdje bezig om MTB-rondjes die op fietsafstand liggen af te rijden met mijn Gravelbike. Ik rij heel graag singletrack en kon vroeger, lang geleden toen ik nog jong was, ook redelijk springen en op mijn achterwiel rijden en zo. Tot op heden ben ik nog niets tegengekomen waar ik met de Gravelbike met 43mm banden niet door kon, of het moest een speciaal geprepareerd parcours zijn genre DirtE19 langs de autoweg of het MTB-parcours op de mijnterril in Beringen.

Dit is hoofdzakelijk regio Antwerpen, maar ik kan mij in de rest van Vlaanderen eigenlijk niets voorstellen waar die fatbike tot zijn recht zou komen. De echt geschikte gebieden genre Kalmthoutse heide, Groot Schietveld, militair domein Leopoldsburg mag je niet in.

Het enige wat mij wel een uitdaging lijkt is de Schelde afrijden/afvaren vanaf Zeeland richting Frankrijk. Aangezien je rond Antwerpen met ongeveer 6 meter getijdenverschil zit vallen grote delen van de rivier droog bij laag tij, dit is dikke vette modder waar je je lekker kapot kan rijden. Het gaat ook lekker spannend zijn om alles te timen met afgaand en opgaand getij... Problemen die ik zie met deze uitdaging is dat je officieel nergens mag zwemmen, dus laat staan fietsen. En misschien is zoiets wel veel leuker in de Waddenzee, island-hopping voor gevorderden?
Bedankt voor het meedenken!
Ik snap wat je bedoelt maar ben het er niet mee eens. :P Een fatbike is niet alleen geschikt voor sneeuw en modder (dat denken er meer), net zoals een racer niet alleen voor asfalt, een mtb niet alleen voor mtb-paden, een gravelbike niet voor gravel etc is.
Een fatbike rijdt overal, tis eigenlijk de enige echte wereldfiets want waar een andere fietser moet afstappen of niet verder kan, knalt hij gewoon vrolijk door. Rotsen, gravel, asfalt, bos, moeras, zand, mtb-paden .. geen probleem voor de vette bandjes. Het gaat soms wat langzamer, sneller, zwaarder, makkelijker .. tis een mix van alles, precies waar ik van hou. En vooral gaat 't met een dikke grijns, iets wat geen enkele andere fiets kan geven. Dat laatste zeggen veel fatbikers maar is moeilijk uit te leggen. Dus voor mij geen verantwoorde/perfecte fiets. Die bestaat ook niet voor wat ik wil, dan zou ik wel heel vaak van fiets moeten wisselen op die lange reis. :)

Wat ook telt is dat de reis (wrs) in hoog Zweden begint, over paadjes waar een gravelbike niets te zoeken heeft, waar trekkingfietsen na een paar km taco-wielen krijgen en snel uitelkaar rammelen (vooral de idioot dure die 'alles hebben') en waar je 't vaak ook niet met een mtb redt (die moeten bv FS zijn en dan zit je oa met bagageproblemen). De fatbike daarentegen draagt alle bagage zonder enig probleem, veert op de dikke banden, heeft velgen die alles aan kunnen, is gemaakt voor extreem ruig terrein, knalt over alles heen dus geen dagenlang zwaar fietsduwen etcetc.
Dus ik kan niet vertrekken met een andere fiets (helaas hihi) en kom dan ook (als alles goed gaat) met dat vette monster aan in België.

Wat voor mij als bikerafter ook nog een ding is: een fatbike drijft en is daardoor de enige fiets die kan zwemmen, wat wel zo fijn is met een packraft. Heb ook een paar keer gehad dat ik doodsbenauwd was dat ik met fiets&raft vast zou komen te zitten. Bv de keer op een superklein eilandje in een rivier vol bevers (ver van de bewoonde wereld). Ik was ziek (koorts/braken, wrs door het beverwater), lag als een dooie in m'n tentje en elke nacht waren die kl*te bevers de boel aan het slopen. In rap tempo knaagden ze de ene na de andere boom om. Nu is een boom op je tentje niet leuk maar een boom op je bootje op een onbewoond eiland is nog erger want dan kun je niet meer weg. Dus dan is een fatbike als reddingsboei erg fijn, vooral als je te ziek bent om te zwemmen. En zo zijn er nog meer voorbeelden waar twee vette reddingsboeien erg handig kunnen zijn.

Wat betreft de Schelde en dat soort grote mondingen/rivieren met veel scheepvaartverkeer, dat is niets voor mij. Grote kans ook dat het verboden is met een kano of raft. Ik hou zelf van kleine rivieren en dan het liefst in natuur, dus niet bv de Rijn, Maas etc.

Eilandje-hoppen in de waddenzee met een packraft is levensgevaarlijk, oa door de sterke stroming en wind. Dat zou ik niemand aanraden, iig nooit solo. Maar ik zou het wel graag willen! :)

Wat plaatjes om mijn lange tekst wat te verbloemen:

32448697341_0238c1159f.jpg
Zand, strand, glibberige rotsen, zout, wind, regen, zon .. de fattie knalt gewoon door. Deze foto is ergens aan de franse kust, ik fietste toen van Zeeland langs de belgische kust een stukje Frankrijk in (zoveel mogelijk over strand).

DSC05564.JPG
Hier zou een MTB het goed doen maar voordat je hier bent is er heel wat gestuiter en gesleep, plus veel bagage omdat er niemand woont.

DSC09611s.jpg
Goed onderhouden bospaden zijn ook zéér geschikt voor een fattie, een andere fiets zakt al snel tot de naven in de modder of stuitert scheel over alle boomwortels en stenen.

P1010033s.jpg
Ook kilometers lange zandpaden doen het erg goed met de brede bandjes; je stuitert minder, glijdt minder weg en rolt makkelijker.

3bP1080329.jpg
En, wrs mag je dat niet zeggen op dit forum, maarrrrr .. zelfs asfalt gaat wonderbaarlijk goed en zonder enig probleem met een fatbike, zo goed zelfs dat ik gewone fietsers inhaal, zelfs zij die géén bagage bij zich hebben. :D
Mooie foto's! Thanks voor het delen! 8)

Hafar schreef:
zo 31 mei, 2020 14:55
paeter schreef:
za 30 mei, 2020 13:02
Iets heel anders.
Ik hoop dat ik niet te vrijpostig ben maar ik vond een artikel dat je had geschreven en de hoofdprijs had gewonnen in een reisverhalen wedstrijd. Ik probeer het artikel te vertalen via Google Translate maar de zinnen worden vreemd en krom. Ik vraag me af of je het zou willen vertalen in het nederlands en het hier zou willen publiceren? Of via PB? Als ik de reviews vertaal / lees is het een heel bijzonder sterk en gevoelig reisverhaal. De jury was ook zeer lovend over het artikel en je schrijfstijl. Ik ben erg benieuwd!
Dank voor de lovende woorden. Maar geloof niet dat ik er veel zin in heb. :)
Jammer. :cry:
MikeN schreef:
zo 31 mei, 2020 20:32
Ik probeer het artikel te vertalen via Google Translate maar de zinnen worden vreemd en krom.
Probeer het eens met deepl.com
MikeN schreef:
zo 31 mei, 2020 20:32
Mooie foto's! Thanks voor het delen! 8)

Hafar schreef:
zo 31 mei, 2020 14:55
paeter schreef:
za 30 mei, 2020 13:02
Iets heel anders.
Ik hoop dat ik niet te vrijpostig ben maar ik vond een artikel dat je had geschreven en de hoofdprijs had gewonnen in een reisverhalen wedstrijd. Ik probeer het artikel te vertalen via Google Translate maar de zinnen worden vreemd en krom. Ik vraag me af of je het zou willen vertalen in het nederlands en het hier zou willen publiceren? Of via PB? Als ik de reviews vertaal / lees is het een heel bijzonder sterk en gevoelig reisverhaal. De jury was ook zeer lovend over het artikel en je schrijfstijl. Ik ben erg benieuwd!
Dank voor de lovende woorden. Maar geloof niet dat ik er veel zin in heb. :)
Jammer. :cry:
+1

Leon schreef:
MikeN schreef:
zo 31 mei, 2020 20:32
Ik probeer het artikel te vertalen via Google Translate maar de zinnen worden vreemd en krom.
Probeer het eens met deepl.com
Bedankt, dat ga ik doen!
DanK schreef:
zo 24 mei, 2020 10:58
@Hafar, welke banden test je nu?
P1160786.jpg
Dat waren Hüsker Dü 4". Maar om eerlijk te zijn heb ik meer met ze gepeddeld op de packraft dan gefietst dus moet ze nog beter gaan testen. Gelukkig is dat geen straf.

P1160994.jpg
Ik test nu Surly Knard, dat zijn 3" bandjes en zo smal heb ik nog nooit op de fatbike gehad. Ik ga twee rivieren peddelen dus wrs ook geen goede test voor fietsbandjes maar heb 9 dagen de tijd dus er kan nog van alles gebeuren. :)
Hafar schreef:
ma 01 jun, 2020 10:59

Ik test nu Surly Knard, dat zijn 3" bandjes en zo smal heb ik nog nooit op de fatbike gehad.
Met 26x3.0 komt je trapas wel erg laag in een Pugsley. Je zou ook een wielset kunnen overwegen met 27.5x3.0 en zelfs 29x3.0 past in een Pugs.

Let dan wel op dat je ze met de juiste offset laat spaken, anders staat je wiel wel erg ver naar rechts ;)
paeter schreef:
wo 20 mei, 2020 21:07
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik begrijp alleen nog steeds niet hoe je maar aan circa 8 kilo komt. En hoe je daar maanden lang mee weg kan. Ik kom aan 12 kilo en dat is in de zomermaanden in het drukke West en Zuid Europa. :oops:
12kg is toch ook mooi? Vooral als solofietser.

Ik denk dat ik de winst haal uit de <2kg slaapspullen (totaal gewicht tentje + slaapzak + matje). De meeste hebben al een tent van 2kg en dan moet er nog een slaapzak en matje bij, vaak alledrie verpakt in ook weer grotere tassen dan die van mij, die weer in grotere/zwaardere fietstassen moeten etc.

Heb zelf vaak tussen de 1.3 kg en 2kg aan slaapspullen, soms 1kg. Bruikbaar in warme zomers maar ook in sneeuw en -20. En het heeft een superkleine pakmaat wat bij bikepacking vaak belangrijker is dan het gewicht. Maar ik denk dat het nog minder kan (<1kg) want ik heb niet het allerlichtste materiaal.
Verder alles wat ik nodig hebt. Ik ga geen paklijstjes opsommen (dat laat ik graag aan anderen over) maar tis de gebruikelijke zooi: kleding, gereedschap, koken, toilet, ehbo en wat luxe-artikelen. En dan alles zo minimaal en ultralicht mogelijk.

Ik fiets ook in de winter, in diepe sneeuw en minus errug koud, en heb dan meer kleding bij me maar het meeste heb ik dan aan (veel laagjes) dus hoef dat niet mee te zeulen. Verder meer brandstof voor het sneeuw smelten, meer gereedschap (speciaal voor in sneeuw/ijs) en veel lampen en batterijen omdat de zon waar ik woon niet opkomt en batterijen snel bevriezen. Maar voor de rest is het hetzelfde.

Heb soms ook een tentje plus een 3x3m tarp (460gram) bij me, heb dan enorme vrijheid en luxe. Vooral ook leuk als je niet solo bent, tis heel gezellig met twee of meer onder de tarp zitten eten of slapen. :)

Het tentje ligt bij het bikepacken altijd met een spanbandje achterop de zadeltas, vaak samen met de 3x3m tarp in dezelfde drybag. Zoals hier te zien:

P1150978.jpg
Het geheel is maar een paar cm hoger dan het zadel zodat ik er snel op en af kan springen dus prima te doen bij moeilijk offroad.

Met het tentje plus de tarp, winterslaapzak, wintermatje, packraft, zwemvest, peddel, veel voedsel en brandstof lukt het bikepacken niet. Dan heb ik kleine (voor)tassen aan een achterdrager. Zoals hier:

P1090295.jpg
Veel zooi maar ik was dan ook twee maanden weg. :D
Jurr schreef:
ma 01 jun, 2020 11:18
Hafar schreef:
ma 01 jun, 2020 10:59

Ik test nu Surly Knard, dat zijn 3" bandjes en zo smal heb ik nog nooit op de fatbike gehad.
Met 26x3.0 komt je trapas wel erg laag in een Pugsley. Je zou ook een wielset kunnen overwegen met 27.5x3.0 en zelfs 29x3.0 past in een Pugs.

Let dan wel op dat je ze met de juiste offset laat spaken, anders staat je wiel wel erg ver naar rechts ;)
Ik rij nu vnl op gravel en makkelijke bospaden en heb er nog geen last van. Maar je zou best weleens gelijk kunnen hebben!

Zit ook soms aan 29" te denken maar mss is dat teveel voor m'n 171cm lengte, Ik ben ook al geen zwaargewicht (ben maar een tutje van 60kg) dus mss wordt het dan wat teveel op moeilijke offroadpaadjes. Waarschijnlijk is 29" dan meer geschikt voor gravel?