Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met fatbike en packraft offroad in oa België - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Met fatbike en packraft offroad in oa België

163 berichten
dijken63 schreef:
wo 20 mei, 2020 09:47

De drubags/bidons aan je voorvork zijn niet hinderlijk op een tocht? Ik bedoel eigenlijk, het geeft niet zelfde effect als de klassieke voortassen?
Ik heb ook drybags aan m'n voorvork. De ene met een matje en de andere met m'n tentje. Beide nog geen 900gram. Werkt erg goed en geen last van tijdens het fietsen.
Hafar schreef:
di 19 mei, 2020 23:27
Zal nog Paeters vragen beantwoorden en dan hou ik 't denk ik hier op dit forum weer voor gezien.
Prachtige foto's. Mooie avonturen, het echte werk! Inspirerend zo'n fatbike en de combinatie met een packraft. Ik zit kwijlend naar de foto's te kijken. :D
Erg bedankt voor de foto's, tips en inspiratie. Ik hoop dat je terug komt maar ik begrijp goed dat je na het welkom hier hiervoor bedankt.

Hafar schreef:
di 19 mei, 2020 23:27
dijken63 schreef: Wat maakt het uit hoe je een set-up noemt?
Tis heel simpel: het zijn twee verschillende woorden omdat het twee verschillende setups zijn. Geen flauw idee waarom sommige hier op dit forum daar graag moeilijk over doen. Voorkomt ook misverstanden zoals bv in dit topic. Paeter stelt een vraag hoe bikepackers toch al hun zooi meenemen op een lange reis in ruige gebieden en krijgt vervolgens antwoord van iemand met een zijtassen-setup. Daar heeft hij dus weinig tot niets aan want de inhoud van twee zijtassen (vaak >28L) plus de achterdrager zelf (daar kun je ook nog heel wat op kwijt), krijg je natuurlijk nooit kwijt in bv een 10 liter zadeltas.
Precies. Dat is al meerdere keer aangehaald maar het kwartje wil maar niet vallen. :roll:

Hafar schreef: Ik heb niet veel nodig dus heb dan ook geen onnodige zooi bij me. Scheelt veel kilo's en pakruimte, dus heb dan ook genoeg aan bikepacktassen. Maar ook bv aan een kleine tent want zonder tig dikke tassen is er ook geen grote voortent nodig, scheelt nóg meer gewicht en pakruimte.

Maar daarentegen fiets ik bijna altijd solo dus kan niet tent, kookspullen, gereedschap, reservedelen etc met iemand delen. Dus heb dan weer meer bij me dan de niet-solofietsers. En omdat ik ook vrijwel altijd in onherbergzame gebieden met een ruig klimaat fiets heb ik ook warmere kleding, dikkere winterslaapzak, warmer matje, plus altijd handschoenen, muts en meer survivalzooi nodig dan in bv zomers zuid/west europa.
Maar heb ondanks dat toch meestal maar cirka 8kg bij me (incl tassen, excl eten/water/brandstof) en kan hiermee maanden weg.
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik begrijp alleen nog steeds niet hoe je maar aan circa 8 kilo komt. En hoe je daar maanden lang mee weg kan. Ik kom aan 12 kilo en dat is in de zomermaanden in het drukke West en Zuid Europa. :oops:

Hafar schreef: De zadeltas is het zwaarst want daar bovenop ligt ook altijd 't tentje en soms ook nog 't zwemvestje, de vierdelige peddel, een extra fles water etc. Heb nooit last dat de zware tas het balans sterk verstoort en ook geen last van controle verlies bij bagage aan de voorvork (zoals Marco heeft), maar ik heb dan ook een fatbike. Die rollen met hun >10cm bandjes onvermoeibaar door en zijn erg moeilijk uit balans te brengen.
Ik heb geen fatbike maar ook ik heb geen controle en balans verlies door de zadeltas of de drybags aan de voorvork. Ik vermoed dat er iets anders aan de hand is ...

Hafar schreef:Hier een plaatje met de bikepacking setup en 't kleine pizza-voordragertje. Deze setup bevalt me het best. Ik kan veel meer meenemen en vooral meer voedsel is heel fijn, zoals hier op een twee maanden lange reis.
Welk voordragertje is dit?

Hafar schreef:Hier wat ik bedoel met 'echte' offroad-paden. Zou jammer zijn als je hier met zware zijtassen denkt te kunnen rondzeulen, omdat je had gelezen dat dit een bikepacking-route is en je niet weet wat bikepacking inhoudt.

Haha! :lol:

Hafar schreef: De fiets heeft twee achterwielen. Het ene achterwiel heeft een 9speed cassette en het andere een Surly Dingle 17/21t (dus twee tandwielen). De wielen zijn beide offset gebouwd (de spaken zitten aan één kant van de velg) en heb daardoor ook een offset (Moonlander/Pugsley) voorvork. Want anders zitten de wielen niet in het midden van de vork.
Dit is mij helemaal vreemd een fiets met twee achterwielen. Briljant idee! Ik begrijp alleen niet wat je bedoelt met "een off-set voorvork". Kun je dit op alle fatbikes toepassen of is dit speciaal ontworpen voor jouw fatbike?

Aangaande een fatbike. In hoeverre is zo'n fiets geschikt voor Nederland? Ik begrijp dat je van ruig off-road houdt maar dat is ver te zoeken in ons landje?
paeter schreef:
wo 20 mei, 2020 21:07

Aangaande een fatbike. In hoeverre is zo'n fiets geschikt voor Nederland? Ik begrijp dat je van ruig off-road houdt maar dat is ver te zoeken in ons landje?
Op het strand is 'ie ook erg leuk. Net als in de sneeuw...
20200521_120240.jpg
Prachtige beelden, bedankt. 8)

Ik lees al een tijdje mee op dit forum maar de meeste onderwerpen zijn aan mij (frequent bikepacker) niet besteed. Dit draadje daarentegen is van een heel ander kaliber. Bikepacking, fatbiking, bikerafting en off-road. En dat tussen de e-bikers, ww-pendelaars en trein- en Corona discussies. :lol: Dat is mij een registratie waard.
dijken63 schreef:
di 19 mei, 2020 14:18

Wat maakt het uit hoe je een set-up noemt?
Ik ben het roerend met de TS eens dat een zijtassen set-up GEEN bikepacking set-up is. Vergelijk de twee set-ups met een pakezel en een berggeit en je begrijpt wat ik bedoel. Ik las het desbetreffende topic waar TS het waagde die opmerking te plaatsen (foei, hoe durfde hij/zij tegen de heersende elite in te gaan) en vermoed dat zij die daar het hards roepen en het nodig achten om op TS in te hakken, weinig tot geen bikepacking ervaring hebben. Maar goed. Dit topic gaat over off-road in Belgie met een fatbike en een packraft. Een tip naar de TS: pas de titel aan zodat het meer lezers trek. Het is interessant, inspirerend en vooral avontuurlijker dan de gebruikelijke topics. Zeker het lezen waard! 8)

Nu mijn vragen. :D Welke fatbike is dit? Waar zijn onderstaande foto's genomen? En waarom na dit moois nog naar Belgie?! :lol: :wink:


Hafar schreef:
di 19 mei, 2020 23:27
2P1080102.jpg
2P1080102.jpg (65.17 KiB) 3450 keer bekeken
Hafar schreef:
di 19 mei, 2020 23:27
4P1150918.jpg
4P1150918.jpg (124.15 KiB) 3450 keer bekeken
Hafar schreef:
di 19 mei, 2020 23:27
3P1090514.jpg
3P1090514.jpg (130.22 KiB) 3450 keer bekeken
Hafar schreef:
di 19 mei, 2020 23:27
9P1070554.jpg
9P1070554.jpg (71.76 KiB) 3450 keer bekeken
DanK schreef:
vr 22 mei, 2020 16:33
Prachtige beelden, bedankt. 8)

Ik lees al een tijdje mee op dit forum maar de meeste onderwerpen zijn aan mij (frequent bikepacker) niet besteed. Dit draadje daarentegen is van een heel ander kaliber. Bikepacking, fatbiking, bikerafting en off-road.
Welkom!

Tijd om het bikepacking topic weer nieuw leven in te blazen:

viewtopic.php?f=21&t=23363

En het fatbike topic:

viewtopic.php?f=8&t=21566
DanK schreef:
vr 22 mei, 2020 16:33
Dit topic gaat over off-road in Belgie met een fatbike en een packraft. Een tip naar de TS: pas de titel aan zodat het meer lezers trek. Het is interessant, inspirerend en vooral avontuurlijker dan de gebruikelijke topics. Zeker het lezen waard! 8)
Zocht hier eigenlijk alleen wat offroad-tips in België :) Maar je hebt wel gelijk dat de naam van het topic niet alles dekt, zal kijken of ik 't kan veranderen en anders wil mss een moderator het voor me doen.

Zal de vragen een andere keer beantwoorden want ben nu iets van vijf dagen met de fatbike weg, wildkamperen dus wil zuinig zijn met de smartphone/powerbank. Heb nieuwe bandjes die ik moet testen, hopelijk zijn ze geschikt voor modder in de Ardennen.

Bedankt voor de leuke reacties :)
Hafar schreef:
za 23 mei, 2020 20:20
ben nu iets van vijf dagen met de fatbike weg, wildkamperen dus wil zuinig zijn met de smartphone/powerbank. Heb nieuwe bandjes die ik moet testen, hopelijk zijn ze geschikt voor modder in de Ardennen.
Enjoy!

DanK schreef:
vr 22 mei, 2020 16:33
Welke fatbike is dit?
De moeder van de fatbike populariteit, een Surly Pugsley:
Hafar schreef:
wo 20 mei, 2020 09:10

download/file.php?id=7797&t=1
Hafar schreef:
za 23 mei, 2020 20:20
ben nu iets van vijf dagen met de fatbike weg, wildkamperen dus wil zuinig zijn met de smartphone/powerbank. Heb nieuwe bandjes die ik moet testen, hopelijk zijn ze geschikt voor modder in de Ardennen.
Lekker bezig! Een verslag zou leuk zijn :)
+1 voor de TS. Mooie foto's en duidelijke uitleg. Gaaf een fiets met twee achterwielen! 8)

DanK schreef:
vr 22 mei, 2020 16:33
dijken63 schreef:
di 19 mei, 2020 14:18

Wat maakt het uit hoe je een set-up noemt?
Ik ben het roerend met de TS eens dat een zijtassen set-up GEEN bikepacking set-up is. Vergelijk de twee set-ups met een pakezel en een berggeit en je begrijpt wat ik bedoel. Ik las het desbetreffende topic waar TS het waagde die opmerking te plaatsen (foei, hoe durfde hij/zij tegen de heersende elite in te gaan) en vermoed dat zij die daar het hards roepen en het nodig achten om op TS in te hakken, weinig tot geen bikepacking ervaring hebben.
Of het woord "bikepacking" gebruiken omdat het beter verkoopt op hun afgelikte website met gesponsorde fietsen en gesponsorde kampeerspullen. :twisted:

paeter schreef:
Ik heb geen fatbike maar ook ik heb geen controle en balans verlies door de zadeltas of de drybags aan de voorvork. Ik vermoed dat er iets anders aan de hand is ...
Dat vermoed ik ook, vooral bij het balans/controle verlies door de drybags aan de voorvork. Kan zijn een verkeerde fiets, verkeerde bandjes, weinig off-road ervaring, te grote of te zware tassen ...
Ik heb ook twee drybags aan de voorvork en dat rijdt zonder problemen. Bij mij komen de voortassen er nooit meer op. :D

Fedor schreef:
Hafar schreef:
za 23 mei, 2020 20:20
ben nu iets van vijf dagen met de fatbike weg, wildkamperen dus wil zuinig zijn met de smartphone/powerbank. Heb nieuwe bandjes die ik moet testen, hopelijk zijn ze geschikt voor modder in de Ardennen.
Lekker bezig! Een verslag zou leuk zijn :)
+1! Met veel foto's van een fatbike met twee achterwielen! 8)
Ik vraag mij trouwens af hoe je 5 dagen fietsen en wildkamperen doet in Coronatijd?
Een Surly Pugsley: de moeder van de fatbikes. Dat had ik kunnen weten. :D Heb een fatbike gehad maar dat was een goekoop prul, een speelgoed fietsje wat snel kaduuk ging. Een Pugsley is heel andere koek. Ik ga eens bij Surly kijken.

@Hafar, welke banden test je nu? Heb je toevallig ook ervaring met spijkerbanden?
MikeN schreef:
zo 24 mei, 2020 09:21
Dat vermoed ik ook, vooral bij het balans/controle verlies door de drybags aan de voorvork. Kan zijn een verkeerde fiets, verkeerde bandjes, weinig off-road ervaring, te grote of te zware tassen ...
Ik heb ook twee drybags aan de voorvork en dat rijdt zonder problemen. Bij mij komen de voortassen er nooit meer op. :D
Bij mij wel... maar dan achterop ;)

Als een vork is gemaakt voor voortassen lijkt het me sterk dat een paar drybags of bidons zouden leiden tot controleverlies… dat zou met voortassen dan nog veel erger moeten zijn. Ik merkte dat de fiets op rails liep met voortassen maar dat het korte bochtenwerk wat zwaarder sturen was. Dat is met de huidige setup wel een stuk lichter geworden maar zeker niet zo overdreven dat ik nu minder controle zou hebben.
MikeN schreef:
zo 24 mei, 2020 09:21
Ik vraag mij trouwens af hoe je 5 dagen fietsen en wildkamperen doet in Coronatijd?
Door te gaan fietsen en wildkamperen? Als het goed is zal niemand Hafar zien, dus wat zou het 'probleem' zijn?

Gaaf hoor; laat maar zien die foto's/verhaal, tzt.
Flix schreef:
zo 24 mei, 2020 12:06
MikeN schreef:
zo 24 mei, 2020 09:21
Ik vraag mij trouwens af hoe je 5 dagen fietsen en wildkamperen doet in Coronatijd?
Door te gaan fietsen en wildkamperen? Als het goed is zal niemand Hafar zien, dus wat zou het 'probleem' zijn?
Ik dacht meer aan drinkwater, eten / maaltijden, mensen proberen te vermijden, (eventueel) treinvervoer ... Niet gemakkelijk nu.
Fedor schreef:
zo 24 mei, 2020 11:17
MikeN schreef:
zo 24 mei, 2020 09:21
Dat vermoed ik ook, vooral bij het balans/controle verlies door de drybags aan de voorvork. Kan zijn een verkeerde fiets, verkeerde bandjes, weinig off-road ervaring, te grote of te zware tassen ...
Ik heb ook twee drybags aan de voorvork en dat rijdt zonder problemen. Bij mij komen de voortassen er nooit meer op. :D
Bij mij wel... maar dan achterop ;)

Als een vork is gemaakt voor voortassen lijkt het me sterk dat een paar drybags of bidons zouden leiden tot controleverlies… dat zou met voortassen dan nog veel erger moeten zijn. Ik merkte dat de fiets op rails liep met voortassen maar dat het korte bochtenwerk wat zwaarder sturen was. Dat is met de huidige setup wel een stuk lichter geworden maar zeker niet zo overdreven dat ik nu minder controle zou hebben.
+1
Heb juist met houders aan de voorvork veel meer controle over de fiets dan met zijtassen aan een voordrager. Dat laatste stuurt behoorlijk belabberd en zwaar op offroadpaadjes, is vaak ook onmogelijk op de echte offroadpaadjes (bedoel dus niet aangeharkte schelpenpaadjes).

Wat ook beter is is bv vier houders met kleine tassen aan de voorvork inplaats van twee houders met dikke/zware tassen. Zoals hier te zien (de achterste fatbike is die van mij en heeft drie houders aan de vork):

P1150768.jpg
Zal proberen op een paar vragen/opmerkingen nu te reageren maar de rest moet ff wachten, wil nl graag weer fietsen. Of eigenlijk peddelen met de fiets op de raft :)

MikeN schreef:
zo 24 mei, 2020 23:01
Flix schreef:
zo 24 mei, 2020 12:06
MikeN schreef:
zo 24 mei, 2020 09:21
Ik vraag mij trouwens af hoe je 5 dagen fietsen en wildkamperen doet in Coronatijd?
Door te gaan fietsen en wildkamperen? Als het goed is zal niemand Hafar zien, dus wat zou het 'probleem' zijn?
Ik dacht meer aan drinkwater, eten / maaltijden, mensen proberen te vermijden, (eventueel) treinvervoer ... Niet gemakkelijk nu.
Openbaar vervoer is niet nodig want ik trek de deur achter me dicht en spring op de fiets. Daarbij is er hier geen openbaar vervoer, wel zo makkelijk in coronatijd. Wildkamperen is ook geen probleem, tis hier toegestaan.
Heb ook genoeg voedsel bij me, gebruik een waterfilter (maar het water is zo schoon dat alleen koken volstaat) en heb tot nu toe nog niemand gezien. Uitgezonderd een paar vossen, veel roofvogels, kraanvogels, herten, slangen, elanden, bevers en (sporen) van wilde zwijnen. Zag ook berensporen maar kan ook een veelvraat zijn geweest, dat is soms moeilijk te onderscheiden. Verder veel beverburchten (vaak hoger dan ik lang ben), wat vervallen huizen en schuren zoals deze twee:

P1060091.jpg
P1160595s.jpg


Een paar oldtimers zoals bv deze:

DSC05663.jpg

Wat ruines:

P1160454.jpg


Een oud fabriekje wat ooit op waterkracht werkte:

P1160618.jpg
En zo nog meer wat je zoal in het bos tegenkomt ;)
Heerlijk die vergane en vergeten zaken in de bossen...
Zal op nog een een reactie reageren want vond die wel erg leuk :)

Fedor schreef:
za 23 mei, 2020 20:45
Hafar schreef:
za 23 mei, 2020 20:20
ben nu iets van vijf dagen met de fatbike weg, wildkamperen dus wil zuinig zijn met de smartphone/powerbank. Heb nieuwe bandjes die ik moet testen, hopelijk zijn ze geschikt voor modder in de Ardennen.
Lekker bezig! Een verslag zou leuk zijn :)
Verslagje wordt erg kort en saai: ik fiets, peddel, eet en slaap :)
Zal wat plaatjes bijvoegen. Ze zijn niet van vandaag (die zitten nog in de camera en heb daarvoor wifi nodig) maar de omgeving is hetzelfde dus maakt het weinig uit.

P1130697.jpg

Fiets op gravelwegen die geen einde hebben.


8P1060899s.jpg

Worstel in het bos met de packraft aan het stuur.

P1100008.jpg

Fiets over bruggetjes.

IMG_1277.jpg

Onder tunneltjes.

DSC00275.jpg


En peddel door ruig en koud water, maar omdat je hier maar 5 foto's tegelijk mag plaatsen kunnen die plaatjes hier niet meer bij.
Wat betreftt voedsel. Heb genoeg bij me en vul dat aan met wat vers groen uit het bos. Vlees ben ik geen liefhebber van maar als je honger hebt is er van alles te vinden.

P1160151.jpg

Geen idee wat dit is, maar gekruid en gebakken is 't vast lekker.

P1160153.jpg

En anders kan ik altijd nog soep koken:

44488333705_82b652fe51s.jpg

Of groene spinnenstampot maken:

P1130386.jpg
Hafar schreef:
ma 25 mei, 2020 12:33
Zag ook berensporen maar kan ook een veelvraat zijn geweest, dat is soms moeilijk te onderscheiden.
LOL. Ik was ervan overtuigd dat we het hier over de Belgische Ardennen hadden.
Flix schreef:
ma 25 mei, 2020 13:22
Hafar schreef:
ma 25 mei, 2020 12:33
Zag ook berensporen maar kan ook een veelvraat zijn geweest, dat is soms moeilijk te onderscheiden.
LOL. Ik was ervan overtuigd dat we het hier over de Belgische Ardennen hadden.
:D
Heb de moderators gevraagd of ze de naam van het topic willen aanpassen/veranderen. Wordt anders mss een beetje teveel offtopic hier :)