Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona Cruise - rondtrekken door Drenthe in Corona tijd - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Corona Cruise - rondtrekken door Drenthe in Corona tijd

Hafar schreef:
di 12 mei, 2020 23:37
Mwah, tis heel simpel hoor. Het is nogal onhandig als je in een fietsenzaak om bikepackingtassen vraagt en de verkoper komt met dikke zijtassen plus een bagagedrager. Of je vraagt om klassieke fietstassen en er wordt een framebag onder je neus geschoven. Of je wilt een fiets die geschikt is voor bikepacking en men komt met een toerfiets plus twee bagagedragers ..

Zo is het ook onhandig als je routes zoekt speciaal voor bikepacking (bv moeilijke offroad-paden) en dan asfalt-routes krijgt omdat men 't verschil niet weet tussen bikepackers en 'gewone' toerfietsers. Andersom hetzelfde verhaal natuurlijk, denk niet dat je met dikke zijtassen zit te wachten op MTB-bergpaadjes. Of je zoekt superlichte kampeerspullen voor je bikepacksetup en men komt met een grote tent ... etcetc.

Dus het is niet verkeerd te weten waar je het over hebt :)
Wat is dat toch met die dwang om iedereen maar in hokjes en categoriën te dwingen? Mijns inziens is het dan een kleine stap om te zeggen dat mijn hokje beter is dan jouw hokje.
Al die 'problemen' die jij schetst zijn dat nou echt problemen? Misschien moet je de verkoper gewoon beter uitleggen wat je nodig hebt.
En als ik naar jouw definitie van bikepacking kijkt houd jij het alleen bij off-road. Is dit dan geen Bikepack-fiets?
Afbeelding
Dan mag je dat even tegen één van de grootste bikepack-helden, Lael Wilcox, zeggen. Dit is de fiets waarmee zij de Transamerica race won.

Kortom bikepacking is meer een mindset, en het maakt écht niet uit wat voor fiets je daarvoor gebruikt. On- of Off-road, zachte tassen of harde tassen, wildkamperend of op de camping. We zijn één groot hokje.
Leuke tocht Marco!
Maurice schreef: Dan mag je dat even tegen één van de grootste bikepack-helden, Lael Wilcox, zeggen. Dit is de fiets waarmee zij de Transamerica race won.
Ik heb een hoop vlogs en docu's van haar bekeken, een geweldig atlete! Maar er zit een toontje in haar verhaal wat me niet aanstaat, weet niet wat het is, heb dat met meer yanks.
ThomasG schreef:
wo 13 mei, 2020 00:46
maar ik twijfel nu toch heel erg of een rekje met lichte zijtassen niet veel praktischer is onderweg.
Daar hoef je niet aan te twijfelen, het is absoluut veel praktischer.

Vraag is of dat opweegt tegen het lichtere gewicht en de betere aerodynamica van een bikepacking-setup. Dat mag iedereen voor zich besluiten.
Maurice schreef:
wo 13 mei, 2020 09:00
Is dit dan geen Bikepack-fiets?
Afbeelding
Dan mag je dat even tegen één van de grootste bikepack-helden, Lael Wilcox, zeggen. Dit is de fiets waarmee zij de Transamerica race won.
Ultra-endurance! :lol:
Om er nog maar eens een term in te gooien.


De disussie "dit-is-geen-bikepacking" is hier natuurlijk al vaak gevoerd.
Iedereen is toch vrij in zijn keuzes, al ben ik het met Hafar eens. Als je om bikepackingtassen vraagt, wil je geen 40L Backrollers in je handen gedrukt gekregen hebben...
jwkeij schreef:
wo 13 mei, 2020 09:36
Ultra-endurance! :lol:
Om er nog maar eens een term in te gooien.


De disussie "dit-is-geen-bikepacking" is hier natuurlijk al vaak gevoerd.
Iedereen is toch vrij in zijn keuzes, al ben ik het met Hafar eens. Als je om bikepackingtassen vraagt, wil je geen 40L Backrollers in je handen gedrukt gekregen hebben...
Dan hebben jullie allebei waarschijnlijk niet goed gekeken/gelezen: het zijn geen "twee dikke achtertassen" zoals Hafar schrijft. Het zijn evenmin 40L Backrollers.

De tassen die ik op de foto's zie zijn, voor zover ik het kan zien Vaude Aqua Front Light voortassen van 500 gram per stuk en 11 ltr per tas, waarmee volgens de omschrijving van de Vakantiefietser prima wordt voldaan aan de vereisten :roll: om de term bikepacking te mogen :roll: hanteren.

Maar waar hebben jullie het over...?? Lees het leuke verhaal en kijk naar de mooie foto's, geniet ervan en maak er verder geen punt van, of sla het anders over.
Het is simpel, hoor: je hebt bikepacking en bagagedragerpacking, en Marco en Lisette doen aan out-of-the-box-denken.
Als je iets op je bike packed doe je aan bikepacking. Verder is het gewoon een modewoord, wat momenteel goed verkoopt. De hardcore bikepackers willen vooralsnog niet in dezelfde groep als de voor-, achter- en stuurtasfietsers, maar uiteindelijk komen ze daar toch gewoon in terecht. Mooi toch dat iedereen kan kiezen wat hem het beste past.
Mensen halen uit beide opties (comfort vs. lichtgewicht/aerodynamisch) gewoon wat ze zelf geschikt lijkt. Er zijn dan ook heel veel tussenvormen tussen beide uitersten.

Het feit dat veel mensen hier de voordragers/-tassen niet meer gebruiken is ook een vorm van bikepacking (ook al ziet het er volgens de puristen niet zo uit) ;)
En als aan bikepacking op een e-bike doet, wat ben je dan?

...Laat maar, ik voel de zweep al aankomen. Sorry.

:lol:
Flix schreef:
wo 13 mei, 2020 11:23
En als aan bikepacking op een e-bike doet, wat ben je dan?

...Laat maar, ik voel de zweep al aankomen. Sorry.

:lol:
Daar komtie :wink:

https://ebiketips.road.cc/content/news/ ... aftorm-660

Ziet er wel avontuurlijk uit :lol:
Kona Remote EU 20.jpg
en met achtertassen toch e-bike packing genoemd :lol:
Edwin* schreef:
wo 13 mei, 2020 11:29
Daar komtie :wink:
Gelukkig geen waterkoeling nodig ;)
Gaaf!

Van de ander kant: als je in een bikepacking configuratie reist, doe je dat toch ook wel om off-the-grid te gaan. En voor een ebike heb je de 'grid' juist hard nodig. Het wachten is op accu's die bv 500 km stroom leveren...
Bestaan er geen opladers op basis van waterkracht? Dan heb je alleen een kampeerplek met een beekje nodig en zou je de volgende dag weer door kunnen! In de woestijn nog steeds niet handig, maar zou toch een hoop plekken mogelijk maken.

Edit: Na kort zoeken bijvoorbeeld deze gevonden: https://www.waterlilyturbine.com/
Volgens mij heeft ook de gemiddelde bikepacker het "grid" hard nodig. als was het maar om zijn mobiel etcetera op te laden en zijn beperkte voorraad eten aan te vullen.
Kunnen we weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp? :oops:
Waar ging dat ook alweer over 😀.
Bert van Sprang schreef:
wo 13 mei, 2020 14:29
Waar ging dat ook alweer over 😀.
BikepackenFietsen in Drenthe :D
ThomasG schreef:
wo 13 mei, 2020 12:06
Bestaan er geen opladers op basis van waterkracht? Dan heb je alleen een kampeerplek met een beekje nodig en zou je de volgende dag weer door kunnen! In de woestijn nog steeds niet handig, maar zou toch een hoop plekken mogelijk maken.

Edit: Na kort zoeken bijvoorbeeld deze gevonden: https://www.waterlilyturbine.com/
Interessant. Maar: 1,3 kg, Dat mag vast niet van die strenge bikepackers.
eindgebruiker schreef:
wo 13 mei, 2020 14:43
ThomasG schreef:
wo 13 mei, 2020 12:06
Bestaan er geen opladers op basis van waterkracht? Dan heb je alleen een kampeerplek met een beekje nodig en zou je de volgende dag weer door kunnen! In de woestijn nog steeds niet handig, maar zou toch een hoop plekken mogelijk maken.

Edit: Na kort zoeken bijvoorbeeld deze gevonden: https://www.waterlilyturbine.com/
Interessant. Maar: 1,3 kg, Dat mag vast niet van die strenge bikepackers.
1,3 kg is misschien wat veel ja, maar voor de echte hardcore bikepacker die niet op een paar euro meer of minder kijkt kunnen ze vast wel een aparte versie maken met extra lichte onderdelen. Een beetje titanium, een beetje carbon. En dan maak je het 3x zo duur, plakt er een sticker 'bikepacking' op en klaar!
Hafar schreef:
di 12 mei, 2020 23:37
Edwin* schreef:
di 12 mei, 2020 22:51
Ik begrijp niet zo goed waarom iets in een hokje moet passen en waarom mensen denken dat een ander niet in zo’n hokje past.
Mwah, tis heel simpel hoor. Het is nogal onhandig als je in een fietsenzaak om bikepackingtassen vraagt en de verkoper komt met dikke zijtassen.....etc.

Ben je al eens in deze winkel geweest dan?


CE57906B-ADE7-44CE-9758-AC7A86115525.jpeg