Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met fatbike en packraft offroad in oa België - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Met fatbike en packraft offroad in oa België

163 berichten
Jurr schreef:
ma 01 jun, 2020 11:18

Let dan wel op dat je ze met de juiste offset laat spaken, anders staat je wiel wel erg ver naar rechts ;)
Plaatjes erbij zijn misschien wel leuk, 27.5x3.0 in een Pugsley frame zonder de juiste offset:
Screenshot_20200601-114449_Gallery.jpg
Screenshot_20200601-114815_Gallery.jpg
Hafar schreef:
ma 01 jun, 2020 11:47

Zit ook soms aan 29" te denken maar mss is dat teveel voor m'n 171cm lengte, Ik ben ook al geen zwaargewicht (ben maar een tutje van 60kg) dus mss wordt het dan wat teveel op moeilijke offroadpaadjes. Waarschijnlijk is 29" dan meer geschikt voor gravel?
Kijk vooral naar de totale diameter van band plus velg op de juiste spanning.

Dan zie je dat een 26x4.0 op hoge spanning echt wel een flinke diameter geeft. Met een lagere spanning zakt zo'n fatbike band natuurlijk ook wel weer een stuk in, zeker fietsend en met belading.

Kijk hier maar eens:

viewtopic.php?f=8&t=34565&start=35

En dan kunnen de verschillende merken en types banden ook nog best verschillen van de daadwerkelijke maat. En ook de velgbreedte waarop je de band monteert doet nog best wat.
Mooi hoor die verhalen en foto's. Die Surly pizzadrager wil ik ook maar eerst weer een fatbike. :lol:

Hoe bevallen die Knards? Misschien is Schwalbe Jumbo Jim een optie voor de Ardennen. Ze zijn extreem licht en naar zeggen een lange levensduur en ideaal op moeilijk begaanbaar terrein. Ik had ze op de fatty maar heb er weining mee gereden ....
Hoe is je ervaring met spijkerbanden, neem aan dat je daarmee rijdt in dat koude Lapland?

Hafar schreef: Ik ga twee rivieren peddelen dus wrs ook geen goede test voor fietsbandjes maar heb 9 dagen de tijd dus er kan nog van alles gebeuren. :)
Hafar schreef: Zal de vragen een andere keer beantwoorden want ben nu iets van vijf dagen met de fatbike weg, wildkamperen dus wil zuinig zijn met de smartphone/powerbank.
9 dagen bikerafting, 5 dagen wildkamperen ..... wat voor werk doe je dat je zoveel vrij kan nemen. Lijkt mij ook wel wat. 8)
Hafar schreef:
ma 01 jun, 2020 11:47
Zit ook soms aan 29" te denken maar mss is dat teveel voor m'n 171cm lengte, Ik ben ook al geen zwaargewicht (ben maar een tutje van 60kg) dus mss wordt het dan wat teveel op moeilijke offroadpaadjes. Waarschijnlijk is 29" dan meer geschikt voor gravel?
Dag Yonna,
Tijd geleden. :D Misschien weet je dat ik ook niet zo groot ben. Nog kleiner dan jij feitelijk. Ik heb destijds een setje 29 x 3.0 overgenomen van Pat (en door Jelle het voorwiel offset laten spaken), en een setje 26 x 4.3. Is een 2019 Pugs. Trapashoogte is bij deze wielen+banden hetzelfde, net als de diameter van de wielen. Ik kan er prima op fietsen. Ook behoorlijk offroad over mountainbikeroutes. Sterker nog: de afdaling van het wereldbeker-parcours in Houffalize (Wallonië) is daarmee veel makkelijker dan met de fietsen waar al die laaglanders normaliter op rijden. Ik had een grijns op m’n gezicht terwijl mijn compagnon me vriendelijk verzocht of we toch niet beter andere routes konden opzoeken. Wel zonder bagage, maar om aan te geven dat de grotere wiel+bandenmaat voor mij prima is.
Nu weet ik dat jouw Pugs nog 3.8” is op 26” (tenzij je intussen een nieuwere hebt). Wellicht is bij jou 27,5 x 3.0 voldoende om de trapashoogte niet te laten veranderen, en dezelfde diameter van de wielen te hebben. Het zal ook zeker niet te groot zijn voor je.
Hafar schreef:
do 28 mei, 2020 18:33
Wat voor shifters zijn dat? Wel ideaal dat ze bovenop (kunnen) liggen vanwege alle bepakking.
Fedor schreef:
za 06 jun, 2020 11:28

Wat voor shifters zijn dat?
Microshift wederom ;)

Standaard geweest in een aantal modeljaren Pugsley.
Yonna, ik hoop dat je nog terug komt op het forum! En bedankt voor de mooie foto's en de duidelijke antwoorden, erg vet je ervaringen te lezen. 8)

Mag ik vragen welke tent en tarp je hebt? Zo ben ik ook nieuwsgierig naar je brander, pannen, kookbenodigheden en wat je aan voedsel meeneemt. En hoe doe je het met drinkwater, ik las dat je een waterfilter hebt?
Ik zit namelijk erg te denken aan een lange (off-road) fietsreis door Zweden en dan het liefst door de bergen. Maar ik weet niet goed waar en of het uberhaupt mogelijk is. Wil bijvoorbeeld al veel jaren de Kungsleden wandelen maar ik las dat jij die hebt gefietst? Is dat te doen voor normale stervelingen zoals ik of raad je dat sterk af?
En zo heb ik nog duizend meer vragen. :)

Mocht je nog steeds onderweg zijn: Veel plezier!
Kookpannen, brander, ... Wat is het volgende, een huwelijksaanzoek? 😐
Paeter een Pb sturen misschien?
Zien we hier de verliefdheid van een gewone sterveling en de stille hoop op een ontmoeting met zijn droomvrouw in Zweden? :wink:
Meneer Zwijn schreef:
wo 10 jun, 2020 15:00
Kookpannen, brander, ... Wat is het volgende, een huwelijksaanzoek? 😐
Wat een zure en nare opmerking. Ik dacht dat dit een fietsforum was waar men ervaringen deelt en informatie kan vragen over alles wat met fietsvakanties te maken heeft.

Natuurlijk kan Paeter ook een nieuw draadje openen maar de kans dat Yonna dat leest/antwoord lijkt mij erg klein. De kans dat er naast haar nóg een fatbiker a la bikepacking de 425 km lange Kungsleden heeft gefietst lijkt mij nog kleiner. De kans dat er naast haar nóg een bikerafter is die óók nog dezelfde tochten maakt als zij en óók nog op dit conservatieve fietsforum zit is 0,0. Dus waar de opmerkingen (huwelijksaanzoek, zweedse droomvrouw) op slaan ontgaat mij werkelijk.

Ik ben trouwens ook benieuwd welke tent, tarp, brander etcetera zij heeft en hoe zij zich wekenlang met een zware fatbike en een grote packraft weet te redden in berggebieden waar niemand woont (als bikepacker en dus NIET met zijtassen aan een bagagedrager). Of heeft Meneer Zwijn of Edwin* daar soms ervaring mee en willen zij dit met ons delen?
Ik heb er al spijt van. Een beetje.
Ik lees graag over alle soorten fietsreizen, van elektrisch tot fatbike en ga zo maar door. Zeker als het zo meeslepend geschreven is.
Bij (naar mijn wellicht domme mening) griezelig opdringerige vragen lees ik vanaf nu braaf overheen.
Meneer Zwijn schreef:
do 11 jun, 2020 07:31
Ik heb er al spijt van. Een beetje.
En terecht ;)

Hoe anders waren de reacties geweest als Yonna een man was geweest...

Overigens ben ik ook wel benieuwd naar de kampeerspullen die gebruikt worden. Zo ontzettend lichtgewicht en zulke kleine pakmaten...
Hoe anders waren de reacties als het iemand was met beide benen op de grond?

De reacties van de persoon in kwestie over wat nu precies bikepacken is en het framen van anderen die volgens haar niet in haar hokje passen en vervolgens de glijreacties van de fanclub hier op maakt dat er sommige andere reacties of kritische tegengeluiden ontstaan of dat er een gekscherende opmerking wordt gemaakt.

Hier dan nog even een voorbeeld van wat de dame geen bikepacking vindt, dit overigens van haar eigen flickr fotocollectie afkomt en haar eigen fiets betreft, met achtertassen aan de zijkant dus :P :P

Als zij dit bikepacking mag noemen, waarom mag iemand anders dit dan niet??

https://www.flickr.com/photos/yonnabjor ... 459239236/
bikepacking ahum.png

Al die verhalen komen op mij nogal arrogant over, zeker als je leest dat wij dan maar in een saai vlak landje wonen, wat de moeite niet waard is om in te fietsen.

En bijvoorbaat mijn excuses als ik hierdoor iemand van zijn roze wolk laat vallen :wink:
Meneer Zwijn schreef:
wo 10 jun, 2020 15:00
Kookpannen, brander, ... Wat is het volgende, een huwelijksaanzoek? 😐
Edwin* schreef: Zien we hier de verliefdheid van een gewone sterveling en de stille hoop op een ontmoeting met zijn droomvrouw in Zweden? :wink:
Wat een rot opmerkingen. Waar komt dat zure gehak in dit forum toch vandaan.

Meneer Zwijn schreef: Bij (naar mijn wellicht domme mening) griezelig opdringerige vragen lees ik vanaf nu braaf overheen.
Ik lees niet braaf over je opdringerige hetero hokjesgeest opmerkingen heen. Als Yonna een man was geweest dan waren de enthousiaste vragen van Paeter geaccepteerd door de vastgeroeste kliek hier. Maar nu wordt hij bestempeld als 'opdringerig' en zoekt hij een zweedse vrouw. Wat een gezever. :roll:

dijken63 schreef:Paeter een Pb sturen misschien?
Ik kreeg een tijd terug antwoord van Yonna dat ze liever heeft dat ik mijn vragen in dit topic stel dan aan haar persoonlijk. Dit omdat ze geen zin meer heeft om keer op keer dezelfde vragen te beantwoorden. Kan ik mij wel wat bij voorstellen. Kan mij ook goed voorstellen dat Paeter hetzelfde antwoord van haar kreeg en daarom zijn vragen hier plaatst. Bovendien is dit een forum waar informatie wordt gevraagd en gegeven. De opmerking "stuur een PB als je wat wilt vragen" slaat wat mij betreft dan ook nergens op.

Edwin* schreef:
do 11 jun, 2020 16:31
Hier dan nog even een voorbeeld van wat de dame geen bikepacking vindt, dit overigens van haar eigen flickr fotocollectie afkomt en haar eigen fiets betreft, met achtertassen aan de zijkant dus :P :P

Als zij dit bikepacking mag noemen, waarom mag iemand anders dit dan niet??
Je moet beter leren lezen. Ze heeft in dit topic al herhaaldelijke keren gezegd dat ze naast bikepacking ook met klassieke zijtassen fietst.
Wat heeft trouwens bikepacking met je domme opmerking naar Paeter toe te maken. Niets.

Edwin* schreef:
do 11 jun, 2020 16:31
Al die verhalen komen op mij nogal arrogant over, zeker als je leest dat wij dan maar in een saai vlak landje wonen, wat de moeite niet waard is om in te fietsen.
Ach gut, hij is op zijn nederlandse teentjes getrapt.
Ik vind persoonlijk Noorwegen ook mooier dan Nederland, vooral met een fatbike.
Mannen (m/v/o), zullen stoppen met dit?
Iedereen heeft vast zijn terechte reden om de reactie te geven die hij heeft gegeven.
Maar ik vind het vooral heel jammer als TS (Hafar/Yonna) niet meer hier haar wederwaardigheden zou komen vertellen vanwege onze reacties hier. Want dat ze wat te vertellen heeft, is wel duidelijk.
Dus slik je vitriool in, en houd het aangenaam voor iedereen.
Het is maar een idee, hoor... :wink:
Meneer Zwijn schreef:
do 11 jun, 2020 07:31
Ik heb er al spijt van. Een beetje.
Ik lees graag over alle soorten fietsreizen, van elektrisch tot fatbike en ga zo maar door. Zeker als het zo meeslepend geschreven is.
Bij (naar mijn wellicht domme mening) griezelig opdringerige vragen lees ik vanaf nu braaf overheen.
Het is goed hoor Meneer Zwijn, het is je vergeven. :)

DanK schreef:
do 11 jun, 2020 16:49
Als Yonna een man was geweest dan waren de enthousiaste vragen van Paeter geaccepteerd door de vastgeroeste kliek hier. Maar nu wordt hij bestempeld als 'opdringerig' en zoekt hij een zweedse vrouw. Wat een gezever. :roll:
+1 En misschien ben ik wel als homo gelukkig getrouwd of ben ik net als Yonna ook een vrouw. :twisted:


Ik kreeg een tijd terug antwoord van Yonna dat ze liever heeft dat ik mijn vragen in dit topic stel dan aan haar persoonlijk. Dit omdat ze geen zin meer heeft om keer op keer dezelfde vragen te beantwoorden. Kan ik mij wel wat bij voorstellen. Kan mij ook goed voorstellen dat Paeter hetzelfde antwoord van haar kreeg en daarom zijn vragen hier plaatst.
Dit. Het is op verzoek van TS zelf. :lol:


Ach gut, hij is op zijn nederlandse teentjes getrapt.
Ik vind persoonlijk Noorwegen ook mooier dan Nederland, vooral met een fatbike.
Haha. :lol: Dat is niet moeilijk te begrijpen, Noorwegen is prachtig, zo ook het zweedse gebergte. Vooral Sarek is bloedmooi!


Edwin* schreef:
do 11 jun, 2020 16:31
[geneuzel over bikepacking en dat TS arrogant is]
Als je de TS arrogant vindt waarom dan dit draadje lezen. Misschien jaloers op het avontuur wat jij niet aandurft? En als je je zelf zo graag wilt herhalen start dan een eigen draadje over bikepacking. Precies zoals TS hier zelf al eerder aangaf:
Hafar schreef:
di 19 mei, 2020 23:27
Maar de discussie "is een klassieke zijtassen-setup hetzelfde als een klassieke bikepacking-setup" mag in een ander topic gevoerd worden. Dit topic gaat nl over offroad-paden in België. Als men erom vraagt wil ik wel meer vertellen over hoe ik m'n zooi op de fiets meeneem of bv over bikerafting of een RR/verslagje schrijven. Maar discussiëren over wel/geen zijtassen doet men maar ergens anders.
Flix schreef:
do 11 jun, 2020 17:50
Maar ik vind het vooral heel jammer als TS (Hafar/Yonna) niet meer hier haar wederwaardigheden zou komen vertellen vanwege onze reacties hier. Want dat ze wat te vertellen heeft, is wel duidelijk.
+1!
Flix schreef:
do 11 jun, 2020 17:50

Maar ik vind het vooral heel jammer als TS (Hafar/Yonna) niet meer hier haar wederwaardigheden zou komen vertellen vanwege onze reacties hier.
Die is vast gewoon aan het fietsen ;)
Hafar schreef:
zo 03 mei, 2020 18:00
Ik wil een soort van offroad-rondje in België fietsen en dacht zelf oa aan TBNZ (Trans België Noord Zuid 375km) en TBWO (TransBelgië West-Oost 570km). Iemand hier die één van deze routes heeft gereden en zijn ervaringen wil delen?
Wil ook twee rivieren volgen, de Ourthe (in de Ardennen) en de Semois (Franse grens Ardennen) dus wil op de één of andere manier deze vier routes aan elkaar breien. Maar iemand die andere leuke, spannende, mooie offroadroutes weet, graag!

Bedankt alvast :)
Zijn deze tracks nog ergens te vinden? Hun website (solosride.be) is al sinds 2016 niet meer vernieuwd en ook hun Facebookgroep is sinds 2018 niet meer gebruikt. Bijzonder spijtig want ik vond het een bijzonder charmante website met leuke initiatieven.

Door de corona-toestanden willen we deze zomer niet te ver gaan fietsen. Een van de mogelijkheden is om de French Devide te volgen van de start (Buurt van Dunquerque) tot Baâlon. Vandaar zit je vlak bij de start van de TBZN (of het einde van de TBNZ). Daar zouden we deze route kunnen volgen tot waar ze de TBWO kruist in de buurt van Namen. Vanaf daar kunnen we dan de TBWO in omgekeerde richting volgen en deze passeert dan vlak bij de start van de French Devide. Ik denk dat dit rondje rond de 1000 km moet zijn.

De maker van de TBZN & TBWO deelden vroeger de GPX-tracks tegen een kleine betaling. Ik heb er geen problemen mee om hier voor te betalen, maar momenteel kan dit niet meer. Iemand die deze mensen kent?
Nu ben ik ook al arrogant, hihi. Tis me toch wat, hoop dat ik nog kan slapen vannacht. :P

Jurr schreef:
do 11 jun, 2020 18:08
Die is vast gewoon aan het fietsen ;)
Yep, ben nog steeds met fattie en raft weg. :) Kreeg een whatsapje dat men hier aan het ruziemaken was, dus werd het hoog tijd om m'n arrogante neus te laten zien en om mijn fanclub en 't opdringerige internetgepeupel toe te zwaaien. En wil nog ff snel een paar vraagjes beantwoorden, voor zover dat lukt met de mobiel die half leeg is. Maar vooral wil ik de leuke enthousiaste reacties en tips bedanken, thanks!

DanK schreef:
vr 05 jun, 2020 19:18
9 dagen bikerafting, 5 dagen wildkamperen ..... wat voor werk doe je dat je zoveel vrij kan nemen. Lijkt mij ook wel wat. 8)
Ik werk in de zorg, als .. tja weet het nederlandse woord niet. Tis geen vaste baan, ben ook geen uitzendkracht maar werk toch voor dezelfde zorginstelling. Soort flexer mss, heb eigenlijk geen idee hoe het heet. Maar ik kan zelf bepalen wanneer ik werk en dat is natuurlijk een groot voordeel als rondreizende fietser. En ik kan waar er maar werk is altijd aan de slag, dus erg fijn als je een paar maanden rondfietst en je geld opraakt. Nadeel is dat ik elk moment opgepiept kan worden en dan onmiddelijk moet komen opdraven, ook midden in de nacht. Maar dat maakt het leventje weer wat spannender.

Tis alleen nu niet echt leuk om in de zorg te werken, had er ff helemaal genoeg van om constant in plastic gehuld te werken en kon op het laatst bijna niet meer ademhalen achter dat verdomde gezichtsvizier of hoe dat ook heet in het nederlands (face shields). Dus sprong ik op de fiets en trapte weg door de bossen. Heerlijk om even al die corona-ellende van me af te trappen en (proberen) te verwerken.

Zal morgen proberen meer vragen/reacties te beantwoorden, dat lukt nu niet meer. Maar wel deze nog even:

Flix schreef: Maar ik vind het vooral heel jammer als TS (Hafar/Yonna) niet meer hier haar wederwaardigheden zou komen vertellen vanwege onze reacties hier. Want dat ze wat te vertellen heeft, is wel duidelijk.
Äsch, die paar zure piepkonijnen lach ik alleen maar uit :)
En thanks voor je mooie reactie!

Verder wil ik voor Edwin* die zo graag wilt zeggen dat ik ook met zijtassen fiets nog een paar extra zijtassenplaatjes posten. Dat heeft ie wel verdiend na het doorspitten van m'n vele Flickr albums. En ziet ie gelijk het verschil bikepacking vs zijtassen, dat heeft ie blijkbaar nog steeds niet door.

Mss heb ik een paar van de zijtassenfoto's eerder in dit topic gepost, maar heb ff geen zin om dat te checken.

062.jpg
Eerst een plaatje zonder tassen, voor zij die niet weten dat je ook heel goed zonder tassen kunt fietsen ;)


DSC05928.jpg

Niet echt goed te zien, maar het zijn wel degelijk zijtassen. Geloof de superlite Arkels.


DSC05925.jpg

Nog eentje met de Arkels.


3IMG_20180811_182259_583.jpg
Dikke zijtassen. Okej, eigenlijk kleine voortassen maar dat maakt natuurlijk niet uit. Fijne stevige tassen trouwens :)

DSC04663.jpg
Dit zijn echte achtertassen, plus m'n ultralichte gereedschapsetje.

Zal zo nog wat meer plaatjes zoeken ..