Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Utrecht - Milaan in 9 dagen te doen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Utrecht - Milaan in 9 dagen te doen?

Phoeeh. In 8 dagen naar Milaan is serieus doorbuffelen. Het plan is héél ambiteus. (Lees: ongetraind bijna niet te doen)

Ik wil je niet afschrikken, maar het zijn dan lange dagen op de fiets. Racer met bepakking rijdt anders, zoeken naar een supermarkt kost tijd (heb je niet veel), asfalt is in het buitenland niet zo mooi als hier in Nederland en bereid je voor op lange dagen alleen zijn.
Het kán als je avontuurlijk bent ingesteld, maar ik zou beginnen met trainen.
~
Mijn voorbeeld: ik heb een stalen gravelracer en rijd dagtochten tot 200 km.
Mijn eerste meerdaagse fietstrip was er eentje naar de Nederlandse Noordkaap van 550km in 3 dagen. Slapen bij gastadressen. Minimale bepakking mee in 1 17L zadeltas.
Dag 1: 220 km
Dag 2: 180 km
Dag 3: 150 km

Een éitje dacht ik. Ik kan 200 km aan... Dag 2 vonden mijn benen niet leuk. Dag 3 ook niet.
Conclusie: te veel hooi op mijn vork genomen.... :idea: Hou t in gedachten.
Ja, zo krijg je veel (terechte) tips/waarschuwingen/alternatieven. Maar het blijft jouw plan dat je zelf zo goed mogelijk vorm mag geven. Neem de laatste opmerking van JW serieus; dus niet de eerste dag 200 maar rustig beginnen, zeg 120. 2e dag iets verder etc. Zo bouw je vorm op in een paar dagen en de kans dat je doorzitplekken of overbelasting creëert is een stuk minder.


go go go!!

BertV
Iemand is jong en en wil een uitdaging doen, gewoon gaan. Ontdek het zelf en je hebt een voor jaren een mooi verhaal te vertellen.
Er Zijn mensen die rijden in 10 dagen naar Rome, dus Milaan is een een makkie 👍

Dag 1 gaat nog wel. 2 en 3 worden zwaar, daarna kom je in ritme en is het gewoon trappen ...en pijn in je kont verbijten. Je gaat weinig van de omgeving zien, maar dat is wellicht ook niet het doel. Zou denk ik gewoon goedkope b&b doen, niet zo gezellig als op de camping maar scheelt je veel tijd.
Precies

en ik krijg heimwee naar Nieuw Zeeland; TA = 3000 km in 23 dagen….heerlijk afzien! En daar reden ook absolute beginners mee die het binnen 30 dagen gered hebben. Is niet onmogelijk, haal je info bij dit soort brevettochten. Bijvoorbeeld Parijs Brest Parijs, Great divide https://www.the-great-divide.com/Pages/Home.php of http://www.touraotearoa.nz/p/home.html

En we horen graag hoe t was..
Wel gaan natuurlijk! Maar dan wel gas erop, 8 dagen lang.
Wilde alleen maar aangeven dat een meerdaagse trip net even anders in elkaar steekt, als een lekker rondje uit-en-thuis.

Ik ben in 8 dagen naar Kopenhagen gereden (850km) recht op mijn doel af en was (achteraf, eerlijk gezegd) aardig naar de vaantjes. Maar het was het méér dan waard. De eindbestemming was daar ook het doel.

Dus gewoon gaaan!
Normaliter lijkt me het geen probleem, maar bij weinig ervaring kan er wel van alles flink tegen gaan vallen. Rij hier eens een paar ritten van 150km, je hebt daar nog best tijd voor. Kom je er ook achter hoe goed dat gaat. En ook of je gekochte fiets goed is.
Wij zijn ooit in 8 dagen naar Berlijn gefietst 110km /dag met overnachtingen in hotels. Die paar kilometer extra is vast te doen maar het zal uitdagend zijn. Ik zou de tent en overige kampeerspullen thuis laten en in hotels /B&B slapen, dat scheelt qua gewicht en tijd met opzetten en afbreken.
Het kan, maar de strakke planning zal je wel een erg opgejaagd gevoel geven. Dat is niet leuk.

Zelf reed ik in 2014 2450 km in 25 fietsdagen, waartussen een rustdag zat (de 26e). Ik kampeerde vrijwel elke nacht en had geen racefiets maar mijn stalen Avaghon, mijn eigen 100kg en forse bepakking. Dat ik gemiddeld bijna 100km per dag reed, had ik pas na afloop in de gaten. Reden was vooral dat ik de eerste 450km in drie dagen aflegde, dat gaf een flinke voorsprong. Maar ik had alle tijd en bekeek ook dingen onderweg. Vroeg opstaan is het belangrijkste en zorgen dat je voor het middaguur de helft hebt afgelegd. Reken er op dat je zo’n 15% meer kilometers maakt dan de route aangeeft: toch even foutrijden, camping over overnachting of winkel zoeken, etc. als je die marge meerekent, wordt het dus nog krapper.
Plak er wat dagjes aan vast en je geniet er ook nog is van. Wel gaan :)
ik zou de uitdaging gewoon aangaan
je hebt er zin in en hebt een goede conditie
heb zelf een paar jaar geleden 1380 km gefietst in 7 dagen met nog de mont ventoux beklommen en wat ander klimwerk als bikepacking set up
was wel gewend te fietsen
heb wel als tip om je niet meteen kapot te fietsen op de klimmen met een te groot verzet
ook korte klimmentjes want als je dat 10 x op een dag doet vinden je knieen dat toch niet zo leuk
en fiets ook geen hoog gemiddelde maar maak lange dagen
ik zat alom zes uur in de ochtend op de fiets tot zes s avonds
en na dag drie kom je al in een ritme
mooi weer schilt wel enorm en rijden op een gps zodat je niet veel hoeft te stoppen om op je kaart te kijken
de dagen zijn lang met veel daglicht dus kun je lang in het zadel
zou wel een paar lange dag tochten maken voor ik weg ging
veel plezier
Johojo schreef:
za 23 mei, 2020 20:27
Wij zijn ooit in 8 dagen naar Berlijn gefietst 110km /dag met overnachtingen in hotels. Die paar kilometer extra is vast te doen maar het zal uitdagend zijn.
LOL. Wil je prestatie niet bagataliseren, maar je hebt het over min. 650 versus 1050km. En de Alpen die er tussenin liggen.

Hoe dan ook: gewoon gaan. Milaan in 8 dagen moet te doen zijn.
DaVinci schreef:
di 19 mei, 2020 21:50
Je kunt ook de 27e naar Milaan vliegen en dan naar huis fietsen.
Praktisch voordeel: op Schiphol kun je een doos kopen om je fiets in het vliegtuig te vervoeren, in Milan zul je moeten improviseren (fietsenzaak zoeken die een doos heeft staan oid), wat op z'n minst tijd kost.

Nog een puntje: je hebt net een nieuwe fiets, hoeveel kilometers heb je er al op gefietst? In veel gevallen zul je je afstelling toch wat willen tweaken (zadel wat hoger/lager/naar voren, stuur verstellen, etc). Dagen achtereen uren op de fiets zitten gaat uitvergroten als je niet lekker zit, letterlijk en figuurlijk.

Je zult op een racefiets weinig ruimte hebben om bagage mee te nemen. Tenzij je al een heel compacte kampeeruitrusting hebt zou ik kamperen vergeten en voor hotelletjes gaan. Bijkomend voordeel, je houdt meer tijd over om te fietsen / bij te komen.

Maar ik ben het met BDR eens, met de hoeveelheid ervaring die je op dit moment hebt klinkt dit hoogstens als "type 2 fun" :?
Kerel, volgens mij ben je veel te ambitieus ;)

Uiteraard zijn er mensen voor wie het "te doen" is en mogelijk zou ook jij het halen.

Je hebt geen ervaring met meerdaagse fietstochten, en je hebt geen ervaring met deze dagafstanden. Dat is geen ramp maar ik denk dat je daardoor mogelijk dingen onderschat. Ik denk dat je veel eerder last zal krijgen van pijn hier en daar dan je je nu kan inbeelden, en dat je meer tijd kwijt bent aan navigatie dan verwacht. Je moet de bergen door en daar zul je moeten klimmen. Tevens: wil je echt dagenlang afzien of wil je eigenlijk ook van de prachtige omgeving genieten?

Toch zeg ik: go for it. Ga gewoon. Vertrek en kijk hoever je komt. Je kan het halen. Mensen zijn tot bizarre prestaties in staat.

Maar, houd alvast rekening met gigantisch afzien, mogelijke teleurstelling en gaandeweg mogelijk je reis aanpassen

Groeten, een leeftijdsgenoot die ook wel eens last heeft van te grote ambities :D
Mooi en ambitieus plan! Ik dacht eerst: Nou die moet eerst met beide benen op de grond landen. Maar... dan redeneer ik vanuit mijzelf (zou ik het kunnen? Nee, ik denk het niet).

Vervolgens moest ik denken aan wat onze zoon een paar jaar geleden gedaan heeft en denk ik dat het wel haalbaar is, voor jou.

Onze zoon was 18 en fietste in 5 dagen op zijn mountainbike met noppenbanden (!!) met stuurtas en twee (voor)tassen op een bagagerekje aan de achterkant richting de Bodensee, totaal 700 km.

Zie: viewtopic.php?f=23&t=26905&p=288644&hil ... ee#p288644

Zijn enige training was dagelijks 8 km naar school fietsen en 8 km weer terug.
Ervaring: een fietsvakantie een jaar eerder op een Cortina transportfiets :lol:

Op een racefiets met wellicht nog minder spullen dan onze zoon moet het dan zeker te doen zijn.

Je kunt een lichtgewicht matje en idem slaapzak meenemen voor het geval dat je geen b&b o.i.d. kunt vinden. Als je door Duitsland rijdt zijn er vaak wel schuilhuisjes te vinden of sportvelden met een dug out, of andere gelegenheden, waar je droog de nacht kunt doorbrengen. Je zult in de regel toch vroeg opstaan (voordat iemand ontdekt heeft dat je er was) en op de fiets stappen. Onderweg kom je wel supermarkten of bakkers tegen waar je voor weinig een stevig ontbijt kunt krijgen.

Gewoon gaan en genieten. Als je weer terug bent heb je een verhaal te vertellen. Ik ben er erg benieuwd naar. Veel plezier!
De tip om in Milaan te beginnen, zou ik ook ter harte nemen.
Het nadeel dat je bijna ongetraind aan de beklimmingen in de Alpen begint valt weg tegen het voordeel van logistiek gemak.
Naar Milaan vliegen en doos daar weggooien (geen hassle meer op een vliegveld); als je krap in de tijd komt te zitten is het pakken van een trein ergens op de route, bv in noordoost FR/westelijk DLD vrij makkelijk; omdat je op de terugreis bent stimuleert dat -is mijn ervaring- om nog even door te fietsen; voordeel van heersende windrichting (ZW).
Edwin* schreef:
Zijn enige training was dagelijks 8 km naar school fietsen en 8 km weer terug.
Ervaring: een fietsvakantie een jaar eerder op een Cortina transportfiets :lol:
Wat van invloed is geweest welk vermogen heeft je zoon tijdens die 8 km heen en weer geleverd.
Afstand is niet van belang. Ver boven de 30km/uur fietsen is een uitmuntende training.
Trainen is vermogen leveren, hartslag boven de 140 en af en toe naar je maximaal.
Vroeger ging iedereen met de fiets naar middelbare school op flinke afstand. Resultaat was dat in de vierde klas toen we op 'kamp' gingen 25 van de 30 leerlingen op de fiets naar het kamp gingen. 90 km enkele reis. Kom nu nog maar eens met dat idee...
Dat komt weer terug hoor alleen op een electrische fiets in standje turbo. :D
Waar ik dan wel mee zit:
- Móét je naar Milaan?
- Wil je het luchtruim en zo ook de aarde daarmee vervuilen met je terugreis? Want dit lijkt mij geen noodzakelijke vliegreis....
- Wil je richting een vrij ongecontroleerde covid-19 brandhaard? Het virus is namelijk niet weg.

Klinkt misschien wat belerend... Zo bedoel ik het niet. :idea:

@Leon: Zo voel ik mij wel oud. Wij reden 40 km naar Fort Rijnauwen. Met de hele klas, niémand horen klagen over de afstand.