Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met fatbike en packraft offroad in oa België - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Met fatbike en packraft offroad in oa België

163 berichten
Hafar schreef:
di 12 mei, 2020 21:50
Er zijn een paar rivieren waaronder oa de Ourthe en de Semois die ik ook wil volgen, maar beide rivieren kun je alleen met de stroom méé peddelen (wil ze dus niet fietsen maar varen).
Houd er rekening mee dat er vaste periodes zijn waarop er op delen een vaarverbod van toepassing is. Bij droge periodes kan dat vaarverbod uitgebreid worden.
De verboden zijn er overigens niet voor niets, de schade aan het ecosysteem van zo'n rivieren is ernstig als veel bij lage waterstanden wordt gevaren bovendien is varen dan fysiek op sommige delen onmogelijk.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/07/12 ... waterpeil/

Info over waterstanden en vaarverboden vind je hier: http://kayak.environnement.wallonie.be/ ... me?lang=nl

Aan de andere kant kunnen in bepaalde omstandigheden sommige stukken best wel pittig varen zijn. Dus ervaring op dat gebied is ook belangrijk.

Renaat
Bedankt Renaat. Ik heb nu zo vaak gelezen dat beide rivieren het zwaar hebben (of eigenlijk zo'n beetje alle natuur in de kwetsbare Ardennen) dat ik steeds minder lust heb om er naartoe te gaan.
Het stomme is ook dat ik wekenlang een packraft mee ga zeulen die ik daar dan hoogwaarschijnlijk niet kan gebruiken. Zou niet zo erg zijn als ik alleen over asfaltwegen zou fietsen maar op mtb-paden, en dan vooral in de Ardennen, is toch wat anders.
Het beste is wrs om de raft halverwege naar huis te sturen (na Zweden en Denemarken). Of inplaats van België naar Frankrijk fietsen (groter land, meer rivieren) maar wil graag België op zijn mooist zien en beleven. En proeven natuurlijk.
Maar mss moet ik het hele plan maar laten varen ..
paeter schreef:
za 20 jun, 2020 11:48
Mooi zo'n super lichtgewicht tent waar een fatbike in past!
P1170251.jpg

Hier met twee personen, de opgerolde packraft, het vierdelige peddeltje als tentstokken en de fatbike-die-geen-slot-had. Maar je moet wel van elkaar houden.😍 Als je nl het binnententje op deze manier kleiner ophangt krijg je maar een 1m breed slaapgedeelte, nu gaat dat net met twee matjes maar je zit ook met de schuine kant van de tipi. Dus aan die kant moet de dunste en flexibelste liggen. Dat was ik dus. Maar het voordeel van de lichtste zijn is dat je de ander als zacht kussen mag gebruiken :)

Het voorwiel van de vetzak stak een beetje uit maar dat maakte niet uit, niemand die het waagde hem uit de tent te plukken. We konden ook met gemak in het voorgedeelte zitten en koken maar het was mooi weer dus hoefde dat niet.
Leuk!
Wat is je zomertentje, is dat een Hilleberg want daar lijkt het op?
paeter schreef: Wat is je zomertentje, is dat een Hilleberg want daar lijkt het op?
Nej, ik ben geen fan van die dure en vaak veel te zware HB.

DSC05732.jpg
Heb een TN Laser Photon, alweer 7 jaar geloof ik en hij is nog steeds prima. Soms slaap ik meer in het tentje dan in m'n eigen bed dus tis best een prestatie. Alleen heb ik de stok een keer vervangen doordat de oude stok op verschillende plekken gebroken was omdat ie niet tegen -20°C en zware sneeuw kon. Tis ook een 3-seizoenen tentje maar ik wist niet dat het zooooo koud ging worden dus vandaar dat ie brak.

Tentje weegt 720gram en pakmaat is 35x10cm. Je kunt hem ook zonder binnententje gebruiken, dan weegt ie nog maar 375g.

32607206406_b3a22c8796_o.jpg
Tis een heerlijk en superlicht tentje. En klein, maar ik heb niet meer nodig. Samen met die dikke fiets kom ik ermee op de mooiste plekken en daar doe ik het voor. Niet voor de 'luxe' van een stoel of wasteiltje of wat men dan ook graag in de tent wilt kunnen neerzetten.

32549863696_34721e584d_o.jpg

Ik heb trouwens een wasteiltje, een hele grote groene. Tis gelijk ook een heerlijk zacht bed als je hem omdraait :)

P1000486.JPG
Het tentje is trouwens zeer windbestendig, hij heeft al heel wat stormen doorstaan. Zoals hier in het gebergte waar de wind vrij spel heeft. Ik had grote stenen rondom de tent gelegd, de fatbike zat ook verankerd aan de grond en heb bijna de hele nacht niet kunnen slapen van de bliksem, donderknallen en het gegil en geweld van de wind.


32721572285_ef07786157_o.jpg
Dit was ook na een dag plus nacht vreselijk noodweer. Het tentje was de volgende dag helemaal verfrommeld maar hij was nog steeds heel. Ik probeerde hier m'n kleding te drogen maar het was jammergenoeg te koud daarvoor.
Mooie tent die Laser Photon. Kun je daar in rechtop zitten?

Flix schreef:
vr 19 jun, 2020 00:21

Mooie foto's weer, trouwens. Zie wel dat je niet aan selfies doet... 8)
Ik zie wel Selfie Shoes :D
MikeN schreef:
zo 21 jun, 2020 14:47
Mooie tent die Laser Photon. Kun je daar in rechtop zitten?
Jepp, maar ik ben niet zo lang met m'n 171cm en heb ook lange benen dus heb een kort bovenlichaam. Maar ik kan prima rechtop zitten, op een dik 6.4cm matje. Dat is een NeoAir XTherm, maatje regulair (183x51cm), R-waarde is 6.9 (winterwarm dus), weegt 430g en pakmaat is 21x10cm. Dit voor 't geval iemand zo die vraag gaat stellen ;)
Maar ben je een stuk groter dan ik en wil je ook graag rechtop zitten (dus niet alleen 't tentje gebruiken als slaaponderkomen) dan zou ik naar een ander tentje kijken.


Flix schreef:
vr 19 jun, 2020 00:21

Mooie foto's weer, trouwens. Zie wel dat je niet aan selfies doet... 8)
Ik kijk wel uit want dan heb ik gelijk geen fanclub meer! :lol:
Nej, ik ben niet zo met selfies, doe ook niet aan Instagram, Facebook etc. Hoef al die aandacht om mijn persoontje niet. Zeg ook meestal nee bij uitnodigingen om met fatbike&packraft lezingen of beurzen etc bij te wonen, vind al die aandacht maar niets. Kreeg bv een keer een uitnodiging om een bikerafting-race te helpen organiseren. Vond dat eerst erg leuk, maar toen ik erachter kwam dat alles gefilmd zou worden en ik een soort hoofdrol zou krijgen :shock: ben ik hard weggefietst.

Ook sponsors wil ik niet, men probeert het steeds maar ik bedankt altijd vriendelijk. Ik wil graag mezelf en onafhankelijk zijn, en ook eerlijk overkomen en dat gaat niet samen met sponsors. Zodra ik ook merk dat iemand zijn fietsspullen op een forum of site ophemelt, omdat hij/zij het gratis krijgt en in ruil daarvoor sluikreclame maakt, heb ik mijn intresse en geloofwaardigheid in die persoon/product verloren. Dat stoorde me ook mateloos hier op dit forum; de foto's waarop fietsmerken en andere fietsspullen logo's duidelijk en groot te koop stonden en dat onder het mom van "kijk hoe leuk we fietsen" en "klik vooral op onze site daar vind je nog meer sluikreclame". Dat was oa één vd redenen dat ik hier niet meer kwam.

Dus nee, geen leuke selfies. Heb wel een hoop foto's met een opgestoken middelvinger. :P En soms krijg ik van iemand een foto van een bostrol of waterprinses opgestuurt, met de woorden dat ik dat moet voorstellen. Iets met blond haar en een dikke fiets.

675300987.jpg

En heeeel soms zonder dikke fiets, zoals hier in een noors fjord:

56439888.jpg


MikeN schreef:
zo 21 jun, 2020 14:47
Ik zie wel Selfie Shoes :D
Japp, ik ben een vieze-fatbikeschoen-fetisjist :D

3456453.jpg

Mss telt een foto van je hand als selfie? Want daar heb ik er wel een paar van:

4563453.JPG
Hafar schreef:
zo 21 jun, 2020 16:32
Japp, ik ben een vieze-fatbikeschoen-fetisjist :D
Wat voor schoenen? Geen Five-Tens iig. Echt waterdichte schoenen (al dan niet ademend) of neem je soms natte voeten voor lief?

Oja leuke foto's (weer) hoor :D
Volgens mij maak je zelf graag foto's en zoals bekend is er een reden waarom fotografen alleen achter de camera zitten ;)

Hoeveel haringen heeft de Laser Photon eigenlijk nodig voor goed "standaard" opzetten? In de filmpjes gebruiken ze er redelijk veel.
Hafar schreef:
zo 21 jun, 2020 16:32
Ook sponsors wil ik niet, men probeert het steeds maar ik bedankt altijd vriendelijk. Ik wil graag mezelf en onafhankelijk zijn, en ook eerlijk overkomen en dat gaat niet samen met sponsors. Zodra ik ook merk dat iemand zijn fietsspullen op een forum of site ophemelt, omdat hij/zij het gratis krijgt en in ruil daarvoor sluikreclame maakt, heb ik mijn intresse en geloofwaardigheid in die persoon/product verloren. Dat stoorde me ook mateloos hier op dit forum; de foto's waarop fietsmerken en andere fietsspullen logo's duidelijk en groot te koop stonden en dat onder het mom van "kijk hoe leuk we fietsen" en "klik vooral op onze site daar vind je nog meer sluikreclame". Dat was oa één vd redenen dat ik hier niet meer kwam.
Je zult begrijpen (want volgens mij ben je behoorlijk nuchter) dat hetgeen je beschrijft ook prima op jezelf van toepassing zou kunnen zijn. (is het niet, je lijkt me oprecht, al ken ik je niet). Ik ben 100% zeker dat Surly meer fietsen verkoopt door jouw foto's en verhalen. Het is prachtig en zou voor veel mensen een dream come true kunnen zijn (tot aan de eerste nacht in vrieskou). Ik weet niet of M-gineering meer fietsen verkoopt door wim's input, maar het zou kunnen. Misschien verkoopt Avaghon straks wel meer fietsen door mijn input. Geen idee. Ik weet wel dat je suggestie hoogstwaarschijnlijk niet jezelf, wim of mij betreft. Maar het zou kunnen.

Het is gemakkelijk om je aan dingen te ergeren. Het is lastiger om je schouders op te halen.
De Laser Photon zet je op met 6 haringen, eventueel 2 extra als je de cover over de stok gebruikt. Ik heb zelf de Laser Competition, die is net iets groter zodat ik er met mijn 1,86 m net rechtop in kan zitten.
Fraaie platen weer!

Bert van Sprang schreef:
zo 21 jun, 2020 18:27
Ik heb zelf de Laser Competition, die is net iets groter zodat ik er met mijn 1,86 m net rechtop in kan zitten.
Wat doet die aan gewicht en pakmaat ten opzichte van de Laser Photon?

'k Wil naast m'n winterse Akto ook wel eens iets significant lichters neerzetten voor als het minder koud is en beter mag ventileren. Een Nordisk Lofoten ULW lijkt me ook wel wat.

Van de optionele volledige mesh binnentent zou m'n Akto dan weer niets lichter worden begreep ik, anders had me dat wel wat geleken...
Grandonneur schreef:
zo 21 jun, 2020 18:21
Hafar schreef:
zo 21 jun, 2020 16:32
Ook sponsors wil ik niet, men probeert het steeds maar ik bedankt altijd vriendelijk. Ik wil graag mezelf en onafhankelijk zijn, en ook eerlijk overkomen en dat gaat niet samen met sponsors. Zodra ik ook merk dat iemand zijn fietsspullen op een forum of site ophemelt, omdat hij/zij het gratis krijgt en in ruil daarvoor sluikreclame maakt, heb ik mijn intresse en geloofwaardigheid in die persoon/product verloren. Dat stoorde me ook mateloos hier op dit forum; de foto's waarop fietsmerken en andere fietsspullen logo's duidelijk en groot te koop stonden en dat onder het mom van "kijk hoe leuk we fietsen" en "klik vooral op onze site daar vind je nog meer sluikreclame". Dat was oa één vd redenen dat ik hier niet meer kwam.
Je zult begrijpen (want volgens mij ben je behoorlijk nuchter) dat hetgeen je beschrijft ook prima op jezelf van toepassing zou kunnen zijn. (is het niet, je lijkt me oprecht, al ken ik je niet). Ik ben 100% zeker dat Surly meer fietsen verkoopt door jouw foto's en verhalen. Het is prachtig en zou voor veel mensen een dream come true kunnen zijn (tot aan de eerste nacht in vrieskou). Ik weet niet of M-gineering meer fietsen verkoopt door wim's input, maar het zou kunnen. Misschien verkoopt Avaghon straks wel meer fietsen door mijn input. Geen idee. Ik weet wel dat je suggestie hoogstwaarschijnlijk niet jezelf, wim of mij betreft. Maar het zou kunnen.

Het is gemakkelijk om je aan dingen te ergeren. Het is lastiger om je schouders op te halen.
Het gaat neit om wat voor spullen je gebruikt, ht gaat om of je wordt gesponsord. Objectieve informatie geven als je spullen ‘krijgt’ is moeilijk. Zeker als je weet dat dat al geldt bij gekochte spullen, omdat het toegeven dat de aankoop niet goed was, al een (soms onbewuste) rem is op het aangeven van een kritiekpuntje.
ca 1.000 gram en in een compressiezak erg klein. Het voordeel van de Competition 1 is (vind ik) dat de "voortent"net iets groter is, zodat ik mijn tassen daar kwijt kan.
Grandonneur schreef:
zo 21 jun, 2020 18:21
Je zult begrijpen (want volgens mij ben je behoorlijk nuchter) dat hetgeen je beschrijft ook prima op jezelf van toepassing zou kunnen zijn. (is het niet, je lijkt me oprecht, al ken ik je niet). Ik ben 100% zeker dat Surly meer fietsen verkoopt door jouw foto's en verhalen. Het is prachtig en zou voor veel mensen een dream come true kunnen zijn (tot aan de eerste nacht in vrieskou). Ik weet niet of M-gineering meer fietsen verkoopt door wim's input, maar het zou kunnen. Misschien verkoopt Avaghon straks wel meer fietsen door mijn input. Geen idee. Ik weet wel dat je suggestie hoogstwaarschijnlijk niet jezelf, wim of mij betreft. Maar het zou kunnen.
Ik hoop ook dat Surly meer verkoopt want surly-bikes zijn ook fantastisch. :P Maar wat ik bedoel is dat ik reclame maken prima vind, mits het duidelijk is dat je dit doet. Zoals bv Eric met zijn fietsenwinkeltje in Amsterdam, hij is hier heel duidelijk en eerlijk in. Maar er zijn er hier ook die bv spulletjes testen en dat er niet bij melden, dat vind ik zelf absoluut niet kunnen.

Maar idd, het zou zomaar kunnen dat ik hier de boel loop te belazeren. Ben er dan alleen erg slecht in want tot nu toe is er steeds iemand anders die moet vertellen welke fiets, shifters, tent etc ik heb. Nog vervelender is denk ik, dat men eerst zelf moet vragen welke packraft, zwemvest, peddel, fatbikebandjes, spijkerbanden, schoenen, brandertje, kookspullen, tarp etc ik heb voordat er uberhaupt iemand antwoord geeft.
Oops, dat herinnert mij eraan dat ik nog steeds een paar vragen hierover moet beantwoorden .. :D

Polling schreef:
zo 21 jun, 2020 19:05
Het gaat niet om wat voor spullen je gebruikt, het gaat om of je wordt gesponsord. Objectieve informatie geven als je spullen ‘krijgt’ is moeilijk. Zeker als je weet dat dat al geldt bij gekochte spullen, omdat het toegeven dat de aankoop niet goed was, al een (soms onbewuste) rem is op het aangeven van een kritiekpuntje.
Jepp, dat is precies wat ik bedoel.
Maar deze hele discussie hoort eigenlijk niet thuis in dit topic, dus willen we hier verder over discussiëren dan moeten we een ander draadje starten. Vind ik als strenge TS. :)
Fedor schreef:
zo 21 jun, 2020 17:05
Hoeveel haringen heeft de Laser Photon eigenlijk nodig voor goed "standaard" opzetten? In de filmpjes gebruiken ze er redelijk veel.
Bert zei 6 stuks maar volgens mij zijn het er altijd 8. Of 10 als je de tentstok aan beide kanten strak wilt spannen. Maar dat doe ik alleen op een kale vlakte of aan een meertje waar het kan waaien, want in het bos is het nooit nodig.
Mocht het flink gaan waaien dan komen er 4 haringen bij. En soms de fatbike want dat is de vetste haring. Ik begraaf hem ook wel eens in de sneeuw als anker, bv als het zo hard waait dat 't in je eentje niet mogelijk is om het tentje op te zetten (die waait dan gelijk weg).
Heb ook wel eens gehad dat het zo hard ging vriezen dat de fatbike de volgende dag vastgevroren onder de sneeuw lag, in een dikke ijslaag. Was heel lang bezig om die weer los te krijgen en was weer een wijze dit-moet-je-nooit-meer-doen les.
De originele tentharingen van de Photon zijn trouwens satéprikkers, die kun je gelijk in de prullenbak gooien.

Het fijne van zo'n klein tentje is dat er altijd wel een plekje voor te vinden is.

DSC02088.jpg
Op hoogvlaktes waar alleen maar stenen en rotsen zijn, en het mooie weer in een paar minuten tijd in vreselijk noodweer kan veranderen.


P1070068.jpg

Midden in het bos vol kuilen, bulten en boomwortels.


P1090105.jpg
Tussen de bosbessen en berglemmingen.


435289765.jpg
Of in de bergen waar het erg moeilijk kan zijn een haring in de grond te krijgen.


DSC05387.jpg
Fedor schreef:
zo 21 jun, 2020 17:05
Hafar schreef:
zo 21 jun, 2020 16:32
Japp, ik ben een vieze-fatbikeschoen-fetisjist :D
Wat voor schoenen? Geen Five-Tens iig. Echt waterdichte schoenen (al dan niet ademend) of neem je soms natte voeten voor lief?

Oja leuke foto's (weer) hoor :D
Volgens mij maak je zelf graag foto's en zoals bekend is er een reden waarom fotografen alleen achter de camera zitten ;)
Bedankt (weer) voor je complimentje! :D

Nu ff snel sluikreclame voor m'n schoenen maken .. ;)

Heb verschillende schoenen en vooral heb ik (helaas) al veel paar de vuilnisbak in gegooid. Meestal omdat ze snel kapot gingen maar ook omdat ze te glad, koud, nat, lomp, zwaar en te snel gingen stinken (naar aap en dood dier). De schoenen krijgen nl heel wat te verduren door die fatbike; ze ploegen door stinkend moeras, zout water, over eindeloze zandstranden, stromende rivieren met scherpe rotsen, zakken door dikke klei, diepe sneeuw, glijden over ijs .. FiveTen zullen daarom snel sneuvelen, daar kom je niet ver mee.

Je hebt iig een dikke zool met supergrip nodig, ook omdat ik platformpedalen met scherpe pinnen heb. Wat lastig is bij winterschoenen want de betere winterschoen heeft een zachte zool (is beter op ijs en wordt niet keihard door vorst) waardoor de scherpe pedalen hem snel aan gort trekken. Maar ik heb nu winterschoenen die 't al twee winters hebben volgehouden dus er is hoop :)

P1080051.jpg
Heb nu 4 paar schoenen die fantastisch zijn. M'n zomerschoenen voor in 't bos en 't bikeraften zijn Salomon X Ultra 3 GTX, heerlijke schoenen. Drogen supersnel, stinken niet, zijn niet te warm, hebben goede grip etcetc.

33169221240_5aa0be1a7.jpg
De zomerschoenen voor in de bergen en het koude water daar zijn Salomon Conquest GTX women, die zijn hoger dus beschermen beter tegen rotsen en moeilijk fatbike-gedoe.

IMG-20160819-WA0000.jpg
En ze zijn warmer wat fijn kan zijn want het kan ook in de zomer vriezen in de bergen.


45637892.jpg
De herfst en begin winter/lente schoenen zijn Merrell Snowbound Mid wp, heb die nu 4 jaar en zijn nog steeds prima. Warm tot -20. Ze worden alleen nat als het water er van boven in komt (dus regen langs de benen of in te diep water/modder), ze drogen snel mochten ze toch nat worden, hebben supergrip in de bergen en zijn gewoon fantastisch.

P1110352.jpg
Ze zijn alleen niet hoog genoeg voor diepe sneeuw dus daarvoor heb ik Columbia Bugaboot III. Zwaarder dan de Merrels maar ze zijn ook warmer (geloof tot -40) en hoger zodat er moeilijker sneeuw en water in kan. Beste winterschoenen voor een fatbiker, althans vinden mijn voeten.

Heb ook een soort .. tja, hoe heet dat nou weer in het nederlands .. spijkers voor onder de schoenen. En dan niet van die plastic ondingen maar van die echte stevige. Heb ze alleen voor onder de hak. Maar zal morgen ofzo wat plaatjes erbij zoeken, heb het internetfietsen wel weer ff gehad voor vandaag. :)
Hafar schreef:
zo 21 jun, 2020 22:28
Maar deze hele discussie hoort eigenlijk niet thuis in dit topic, dus willen we hier verder over discussiëren dan moeten we een ander draadje starten. Vind ik als strenge TS. :)
Strenge TS, daar ben ik het mee eens. Zul je er dan ook niet meer zomaar ineens over beginnen? Dat leidt me af.

:|
Grandonneur schreef:
zo 21 jun, 2020 23:30
Hafar schreef:
zo 21 jun, 2020 22:28
Maar deze hele discussie hoort eigenlijk niet thuis in dit topic, dus willen we hier verder over discussiëren dan moeten we een ander draadje starten. Vind ik als strenge TS. :)
Strenge TS, daar ben ik het mee eens. Zul je er dan ook niet meer zomaar ineens over beginnen? Dat leidt me af.

:|
Mwah, je hebt hier duidelijk je punt kunnen maken en ik gaf je daarin ook gelijk maar wil niet dat dit draadje gaat escaleren in één van die eindeloze ellendiglange discussies waar een ieder zich graag herhaalt en zijn gelijk wilt halen ..
Daarbij kun je, zoals eerder gezegd, altijd een topic openen en daar verder discussiëren, mocht je dat graag willen. :wink:
Hafar schreef:
zo 21 jun, 2020 16:32
MikeN schreef:
zo 21 jun, 2020 14:47
Mooie tent die Laser Photon. Kun je daar in rechtop zitten?
Jepp, maar ik ben niet zo lang met m'n 171cm en heb ook lange benen dus heb een kort bovenlichaam. Maar ik kan prima rechtop zitten, op een dik 6.4cm matje. Dat is een NeoAir XTherm, maatje regulair (183x51cm), R-waarde is 6.9 (winterwarm dus), weegt 430g en pakmaat is 21x10cm. Dit voor 't geval iemand zo die vraag gaat stellen ;)
Maar ben je een stuk groter dan ik en wil je ook graag rechtop zitten (dus niet alleen 't tentje gebruiken als slaaponderkomen) dan zou ik naar een ander tentje kijken.
Ik ben een stuk groter dan jij namelijk 1.92 en ook niet zo "licht en flexibel" dat ik iemand als zacht kussen kan gebruiken haha.
Dat slaapmatje maar dan maat L lijkt mij wel wat, ik wilde inderdaad vragen welke mat je hebt. :oops:

Bedankt (weer) voor de mooie foto's en het delen van je ervaringen. En de "vieze-fatbike-schoenenshow". :lol:
Bert zei 6 stuks maar volgens mij zijn het er altijd 8.
Bij de nieuwere versies gebruik je maar een haring bij het hoofd- cq voeteind.